Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä kuka kannattaa lomarahojen vaihtamista vapaaksi.

Vierailija
04.05.2015 |

Olen itse hoitoalalla ja lomakausina tehdään töitä vielä enemmän kuin normaalisti, sijaisiahan ei koskaan ole tarpeeksi.
Jos lomarahojen vaihtaminen olisi mahdollista, em. tilanne jatkuisi todennäköisesti ympäri vuoden. Itse en suostuisi vaikka lisää lomaa muuten toki kelpuuttaisin.
Miten työt on järjestetty niissä paikoissa missä vaihto on mahdollista?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyössä kesät ovat usein hiljaisempia, joten kuvaamaasi ongelmaa ei niin helposti synny.

Vierailija
2/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistoissa on suht hiljaista aina. Ite olen kesät töissä ja lomailee talvet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdan joka vuosi, säikähdin jo onko rikottu lakia. Mutta näköjään alallan se on luvallista. Ei muuten riittäisi töitä tarpeeksi, olen ainoa työntekijä pienessä firmassa ja juhannksesta elokuun puoliväliin on todella hiljaista. Samoin joulun seutuun on hiljaista. Jos en tekisi näin, joutuisimme varmaan vähentämään työtunteja muulla tavoin. 

Vierailija
4/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisissa töissä onnistuu, joita voi viedä myös kotiin. Eli tälläkin kolikolla on kaksi puolta. Hoitajilla on kiire työpaikalla, kun eivät voi jatkaa potilaiden hoitoa kotona, kun taas toimistoissa kiireiset ajat tarkoittavat sitä, että sitä deadline-raporttia väännetään vielä iltapalan jälkeen kotikoneeltakin.

Vierailija
5/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä arvostan lomaa niin paljon, että vaihdan. Tosin teen työt ennen ja jälkeen lomani eli minulla ei ole tuuraajaa.

Vierailija
6/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomarahat tullaan kyllä jossain vaiheessa poistamaan. Onhan se hassua, että siitä saa enemmän palkkaa kun ei tee mitään kuin siitä, että tekee töitä. Varsinkin pienyrityksissä on hassua maksaa 1,5 kertainen palkka kuukausina, joina ei tule tulosta. Se on aikansa elänyt eikä sovi nykyiseen työllisyystilanteeseen. Sehän tuli siksi, kun porukka loman jälkeen vaihtoi työpaikkaa, maksettiin vain niille, jotka tulivat takaisin. Nykyään se on työnantajalle kustannuserä. Ei tee pahaa joskus asettua työnantajan asemaan. Me teetätimme vanhukselle remontin, ei saa kotitalousvähennystä, koska saa korjausavustusta. Kyllä se melko iso raha oli, mitä palkan päälle maksettiin. Palkka tuntui ok:lta verrattuna jos olisi ollut joka olisi tehnyt laskulla, mutta enemmän vaivaa ja sama siihen lopulta meni. 

Vierailija
7/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan. Olen aina vaihtanut lomarahat vapaaksi kun sitä mahdollisuutta on tarjottu. Arvostan lomaa enemmän kuin rahaa. Lisäloma on myös tarpeen kolmen alakouluikäisen kanssa. Minulle ei palkata sijaista vaan teen työt joko etukäteen tai lomalta palattuani. Seuraan myös työsähköpostia lomalla ja hoidan kiireellisimmät asiat vaikka lomailen.

Vierailija
8/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos olet jäämässä työttömäksi kannattaa ottaa lomana eikä rahana.

Vierailija
9/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:28"]

mä arvostan lomaa niin paljon, että vaihdan. Tosin teen työt ennen ja jälkeen lomani eli minulla ei ole tuuraajaa.

[/quote]

Sama, paitsi että mä naputan konetta ja luen sähköposteja vähän lomallakin. Vaikka olisin missä.

Vierailija
10/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihtaisin pikemminkin lomat rahaksi mutta työantaja ei suostu. Mulla ei ole lomalla mitään tekemistä eikä rahaakaan tehdä mitään. Silläkin aikaa töissä kertyy koko ajan rästitöitä joita sitten loman jälkeen hikihatussa tehdään ylitöinä. Ylitöistä ei makseta vaan ne pitää ottaa vapaana. Sitten taas kertyy ylitöitä. Työantajalla ei kuulemma ole varaa maksaa ylitöistä. Olisihan se tietysti pois hänen omasta 15000e kk-palkastaan.

Vierailija
11/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:30"]

Lomarahat tullaan kyllä jossain vaiheessa poistamaan. 

[/quote]

Lomarahoista itkeminen on yhtä tyhmää kuin opettajien pitkistä palkallisista kesälomista itkeminen. Molemmissa tapauksissa se palkka on vain jaoteltu eri tavalla. Jos lomarahat poistettaisiin, pitäisi kuukausipalkkoja nostaa samassa suhteessa. Jos opettajien kesän palkat poistettaisiin, pitäisi kuukausipalkkoja nostaa samassa suhteessa. Palkka kannattaa ajatella vuosipalkkana, eikä itkeä siitä, että sitä nyt maksetaan vähän eri tavalla eri kuukausina.

Vierailija
12/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja työpaikkoja jos saa vaihtaa, jos on kiire töissä. Meillä on ollut pari vuotta niin että ei saa vaihtaa koska on niin paljon töitä. Toivottavasti ensi vuonna saa vaihtaa. Vaihdan ilman muuta aina kun vaan saadaan.

Vierailija
13/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan puolet lomarahoista vapaana ja pidän niitä sopivasti pitkin vuotta. Kun on päivätöissä, niin toisinaan on kiva pitää pidennetty vkonloppuvapaa.