Opettajan veroilmoitus, tulonhankkimiskuluista
Hei,
En ole aiempina vuosina ilmoittanut verovähennyksiä, vaikka minun olisi ollut kannattavaa palauttaa veroilmoitus matkakulujen ja tulonhankkimismenojen osalta. Ilmeisesti voin hakea takautuvasti aiempien vuosien verovähennyksiä? Olen aineenopettaja ja tarvitsen työssäni tietokonetta. Olen ostanut tietokoneen seitsemän vuotta sitten, voinko laittaa tietokoneen silloisen hankintahinnan vuoden 2015 tulonhankkimismenoihin?
Kommentit (14)
Vaikka minulla olisi sama tietokone 15 vuotta, voisin silti laittaa sen vähennyksiin kolmen vuoden välein?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:37"]
Vaikka minulla olisi sama tietokone 15 vuotta, voisin silti laittaa sen vähennyksiin kolmen vuoden välein?
[/quote]
Mä en nyt muista, onko se niin, että joka kolmas vuosi voi pistää kokonaan, vai niin että ostohinnasta vähennyskelpoista on 25% vuosittain.
Alapeukuttajat voivat kertoa, miten asia on. Itse en tosiaan muista, miten tuon tietokoneen saa laittaa, kun itse opetan tietotekniikkaa, ja saan 100% vuosittain.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:37"]Vaikka minulla olisi sama tietokone 15 vuotta, voisin silti laittaa sen vähennyksiin kolmen vuoden välein?
[/quote]
Et tietenkään voi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:37"]Vaikka minulla olisi sama tietokone 15 vuotta, voisin silti laittaa sen vähennyksiin kolmen vuoden välein? [/quote] Et tietenkään voi.
[/quote]
Mutta ylempänä tietotekniikan opettaja kertoo saavansa joka vuosi 100 % korvauksen joka vuosi? Opetan itse myös tietotekniikkaa ja paria muuta ainetta. Enkö voi nyt vähentää ollenkaan seitsemän vuotta sitten ostettua tietokonetta, jota ei ole ilmoitettu verottajalle ollenkaan?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:37"]Vaikka minulla olisi sama tietokone 15 vuotta, voisin silti laittaa sen vähennyksiin kolmen vuoden välein? [/quote] Et tietenkään voi.
[/quote]
Mutta ylempänä tietotekniikan opettaja kertoo saavansa joka vuosi 100 % korvauksen joka vuosi? Opetan itse myös tietotekniikkaa ja paria muuta ainetta. Enkö voi nyt vähentää ollenkaan seitsemän vuotta sitten ostettua tietokonetta, jota ei ole ilmoitettu verottajalle ollenkaan?
[/quote]
Se tietysti edellyttää, että tietokoneen ostaa sinä kyseisenä vuonna. Mutta kuittejahan verottajalle ei pidä toimittaa, että petoshan se on, mutta jos ei jää kiinni...
Tarvitsetko sä sitä tietokonetta töiden tekemiseen ihan oikeasti? Eikö teillä ole työpaikalla koneita? Vai liikutko sä paikasta toiseen sen koneen kanssa ja siksi pitää olla läppäri? Verottaja on aika kiinnostunut näistä tällaisista seikoista, ennen kuin hyväksyy vähennyksen...
Kyllä opettaja melko varmasti kotona tietokonetta tarvii, mutta riippuu tosiaan opetettavasta aineesta, kuinka paljon voi vähentää.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:09"]
Tarvitsetko sä sitä tietokonetta töiden tekemiseen ihan oikeasti? Eikö teillä ole työpaikalla koneita? Vai liikutko sä paikasta toiseen sen koneen kanssa ja siksi pitää olla läppäri? Verottaja on aika kiinnostunut näistä tällaisista seikoista, ennen kuin hyväksyy vähennyksen...
[/quote]
Tietotekniikan opettaja varmaan tarvitsee konetta? ;) Työpaikalla ei ole jokaiselle opettajalle omaa tietokonetta, ja opettajat tekevät hommia paljon myös kotona. (esim. tuntien suunnittelu)
Etkö voi ottaa asiaa puheeksi opettajanhuoneessa. Kaikki te siellä samassa veneessä ootte.
Et voi laittaa seitsemän vuotta vanhaa tietokonetta. Viisi vuotta, on se aika, jonka ajalta voi muutoksia vielä hakea. Oma moka, kun et ajoissa merkinnyt sitä tulon hankkimismenoihin.
Höh. Tietokoneet on nykyään niin halpoja että hyvin voi ostaa joka vuosi uuden ja vähentää kans joka vuosi.
Verottajan sivuilla on hyvä ja selkeä ohje esim. tietokoneen vähennyksistä. Opettaja osannee ohjeen hakea, lukea ja toimia sen mukaan.
Tietokoneen voi pistää joka kolmas vuosi. Mutta työhuone kannattaa laittaa.