Te, joilla on ollut pusutauti
Mitä kaikkea tautiinne kuului? Kauanko kesti? Jne. Lääkärit epäilee samaa minulla mutta kaikki oireet eivät täsmää.
Kommentit (20)
Kesti 2kk.. Menin niin huonoon kuntoon, että sairaalaan päädyin. :(
Kolikon kokoisia haavaumia nielussa, laitoin niihin puudutegeeliä vanupuikolla kahden tunnin välein. päivin ja öin. Buranaa söin paljon, kaikkiaan kolme grammaa vuorokaudessa. Lisäksi korkea kuume. Maksa-arvot olivat nousseet.
Kauhein tauti ever heti oksennustaudin ja hikan jälkeen. Kesti mulla 'vain' 2vko, mutta tosiaan itkin välillä kivusta. Mitään rusinaa isompaa ei saanut kivutta kurkusta alas. Korkea kuume, tärisin peiton alla viikon. Tosiaan imusolmukkeet oli kaulalta turvonneet ihan jättimäisen kokoisiksi. Onneksi meni ohi, ei oikein pystynyt lukemaan/katsomaan leffoja kun silmät aristi kuumeet takia. Kuuntelin sit kaksi viikkoa pelkästään äänikirjoja.
2 viikkoa kuumetta, joka paikkaan sattui, ruokahalu nolla. Sen jälkeen vielä kuukausi väsymystä ja aneemisuutta.
Tuon voi todeta labrakokeilla. Maksa-arvot voi kohota aika huikeiksi ja alas saa vaan jäätelöä. Kauhea tauti.
Korkea kuume, nielu järkkykipeä, ääni lähti, kaulan imusolmukkeet tulehtuneet/turvoksissa.
Kolme viikkoa sängyn pohjalla, minkä takia opettaja halusi jättää luokalle. Siinä saatiin tapella melkoisesti, että sain (vastoin opettajan mielipidettä) tentittyä kokeet ja sain pitää luokkatasoni.
Silmät paisuivat, kuume, kurkkukipu (luulin aluksi että angiina tai streptokokki). Lopulta todettiin pusutauti ja mononukleoosi ja olin varmasti ainakin 3 viikkoa kunnolla sairas. 2 yötä sairaalassa tiputuksessa kun ei enää neste/ruoka mennyt kurkusta alas. Tosta kun selvisi niin elämää arvosti ihan uudella lailla...
Kiitos kaikille vastauksista, pelottaa jo tuleva. Olen itse syöny yli viikon vain jätskiä ja jotai keittoja, puurokin liian "kiinteää". Onko muilla ikenet myös turvonneet ja kipeät? Ap
Mulle tuli sellanen appelsiinin kokonen patti kaulaan jakova kuume. Pää ei kääntynyt kuukauteen. Onneksi se ei taida tulla kuin kerran elämässä.. Olin silloin 13-14v.
Pieni kuume. Kesti 2 päivää. Ei muuta.
Ihan kamala tauti 6kk meni että olin entiselläni. Akuuttivaihe sairastaessa kesti 3viikkoa. Kurkku oli niin kipeä että ei voi edes verrata angiinaan. Tiputukseen jouduin kun juomatta ja syömättä oli mennyt useita päiviä. Maksa-arvot myös kohosivat ja niitä piti kontrolloida. En olisi ikinä uskonut että virustauti voi olla noin kauhea.
Kuukauden sairastin syömällä antibiootteja kun lääkäri ei testauttanut mononukleoosia. Olin tosi sairas. Lopulta tärisin kovassa kuumeessa pöntöllä ja oksensin sappinesteitä. Ambulanssilla sairaalaan päästyä perna oli suurentunut ja maksa-arvot pilvissä. Parin päivän päästä alkoi toipuminen joka kesti 3-4 viikkoa. Minulla oli huono tuuri ja sairastin sen vaikeamman muodon.
Ei mitään hajua oliko ikenet kipeät tai turvonneet kun kaulan imusolmukkeet olivat tennispallon kokoiset ja pää ei kääntynyt mihinkään ja kurkku niin kipeä että itketti. Siinä vaiheessa en olisi edes huomannut jotain ikenien kipua
Aluksi heikko olo ja vähän turvonneet silmäluomet. Sitten yltyi kova kurkkukipu joka kesti 2 viikkoa ja nousi lievä kuume parina päivänä. Maksa-arvot vähän koholla. Minusta ei ollut paha tauti, vaikka yleensä kun vanhana sairastaa niin tulee rajuna.
Kova kurkkukipu, vaikeus syödä, peitteet kurkussa ja mahakipu pernan laajenemisen takia. Sen jälkeen tuli nokkosihottumaa. Kuumetta ei ollut paljon missään vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:40"]
Kova kurkkukipu, vaikeus syödä, peitteet kurkussa ja mahakipu pernan laajenemisen takia. Sen jälkeen tuli nokkosihottumaa. Kuumetta ei ollut paljon missään vaiheessa.
[/quote]
Ainiin ja turvonneet imusolmukkeet sekä yhtenä päivänä turvonneet huulet.
Korkea kuume 2,5 viikkoa. Nielu aivan umpeenturvonnut ja vihreä, lääkärikin pelästyi kun katsoi sitä. Nielu"reikä" oli oikeasti vain ehkä 0,5-1 cm kokoinen. Sain vaivoin syötyä jogurttia ja keittoa, laihduin 7 kg muutenkin laihasta (alkumitat 173 cm/56 kg). Kaikki maistui aivan paskalle. Kaulan imusolmukkeet olivat turvoksissa vielä kuukausi kuumeen loppumisen jälkeen. Aivan kamala tauti.
Itte oon just nyt tässä kyseisessä pusutaudissa ja tekisin mitä vain tervehtyäkseni. Eniten pelottaa tiputukseen joutuminen. Joka päivä itken kivuista. Kuumetta ei ole mutta voi johtua särkylääkkeiden määrästä mitä syön. Päivässä menee helposti 3grammaakin.
Siis mulla on nyt kyseinen tauti. Tää on kamala mä oon ihan sika kipee puuro menee alas ja kaikki on vähä aina välillä kipeänä mun niska, selkä, vatsa, ikenet, kieli, nielurisat ja rinta kehä on ihan kipeenä. Onko muuten kellään niin että kielestä lähtee paloja ja se kuivuu nukkuessa? Koska tää kyseinen ongelma on mulla.
Korkea sahaava kuume, kova(!) kurkkukipu, turvonneet nielurisat. Joskus oli päiviä, jolloin kuume alhaalla, mutta nousi taas. Myös kaulan imusolmukkeet oli tosi turvoksissa. Hyi mikä tauti, kesti aika pitkään, että olin tolpillani. Kävin oireiden puolesta ensi hoitajalla, joka antoi lähetteen lääkärille, mutta labrahoitaja vasta ekan kerran mulle sanoi, että vois olla mononukleoosi. Kaiken maailman angiinaa epäiltiin, mutta labrakoe sitten varmisti pusutaudiksi. Tuohonhan ei mitkään antibiootit auta, kun virustaudista kyse. Tsemppiä!