Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskolla lapsettomuus ja itsellä ensimmäinen raskaus

Vierailija
19.09.2006 |

Hei,

Olisiko kenelläkään teillä kullanarvoisia ohjeita vaikeaan tilanteeseeni. Olen 8+4 raskaana ja tänä vuonna jo yksi keskenmeno viikolla 13. Sisareni on yrittänyt usean vuoden raskautta ja kaikki keinot ovat olleet käytössä. Nyt kuullessaan uudesta raskaudesta hän on todella loukkaantunut ja puhunut minulle erittäin rumasti. Itse yritän olla stressaamatta, koska toivoisin tämän raskauden onnistuvan. Olen lukenut lehdestä vinkkejä vastaavaan tilanteeseen ystävien kanssa, jossa on kehotettu katkaisemaan suhden lapsen ensimmäisen 3 ikävuoden ajaksi. Mutta nyt on kysessä sisko, en missään nimessä haluaisi, että välimme katkeavat ja toivon siskolleni aina kaikessa kaikkea hyvää. Mutta haluan olla onnellinen myös omasta raskaudestani ja tämä on odotettu ja toivottu lapsi, jota on yritetty vuosi ja me vanhemmat olemme jo neljännellä vuosikymmenellä. Kiitos neuvoistanne/kokemuksistanne.

T:Sisko

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siskosi olisi todellakin aiheellista joko katsoa peiliin ja/tai mennä terapiaan. Eikö hän todellakaan ymmärrä että et ole varastanut hänen lastaan kasvamaan vatsaasi? Sinun raskautesi ei ole häneltä pois, päinvastoin hänen olisi ymmärrettävä että sinun kauttasi hänellä on mahdollisuus saada läheinen suhde sukulaislapseen.

Muista että sinä et ole tehnyt mitään väärää tullessasi raskaaksi, sinulla on oikeus nauttia omasta raskaudestasi ja myöhemmin lapsestasi siitä huolimatta että siskosi kärsii lapsettomuudesta. Sinun ei myöskään ole siedettävä loukkaavaa kielenkäyttöä, siskollasi ei ole oikeutta pahoittaa mieltäsi vaikka oletkin raskaana ja sinä voit sanoa tämän ihan suoraan siskollesi. Sinun ei myöskään ole pakko pitää yhteyttä henkilöön joka loukkaa sinua oli hän sinulle sukua tai ei.

Vierailija
2/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuo raskautuminen ole sinullekaan ollut helppoa. Ymmärrän siskoasi ja hänen tunteitaan. varmaan tuntuu kipeältä kun omaa lasta ei kuulu mutta raskautesi ei myöskään ole häneltä pois. Sinuna puhuisin suoraan siskosi kanssa myös niistä negatiivisista tunteista. näin ulkopuolisena on vaikea neuvoa sinua tilanteessasi.

kaikkea hyvää toivotan sinulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänelle aikaa toipua. Myönnän, että itsekin tunsin vihan, kateuden yms. tunteita, kun ystäväni ilmoitti raskaudestaan ja meillä ei tärpännyt.

Aika paransi sitten haavat, kun sain rauhassa sulatella asiaa.

Asia on todella arka. Joten anna siskosi nyt olla rauhassa ja kun seuraavan kerran olet yhteydessä, niin älä puhu vauvasta.

Tsemppiä!! Eiköhän siskosikin vielä pysty sulattamaan asian ja teidän välit ei rikkoonnu.

Vierailija
4/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidat olla siskollesi se läheinen ihminen jolle tulee purettua elämän vääryys, joka on hänen omalle kohdalleen sattunut.

Se vääryys jonka kokee epäonnistumisien jälkeen, purkautuu nyt ilmeisesti väärällä tavalla, äläkä välejä katkaise häneen, vaan anna hänelle hetki aikaa.

Ei hän varmasti toivo sinulle sama kohtaloa:)

Vierailija
5/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun noi hormonit jyllää muutenkin. En ole aikonutkaan kehuskella raskaudestani, jos olemme vaikka samaan aikaan vanhempieni luona. On kuitenkin kurjaa, kun isovanhemmatkaan eivät pysty avoimesti iloitsemaan ensimmäisestä lapsenlapsesta, kun pitää varoa loukkaamasta siskoa. Tänään hän muuten ilmoitti minulle jäävänsä todennäköisesti sairaslomalle, kun uutinen sai hänet niin surulliseksi. On ollut aikasemminkin lapsettomuudesta sairaslomalla. Minulla tänään eka ultra ja jännittää ihan kamalasti, tuleeko hyviä uutisia vai samanlaisia kuin viimeksi.

T:Sisko

Vierailija
6/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulle ja siskollesi. Aikaa myöten hän hyväksyy tilanteen ja iloitsee sisarenlapsestaan yhdessä kanssasi.

Vierailija
7/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jäävänsä todennäköisesti sairaslomalle, kun uutinen sai hänet niin surulliseksi.

Millään järjen logiikalla sinun raskautesi ei ole häneltä pois eikä hän saa sinua syyllistää. En katkaisisi suhdetta mutta viilentäisin kyllä, jos tuollaista paskaa tulisi jatkossakin niskaan.

Vierailija
8/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä todella moni lapseton ainakin tällä palstalla kuulostaa todella veemäiseltä tyypiltä, silkkaa kateutta ja katkeruutta ja vihaa täynnä.

Vierailija
9/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne kaikin puolin.

Itsekin erään hyvän kaverin kanssa olemme yrittäneet vauvaa yhtä aikaa. Meillä tärppäsi lopulta hoitojen avulla ja nyt meillä on parikuukautinen vauva. Hän vaihtoi tässä välillä miestä ja on nyt aloittamassa uuden kanssa rankemmat hoidot epäonnistuneiden inssien jälkeen.

Ennen kuin tulin raskaaksi, hän sanoi, että suo minulle raskauden, koska tietää että meilläkin on ollut ongelmia. Vielä kun kävivät insseissä ja minä olin raskaana, hän tuntui olevan ihan ok. Nyt kun vauva syntyi, hän tuntuu jotenkin masentuneelta ja happamelta. Hän on katkeroitunut. Yritän kuitenkin itse olla kuin mitään ei olisi tapahtunut, tosin en mene kuitenkaan kauheasti hänelle valittelemaan esim. vauvan nukuttamisongelmista tms.

Itse kun yritimme vielä lasta ja ympärillä kaikki muut tulivat raskaaksi, tuntui minustakin pahalta, mutta en sanoisi koskaan katkeroituneeni. Voisi olla ollut vaikeaa, jos esim. siskoni olis tullut siinä vaiheessa raskaaksi. Mitä läheisempi ihminen tulee raskaaksi, sen vaikeampaa se varmaan on.

Voisikohan siskon kanssa yrittää jutella? Sanoa, että sinulla on sellainen olo, että et voi iloita raskaudestasi jne. Josko hän tajuaisi käyttäytyvänsä hölmösti? Hänen kun on kuitenkin päästävä asian yli. Jos ei itse, niin ehkäpä hän tosiaan voisi hakea apua esim. lapsettomien tuki ry:n kautta tms? Minusta muuta keinoa ei ole, koska sinun on kuitenkin voitava iloita raskaudestasi.

Ei tästä varmaan ollut mitään apua, mutta minusta asiasta kannattaa kuitenkin jutella rauhassa. Katso, miten hän reagoi.

Tsemppiä ja onnea odotukseen!

Vierailija
10/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kokenut lapsettomuuden ja se oli elämäni vaikein paikka. En ole koskaan kokenut kateutta aiemmin, mutta lapsettomana kadehdin raskaaksi tulleita verisesti. Se oli todella surullista. Anna siskollesi aikaa, ja pidä ehkä vähän vähemmän yhteyttä. Kyllä hän ottaa yhteyttä, kun kokee olevansa siihen valmis. Minulla helpotti aina, kun kaverin lapsi tuli noin 2-3 vuoden ikään.

Vierailija
11/11 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kakkonen ei ymmärrä mitään lapsettomuudesta

Voimia sinulle ja siskollesi. Aikaa myöten hän hyväksyy tilanteen ja iloitsee sisarenlapsestaan yhdessä kanssasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi