Miksi äidit pitää saada töihin vaikka muitakin työttömiä on vaikka kuinka?
Kun äiti on hoitovapaalla työpaikan saa sijainen. Kun äiti menee töihin sijainen jää työttömäksi. Onko tuota äidit töihin jankutusta jankuttamasssa joku joka on saanut asiasta lapsena trauman?
Kommentit (17)
Olen samaa mieltä. Ja kun äidit yleensä haluaa itse olla hoitovapaalla - ketä hyötyy äitien syyllistämisestä takaisin töihin kysynpä vaan?
Kotona oleva nainen maksaa yhteiskunnalle joko tukien muodossa ja/tai myöhemmin kansaneläkkeen muodossa. Vastikkeeton kotonaolo voitaisiin sallia.
Kunhan jauhavat paskaa lämpimikseen. Kun ei edes tahdo olla työpaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:47"]
Kotona oleva nainen maksaa yhteiskunnalle joko tukien muodossa ja/tai myöhemmin kansaneläkkeen muodossa. Vastikkeeton kotonaolo voitaisiin sallia.
[/quote]Eikö työtön tule kuitenkin kalliimmaksi yhteiskunnalle?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:47"]
[/quote]Eikö työtön tule kuitenkin kalliimmaksi yhteiskunnalle?
[/quote]
Niin, ja paljonkos se maksoikaan jos lapset laittaa päiväkotiin? Taisi olla niin että paljon kalliimmaksi tulee se kuin että äidit tai isät hoitavat kotona.
Mitä korkeampi työllisyysaste, sitä enemmän verotuloja.
Jos nainen on useita vuosia kotona, niin on melkoinen kynnys palata takaisin työelämään.
Koska tulevaisuuden uudet mamutkin täytyy elättää.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:57"]
Jos nainen on useita vuosia kotona, niin on melkoinen kynnys palata takaisin työelämään.
[/quote]
Niin, työmarkkinatilanteen vuoksi. Koska töitä ei kaikille riitä jäävät auttamatta pois valinnoista ne, joilla on cv:ssä vuosien tauko. Sehän se perimmäinen syy on, ei se etteikö äiti haluaisi työllistyä.
Naiset on aika koulutettuja nykyään, niin aika paljon on rahaa käytetty siihen, että äidit sitten jäävätkin vain kotiin.
Hyvä kysymys. Itse en olisi ollut valmistumiseni jälkeen päivääkään töissä jos äitiyslomat olisivat lyhempiä. Toisaalta koska olen sijaistanut opettajia, ovat kaikki kustannukset menneet kunnille. Eli, sen sijaan, että olisivat maksaneet tälle viranhaltijalle palkkaa ja minulle työttömyyskorvausta, joutuu valtio maksamaan ensin meille molemmille palkkaa, sitten minulle palkkaa ja hänelle vanhempainrahoja ja työhön paluun jälkeen hänelle palkkaa ja minulle ansiosidonnaista. Se tulee siis kalliimaksi pitää äitejä pitkään kotona.
Palkat laskevat, kun työttömiä työnhakijoita on enemmän. Tavoitteena on se, että ihmiset vastaisivat entistä enemmän omasta toimeentulostaan.
Jos pitkät äitiyslomat sallitaan, naisten on entistä vaikeampi saada töitä ja tasa-arvoista kohtelua työelämässä. Työnantaja pelkää kuitenkin aina, että nainen jää ikuisuuden kestävälle äitiyslomalle. On olemassa muitakin ihmisiä kuin ne työttömäksi jäävät kotiäidit.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:57"]
[/quote]
Niin, työmarkkinatilanteen vuoksi. Koska töitä ei kaikille riitä jäävät auttamatta pois valinnoista ne, joilla on cv:ssä vuosien tauko. Sehän se perimmäinen syy on, ei se etteikö äiti haluaisi työllistyä.
[/quote]
Naisvaltaisilla aloilla suhtaudutaan aika tyynesti näihin aukkoihin, kun niitä on lähes joka työntekijällä. Toki palkat ovat pienet ja työ raskasta.
Samaa miettinyt. Naisia halutaan töihin, mutta työkokemusta pitäisi olla jo nuorena. Ilman työkokemusta et saa töitä. Harjoittelut ja sijaisuudet ovat monille ainoa keino saada koulutusta vastaavaa työkokemusta. Olisin itse mieluusti ollut hoitovapalla vuoden, jos minulle olisi saatu pätevä sijainen. Olisin jopa voinut etäohjata häntä, koska työtäni ei muut työpaikalla osaa. Mutta ei tämä käynyt työnantajalleni. Äitiysloman sijainen oli mieluummin epäpätevä, koska oli halvempi. Hän ei tiennyt alan tehtävistä mitään. Yritä siinä sitten ohjata. Niinpä palasin töihin enne hoitovapaata, jotta hän ei sotke työkenttääni enempää. Nyt pidän hoitovapaat lyhyissä pätkissä, ilman sijaista, jotta minulla ei mene 6kk siivota epäpätevän sijaisen sotkuja. Alan koulutuksen saanut noviisi tuntisi sentään perusteet, joiden pohjalta häntä olisi huomattavasti helpompi ohjata. Akateeminen ala kyseessä. Yllättäen akateemisesti koulutetut naiset ovat useimmiten pitkäaikaistyöttöminä ja ryhtyvät tekemään lapsia putkessa ja ovat hoitovapailla pitkään, koska ei olesitä työtä, minne mennä. Näin omassa tuttavapiirissä on monen kohdalla.
Oliskohan niin, että naisia tarvitaan nykyään enemmän ja niitä tehtäviä ei halua miehet. Esim. Vanhusten, lastenhoito, sairanhoito, siivous. Miehiä tarvittaisiin enemmän sinne.