Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisin alkaa myymään leivonnaisia pienimuotoisesti esimerkiksi paikkakuntani face -ryhmässä? Onnistuuko? Mitä sinä ostaisit?

Vierailija
10.01.2022 |

Olen hyvä leipuri ja osaan panostaa mm. erityisruokavalioihin, että myös luovaan ja kauniiseen esillepanoon ja omaan tietenkin hygieniapassin ja koulutusta. Tekisin sen ammattitaidolla - että täydellä sydämelläni.

Olisi harmi jos nämä taitoni menisivät "hukkaan" ja tekisin mielelläni harrastusmuotoisena tätä niin, että kauppaan leipomisiani. Saisin hieman siitä voittoa ja voisin ylläpitää harrastustani.

En vain tiedä onnistuuko tällainen pienimuotoinen kauppa enkä ole vielä edes kovinkaan paljon ottanut aiheesta selvää. Vasta makustelen ajatusta mielessäni.
Tiedän, että minun tekemisistäni voisi olla suuri ilo jollekin - edulliseen hintaan.
En vain tiedä mistä lähteä liikkeelle?

Mitä sinä ostaisit? Suolaisia piirakoita, voileipäkakkuja, tuoreita leipiä, pullia tai pikkuleipiä?
Entä mihin hintaan olisiko savulohi-voileipäkakusta 20-40€ koosta riippuen liikaa? Pikkuleivät, esimerkiksi käsintehdyt herkulliset lusikkaleivät 15 kpl/5€?

Ideoita, neuvoja, otan kaiken vastaan ihan tositarkoituksella.

Jos tämä onnistuisi niin olen miettinyt myös luomutuotteiden, lähituotettujen raaka-aineiden käyttöä leivonnaisissani.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä ei ostaisi face ryhmästä mitään (liian vaikeasti), koska ei ole fb:tä ja tuotteet hankitaan luotettavasta paikasta lähempää, jossa on hygieniapykälät tutkittuja. Toivottavasti.

Vierailija
82/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäriskisiä leivonnaisia saa leipoa ja myydä ilman että ilmoittaa asuntoaan elintarvikehuoneistoksi. Jos leivonnaisissa käytetään maitotuotteita, kalaa, lihaa ym., ne eivät enää ole vähäriskisiä. Tarkista vielä asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä mallia:

https://www.facebook.com/pienijuustokakkupuoti-101222735700890/

Tämä on ihan oikea yritys, jossa yrittäjä toimii elinkeinonharjoittajana. On kaupparekisterissä, ennakonperintärekisterissä ja ALV-velvollinen. Mahtoiko ap ajatella ihan tällaista? Aloituksesta sai sen käsityksen, että jotain pientä pimeää kauppaa suunnittelee, toimintaa harmaan talouden puolella.

Ihmisillä on jostain syystä sellainen käsitys, että jos on pienet tulot, niin veroa ei tarvitse maksaa. Ei välttämättä siis ole tarkoitus kiertää lakeja tms tehdä pimeänä, vaan ihan tosissaan kuvittelevat, että olisi joitain verovapaita tuloja mahdollisuus tehdä.

Arvonlisäverotta voi tienata 10 000 euroon saakka. Pienimuotoinen, alle 7000 euroa vuodessa tuottava toiminta on myös verotonta. Siinä olet oikeassa, että myös harrastusluontoinen myynti tulee ilmoittaa verottajalle vaikkei olekaan ennakkoperinnän piirissä.

Ei ole mitään verottomia tuloja olemassakaan. Mistä tällainen käsitys on tullut, että pienimuotoisesti voisi tehdä verottomana?? Kaikista tuloista pitää ilmoittaa ja niistä maksetaan veroa, mutta tietysti pienistä tuloista se on vähän. Mutta silti, kaikki täytyy ilmoittaa ja riippuu vuoden kokonaisansioista miten paljon maksetaan. Arvonlisävero on sitten asia ihan erikseen. Ymmärrättekö näitä käsitteitä? Ansiotulovero, arvonlisävero, pääomavero, kiinteistövero jne?

Ja ihan pieni vinkki. Jokainen myyntitapahtuma on sellainen, josta sinä saatat joutua todistamaan, että olet sen verottajalle ilmoittanut. Jokaisesta tapahtumasta, missä raha liikkuu, on verottaja kiinnostunut.

Vierailija
84/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu, mutta sinun on ensin selvitettävä elintarvikelainsäädäntö. 1) Tilat, jossa neuvot. 2) Säilytystilat. 3) Mitä tietoja pakkauksissa pitää olla. 4) Pakkausten laatu ja materiaalit. 5) Verotus. Ym.

Vierailija
85/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olemaan jo ihan hyvin tietoa. Imen tätä kuin sieni tällä hetkellä kun todella tosissani tätä olen toteuttamassa.

Ei ole vielä ylitsepääsemättömiä ongelmia tullut tielle ajatuksiini toteuttamisessa.

Hion tämän hyvin kokonaisuudeksi, otan selvää kaikesta mahdollisesta päivien kuluessa.

Onneksi jo jonkinlainen pohja on taustalla mutta ei ole koskaan bisnesmielessä ollut, vain tekijänä ja siitä on hyvä jatkaa.

En malta mennä nukkumaan kun niin monenlainen visio pyörii päässä.

Olen myös miettinyt, että miten tätä asuntoa saisin muokattua toimivaksi ja niin, että varmasti on elintarvikehuoneistoksi soveltuva.

Onneksi asun yksin - eikä kenelläkään ole pelkoa myöskään, että eläimet kävelet pöydillä. Ei niitä saisi ollakaan jos meinaa tämäntapaista toteuttaa.

Täytyy tehdä omavalvontasuunnitelma. Pohjustella sitä tuossa viikonloppuna.

Erilaisia hankintoja täytyy tehdä. Kiitos neuvoista kovasti. Taidan yrittää tehdä niin priimaa jälkeä tämän kaiken kanssa, että kehtaan myös pyytää rahaa - siis niin, että asiakas on kuitenkin valmis maksamaan.

Ap

Vierailija
86/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Macarons!!!, niitä mä ostaisin. Sun kannattais postata videoita missä sä leivot puhtaalla pöydällä kertakäyttökäsineet kädessä. Mä kuitenkin rajoittaisin videon näkymää siten että mahdollisesti vain itse leipominen näkyy muttei kasvot.

Vierailija
87/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakkona ostan gluteenittomia tuotteita niin paljon kuin irti saan, jos ne ovat hyviä.

Vierailija
88/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakkona ostan gluteenittomia tuotteita niin paljon kuin irti saan, jos ne ovat hyviä.

Jos tämä ideani toteutuu niin suunnittelin jo ostavani oman työpöydän (oikeanlaisen keittiötason) gluteenittomaan leivontaan, jossa myös säilytetään kaikki gluteenittomat tuotteet ja raaka-aineet.

Täytyy katsoa myös sitä mihin varat alkuun riittävät. Pienellä budjetilla sekä tilauslistalla pitää mennä mutta tuo oli yksi tärkeä asia listalla.

Ap

Vierailija
89/95 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olemaan jo ihan hyvin tietoa. Imen tätä kuin sieni tällä hetkellä kun todella tosissani tätä olen toteuttamassa.

Ei ole vielä ylitsepääsemättömiä ongelmia tullut tielle ajatuksiini toteuttamisessa.

Hion tämän hyvin kokonaisuudeksi, otan selvää kaikesta mahdollisesta päivien kuluessa.

Onneksi jo jonkinlainen pohja on taustalla mutta ei ole koskaan bisnesmielessä ollut, vain tekijänä ja siitä on hyvä jatkaa.

En malta mennä nukkumaan kun niin monenlainen visio pyörii päässä.

Olen myös miettinyt, että miten tätä asuntoa saisin muokattua toimivaksi ja niin, että varmasti on elintarvikehuoneistoksi soveltuva.

Onneksi asun yksin - eikä kenelläkään ole pelkoa myöskään, että eläimet kävelet pöydillä. Ei niitä saisi ollakaan jos meinaa tämäntapaista toteuttaa.

Täytyy tehdä omavalvontasuunnitelma. Pohjustella sitä tuossa viikonloppuna.

Erilaisia hankintoja täytyy tehdä. Kiitos neuvoista kovasti. Taidan yrittää tehdä niin priimaa jälkeä tämän kaiken kanssa, että kehtaan myös pyytää rahaa - siis niin, että asiakas on kuitenkin valmis maksamaan.

Ap

Mahtavaa. Uskon, että pärjäät. Sinulla on terve järki päässä. Toivotan sinulle oikein paljon onnea matkaan.

Vierailija
90/95 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

91/95 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli juttua siitä espresso housen keskuskeittiön saastaisuudesta. Menisivät ne terveystarkastajat nyt vaikka sinne ensin!

Luotan enemmän kotileipuriin kuin tuollaiseen paikkaan.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
92/95 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leivot ammattimaiseen myyntiin, niin kunnan terveysviranomaisilta saat ohjeet.

Esim. avokeittiö ei käy.

Itse en osta vierailta kotileipureilta..

Vierailija
93/95 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti et saa myydä tuotteita ilman että rekisteröit keittiösi elintarvikehuoneistoksi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä että terveystarkastaja saapuu teille kotiin kertomaan että minkä vuoksi tässä keittiössä ei voi valmistaa tuotteita myytäväksi.

Vierailija
94/95 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähäriskisiä leivonnaisia saa leipoa ja myydä ilman että ilmoittaa asuntoaan elintarvikehuoneistoksi. Jos leivonnaisissa käytetään maitotuotteita, kalaa, lihaa ym., ne eivät enää ole vähäriskisiä. Tarkista vielä asia.

Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä että edes peruspullataikinaa ei saa tehdä myytäväksi koska siihen tulee maitoa

Vierailija
95/95 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti et saa myydä tuotteita ilman että rekisteröit keittiösi elintarvikehuoneistoksi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä että terveystarkastaja saapuu teille kotiin kertomaan että minkä vuoksi tässä keittiössä ei voi valmistaa tuotteita myytäväksi.

Harmi kun en koskaan keksinyt tätä kun on ollut lasten myymälä tienposkessa. Olen vain kiltisti ostanut mustikkapiirakkaa tai lettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi