Voisin alkaa myymään leivonnaisia pienimuotoisesti esimerkiksi paikkakuntani face -ryhmässä? Onnistuuko? Mitä sinä ostaisit?
Olen hyvä leipuri ja osaan panostaa mm. erityisruokavalioihin, että myös luovaan ja kauniiseen esillepanoon ja omaan tietenkin hygieniapassin ja koulutusta. Tekisin sen ammattitaidolla - että täydellä sydämelläni.
Olisi harmi jos nämä taitoni menisivät "hukkaan" ja tekisin mielelläni harrastusmuotoisena tätä niin, että kauppaan leipomisiani. Saisin hieman siitä voittoa ja voisin ylläpitää harrastustani.
En vain tiedä onnistuuko tällainen pienimuotoinen kauppa enkä ole vielä edes kovinkaan paljon ottanut aiheesta selvää. Vasta makustelen ajatusta mielessäni.
Tiedän, että minun tekemisistäni voisi olla suuri ilo jollekin - edulliseen hintaan.
En vain tiedä mistä lähteä liikkeelle?
Mitä sinä ostaisit? Suolaisia piirakoita, voileipäkakkuja, tuoreita leipiä, pullia tai pikkuleipiä?
Entä mihin hintaan olisiko savulohi-voileipäkakusta 20-40€ koosta riippuen liikaa? Pikkuleivät, esimerkiksi käsintehdyt herkulliset lusikkaleivät 15 kpl/5€?
Ideoita, neuvoja, otan kaiken vastaan ihan tositarkoituksella.
Jos tämä onnistuisi niin olen miettinyt myös luomutuotteiden, lähituotettujen raaka-aineiden käyttöä leivonnaisissani.
Kommentit (95)
En mitään,muistelen tuo ei ihan laillista jos myi toril/koulunmyyjäisissäkään ei elintarvikkeita kait saanut enää myydä, eikö tuo fbssa myynti vähän samaa ..Otas selvää..
Vierailija kirjoitti:
Niin ymmärrän toki, ettei ehkä ihmiset innostu tällaisen koti-ihmisen leivonnaisista.
Tietenkin käyttäisin steriilejä hanskoja, minulla olisi asianmukainen vaatetus ja päähine sekä myös kylmä/lämpöketju pysyisi täsmällisenä. Todistus myös hygieniapassista tietenkin löytyy.
Lisäksi tarkka sisältö raaka-aineista jne.
Kyllä minusta olisi aineista - ainoa vaan etten tiedä kuka ostaisi ja millaisella markinnointipuheella.
Ap
Kannatan ehdottomasti ja toivotan suurta menestystä!
Ostaisin vaikka mitä.
Ostaisin asioita joita en osaa itse tehdä karjalapiirakoita, croisantteja, munkkeja (koko kämppä haisee kun niitä tekee) ja pasteijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi mitään syötävää yksityishenkilöltä facessa. Meillä on syystä elintarvikevalvonta yms ja ostan ruokani sellaisesta, joka kuuluu valvonnan piiriin
Tämä. En koskisi pitkällä tikullakaan. Kiva idea mutta järkyttävät riskit.
Mitähän riskejä te näette leipomotuotteissa? Kivempi syödä niitä luotettavien tehtaiden tekeleitä jotka ovat turvallisia kymmenien lisäaineineen. Syystäkin kotikutoiset leipomotuotteet lasketaan vähäriskiriksi elintarvikkeiksi joita voi hyvin pienellä paperisodalla alkaa valmistamaan. AP, googlaa (tai DuckDuckGo mieluummin ;) ) vähäriskisten elintarvikkeiden myynti, siten löydät tiedon vaatimuksista. Toki eroa on varmaan myytkö esim. korvapuusteja vai voileipäkakkuja joissa vailla graavilohta (pilaantumisriski määrittää riskiluokituksen). Jos myynti on alle 10 000 € vuodessa, ei tarvitse ilmoittautua alv-velvolliseksi.
Nyt jo huomaa kateuden. Eli varmaan moni alkaisi soittaa veroherralle.
Aivan hyvä ajatus. Marketplacessa myy moni ulkomaalaisia kakkuja ym. Ei suomalaisen a uskalla ilmoittaa, heti kärähtää vaikka voitto olisi mitätön.Miten suomalaiset ovat niin kateellisia keskenään.
Vegaaniset munkit ja donitsit menee Turun seudulla ainakin kuumille kiville. Niitä varataan etukäteen ja käydään hakemassa jostain parkkipaikoilta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea asut?
Tampereella.
Ap
Voi harmi!
T. Lusikkaleivistä uneksija Keski-Uudeltamaalta
Lusikkaleiväthän säilyvät hyvin, joten niitä ja muitakin pikkuleipiä voisi myös postittaa! :) Posti on yllättävän kallista, mutta 250 g asti vielä kohtuuhintaista ja asiakas saisi tuotteet postiluukkuunsa. Kannattaa katsoa myös Matkahuollon pakettivaihtoehdot.
Onpa lannistavia kommentteja täällä! Odotin lukevani kymmeniä kommentteja siitä mitä kaikki ihmiset haluaisivat ostaa, mutta lähinnä turhaa nurisemista. Ärsyttävää! Tsemppiä sinulle AP, varmasti löydät asiakkaita ja saat vähintään kivan pikku bisneksen kunhan suunnittelet ensin huolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea asut?
Tampereella.
Ap
Voi harmi!
T. Lusikkaleivistä uneksija Keski-Uudeltamaalta
Lusikkaleiväthän säilyvät hyvin, joten niitä ja muitakin pikkuleipiä voisi myös postittaa! :) Posti on yllättävän kallista, mutta 250 g asti vielä kohtuuhintaista ja asiakas saisi tuotteet postiluukkuunsa. Kannattaa katsoa myös Matkahuollon pakettivaihtoehdot.
Onpa lannistavia kommentteja täällä! Odotin lukevani kymmeniä kommentteja siitä mitä kaikki ihmiset haluaisivat ostaa, mutta lähinnä turhaa nurisemista. Ärsyttävää! Tsemppiä sinulle AP, varmasti löydät asiakkaita ja saat vähintään kivan pikku bisneksen kunhan suunnittelet ensin huolella.
Hinnoitteluun sanoisin vinkiksi että älä aloita alennusmyynnillä koska sitten on vaikea nostaa hintaa. Toisin päin kyllä onnistuu. Mutta siis kunnon laskelmat raaka-aineista, työvälineistä, pakkausmateriaaleista, sähköstä jne. ja sitten haluamasi marginaali päälle. Kannattaa tietysti vähän katsoa referenssiä paikallisleipomon tuotteista että missä hinnoissa liikkuvat, ettei nyt moninkertaisia hintoja ala pyytämään, mutta toki käsityöllä on hintansa.
Kyllä ihmiset ostaa! Kannattaa rohkeasti laittaa ilmoitusta, että sinulta saa tilattua jne. Sulla on sentään hygienia kunnossa. Muistan, kun tällä palstalla oli paljon puhetta eräästä tytöstä, joka leipoi kakkuja. Pöydillä hyppi kissat, astianpesukone vessassa, röökiaskit pöydillä ja samassa jääkaapissa kaikki kakut eli kalatäytteinen voileipäkakku ja mansikkakermakakku vierekkäin.. Mutta häneltä silti ostettiin jatkuvasti kakkuja.
Karjalanpiirakat, kalakukko, näyttävä täytekakku kesän juhliin
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä mallia:
https://www.facebook.com/pienijuustokakkupuoti-101222735700890/
Tämä on ihan oikea yritys, jossa yrittäjä toimii elinkeinonharjoittajana. On kaupparekisterissä, ennakonperintärekisterissä ja ALV-velvollinen. Mahtoiko ap ajatella ihan tällaista? Aloituksesta sai sen käsityksen, että jotain pientä pimeää kauppaa suunnittelee, toimintaa harmaan talouden puolella.
Ihmisillä on jostain syystä sellainen käsitys, että jos on pienet tulot, niin veroa ei tarvitse maksaa. Ei välttämättä siis ole tarkoitus kiertää lakeja tms tehdä pimeänä, vaan ihan tosissaan kuvittelevat, että olisi joitain verovapaita tuloja mahdollisuus tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin muutaman vuoden ulkomailla ja oli mukavaa kun paikallisessa suomalaisten fb-ryhmässä joku kauppasi karjalanpiirakoita yms.
Suomessa niitä tuskin tulisi ostettua moista reittiä...
Lidlistä saa erinomaisia karjalanpiirakoita 25 senttiä kappale. Niitä ei varmasti pysty käsipelillä oleellisesti edullisemmin tuottamaan.
On ihmisiä, jotka ostavat mieluummin paremman makuisia ja ovat siitä myös valmiita maksamaan. Minä olen ostanut lähileipomon tuoreita karjalanpiirakoita. Alepa myi niitä 1,25€/kpl ja K-Market 1,35€. Ollaan ostettu niitä silloin kun niitä on ollut saatavilla, yleensä vain 4kpl, kaksi kummallekin (minulle ja miehelle). Ei niitä varastoon hyödytä ostaa, ei ne seuraavana päivänä ole enää hyviä.
Ne Lidlin karjalanpiirakat ei ole hyviä edes ensimmäisenä päivänä. Jos niitä erhtyy hyvänmakuisiksi luulemaan, niin ei ole saanut kunnollisia karjalanpiirakoita.
Me ostetaan herkkuina 2 croisanttia per nenä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Nyt jo huomaa kateuden. Eli varmaan moni alkaisi soittaa veroherralle.
Aivan hyvä ajatus. Marketplacessa myy moni ulkomaalaisia kakkuja ym. Ei suomalaisen a uskalla ilmoittaa, heti kärähtää vaikka voitto olisi mitätön.Miten suomalaiset ovat niin kateellisia keskenään.
Itse olen kirjoittanut verotuksesta täällä, mutta ainoastaan siitä syystä, että ihmiset luulevat, että voisi tehdä kauppaa ilman veroja. Se ei vain ole mahdollista. Ei kannata leikkiä tällä asialla. Olen itse lähiomaisen kautta nähnyt mitä siinä tapahtuu. Menee koko loppuelämä pilalle.
Kateellisuudesta ei ole kyse. Olisin iloinen jos näkisin enemmän leipureita ja kokkeja, jotka omasta ilosta ja mielenkiinnosta ponnistavat. Kannustan kaikkia, jotka sille tielle lähtevät, mutta hoitakaa perusasiat kuntoon ja siihen kuuluu yrityksen pyöritys ihan yhtä lailla kuten vaikkapa se hygieniapassi.
Ap, ostaisin sinulta kakun, joko makean tai suolaisen. Tai juhliin jotain mitä itse en ehdi tekemään. Mutta tässä tapauksessa pitäisi olla myös varmuus, että se onnistuu.
Kaffepulla kirjoitti:
Karjalanpiirakat, kalakukko, näyttävä täytekakku kesän juhliin
Kalakukko olis kyllä hyvää. Mutta hitto se vie aikaa ja sähköä. En tiedä olisiko kenelläkään tavallisella ihmisellä varaa sellaiseen tavallisessa uunissa.
Ota ensin selvää luvista, jos myyt elintarvikkeita terveystarkastaja saattaa haluta nähdä toimitilat, täyttävätkö ne elintarvikelain vaatimukset. Myynti on eri asia kun tutuille leipominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä mallia:
https://www.facebook.com/pienijuustokakkupuoti-101222735700890/
Tämä on ihan oikea yritys, jossa yrittäjä toimii elinkeinonharjoittajana. On kaupparekisterissä, ennakonperintärekisterissä ja ALV-velvollinen. Mahtoiko ap ajatella ihan tällaista? Aloituksesta sai sen käsityksen, että jotain pientä pimeää kauppaa suunnittelee, toimintaa harmaan talouden puolella.
Ihmisillä on jostain syystä sellainen käsitys, että jos on pienet tulot, niin veroa ei tarvitse maksaa. Ei välttämättä siis ole tarkoitus kiertää lakeja tms tehdä pimeänä, vaan ihan tosissaan kuvittelevat, että olisi joitain verovapaita tuloja mahdollisuus tehdä.
Arvonlisäverotta voi tienata 10 000 euroon saakka. Pienimuotoinen, alle 7000 euroa vuodessa tuottava toiminta on myös verotonta. Siinä olet oikeassa, että myös harrastusluontoinen myynti tulee ilmoittaa verottajalle vaikkei olekaan ennakkoperinnän piirissä.
Mikset mene töihin leipomoon/kahvilaan, verot täytyy sitten maksaa, ellet myy kirppareilla joita ei Suomessa valvota.
Minusta olisi kivaa kannattaa tämmöistä toimintaa ja tykkäisin esim tilata juhliin.
Joskus perjantai-iltana olis kiva hankkia vaikka suolainen piirakka tai jotain herkkua tuliaisiksi. Myös hyvä, tuore, kotipulla olisi ostoslistallani.
Asun leipomon vieressä mutta kyllä se kotitekoinen aina leipomon teolliset tuotteet voittaa. Toivottavasti saat bisneksen pystyyn. Kiva idea !
En välttämättä uskaltaisia ostaa kotikeittiöstä mitään, mutta jos uskaltaisin, niin tuoreita munkkeja tai donitseja. Itse en halua kuumien öljykattiloiden ääressä pyöriä.
Ne ehkä myös olisivat yksi hygieenisimmistä tuotteista, kun ei ole mitään pientä näpertämistä, kermapursotuksia ja sen sellaista.