Miten niin monen on vaikea hallita talouttaan ja säästää?
Olen ihan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä lähtöisin, saanut ihan tavallisen kasvatuksen ja opiskellut ihan tavallisen yliopistotutkinnon. En koko opiskeluaikana antanut tilini saldon pudota alle 3000 euron. Nyt kun olen ollut työelämässä kymmenen vuotta olen jo asuntolainani maksanut ja säästänyt pahan päivän varalle noin 20000 euroa. En ole koskaan ottanut kulutusluottoja tai käyttänyt luottokorttini luotto-ominaisuutta. Ainoa laina, jonka olen ottanut - ja nyt siis jo maksanut - on asuntolaina. Olen tottunut tienaamaan ensin ja miettimään sitten, mitä rahoillani teen.
Voisiko joku rahoistaan vähemmän tarkka selventää, että mikä siitä taloushallinnosta tekee niin vaikeaa?
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:09"]
Hehe he. Itse opiskelen alaa, joka vaatii niin paljon, etten varmasti pysty tai jaksa tehdä töitä tämän oheen, vapaa menee opiskelun ja niin sen kuuluu ollakin. Siitähän minä saan rahaa ja haluan olla alallani hyvä ja osaava. Kesät teen toki töitä, mutta tällä alalla muista poiketen lomaa on vain se 2 kk, ei 4. Lisäksi opintouen ostovoima on ollut siellä 90-luvulla ihan jotain muuta kuin nykyään. Jeesustelu taitaa olla kivaa, jos on muuten pieni ja mitätön elämä?
[/quote]no huh,huh, mikä mahtaa olla tuo sairaan vaativa ala, jossa lomaa on vain ne vaivaiset 2kk?!? :O :D :D Ja jopa opiskelukin on niin rankkaa ettei kykene tekemään töitä kuten muut?! :D :D
Yleisin selitys ongelmiin on, että kun on niin kamalan köyhä. Ja kun toinen yhtä "köyhä" pärjäilee ihan mukavasti, niin sitten pitää vihjailla, että hänellä on salaisia tuloja jostakin tai joltakin. Sitten haetaan seuraavat tuopit ja jatketaan valittamista, kun on niin kamalan köyhä.
Nykyään köyhyyden määritelmäkin tuntuu monella olevan se, ettei pysty elämään samalla tavalla kuin joku Alexa Dagmar. Eli pitäisi lähtökohtaisesti olla luxuslaukkuja, luxusasunto ja päästä luxuslomille. Sit ne ostetaan velaksi, kun muuta vaihtoehtoa ei ole.
N oonhan selvä, että jos opiskelijan tuloilla ei "anna" saldonsa oudota alle 3000euron, niin jostain tulee ylimäärääisiä tuloja, eikä lähtöpistekään ole ihan nollassa. . Ei se opintotuella onnistu.
ei siinä mitään, minä olen myös tehnyt töitä koko opiskeluajan ja vielä niin onnekkaasti, että omalla alalla. Nykyään on ihan kiva omaisuus. Mutta kyllä tässä välissä on ollut velkaa ja hetkiä, jolloin velan maksu ja ruoan ostaminen tekee tiukkaa. Ne ovat usein olleet myös hetkiä, jolloin taloussuunnitelmaa vaihtamalla olisi saanut hetkellistä helpostusta vuodeksi tai kahdeksi, mitta kokonaistulos 5v tähtäimellä olisi jäänyt huonommaksi.
taloushallinnolla ei muuten ole yksittäisen ihmisen tai kotitalouden talouden hallinnan kanssa mitään tekemistä. Taloushallinto on lain mukaista kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, jossa pitää tuntea lakeja ja säädöksiä ihan eri tasolla kuin yksityisen ihmisen kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:11"]
N oonhan selvä, että jos opiskelijan tuloilla ei "anna" saldonsa oudota alle 3000euron, niin jostain tulee ylimäärääisiä tuloja, eikä lähtöpistekään ole ihan nollassa. . Ei se opintotuella onnistu.
ei siinä mitään, minä olen myös tehnyt töitä koko opiskeluajan ja vielä niin onnekkaasti, että omalla alalla. Nykyään on ihan kiva omaisuus. Mutta kyllä tässä välissä on ollut velkaa ja hetkiä, jolloin velan maksu ja ruoan ostaminen tekee tiukkaa. Ne ovat usein olleet myös hetkiä, jolloin taloussuunnitelmaa vaihtamalla olisi saanut hetkellistä helpostusta vuodeksi tai kahdeksi, mitta kokonaistulos 5v tähtäimellä olisi jäänyt huonommaksi.
taloushallinnolla ei muuten ole yksittäisen ihmisen tai kotitalouden talouden hallinnan kanssa mitään tekemistä. Taloushallinto on lain mukaista kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, jossa pitää tuntea lakeja ja säädöksiä ihan eri tasolla kuin yksityisen ihmisen kohdalla.
[/quote]
Ensimmäisen kesätyöpaikan hankin 14-vuotiaana. Niin, kävin toki töissä myös koko opiskelujeni ajan ja maksoin elämiseni siitä saamallani palkalla. Asuin alkuun edullisessa solussa ja söin edullsita perusruokaa yliopistolla. Mukautin menoni tuloihini, jolloin pystyin jopa säästämään.
Hmm...ehkä siksi,kun just maksoin laskut ja loppukuulle on 160 e rahaa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:11"]
[/quote]
Ensimmäisen kesätyöpaikan hankin 14-vuotiaana. Niin, kävin toki töissä myös koko opiskelujeni ajan ja maksoin elämiseni siitä saamallani palkalla. Asuin alkuun edullisessa solussa ja söin edullsita perusruokaa yliopistolla. Mukautin menoni tuloihini, jolloin pystyin jopa säästämään.
[/quote]Minäkin hankin ekan kesätyöpaikkani 14-vuotiaana, mutta jouduin ostamaan niillä rahoilla ruokaa, koska äiti ryyppäsi sossun ja kelan rahat. Ei jäänyt säästöjä kesätyörahoista siis.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:11"] N oonhan selvä, että jos opiskelijan tuloilla ei "anna" saldonsa oudota alle 3000euron, niin jostain tulee ylimäärääisiä tuloja, eikä lähtöpistekään ole ihan nollassa. . Ei se opintotuella onnistu. ei siinä mitään, minä olen myös tehnyt töitä koko opiskeluajan ja vielä niin onnekkaasti, että omalla alalla. Nykyään on ihan kiva omaisuus. Mutta kyllä tässä välissä on ollut velkaa ja hetkiä, jolloin velan maksu ja ruoan ostaminen tekee tiukkaa. Ne ovat usein olleet myös hetkiä, jolloin taloussuunnitelmaa vaihtamalla olisi saanut hetkellistä helpostusta vuodeksi tai kahdeksi, mitta kokonaistulos 5v tähtäimellä olisi jäänyt huonommaksi. taloushallinnolla ei muuten ole yksittäisen ihmisen tai kotitalouden talouden hallinnan kanssa mitään tekemistä. Taloushallinto on lain mukaista kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, jossa pitää tuntea lakeja ja säädöksiä ihan eri tasolla kuin yksityisen ihmisen kohdalla. [/quote] Ensimmäisen kesätyöpaikan hankin 14-vuotiaana. Niin, kävin toki töissä myös koko opiskelujeni ajan ja maksoin elämiseni siitä saamallani palkalla. Asuin alkuun edullisessa solussa ja söin edullsita perusruokaa yliopistolla. Mukautin menoni tuloihini, jolloin pystyin jopa säästämään. [/quote]Minäkin hankin ekan kesätyöpaikkani 14-vuotiaana, mutta jouduin ostamaan niillä rahoilla ruokaa, koska äiti ryyppäsi sossun ja kelan rahat. Ei jäänyt säästöjä kesätyörahoista siis.
[/quote]
No sinä et sitten mitä ilmeisimmin ole "tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä lähtöisin ja saanut tavallista kasvatusta", kuten minä aloitusviestissäni kerroin. Toki pahoinpidellyt juoppoperheiden lapset ovat aivan eri asemassa jo syntymänsäkin takia kuin me ns. perusperheiden kasvatit. Aloitukseni koski meitä.
Noo...mulla on samat lähtökohdat kuin ap:lla, paitsi:
- kesätyörahat meni ajokorttiin
- opiskellessa tili oli usein nollilla viikko ennen opintotukipäivää, eikä silloin ollut pikavippejä
- on ollut opintolainaa, asuntolaina ja pari autolainaa (pankista kohtuu korolla ja takuut kunnossa)
- ostan usein jotain visalla, pari kertaa olen jopa puolittanut ison visalaskun enkä maksanut kerralla pois
- pahanpäivänvaraa on kertynyt ja olen ollut 2v kotihoidontuella lapsen kanssa kotona.
Ja kuten ap, myös minä ihmettelen ihmisten piittamattomuuta omista asioistaan ja suunnitelmallisuuden puutetta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:11"] N oonhan selvä, että jos opiskelijan tuloilla ei "anna" saldonsa oudota alle 3000euron, niin jostain tulee ylimäärääisiä tuloja, eikä lähtöpistekään ole ihan nollassa. . Ei se opintotuella onnistu. ei siinä mitään, minä olen myös tehnyt töitä koko opiskeluajan ja vielä niin onnekkaasti, että omalla alalla. Nykyään on ihan kiva omaisuus. Mutta kyllä tässä välissä on ollut velkaa ja hetkiä, jolloin velan maksu ja ruoan ostaminen tekee tiukkaa. Ne ovat usein olleet myös hetkiä, jolloin taloussuunnitelmaa vaihtamalla olisi saanut hetkellistä helpostusta vuodeksi tai kahdeksi, mitta kokonaistulos 5v tähtäimellä olisi jäänyt huonommaksi. taloushallinnolla ei muuten ole yksittäisen ihmisen tai kotitalouden talouden hallinnan kanssa mitään tekemistä. Taloushallinto on lain mukaista kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, jossa pitää tuntea lakeja ja säädöksiä ihan eri tasolla kuin yksityisen ihmisen kohdalla. [/quote] Ensimmäisen kesätyöpaikan hankin 14-vuotiaana. Niin, kävin toki töissä myös koko opiskelujeni ajan ja maksoin elämiseni siitä saamallani palkalla. Asuin alkuun edullisessa solussa ja söin edullsita perusruokaa yliopistolla. Mukautin menoni tuloihini, jolloin pystyin jopa säästämään. [/quote]Minäkin hankin ekan kesätyöpaikkani 14-vuotiaana, mutta jouduin ostamaan niillä rahoilla ruokaa, koska äiti ryyppäsi sossun ja kelan rahat. Ei jäänyt säästöjä kesätyörahoista siis.
[/quote]
No sinä et sitten mitä ilmeisimmin ole "tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä lähtöisin ja saanut tavallista kasvatusta", kuten minä aloitusviestissäni kerroin. Toki pahoinpidellyt juoppoperheiden lapset ovat aivan eri asemassa jo syntymänsäkin takia kuin me ns. perusperheiden kasvatit. Aloitukseni koski meitä.
[/quote]Ai, et sinä siinä kyllä maininnut, että aloitus koskee vain tuollaista ihmisryhmää. Mutta joka tapauksessa, siinä sulle vähän näkökulmas. Ei minusta näe ulospäin, etten ole lapsuudessa elänyt tuota keskiluokkaiselämää, joten ehkä näillä sinun ihmettelemilläso ihmisilläkin voi olla taustalla jotain mistä et tiedä. Tai ei ole saanut kesätöitä, tai on opiskellut niin vaativaa alaa ettei ole voinut tehdä töitä samaan aikaan. Tai on oppimishäiriöinen, jolloin ei voi tehdä töitä samaan aikaan kun opiskelee, jotta saisi koulun suoritetuksi. Tai on joutunut opiskeluajoiksi ottamaan liian kalliim asunnon ja palkka on mennyt sen maksamiseen. Onhan näitä syitä ja tilanteita aika paljonkin.
Jaha, taas näitä ihmisiä, jotka ylentävät itsensä muita paremmiksi. Olette useimmiten ihmisiä, joita elämä on kohdellut silkkihansikkain, joten teillä ei ole käsitystä eikä ymmärrystä asioista, joita monet muut joutuvat elämässään läpikäymään.
Kun sotkee asiansa heti nuoresta alkaen, on myöhemmin aika mahdotonta alkaa hallita talouttaan huonosti koulutettuja työttömänä yksinhuoltajana maaseudulla. Ongelmat, kun tuppaavat kasaantumaan, kun valitsee aina väärin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:49"]
Olen ihan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä lähtöisin, saanut ihan tavallisen kasvatuksen ja opiskellut ihan tavallisen yliopistotutkinnon. En koko opiskeluaikana antanut tilini saldon pudota alle 3000 euron. Nyt kun olen ollut työelämässä kymmenen vuotta olen jo asuntolainani maksanut ja säästänyt pahan päivän varalle noin 20000 euroa. En ole koskaan ottanut kulutusluottoja tai käyttänyt luottokorttini luotto-ominaisuutta. Ainoa laina, jonka olen ottanut - ja nyt siis jo maksanut - on asuntolaina. Olen tottunut tienaamaan ensin ja miettimään sitten, mitä rahoillani teen.
Voisiko joku rahoistaan vähemmän tarkka selventää, että mikä siitä taloushallinnosta tekee niin vaikeaa?
[/quote]
No mä oon keskiluokkaisen perheen keskiluokkainen penska. Rahanhallinta ei ikinä ollut vahva laji, vaan meni enemmän periaatteella mikä tulee, se menee. Oon impulsiivinen ja tulee tehtyä heräteostoksia. Kotona asuessa ei ollut niin väliä, kun oli ruokaa edessä ja katto pään päällä. Toisaalta piti maksaa itse kännykät ja tietokoneet, ja kesätöistä saadut rahat meni niihin.
Kun muutin omilleni, sairastuin. Lääkkeisiin ja lääkäreihin meni aika lailla rahaa, vaikka kuinka oli opiskelija ja Kela korvas osan. Otin opintolainaa, kävin töissä ja vingutin visaa. Kaikki ei johtunut sairaudesta - se ei selitä heräteostoksia ja muita. Toisaalta normaalisti opiskelijalla ei mene 300 e kuussa terveydenhoitoon. Sittemmin oon parantunut, valmistunut, ja visalle ei ole tarvinnut kerätä enää saldoa, opintolainaa maksan hiljaksiin pois.
En sotkenut raha-asioitani mitenkään lopullisesti, mutta raha on usein poltellut hyppysissä enkä ole halunnut a) kituuttaa tai b) riskeerata terveyttä sen enempää säästääkseni pennosia. En oikein ymmärrä, miksi tavalliselle keskiluokkaiselle ihmiselle tulee yllätyksenä se, että ihmisillä on erilaisia temperamentteja ja prioriteetteja.
Ei kun anteeksi, piti kysymäni, että kun mä olen aina ollut helvetin lahjakas matematiikassa ja se on aina ollut helppoa, niin miksi te muut ette ymmärrä sitä? Ja jatkokysymyksenä, kun mä söin just, niin miten sulla voi olla nälkä?
Taloutensa pystyy hoitamaan, vaikkei säästäisikään. Raha on käyttöä varten.
Mitä väliä sillä on miten kukin rahansa käyttää?
Lopettaisit jo tuon ininän ja keskittyisit oikeisiin asioihin.
Kun on pienet tulot, niin ei siinä pahemmin säästetä. Kaikki menee mitä tulee, vaikka kuinka miettisi kulutuksen tulojen mukaan.
300 00 euroa asuntolainaa+ muut lainat päälle. 100 000 euroa vähän päälle tuloja vuodessa. Että mitenköhän sitä olis saanut tuon kaiken säästettyä tässä elämässä? Sitten kun arkkuun kannetaan-ko? Vai miten?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:37"]300 00 euroa asuntolainaa+ muut lainat päälle. 100 000 euroa vähän päälle tuloja vuodessa. Että mitenköhän sitä olis saanut tuon kaiken säästettyä tässä elämässä? Sitten kun arkkuun kannetaan-ko? Vai miten?
[/quote]300 000 siis!
Ei sen talouden sössiminen vaikeaa oo..perus keskiluokkaiseen elämään lisätään muutama elämää keikauttava juttu (vakava sairaus, lapsen vakava sairaus, avioero, läheisen mielenterveysongelma) niin voi olla että ihan peruspertillä on hetken aikaa muutakin ajateltavaa kuin mahdollinen säästäminen ja taloudenpito. Voi olla että kaikki hereilläoloaika ja voimat menee siihen, että muistaa ostaa lapsille Saarioistentädin pinaattilettuja tänäänkin ruoaksi ja että jaksaa ylipäänsä puskea arkea eteenpäin. Säästäminen ja laskujen maksu ei ehkä oo se ensimmäinen asia mielessä. Joo, kaikkeen voi ja pitää varautua mutta elämä ei aina oo ihan niin mustavalkoista kuin sieltä norsunluutornista tuppaa näyttämään...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:29"]Kun on pienet tulot, niin ei siinä pahemmin säästetä. Kaikki menee mitä tulee, vaikka kuinka miettisi kulutuksen tulojen mukaan.
[/quote
Näinhän se juuri ei ole. Kyllä isotkin tulot saa menemään ja osa isotuloisista on maksuvaikeuksissa ja moni pienituloinen säästää ja sijoittaa.