Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et ole vegetaristi?

Vierailija
03.05.2015 |

Jos olet tietoinen siitä, miten tehotuotanto
a) saastuttaa aivan tajuttomasti
ja
b) kaltoinkohtelee eläimiä hirveällä tavalla eikä tarjoa niille muuta kuin kärsimyksentäyteisen elämän,
Miksi yhä syöt lihaa?
Miksi kissan tappaminen on hirveää, mutta tuhansien sikojen, lehmien ja kanojen kiduttaminen on ihan sama?
En edes odota hyviä perusteluita.

Kommentit (273)

Vierailija
241/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyrkinyt vähentämään lihansyöntiä eettisistä ja ympäristöllisistä syistä. Mutta täytyy myöntää, että nautinto ja laiskuus on niitä syitä, joiden vuoksi en osaa luopua kokonaan. Varsinkin kala ja äyriäiset ovat sellaisia, joiden syömisestä nautin. En myöskään tunne kovin suurta empatiaa ko. lajeja kohtaan, ehkä siksi, että ne omasta näkökulmastani ovat niin alkeellisia olentoja. Niitä kykenisin tappamaan itsekin.

Täysin ylenmääräinen lihan naamaan mättäminen ällöttää minua, ja on vaikea ymmärtää, ettei siitä joillekin tule ollenkaan huono omatunto. Ehkä heidän tunteensa tuotantoeläimiä kohtaan ovat samanlaisia kuin minun tunteeni kaloja ym. kohtaan - alkeellisia olentoja, joiden kuolema ei juuri hetkauta. Itselläni tekee pahaa jo termi "tuotantoeläin", se että eläimiä kasvatetaan vain ja ainoastaan ruoaksi.

Jännä että tähänkin ketjuun vastanneista monet ainakin väittävät syövänsä vain riistaa tai luomua tai jotenkin muutoin eettisesti tuotettua lihaa. Itse ainakin tunnen todella paljon ihmisiä, jotka syövät ihan surutta halvinta tehotuotettua lihaa. Syynä yleensä on kai laiskuus, ja jotkut jopa ihan pitävät vaikkapa jauhelihan ja makkaran mausta. Eivät ne minustakaan yleensä kovin pahalta maistu - syön jos esim. äitini tarjoaa hänen luonaan käydessäni, itse välttelen ostamista.

Vierailija
242/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän itsestäni tällaisena kuin olen. Siksi. Näköjään kasvissyönnin välitön seuraus on todella rasittava, tuomitseva, kaikesta valittava persoonallisuus. Annan tällä hetkellä muiden elää omaa elämäänsä ja keskityn muuttamaan niitä asioita, joihin haluan ja voin vaikuttaa. Se on mun mielestä ainoa oikea tapa elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:53"]Mä pidän itsestäni tällaisena kuin olen. Siksi. Näköjään kasvissyönnin välitön seuraus on todella rasittava, tuomitseva, kaikesta valittava persoonallisuus. Annan tällä hetkellä muiden elää omaa elämäänsä ja keskityn muuttamaan niitä asioita, joihin haluan ja voin vaikuttaa. Se on mun mielestä ainoa oikea tapa elää.
[/quote]

Ei me kaikki olla noin sekaisin. Mulle on yks ja sama mitä muut napaansa vetää, pidän huolen vaan omista syömisistäni. :D

Vierailija
244/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:53"]Mä pidän itsestäni tällaisena kuin olen. Siksi. Näköjään kasvissyönnin välitön seuraus on todella rasittava, tuomitseva, kaikesta valittava persoonallisuus. Annan tällä hetkellä muiden elää omaa elämäänsä ja keskityn muuttamaan niitä asioita, joihin haluan ja voin vaikuttaa. Se on mun mielestä ainoa oikea tapa elää. [/quote] Ei me kaikki olla noin sekaisin. Mulle on yks ja sama mitä muut napaansa vetää, pidän huolen vaan omista syömisistäni. :D

[/quote]

Nojoo, ehkä hiukan epäreilu kärjistys, mutta ikävä kyllä noi nillittäjät ovat usein niitä kovaäänisempiä.

Vierailija
245/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:53"]Mä pidän itsestäni tällaisena kuin olen. Siksi. Näköjään kasvissyönnin välitön seuraus on todella rasittava, tuomitseva, kaikesta valittava persoonallisuus. Annan tällä hetkellä muiden elää omaa elämäänsä ja keskityn muuttamaan niitä asioita, joihin haluan ja voin vaikuttaa. Se on mun mielestä ainoa oikea tapa elää. [/quote] Ei me kaikki olla noin sekaisin. Mulle on yks ja sama mitä muut napaansa vetää, pidän huolen vaan omista syömisistäni. :D

[/quote]

Nojoo, ehkä hiukan epäreilu kärjistys, mutta ikävä kyllä noi nillittäjät ovat usein niitä kovaäänisempiä.

[/quote]

Siis yleistys

Vierailija
246/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:00"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:58"]

[/quote]

[/quote]

Ikävä kyllä, siks saa aina (ihan ymmärrettävästi) sellasia ei vittu taas mulkaisuja kun sanoo ettei syö lihaa. En pidä palopuheita muille ja jätän lihan syömättä terveydellisistä syistä, en ymmärrä itsekkään vegejä joiden täytyy pitää meteliä ruokavaliostaan. MINUN RUOKAVALIONI HUOMATKAA MINUT OLEN ERILAINEN!! (Ei et ole :D )

Vierailija
247/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maatalous saastuttaa ilman lihantuotantoakin ja mistä kaikille pavut pöytään?

Vierailija
248/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen joka toiselle asialle. Puolet hedelmistä ja kasviksista turvottaa naaman, pähkinöihin voin kuolla ja soijakin saa mut muistuttamaan muumia. Maito pistää mahan sekaisin ja lista jatkuu astman ja hajusteallergian muodossa eikä tuossa ole edes kaikki. Jos en lihaa söisi niin varmaan olisin kuollut jo johonkin puutostautiin.
Olen kyllä vaikea tapaus :D

Vierailija
249/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät anna kaikkia rahojanne maailman köyhille, miksi ette pelasta venellä hukkuvia ihmisiä Välimereltä, miksi veget ostatte savusoijaa sittarista ettekä anna niitäkin rahoja köyhille vaikka koko ajan kuolee lapsia nälkään? Miksi?

Itse en ole kasvissyöjä koska pidän lihasta ja se on ihmiselle hyvää ja luontevaa ruokaa, olemme sekasyöjiä kuten jo ihmisen ruuansulatuselimistö ja hampaatkin todistavat.

Vierailija
250/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se liharuoka jota koulussani tarjotaan menisi muuten hukkaan kun sitä on aina niin reilusti että yli jää. Sama se syökö minä sitä vai en. 

Kotona en syö lihaa, kalaa kylläkin. 

Vierailija
251/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vegetaristit eivät meuhkaa, siitä ettei eläimille pitäisi ylipäänsä syöttää soijaa? Annetaan ammujen syödä ruohoa ja jätetään soijat niille köyhille. Seitsemän kilon nurmirehusatsi tuskin maistuu edes vegaaneille, joten kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
252/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme mellastusta lihansyönnin vaikutuksesta ilmastonmuutokseen kun kaikki kuitenkin ajelevat autoillaan lähikauppaan ja tekevät lentäen matkoja etelän turistirysiin pari kertaa vuodessa.
Olisi kiva tietää jotain tilastoa näistä asioista ja nimenomaan puolueetonta eikä mitään pure porkkanaa, maailma pelastuu-höpinää.

Vierailija
253/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen kulinaristi. Voin syödä kasveja, mutta syon myös pihvejä, kinkkua, kalaa ja broileria. Ei noita voisi millään korvata. Suosin myös kotimaista ruokaa ja soijat ja muut pöperöt roudataan ulkomailta ja sehän on luonnolle kauhistus. Ehkä myös suomalaisten elimistölle.

Vierailija
254/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kalakin kiellettyjen listalla? Entä kananmunat? lemmikkieläinten pito? Ei kissat ja koirat kuulu sisätiloihin tai undulaatit häkkiin. Vegaani ei käytä nahkakenkiä tai villavaatteita. Nekin on nyhdetty eläimistä ja ajatelkaa, villat vielä elävistä lampaista. Hui.

Vierailija
255/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kokeennumme opiskelijakavereitten kanssa pari kertaa vuodessa lounastamaan, ottaa yksi porukasta joka kerralla kasvisruokaa. Itse tilaan pihvin ja muut pitsaa tai vastaavaa. Ihan sulassa sovussa mahdumme saman pöydän ääreen ja kukaan ei ole oksentanut toisen ruuan näkemiselle. Mitä helkutin väliä on sillä, millaista ruokaa valikoi. Hyviä asioita elämässä voi tehdä tuomitsematta muita tai levittämättä omia näkemyksiään paatoksella.

Vierailija
256/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en usko äärimmäisyyksiin. Omasta puolestani olen vähentänyt lihansyöntiä reilusti ja pyrkinyt käyttämään säästyneet rahat laadukkaampaan ja eettisempään lihaan silloin kun sitä syön, mutta en usko ikinä alkavani 100% vegaaniksi.

Vierailija
257/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska vege tuotteet maistuu hirveälle. Ainakin kaikki mitä olen tähän mennessä maistanut.

Vierailija
258/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:38"]

Ihme mellastusta lihansyönnin vaikutuksesta ilmastonmuutokseen kun kaikki kuitenkin ajelevat autoillaan lähikauppaan ja tekevät lentäen matkoja etelän turistirysiin pari kertaa vuodessa. Olisi kiva tietää jotain tilastoa näistä asioista ja nimenomaan puolueetonta eikä mitään pure porkkanaa, maailma pelastuu-höpinää.

[/quote]

Kyllähän lihantuotannon co2-päästöt usein arvioidaan johonkin 20% paikkeille kokonaispäästöistä globaalisti, joten on selvää, että sieltä voi halutessaan säästää ihan tuntuvastikin.

wikipedian carbon footprint-sivun luvuilla jos laskee, niin sekasyöjän ja vegaanin hiilijalanjäljen ero vastaa noin 30km automatkaa päivittäin. hörhösivuilla näkee kyllä paljon isompiakin lukuja, mutta nuo wikipedian lähteet vaikuttavat pikavilkaisulla aika maltillisilta.

Vierailija
259/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa, koska liha maistuu helkutin hyvälle. Itseeni eivät kasvikset kovinkaan uppoa, joten syön herkullista lihaa. Tiesitkö että kastikkeet tuovat lihan maun paremmin esiin?
En nyt joka päivä syö riistaa tai mitään, koska kallista. Samoin nuo vihreät, nekin on kalliita. Mutta LIHA, LIHA on halpaa!
Tiesittekös muuten että lihasta saa kaikki tarvitut ravintoaineet? Ja vähän kuluu lihaa verrattuna kasveihin, jotta tämän saa täyteen!
Ja ainiin, maitoa en voi nauttia koska laktoosi, mutta kananmunia syön aktiivisesti. Ei paljoa jotkut eläinten olot hetkauta, meillä ihmisilläkin on täällä suomessa vasemmiston takia niin päin helvettiä. Joo, kiitos

Vierailija
260/273 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksiahan ei tehotuoteta ;D Voisin tietty syödä pelkästään kasviksia, mutta kunnon itsemarinoitua ja grillattua porsaanpihviä ei mikään kasvisruoka voi korvata. Ehkä ajan kanssa, jos kasvikset saadaan maistumaan ja tuntumaan rakenteeltaan täysin samalta kuin mehevä pihvi. Ei sitä vaan mikään porkkana tai maissintähkä voita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi