Äitini on jatkuvasti lainaamassa rahaa, en jaksa enää!
Sairaseläkkeellä oleva äitini kerjää jatkuvasti kymppiä kahta ja lupaa pian maksavansa. Omat rahansa tupakoi ja pelaa. Olen itse kotiäiti, mies töissä. Emme ole köyhiä mutta minusta tämä ei ole oikein. Voinko hommata äidilleni jonkun joka huolehtii hänen rahoistaan, jotta hän ei tuhlaa kaikkea kerralla.
Kommentit (29)
Jaksaisitko paneutua asiaan niin paljon, ja ennenkaikkea suostuisiko äitisi, että alkaisit itse epäviralliseksi edunvalvojaksi? Maksat laskut, kun äitisi saa eläkkeensä ja loput rahat annat säännöstellen niin, että riittää koko kuukaudeksi. Onhan siinä oma hommansa ja riitaakin voi tulla helposti, mutta on yksi vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:20"]Jaksaisitko paneutua asiaan niin paljon, ja ennenkaikkea suostuisiko äitisi, että alkaisit itse epäviralliseksi edunvalvojaksi? Maksat laskut, kun äitisi saa eläkkeensä ja loput rahat annat säännöstellen niin, että riittää koko kuukaudeksi. Onhan siinä oma hommansa ja riitaakin voi tulla helposti, mutta on yksi vaihtoehto.
[/quote]
En missään nimessä. Olen jo potenut syvän masennuksen johtuen lapsuudestani ja käynyt pitkän terapian ja toipunut siitä. Jos alan hänen edunvalvojakseen on riski että sairastun taas burn outtiin. Olen jo lapsuuteni uhrannut äitini sairaudelle, täytyykö minun oileasti uhrata myös lasteni lapsuus sille?
Sinun ei tarvitse ryhtyä edunvalvojaksi, jos et halua. Ja sinulla on hyvät syyt, mikset halua tuohon rooliin. Jos kukaan omaisista ei halua ottaa hoitaakseen edunvalvojan tehtävää, äidillesi määrätään edunvalvoja viran puolesta. Siis jos tullaan siihen tulokseen, että hän tarvitsee edunvalvontaa.
Ei noilla kriiteereillä edunvalvojaa aseteta. Sanot ap.äidillesi ettet lainaa ja piste.
"Mutta edelleen jos joku tietää miten edunvalvontaa haetaan niin otan kiitollisena vinkin vastaan. Ap"
Edunvalvoja haetaan maistraatista, mutta sitä ennen on selvitettävä äitisi terveydentila, sillä edunvalta-hakemukseen tarvitaan kahden eri lääkärin lausunto, onko äitisi täydessä ruumiin ja sielun voinnissa.
Luulen, ettet tule saamaa äitiäsi holhouksenalaiseksi, jos hän on kykenevä esim. pyytämään rahaa tai ymmärtää rahan arvon jne. Yksikään lääkäri tuskin puoltaa lausuntoa, vaikka rahat menisikin tupakkaan ja viinaan.
Sinuna rajoittaisin rahan antamista ja pyytäisin äitiäsi kääntymään sos.viranomaisten puoleen ja selvittämään onko hänellä oikeutta esim. toimeentukituloon, asumistukeen jne. usein nuo sairaseläkkeet ovat todella pieniä, eikä riitä edes ruokaan tai asumiseen, kun eläketurva tulee voimaan vasta 63-ikävuoden jälkeen ja sekin on pieni n. reilut 700.-
Olet vaikeassa tilanteessa - onhan sinun äitisi, mutta...
Sanot, että rahaa ei tipu penniäkään. Jos jaksat, auta häntä muulla tavoin: auta kotitöissä, käy kahvilla, kutsu syömään. Jos se on traumoistasi johtuen henkisesti liian rankkaa, älä pidä yhteyttä ollenkaan. Pidä tiukasti kiinni oikeudestasi omaan elämääsi ja omiin rajoihisi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:20"]Jaksaisitko paneutua asiaan niin paljon, ja ennenkaikkea suostuisiko äitisi, että alkaisit itse epäviralliseksi edunvalvojaksi? Maksat laskut, kun äitisi saa eläkkeensä ja loput rahat annat säännöstellen niin, että riittää koko kuukaudeksi. Onhan siinä oma hommansa ja riitaakin voi tulla helposti, mutta on yksi vaihtoehto. [/quote] En missään nimessä. Olen jo potenut syvän masennuksen johtuen lapsuudestani ja käynyt pitkän terapian ja toipunut siitä. Jos alan hänen edunvalvojakseen on riski että sairastun taas burn outtiin. Olen jo lapsuuteni uhrannut äitini sairaudelle, täytyykö minun oileasti uhrata myös lasteni lapsuus sille?
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse. Se oli vain yksi ratkaisuehdotus ongelmaasi.
http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/Edunvalvonnan-tarve-ja-sen-jarjestaminen/
T.Google