Äitini on jatkuvasti lainaamassa rahaa, en jaksa enää!
Sairaseläkkeellä oleva äitini kerjää jatkuvasti kymppiä kahta ja lupaa pian maksavansa. Omat rahansa tupakoi ja pelaa. Olen itse kotiäiti, mies töissä. Emme ole köyhiä mutta minusta tämä ei ole oikein. Voinko hommata äidilleni jonkun joka huolehtii hänen rahoistaan, jotta hän ei tuhlaa kaikkea kerralla.
Kommentit (29)
Sanoin etten anna enää rahaa. Jos tulee nälkä saa aina tulla meille syömään. Äitini on kuitenkin hyvä mummo lapsille, leikkii ja rakastaa kovasti. Ja miehen mielestä ylireagoin. Mutta tätä asetelmaa on varmaan aika vaikea ymmärtää jos omat vanhemmat on ollut aina terveet. Tuntuu että tämä herättää nimenomaan vanhat traumat, siksi stressaannun, on vaikea sanoa ei omalle äidille ja hyväksyä hänen sairautensa se on hänessä enkä häntä voi muuttaa.
Olkaa onnellisia te, joilla psyykkisesti terveet vanhemmat. Luulen että tarvitsen vertaistukea nyt kun äitini on taas lähellä. Terapiaan minulla ei enää ole varaa. Kävin kolme vuotta ja maksan edelleen sitä lainaa.
Kiitos kaikille kommenteista.
Mulla vähän sama tilanne. Äiti on entinen alkoholisti, nykyinen peliongelmainen. Pääsi kuntouttavaan työtoimintaan ja kehui että nyt jää kivasti rahaa kun saa sen 9e päivässä ylimääräistä. Nyt kuitenkin rahat koko ajan loppu, ja yrittää lainailla joko suorasti tai epäsuorasti koko ajan. Esimerkiksi taannoin oltiin sukulaisilla naapurikaupungissa kylässä ja samalla käytiin hautausmaalla. Laittoi jo ennen lähtöä viestin että oisko mulla rahaa kukkiin hautausmaalle. Sanoin että mulla on muutama euro käteistä, että kyllä sillä saa. Tuossa kylässä siis sellainen kukkakauppa josta voi myös sen kiinni ollessa hakea tuulikaapista kukkia ja maksaa käteiselöä pikkupurkkiin. No, ollaan sukulaisten kanssa autossa matkalla hautausmaalle niin äiti päättää että olis tosi kätevää jos nostaisinkin hänelle 20e niin tulee tasasumma jonka voi maksaa takaisin. En kehdannut sukulaisten kuulken alkaa väittelemään joten nostin rahan. Kotimatkalla äiti toteaa, että voi maksaa sen 20e KAHDEN VIIKON PÄÄSTÄ! Ja kukkiin käytti siis 4e. Eli noin lainasi multa näppärästi rahaa. Prkl että menee välillä hermot.
Äiti sai myös joulun alla 500e lahjaksi, ja olisko ollut tammikun 4. päivä kun sanoi taas, ettei rahaa ole yhtään. Ja siis itselleen osti vähän jouluruokaa eikä lahjoja kellekään. Pelaamiseen menee kaikki. Huhhuh.
Peliongelmainen ei taida saada edunvalvojaa. Älä lainaa yhtään rahaan. Sano ettei teilläkään ole sitä. Mun isällä sama ongelma. Vittuilee vaan takaisin että kyllä sitten teitä ottaa päähän kun hän voittaa 10 miljoonaa lotossa. Voittakoot. Tuhlaa ne kumminkin seuraavalla viikolla.
Älä anna rahana vaan ruokana ja pesuaineina.
Siitä se lähtee..ensin 10e ja sitten 20e ja seuraavassa kuussa jo satanen ja pian onkin vuokra maksamatta. Älä lähde tuohon rahan lainaamisrumbaan. Jos on oilea hätä niin osta ruokaa. Neuvo hakemaan asumistukea ja/tai toimeentulotukea jos ei niitä jo saa.
Rahahanat heti kiinni. Voit koittaa keskustella äitisi kanssa mitä tälle rahaongelmalle pitäisi tehdä, mutta sanot ettet enää vaan lainaa rahaa. Ohjaa hakemaan sitä sossusta jos tarvii (todennäköisesti ei sitä saa).
Jos nyt vaikka viikon elää nälkäisenä, niin kai sitä pikkuhiljaa ymmärtää itsekin. Peliongelma on sairaus ja siihen voi hakea apua jos tarvitsee.
Mutta ei enää rahaa. Jos oikeasti jotain tarvitsee, niin ostat sen itse.
Ehdota äidillesi sosiaalitoimiston välitystiliä. Ei peliongelmainenkaan halua pelata kaikkia rahojaan, sairaushan se on. Välitystililtä sossu maksaa asiakkaan puolesta laskut ja siirtää tietyn summan esim viikoittain käyttötilille.
Tuo välitystili olisi varmaan hyvä. Tosin kuulostaa siltä, että äitisi saa laskunsa jne hoidettua, eikä ole ihan toivoton tapaus.
Kuulostaa välttämättömältä pistää raahahanat kiinni, jos summat vaan kasvavat. Ainakaan lainaaminen ei kannata, jos jotain annat niin suhtaudu niihin lahjoina, niin vältyt osittain mielipahalta.
Uskon, että on todella raskasta.
Naapurustossa oli täysin samanlainen tapaus, ja se johti siihen että tyttären oma perhe-elämä meni perseelleen, minkä jälkeen hän yritti itsemurhaa. Hänen ollessaan sairaalassa äiti kierteli täällä ja yritti saada huoltomiehet avaamaan oven että pääsisi hakemaan tyttären asunnosta tavaraa pantattavaksi tai myytäväksi.
Turha sääliä "sairasta" äitiä, ellei tunne näitä tapauksia omakohtaisesti. Ovat kuin nistejä nuo ihmiset, paitsi että nistillä on pää sekaisin ja nuo taas oikein skarpisti suunnittelevat, miten viedä lapsensa rahat.
Ap, lopeta rahan antaminen välittömästi, laita vaikka ne rahat possuun lapsillesi.
Oletko puhunut suoraan? Minä voisin auttaa vanhempiani rahallisesti, mutta tupakkaa, pelaamista tai alkoholia en suostuisi rahoittamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:50"]Hae sille edunvalvoja.
[/quote]
Miten edunvalvojaa haetaan? Entä jos hän ei itse suostu?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:50"]Hae sille edunvalvoja.
[/quote] tämä on yksi vaihtoehto, mutta ihmisellä pitää olla joku syy miksi ei ole kykenevä huolehtimaan rahoistaan. Ei sitä kelle tahansa voi hakea. Esim.muistisairaalla anopillani on edunvalvonta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:50"]Hae sille edunvalvoja.
[/quote] tämä on yksi vaihtoehto, mutta ihmisellä pitää olla joku syy miksi ei ole kykenevä huolehtimaan rahoistaan. Ei sitä kelle tahansa voi hakea. Esim.muistisairaalla anopillani on edunvalvonta.
[/quote]
Äidilläni on ollut mielenterveysongelmia lapsuudestani saakka. Muutin pois lapsuuden paikkakunnaltani 10 vuotta sitten. No nyt äiti muutti samalle paikkakunnalle kuin missä asun. On aiemmin ilmeisesti lainannut siskoltaan. Nyt pyytää minulta, mutta sanoin että tämä ei ole oikein. Ihan uskomattoman raskasta kun on psyykkisesti sairas vanhempi. 10 vuotta sain elää omaa elämääni ja nyt taas sama ahdistus.
Jos teidän taloutenne ei kummoisesti kärsi 10-20 e vipistä kuukausittain, voit ajatella, että se on sinun osuutesi hyväntekeväisyystoiminnasta. Joku muu antaa yleishyödyllisille järjestöille, anna sinä äidillesi, miksi ressata turhasta.
Kysy mitä äitisi tarvitsee ja osta se. Älä anna "puhdasta rahaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:04"]Jos teidän taloutenne ei kummoisesti kärsi 10-20 e vipistä kuukausittain, voit ajatella, että se on sinun osuutesi hyväntekeväisyystoiminnasta. Joku muu antaa yleishyödyllisille järjestöille, anna sinä äidillesi, miksi ressata turhasta.
[/quote]
Vähän pelkään että kysymys ei ole siitä paljonko rahaa saa. Tuhlaa sitä enemmän. Olen jo tässä kuussa antanut 30 e. Eilen annoin 20 ja tänään jo pyysi lisää. Ymmärrätkö pointin? Todella raskasta kun on jatkuvasti pyytämässä sillä tietyllä äänensävyllä.
Mutta edelleen jos joku tietää miten edunvalvontaa haetaan niin otan kiitollisena vinkin vastaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:10"]Mutta edelleen jos joku tietää miten edunvalvontaa haetaan niin otan kiitollisena vinkin vastaan.
Ap
[/quote] Hakemus kotikunnan maistraattiin. Mene sinne, neuvovat hyvin.
Sinuna ottaisin välimatkaa ja katkaisisin tarvittaessa välit kokonaan.