Mielipiteesi: onko setämieskulttuuriin tullut muutosta metoon myötä?
Minusta ainakin politiikan kentällä kuvottavimpia tapauksia tämä on suitsinut.
Kommentit (112)
On tainnut käydä niin, että jo aiemminkin fiksut miehet ovat alkaneet miettiä ja lähes pelätä mitä voi/saa enää tehdä ja heidän elämänsä on muuttunut huonommaksi. Tursakkeet eivät ole muuttuneet miksikään.
Sikailijat sikailee edeleen.
Mutta itselleni maalaisjärjellä varustetulle miehelle ei tulisi mieleenkään puhua julkisilla paikoilla tuntemattomille naisille. Ei ainakaan jos he eivät itse aloita keskustelua.
Saako kassaneidit ja baaritarjoilijattaret siis nykyään keskittyä töihinsä?
Vaikuttaa minustakin että on. Ainakin jo tietävät että kamalimmat teot ja puheet ovat muiden silmissä ikäviä. Vaikkeivät itse ymmärtäisi. ”Kun kaikkihan nyt teiniä haluaisi..”
Vierailija kirjoitti:
Mutta itselleni maalaisjärjellä varustetulle miehelle ei tulisi mieleenkään puhua julkisilla paikoilla tuntemattomille naisille. Ei ainakaan jos he eivät itse aloita keskustelua.
Puhun usein vieraille naisille useissa paikoissa, koska ihmisten kanssa keskustelu kuuluu elämään vaikka tuppisuu-suomalaisten mielestä se on kummallista.
Ei ole. Setämieskulttuuri on saanut uutta pontta tuosta naisten hysteriasta.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia on parempi, että nainen aloittaa keskustelun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun usein vieraille naisille useissa paikoissa, koska ihmisten kanssa keskustelu kuuluu elämään vaikka tuppisuu-suomalaisten mielestä se on kummallista.
Kaikki eivät halua libidovetoista lähestymistäsi. Vaikka se sinusta ”kuuluu elämään”, moni kokee sen häirintänä. Minulla ei ole asiaa yhdellekään setämiehelle.
On minusta. Tiedostetaan, että kähmiminen ja häirintä eivät ole ok, Mikä parasta, nuoret miehet tiedostavat tämän ja saattavat puuttua tilanteeseen. Meille on kasvamassa hieno uusi sukupolvi <3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia on parempi, että nainen aloittaa keskustelun?
Jos tuntematon mies aloittaa keskustelun, tulee naiselle ahdistunut olo ja hän kokee tilan turvattomaksi. "Hei!"- riittää joissain tapauksissa triggeröimään ja aiheuttamaan raivon kaltaisen verbaalisen ilotulituksen.
Vierailija kirjoitti:
On tainnut käydä niin, että jo aiemminkin fiksut miehet ovat alkaneet miettiä ja lähes pelätä mitä voi/saa enää tehdä ja heidän elämänsä on muuttunut huonommaksi. Tursakkeet eivät ole muuttuneet miksikään.
Fiksut ihmiset, miehet tai naiset, osaavat lukea kyllä onko toinen kiinnostunut ilman, että rupeavat häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
On minusta. Tiedostetaan, että kähmiminen ja häirintä eivät ole ok, Mikä parasta, nuoret miehet tiedostavat tämän ja saattavat puuttua tilanteeseen. Meille on kasvamassa hieno uusi sukupolvi <3.
Tämä. Viimeksi ravintolassa nuorempi kundi tuli kylmästi keskeyttämään humaltuneen sedän ei-toivotun lähestymisen - ilman taka-ajatuksia (häipyi paikalta hoidettuaan homman). Kyllä tätä setämieskulttuuria ollaan saatu tulahdutettua.
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä. Jos käyttäytyy fiksusti ja kunnioittavasti naistyöntekijöitä kohtaan ja välttää kaikkia väärin tulkittavia kommentteja, niin ei pärjää huonommin kuin oman ikäisensä naisetkaan. Ylipäätään viidenkympin päällä ihminen ei enää etene, oli mies tai nainen ja vanhasta tottumuksesta, setämies joutuu ehkä uusia ihmisiä kohdatessaan murtamaan vähän paksumpaa jäätä.
Ymmärrän kyllä jotenkin näitä metoo-ihmisiä. Olen elänyt sen ajan jolloin keski-ikäiset miehet huvikseen punastuttivat lähettityttöjä, ja akateemiset harjoittelijatkin saivat osansa. Sen aika on ohi. Myöskään politiikassa ei enää setämiehet jyrää. Myönnän itsekin äänestäneeni nuoria naisia politiikkaan. Nyt en enää tee niin, sillä puntit ovat tasan. Nyt äänestän setämiehiä.
Töissä ja kotona saa olla juuri sellainen setämies kuin onkin, ja kaupassakin saa aina hymyn jos on kohtelias ja asiallinen.
Joistakin vastauksista näkee, että joillekin miehille koko metoo on käsittämätön juttu.
Jos joku ylipainoinen 60-vuotias täti tulisi juttelemaan ja ehdottelemaan, niin totta kai olisitte into pinkeänä, että "jee, kelpaan jollekin!"
Vai?
Vierailija kirjoitti:
On.
...tai ainakin ne on nyt kerääntynyt yhteen ainoaan puolueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Viimeksi ravintolassa nuorempi kundi tuli kylmästi keskeyttämään humaltuneen sedän ei-toivotun lähestymisen - ilman taka-ajatuksia (häipyi paikalta hoidettuaan homman). Kyllä tätä setämieskulttuuria ollaan saatu tulahdutettua.
Nuorempien miesten yhdyntöjen määrä on myös tilastoidusti laskussa. Johtuu setämieskulttuurin puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
No ei se ihan noin jyrkkää ole. Minä kyllä juttelen kenelle haluan mutta onhan siinä tietty rajansa. Että harvoin kukaan avaa suutaan ruuhkaratikassa, tai öisellä kotikadulla. Mutta toki myös smalltalk-tilanteissa voi valita sellaisen vähän asiallisemman tyylilajin ettei nainen rupea heti kiemurtelemaan tuskasta ja etsimään katseellaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua libidovetoista lähestymistäsi. Vaikka se sinusta ”kuuluu elämään”, moni kokee sen häirintänä. Minulla ei ole asiaa yhdellekään setämiehelle.
Se tulee keskustelun alussa kyllä ilmi, mutta saa kai tuntemattomat ihmiset jotain keskustella keskenään? Mm. junassa tai lentokoneessa puhun lähes aina vieraiden ihmisten kanssa.
Mene impivaaraan metsään elämään jos kommunikointi ei suju.
On.