Onko autoilijoita paikalla? Mistä tiedän, milloin akku pitää vaihtaa?
Olen ajanut 10 vuotta vanhalla autolla 180 000 km. Auto käynnistyy ja kulkee ihan hyvin pakkasillakin. Mutta nyt moni on sanonut, että kannattaisi vaihtaa akku. Akkua ei ole ymmärtääkseni vaihdettu kertaakaan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun auto ei lähde käyntiin niin edellispäivänä.
Jos akku on kovin uusi, kannattaa tarkistaa myös laturin kunto. On ollut akkuja, jotka ovat kestäneet yhtä pitkään kuin auto ja niitä, jotka kestivät tuskin takuuajan.
Vaihdat sitten, kun et enää uskalla luottaa siihen, että käynnistyy pakkasellakin.
Minä olen aina vaihtanut sitten, kun auto ei enää ole käynnistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää vielä kauan. Akkua ei autosta voi käytännössä ladata ajamalla täyteen joten jos saisit ladattua akkusi akkulaturilla niin moninkertaistaisit jäljellä olevan käyttöiän. Usein vanha akku menee lopullisesti pilalle koska se on aina lähes tyhjä.
Ei kyllä kestä enää kauaa suomen olosuhteissa. Akku varautuu nopeasti n. 80-85% varaustasoon joka ajoneuvokäytössä saavutetaan kyllä hyväkuntoisella akulla helposti, toki jos webaston käyttöä/muuta sähkönkäyttöä moottorin ollessa sammuksissa on paljon niin sitten jäädään tuosta jonkin verran.
Siinä vaiheessa kun akku alkaa olla niin vanha että se on "lähes aina tyhjä", eli kapasiteetti laskenut erittäin alhaiseksi se pitää uusia, ei se lataamalla siitä enää miksikään muutu. Huoltoliikkeissä on akkujen kuntotestereitä joilla saa osviittaa akun kunnosta.
Akut kuitenkin menee sitten tosi äkkiä, auton käynnistykseen ei paljoa kapasiteettia tarvita joten huonokin akku käynnistää auton vielä melko pitkään, mutta sitten kun tulee vaikka kova pakkanen ja se ei enää pystykään syöttämään riittävästi starttivirtaa niin yksi aamu autopa ei yksinkertaisesti lähdekään käyntiin.
Itse vaihtaisin jo kyllä uuden akun ihan varmuudeksi, ne ei kuitenkaan 100-200€ enempää maksa niin lähtee sitten ainakin varmasti käyntiin.
Voiko tuota kapasiteettia oikeasti mitata juuri missään? Jännitettähän kai nuo liikkeetkin vain mittaavat?
Minulla on 17 vuotta vanha auto, jossa alkuperäinen akku. Ei käynnistysongelmia toistaiseksi. Tosin autossa ei ole webastoa, ilmastointia eikä muitakaan sähköä kuluttavia härpäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina vaihtanut sitten, kun auto ei enää ole käynnistynyt.
Sama täällä, mutta toki se on aika epämiellyttävä yllätys pakkasaamuna töihin lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on katsastuksessa aina katsottu akun kunto. Jos katsastusmiehen mukaan se on ok, se riittää mulle. Edelliseen webastolliseen autoon hankin kyllä agm akun tavallisen tilalle vaikkei vanha ollut vielä sökö, kun sai halvalla.
Agm akku ei toimi kunnolla tavallisessa autossa koska vaatii latautuakseen korkeamman latausjännitteen. Olikohan peräti yli 14 volttia.
Vierailija kirjoitti:
6 vuotta on normaali vaihtoväli
Viitisen vuotta sanovat jotkut.
Kun käännät virta-avaimesta ja kuuluu pelkkä naksahdus. Silloin.
Kun ajaa joka päivä täyteen lataukseen riittävästi, niin aika pitkään pärjää vanhalla akulla. Sitten kun yllätten joudutkin seisottamaan autoa pakkasessa ajamatta, niin akku näyttää kuntonsa eli virtaa ei tule riittävästi. Tuollaisessa tapauksessa seuraavalla ajolla olen hakenut sen uuden akun, yrittämättä tekohengitellä sen kummemmin. Yleensä akut on kestäneet 5-8 vuotta. Harvoin käytettävällä (lapsen) autolla ja lyhyen matkan ajoa pääsääntöisesti on jouduttu viemään akkuja takuuseen sen neljän vuoden sisällä mitä niissä on takuuta ollut. Ne Bil*man neljän vuoden takuun akkuja olen käyttänyt ja hyväksi todennut. Summ summarum ap, aika paljon riippuu millaista ajoa ajat. Jos meet talvella pohjoiseen autojunalla, niin ehkä varmistuisin varmasta startista uudella akulla ennen matkaa. Jos käynnistymättömyys ei yhden kerran haittaa, niin ootat kunnes auto kertoo tarviivansa uuden.
Eli onko nykyauto ruiskumoottoriauto jotka tulivat jo 90-luvulla. Kyllä niitäkin sahailla saa aina välillä ja jokaisesta autostahan vanhetessaan tulee samanlainen epävarmempi käynnistyjä.