Onko poliittinen kantasi muuttunut ajanmittaan?
Nuorena itse åänestin vanhempien esimerkin mukaisesti vasemmistoa, mutta vanhemmiten mennyt jatkuvasti enemmän oikealle. Entä muut?
Kommentit (52)
Ja siis useimmille lapsille ja aikuisillekin sillä on väliä, onko juomana maitoa vai vettä. Laktoosi-intoleranssin lisäksi jotkut eivät vain pidä maidosta janojuomana.
Myönnän myös, että jotkut poliittiset kannat ovat kiellettyjä, joten puoluetta ei oikeastaan saa perustaa ihan mitä tahansa aatetta ajaakseen, mutta vahvasti "boksin ulkopuolisten" poliittisten puolueiden puute selittyy silti nähdäkseni suurelta osin sillä, että ihmiset ovat monesti melko yksimielisiä siitä, mikä on järkevää, muutamien poliittisia jakolinjoja määrittelevän kysymyksen ulkopuolella.
S.B. kirjoitti:
Ja siis useimmille lapsille ja aikuisillekin sillä on väliä, onko juomana maitoa vai vettä. Laktoosi-intoleranssin lisäksi jotkut eivät vain pidä maidosta janojuomana.
Myönnän myös, että jotkut poliittiset kannat ovat kiellettyjä, joten puoluetta ei oikeastaan saa perustaa ihan mitä tahansa aatetta ajaakseen, mutta vahvasti "boksin ulkopuolisten" poliittisten puolueiden puute selittyy silti nähdäkseni suurelta osin sillä, että ihmiset ovat monesti melko yksimielisiä siitä, mikä on järkevää, muutamien poliittisia jakolinjoja määrittelevän kysymyksen ulkopuolella.
Niin, tai sitten sen spektrin ulkopuoliset ajatukset ja toimijat pidetään poissa kaikin käytettävissä olevin keinoin, mustamaalauksesta ja täydellisyydestä mediahiljaisuudesta alkaen, mahdollisesti myös muita keinoja käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana olin vankkumaton SMP:n kannataja, mutta nykyään olen pasunkestävä Persu.
Täysin samaa mieltä.
100 peukkua ylös (kun ei voi antaa kuin yhden).
Olin nuorena kokoomuslainen, mutta puolueen muututta kansallisen edun päällekuseskelijaksi, en todellakaan äänestä nykyistä sekoomusta etenkään tunari-Orpon ollessa keulilla. Joten toistaiseksi protestipersuna jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran äänestin Liberaalista Kansanpuoluetta. Sen jälkeen olen aina äänestänyt Vihreitä. Tuoreitten ydinvoima- ja Nato-kommenttien jälkeen harkitsen siirtymistä Vasemmistoliiton äänestäjäksi.
Jos siirryt vasemmistoliittoon niin oletkin sitten tehnyt matkan toisesta ääripäästä toiseen.
On.
Olen ollut jopa erään puolueen jäsen mutta elämänkokemuksen kasvaessa ja sitä myöten myös ajatusmaailman muuttuessa vähemmän mustavalkoiseksi, on puoluekantakin saanut uusia värejä.
Näin poliittisen korrektisti ilmaistuna.
äänestin timo soinin ps ja sen jälkeen KD
Ei koska olen aina ollut kyyninen ns. omaakin puoluetta kohtaan ja perusasiat pysyneet samoina, mutta olen alkanut valua muissa kuin eduskuntavaaleissa nukkuviin. En löydä tarpeeksi konkretiaa kunta- ja aluevaaleista.
Vierailija kirjoitti:
äänestin timo soinin ps ja sen jälkeen KD
Mä vaihdoin kans mestarin siiryttyä syrjään.
Äänestyspäätöksenne on vain ja ainoastaan oman egonne vuoksi tapahtuva toimitus joka ei vaikuta politiikkaan mitenkään. Ihan sama kuka siellä on kun tietyt asiat vain tapahtuvat riippumatta tekijöistä. Vaikuttaa teatterilta jolla ylläpidetään harhaa että ihmisillä olisi jokin funktio tässä systeemissä joten pysyvät rauhallisina.
Lapsena ja teininä seurasin ihan fanaattisesti politiikkaa, mutta en kannattanut mitään puoluetta.
Nykyään aikuisena ja aikuistuneena en äänestä enkä seuraa politiikkaa, pidän täysin show’na ja sosiaalisesti hyväksyttynä viitekehyksenä juoruilulle, typerälle mouhottamiselle ym.
En siis arvosta politiikkaa enkä pidä sitä minään, vaan päinvastoin pidän puolueisiin uskovia ihmisiä vähän yksinkertaisina.
Itse ”äänestän” jaloilla ja lompakolla.
Ei ole, vihervassari olen edelleen, äänioikeus on ollut 27 vuotta.
viime kunnallis vaaleissa äänestin ekaa kertaa KD.
-ex-persu.
Joo, on. Aiemmin äänestin vasemmistoa, mutta nykyvasemmistoalla ei duunaria näy missään muualla kuin vappupuheissa. Sieltä saa nykyisin vain lisämaksua liikkumiseen ja asumiseen ilmastohumpalla.
Paha ongelma on kyllä se, että Suomessa ei oikein ole yhtään puoluetta, joka miellyttäisi. Pakko valita aina pienintä pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on. Aiemmin äänestin vasemmistoa, mutta nykyvasemmistoalla ei duunaria näy missään muualla kuin vappupuheissa. Sieltä saa nykyisin vain lisämaksua liikkumiseen ja asumiseen ilmastohumpalla.
Paha ongelma on kyllä se, että Suomessa ei oikein ole yhtään puoluetta, joka miellyttäisi. Pakko valita aina pienintä pahaa.
kuka pakottaa?
juuri tuon logiikan takia jotkut puolueet on olemassa kun äänestetään niiden viidestä asiasta yhtä ja ne muut neljä voi olla todella hurjia yhteiskunnalle.
Taitaa olla kaikki muuttunut, onneksi, nykyään äärioikeistolainen, kirkosta eronnut,
nuorena ei yhtään poliittinen mutta seurakuntanuori.
Muuttunut siten että mitään sopivaa puoluetta ei löydy enää
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Niin, tai sitten sen spektrin ulkopuoliset ajatukset ja toimijat pidetään poissa kaikin käytettävissä olevin keinoin, mustamaalauksesta ja täydellisyydestä mediahiljaisuudesta alkaen, mahdollisesti myös muita keinoja käyttäen.
Eikö ole säästäväisyysperiaatteen eli Occamin partaveitsen vastaista olettaa, että kyseessä on globaali salaliitto tai järjestäytynyt syrjivä toiminta? Vaikka salaliitto olisi olemassa ja saataisiin purettua, niin se ei myöskään näkyisi käytännössä, jos syrjityt poliittiset kannat eivät olisi kiinnostavia. Ei esimerkiksi lentokonevelvollisuuden vastustamiseen tarvita mitään tietoisia tai syrjiviä toimia, jos se ei vain yksinkertaisesti vaikuta ihmisistä niin tärkeältä ja tähdelliseltä poliittiselta asialta, että sitä pitäisi pitää esillä.
Onko sinulla jotain syytä uskoa, että jokin vaihtoehtoinen aate olisi merkittävän yleinen, jos sitä ei tietoisesti pidättäisi salassa? Ja tunnustin jo, että joidenkin poliittisten kantojen toteuttaminen voi olla laitonta, mutta toisaalta ne lait, joiden niiden tukahdutus perustuu, ovat julkisia.
Mä äänestin nuorena Kokoomusta ja RKP:tä. Nykyään vihreitä tai RKP:tä. Demareita en ole tainnut äänestää, enkä tule ikinä äänestämään persuja, kristillisiä enkä kokoomusta nykyinkarnaatiossaan.
Puolueista muodostuu spektri siksi, että useimpien ihmisten mielipiteet asioista sijoittuvat sille spektrille. Lapsille tarjotaan valinta maidon tai veden välillä, koska lapset yleensä tykkäävät juoda joko maitoa tai vettä. Jotkut lapset ehkä juovat enimmäkseen mehua tai limua, erittäin harvat lapset ehkä tykkäävät vain kahvista tai teestä, vielä harvemmat juovat mieluiten viiniä tai olutta ja käytännössä kukaan lapsi ei varmaan juo tavallisesti laavaa tai pikeä. Samoin suurimmat puolueet edustavat ihmisten yleisiä mieltymyksiä siitä, mikä on mielekästä politiikkaa. Saat periaatteessa perustaa puolueen, joka kannattaa sitä, että veroprosentti määritettäisiin joka vuosi uudelleen arpomalla, tai että asevelvollisuus vaihtuisi velvollisuuden päristellä ja liidellä ympäriinsä kuin lentokone, mutta tällaista suurta puoluetta ei ole, koska nuo eivät suurimman osan mielestä ole edes etäisesti järkeviä poliittisia ratkaisuja.