Miten saan minun yksiöstäni kotoisan? :(
Muutin tänne ja ahdistaa. Minulla on vain sänky ja yksi tuoli ja pieni pöytä. Ostin yhden maton ja laitoin verhot mutta ei tullut kotoisa olo. Kasveista en juuri pidä enkä osaa hoitaa niitä.. En haluaisi ostaa mitään turhaa krääsää mistä en tykkää.
Kommentit (64)
Sulje silmät ja mieti mitä sana kotoisa just sulle merkitsee ja tuo mieleen. Sit vähitellen ostat juttuja sen mukaan.
Sehän on kivaa sisustaa uutta kotia .Jos tietää mistä pitää. Kaiken ei tarvitse olla uutta.
Omat kotini olen saanut kotoisaksi vasta ajan kanssa. Jos budjetti on tiukka, menee vielä vähän kauemmin aikaa. Pienillä asioilla, kauniilla esineillä, saat tunnelmaa. Tuo erilaisia tekstiilejä, esim. pari yhteensopivaa mutta erilaista torkkupeittoa, ja vaikkapa kaunis maljakko ja tulppaaneja pöydälle. Erilaisia valoja, pöytä- ja jalkalamput ja johonkin kiva kausivalo. Kyllä se siitä. :)
Pinterest. Katsele sieltä mistä voisit tykätä. Tsemppiä ja hyvää vuotta 2022. Kevättä kohti mennään ja pian valoisaa ja kaunista ulkona
Mä oon saaanut yksiöstäni kotoisan tekemällä maalauksia seinille (ei tietenkään suoraan seinään) hankkimalla pikkusohvan pari tuolia ja leijonatassupöytä (perintöä) ja kaikkee pientä kalustusta ruokapöytä. Ja nyt on TÄYTTÄ ja kotoisaa. Onneksi on iso 36neliöö yksiö . Minkä kokoinen yksiösi on?
Jos on yksiö, ja ostat hyllyjä, kannattaa mieluummin ostaa matalia kuin korkeita. Korkeat pienentää asuntoa.
Yksi iso lepotuoli tyynyjen kanssa jo auttaa asiaa. Ja matot vie pois kaikuja, eli tekee olon viihtyisämmäksi.
Damn, mä niin mielelläni auttaisin! Noita sisustusasioita on vähän raskasta funtsia yksinään. Kyl se siitä oikeesti, oot nyt vaan vähän tolaltasi kun uusi paikka etkä ole ehtinyt tottua vielä. Kyllä siitä sulle koti vielä tulee, älä huoli. ❤
Onko vaan kattolamppu? Kirkas valo ei ole kodikas. Osta pari pientä valaisinta.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaan kattolamppu? Kirkas valo ei ole kodikas. Osta pari pientä valaisinta.
Valoilla pystyy ihan parhaiten vaikuttamaan. Joku pehmeä matto myös.
Joku lattialla seisova lamppu jonka valoa voit säätää, pari kynttilää sopivassa kohdin, matot, verhot, tekokukkiakin on aidon näköisiä ja osta lattialle 1 sellainen korkeampi (80-150cm) ruukussa, valopalloilla tmv, sohvatyynyillä, huonetuoksulla jne.
Iso pehmonalle tmv, itselläni nököttää sohvalla 150cm ihana pehmeä nalle😍.
Kannattaa katsella kuvia mistä saa ideoita ja selailla vaikka huonekaluliikkeiden mallihuoneita. Hyllyt, tyynyt, rahit tuo kodikkuutta. Tauluakaan ei aina tarvitse sijoittaa seinälle vaan isompi voi olla lattialla. Ylisuuret peilit tuo tilan tuntua ja huonekasvit viihtyisyyttä vaikka tekokukkinakin. Pienet valaisimet ja suuremmat lattiavalaisimet tuo myös kodikasta valoa. Tekstiilien pinnat voi olla hyvin vaihtelevia ja niilläkin ja mielenkiintoa kuten myös väreillä.
Kauheasti ei kannata mitään pörrömattoja ja koristetyynyjä ja vilttejä hankkia kun niistä pöly pöllyää ja pienessä tilassa ne pyörii sitten ilmatilassa.
T. Yksiössä asuva
Osta alesta jouluvalot, lämpimän sävyiset!
Omakin 23 neliön yksiö tuntui alussa tosi kolkolta. Tänne ei oikeasti mahdu juuri mitään, esim. sohva sohvatyynyineen mahdoton ajatus ja jalkalamppukin olisi vain tiellä. Olen tehnyt pieniä muutoksia kerrallaan, kirpputoreilta olen tehnyt kivoja löytöjä välillä. Mitään ylimääräistä tänne ei tosiaan mahdu, mutta mieleiset taulut, tekstiilit ja pöytälamppu auttavat luomaan kotoista tunnelmaa. Aika toki auttaa myös näkemään mikä kodissa toimii.
Mulla on viltit, tyynyt ja muut pehmoiset asiat joista tulee kotoisa olo.
Samoin tuikkukynttilöistä, koska äiti poltti niitä usein.
Taulut, matto ja omat tärkeät esineet.
Joku iso helppo viherkasvi esim. Palmuvehka, sitä ei saa hengiltä millään. Kerran yhdelle kaverille sanoin, ai sullakin on vehka tuolla kaapin päällä, se ei edes muistanut kasvin olevan oikea. Annettiin sille vähän vettä ja todettiin, että pärjää varmaan taas vuoden.
En polttaisi oikeita kynttilöitä/tuikkuja ne kun sammuu niin se käry valtaa koko pienen asunnon. Ovat myös paloturvallisuus riski.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon saaanut yksiöstäni kotoisan tekemällä maalauksia seinille (ei tietenkään suoraan seinään) hankkimalla pikkusohvan pari tuolia ja leijonatassupöytä (perintöä) ja kaikkee pientä kalustusta ruokapöytä. Ja nyt on TÄYTTÄ ja kotoisaa. Onneksi on iso 36neliöö yksiö . Minkä kokoinen yksiösi on?
27 neliöö :DD
Panosta väreihin. Kun kuitenkin tarvitset sängynpeiton/pussilakanat, maton, verhot, niin mieti mielivärejä. Yhdistä tauluja, joku koriste-esine samoihin sävyihin. Myös lipasto ja pöytäkin voi olla sävytetty.
Itse tykkään epäsuorasta valaistuksesta, eli mulla on sellainen korkea jalkalamppu joka osoittaa kattoon. Siinä on vieläpä säädettävä valaistusvoimakkuus, niin voi säätää haluamansa valaistuksen määrän.
Elät normaalisti, pidät kiinni rutiineista. Itket jos ahdistaa. Pari kuukautta ja alkaa tuntumaan kodilta.