Miten saan minun yksiöstäni kotoisan? :(
Muutin tänne ja ahdistaa. Minulla on vain sänky ja yksi tuoli ja pieni pöytä. Ostin yhden maton ja laitoin verhot mutta ei tullut kotoisa olo. Kasveista en juuri pidä enkä osaa hoitaa niitä.. En haluaisi ostaa mitään turhaa krääsää mistä en tykkää.
Kommentit (64)
Tää on ollut mulle oikeasti ihan supertärkeä :D Eli kylppäriin tämmöinen pistorasiaan laitettava yövalo:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/airam-boston-5-led-yovalo
Sama se mistä ostaa mutta siis just tässä mallissa on hyvä lämpimänvalkoinen/ei liian kirkas valo. Karseaa jos joutuu yöllä käymään kylppärissä ja sytyttämään kirkkaan loisteputkivalon! Sähköä toi ei vie juuri lainkaan. Onnea uuteen kotiin ja tsempit!
Vierailija kirjoitti:
Mun kämppä on kuin kirpputori kun mikään ei soinnu yhteen mutta näitä on ostettu halvalla aikoinaan. Ainoat oikeat ostokset uutena on sänky,sohva,lipasto ja hylly. En kehtaa tänne ketään ikinä kutsua,varsinkaan miehiä,kun tämä ei näytä yhtään aikuisen ihmisen kodilta.
Voihan se olla toisten mielestä persoonallinen. En mä ainakaan tykkää niistä "kaikki valkoista"kodeista..
Minulla ei ole kämpässäni muuta kuin välttämättömimmät huonekalut ja nekin täysin koruttomia suoraviivaisia huonekaluja. Moni on sanonut että tästä tulee mieleen armeijan tupa. Itselleni tämä on maailman kotoisin paikka ja tunnen tämän omaksi tyyssijakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panosta väreihin. Kun kuitenkin tarvitset sängynpeiton/pussilakanat, maton, verhot, niin mieti mielivärejä. Yhdistä tauluja, joku koriste-esine samoihin sävyihin. Myös lipasto ja pöytäkin voi olla sävytetty.
Tykkään paljon hempeistä väreistä, mutta en liian. Mutta sain äidiltäni jo nämä huonekalut ja ne on tummanruskea/musta (pöytä) ja sänky on valkoinen ja nojatuoli on vaaleanharmaa. Kaikki on siis erisävyä. En haluaisi niitä poiskaan heittää. kun ei oo nyt kauheasti varaa ylimääräiseen. Mutta onko mahdolista näiden huonekalujen pohjalta saada yhtenäinen sisustus? :/ Lattia on ruskea laminaatti ja seinät valkoiset.
Minä laittaisin pöydälle pöytäliinan. Helppo vaihtaa, kun haluaa toisenlaista väriä ja tyyliä, ei tarvitse ährätä maalien kanssa. Tekstiilit ylipäätään tuovat pehmeyttä ja kodikkuutta. Jos haluaa, nojatuolin päälle voi asetella sellaisen kankaan/huovan/tms. kuin haluaa. Ja nämä voi sävyttää samanlaisiksi kuin päiväpeiton. Kun rajoittaa värien määrää, näyttää yhtenäisemmältä ja ehkä vähän isommalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panosta väreihin. Kun kuitenkin tarvitset sängynpeiton/pussilakanat, maton, verhot, niin mieti mielivärejä. Yhdistä tauluja, joku koriste-esine samoihin sävyihin. Myös lipasto ja pöytäkin voi olla sävytetty.
Tykkään paljon hempeistä väreistä, mutta en liian. Mutta sain äidiltäni jo nämä huonekalut ja ne on tummanruskea/musta (pöytä) ja sänky on valkoinen ja nojatuoli on vaaleanharmaa. Kaikki on siis erisävyä. En haluaisi niitä poiskaan heittää. kun ei oo nyt kauheasti varaa ylimääräiseen. Mutta onko mahdolista näiden huonekalujen pohjalta saada yhtenäinen sisustus? :/ Lattia on ruskea laminaatti ja seinät valkoiset.
Hanki pöydälle pöytäliina ja sänkyyn sänkypeitto, mikä ulottuu lähes lattialle tai vaihtoehtoisesti helmalakana, riippuu siitä sängyn mallista, mikä siihen käy. Nuo kaikki on hyvin neutraaleja värejä, tuo yhtenäisyys tekstiileillä, kuten verhot, tyynyt, matto, sänkypeitto, pöytäliina jne. Äläkä liian yhtenäistä yritä, vastavärit ja muut pirteät väriläiskät tuovat kontrastia. Itse aloittaisin hankkimalla jonkin mieluisan tekstiilin, mistä erityisesti pitäisin ja sitten muuta, mikä sopisi sen kanssa yhteen. Laittaisin seinille myös tauluja tai julisteita. Ikea on edullinen paikka hankki kehyksiä julisteille. Kannattaa harkita myöskin julisteen teettämistä jostain omasta valokuvasta.
En lähtisi ensimmäiseksi huonekaluja maalaamaan, etenkään jos sinulla ei ole siitä ennestään kokemusta. Itse tehden on hankala saada siistiä jälkeä verrattuna teollisesti maalattuun pintaan. Kunnollinen maalaus vaatii paljon pohjatyötä.
https://www.google.com/search?q=peikonoksa&client=firefox-b-m&source=ln…
Onko sulla seinähylly? Tai sitten osta korkea ja kapea lasimaljakko ja siihen tuollaisia 2-3kpl ja maljakon pohjalle koristekiviä.
Itselläni valkoinen seinähylly, siis sellainen levy seinässä jossa 3kpl noita ja valoköynnös, kivan näköinen.
Himmennettävä jalkalamppu yhteen nurkkaan! Ennen kuin löydät sopivan (alesta tietty, niitähän on ihan jatkuvasti huonekaluliikkeillä nykyään) laita tunnelmaa luomaan jokin tämäntyyppinen:
https://jysk.fi/sisustus/valaisimet/koristevalaistus/valoketju-cris-p30…
Jos vierailisin jonkun asunnossa, kirpputorisisustus ei haittaisi mitään, päinvastoin se voisi kertoa käytännöllisyydestä. Sen sijaan etsisin kirjahyllyä ja tutkisin sen sisältöä. Jos ei lue, niin seinälle jokin omasta mausta kertova maalaus, juliste tai kehystetty lp, postikortitkin käyvät.
Minä sain kotoisan kämpän kun sisustin juuri oman mieleni mukaan. Omia lempivärejä ja kotoa tuotuja tauluja seinille, kiva pehmeä iso matto ja useammat omaan makuun sopivat petivaatteet.
Muutaman sisustustyynyn ja pehmon ostin myös koristeeksi ja ikkunalaudalle tekokasveja.
Nyt tuntuu jo kodilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vierailisin jonkun asunnossa, kirpputorisisustus ei haittaisi mitään, päinvastoin se voisi kertoa käytännöllisyydestä. Sen sijaan etsisin kirjahyllyä ja tutkisin sen sisältöä. Jos ei lue, niin seinälle jokin omasta mausta kertova maalaus, juliste tai kehystetty lp, postikortitkin käyvät.
Mulla ei ole todellakaan mitään edustuskirjahyllyä vaikka olen aina lukenut paljon. Itseä varten sitä asuntoa laitetaan (vaikka jokapuolelta painostetaankin "ilmaisemaan itseään" kulutusvalinnoilla nykyään.)
Pienessä yksiössä väreillä on suuri merkitys. Jos yksiön seinät ovat valkoiset, värikkäillä sisustustekstiileillä saat hyvän tehostevärin.
Itse laittaisin ikkunaan ensin värikkäät esim. turkoosit verhot. Sen jälkeen hankkisin turkoosin maton ja pari turkoosia sisustustyynyä.
Seinälle turkoosisävyinen julistetaulu esim. Dali, van Gogh tai Miro.
Pöydälle turkoosit ruokatabletit.
Osta kirpparilta puinen tuoli tsi kaksi, ja maalaa ne turkoosilla maalilla.
Osta pöydälle maljakko ja laita maljakkoon turkooseja tai pinkkejä tekokukkia.
Pari säädettävää led-lamppua kattoon.
Tsemppiä sisustukseen!
Hankkiudu eroon ylimääräisestä rojusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki pöydälle pöytäliina ja sänkyyn sänkypeitto, mikä ulottuu lähes lattialle tai vaihtoehtoisesti helmalakana, riippuu siitä sängyn mallista, mikä siihen käy. Nuo kaikki on hyvin neutraaleja värejä, tuo yhtenäisyys tekstiileillä, kuten verhot, tyynyt, matto, sänkypeitto, pöytäliina jne. Äläkä liian yhtenäistä yritä, vastavärit ja muut pirteät väriläiskät tuovat kontrastia. Itse aloittaisin hankkimalla jonkin mieluisan tekstiilin, mistä erityisesti pitäisin ja sitten muuta, mikä sopisi sen kanssa yhteen. Laittaisin seinille myös tauluja tai julisteita. Ikea on edullinen paikka hankki kehyksiä julisteille. Kannattaa harkita myöskin julisteen teettämistä jostain omasta valokuvasta.
En lähtisi ensimmäiseksi huonekaluja maalaamaan, etenkään jos sinulla ei ole siitä ennestään kokemusta. Itse tehden on hankala saada siistiä jälkeä verrattuna teollisesti maalattuun pintaan. Kunnollinen maalaus vaatii paljon pohjatyötä.
Tässä maalaus asiassa olen eri mieltä, harmittaa, kun nyt reippaasti yli kolmekymppisenä olen uskaltautunut kokeilemaan huonekalujen erilaista tuunaamista, etten tehnyt jo silloin nuorena. Kaikki huonekalut oli saatu lahjaksi tai hankittu kirppareilta, sitten se maalaaminen ja muu oli pelottelemalla saatu vaikuttamaan niin vaikealta ja varmasti menee pilalle. Niin, ne halvat lastulevyhuonekalut, jotka joka tapauksessa rajattiin kaatopaikalle tai lahjoitettiin torissa. Paljon rahaa meni turhaan ikeaan, että pääsi eroon ruman värisistä huonekaluista, kun oikeasti ne olisi vaan voinut maalata ja monta vuotta elettiin rumien sekalaisten epäsopivien kalusteiden kanssa. Ekana ei ehkä kannata maalata sellaista jota koko ajan hinkataan, kuten ruokapöytä, mutta nyttemmin olen senkin maalannut ja hyvältä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maalaus asiassa olen eri mieltä, harmittaa, kun nyt reippaasti yli kolmekymppisenä olen uskaltautunut kokeilemaan huonekalujen erilaista tuunaamista, etten tehnyt jo silloin nuorena. Kaikki huonekalut oli saatu lahjaksi tai hankittu kirppareilta, sitten se maalaaminen ja muu oli pelottelemalla saatu vaikuttamaan niin vaikealta ja varmasti menee pilalle. Niin, ne halvat lastulevyhuonekalut, jotka joka tapauksessa rajattiin kaatopaikalle tai lahjoitettiin torissa. Paljon rahaa meni turhaan ikeaan, että pääsi eroon ruman värisistä huonekaluista, kun oikeasti ne olisi vaan voinut maalata ja monta vuotta elettiin rumien sekalaisten epäsopivien kalusteiden kanssa. Ekana ei ehkä kannata maalata sellaista jota koko ajan hinkataan, kuten ruokapöytä, mutta nyttemmin olen senkin maalannut ja hyvältä näyttää.
Siltikään en lähtisi ensimmäiseksi maalaamaan pöytää tai sänkyä, kokeilisin pöytäliinaa ja sänkypeittoa ja jos ne jonkin ajan asumisen jälkeen tuntuisivat tosi huonoilta, voisin harkita sen maalipurkin ostamista. Olen vaan nähnyt niin monen surkeaa työn jälkeä, että mikä tahansa voittaisi ne. Vieläkin puistattaa pinkit kiiltävät kaapin ovet, missä oli syvät siveltimen jäljet. Laatikostoja, hyllyjä yms voi maalailla helpommin. Tarkempaan tietämättä millaista materiaalia ja minkä mallisia ap:n huonekalut ovat, niin on hankala sanoa, miten helppoa niiden maalaus ja sen onnistuminen on. Tekstiilit on aina helppo vaihtaa, jos sattuisikin huti.
Kiitos ihanille kaikista vinkeistä! :) <3 t. ap
Vierailija kirjoitti:
Himmennettävä jalkalamppu yhteen nurkkaan! Ennen kuin löydät sopivan (alesta tietty, niitähän on ihan jatkuvasti huonekaluliikkeillä nykyään) laita tunnelmaa luomaan jokin tämäntyyppinen:
https://jysk.fi/sisustus/valaisimet/koristevalaistus/valoketju-cris-p30…
Ajattelin että voisin tilaa netistä, onkohan Kärkkäisellä hyviä?
Hanki kaksi pöytävalaisinta, joissa on lämminsävyinen varjostin, ja sijoita ne vastakkaisille puolille asuntoa. Ne luovat pehmeämmän valaistuksen kattovaloon verrattuna.
Hanki tuikkulyhtyjä joita asetat esim. ikkunalaudalle ja yöpöydälle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sängyn ympärille jotkut kevyet verhot ja kattovalon käytön sijaan muutama himmeämpi valaisin.
Kivaa taidetta seinille, lämpimän sävyiset tunnelmavalot ja yksi helppohoitoinen kasvi.
Mä ottaisin sen yhen viherkasvin. Rönsyliljakin on vaikea tappaa. Siksi sitä on toimistoissakin. Sitten jotain ns tunnelma valoa ja joku viltti ja pari tyynyä sekä tauluja. Ja yksi iso matto tai pari pientä. Tyhjät seinät ja lattia on helposti kolkkoja.
Lisänä sanoisin että joku yksi kotoisa koroste-esine vaikka mummolasta tai lapsuudenkodista. Yllättävästi tuo tunnelmaa.