Vähemmän haitalliset TUPAKAT tulivat myyntiin Suomessa
Harva tietää, että Suomessa on jo muutaman vuoden ajan ollut myynnissä vähemmän haitallisia savukkeita. Tupakkafirmat valmistautuvat nyt siihen, että EU kieltää tulevaisuudessa kaikki tupakan lisäaineet, kuten se on jo määrännyt mentholin kiellettäväksi kuuden vuoden päästä.
Tupakkakasvin polttaminen itsessään ei aiheuta syöpää. Syöpää aiheuttavat kaikki ne 4000 lisäainetta, jotka tupakkaan laitetaan, jotta maku ja savun tuoksu vaikuttaisivat miellyttävämmiltä, ja jotta tupakkaan saataisiin ne palamisominaisuudet, jotka tupakkafirmojen mukaan ovat ihanteellisia.
Savuketeollisuus valmistautuu nyt siihen, että kaikki lisäaineet kielletään. Siksi kaikki suuret valmistajat ovat jo tuoneet markkinoille versioita, joita kutsutaan nimellä "lisäaineeton tupakka", englanniksi "additive free tobacco" (googleta). Nämä eivät sisällä esim. poloniumia.
Suomessa on myynnissä tasan kolme lisäaineetonta tupakkamerkkiä; L & M Just Blue (mieto) sekä Just Red (vahva), North State Valkea (keskivahva) sekä Sininen Lucky Strike Additive Free (mieto).
Nämä ovat puhdasta tupakkaa, tupakkakasvia sellaisena kuin se on ilman mitään lisukkeita. Kenenkään ei pitäisi polttaa tupakkaa, mutta koska monet silti polttavat, niin miksipä ei ostettaisi vähemmän haitallisia vaihtoehtoja...
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:09"]
Tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää PAH-yhdisteiden takia. Niitä muodostuu minkä tahansa kasvimateriaalin palaessa, joten lisäaineeton tupakka on vain markkinointikikka. http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Polysykliset_aromaattiset_hiilivedyt
[/quote]
Ai että kaikki nämä ovat ihan vaarattomia?
http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/opinions_layman/tobacco/en/
http://www.tricountycessation.org/tobaccofacts/Cigarette-Ingredients.html
Aah... Tupakkaa sellaisena kuin sen kohtasi ensimmäinen Amerikan mantereelle saapunut eurooppalainen, Kristoffer Kolumbus! Tupakkaa ilman lisäaineita. Sellaisenahan sitä Euroopassakin myytiin yli 300 vuotta, ennen kuin tupakkateollisuus alkoi lisätä myrkkyjä mukaan...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:07"]Joo oon kokeillu kaikkia noita. Yllättävänkin hyvänmakuisia. Vielä ku sais sellasen lisäaineettoman tupakan jossa on lisäaineena mentholi! Noissa ei ole :)
[/quote]
Minä olen aivan vakavissani miettinyt, miten saisin itse mentholin maun lisättyä tupakkaani. Siis kun se kohta kielletään. Olen onneton kotikemisti, vinkkejä otetaan vastaan!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:04"]Lisäaineetonta drum-sätkää ei saa enää kaupoista, koska ihmiset kuulemma ostivat sitä liikaa.
[/quote]
Kerro lisää!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:07"]Joo oon kokeillu kaikkia noita. Yllättävänkin hyvänmakuisia. Vielä ku sais sellasen lisäaineettoman tupakan jossa on lisäaineena mentholi! Noissa ei ole :) [/quote] Minä olen aivan vakavissani miettinyt, miten saisin itse mentholin maun lisättyä tupakkaani. Siis kun se kohta kielletään. Olen onneton kotikemisti, vinkkejä otetaan vastaan!
[/quote]
Laitat tupakat muovipussiin ja kaveriksi mentholöljyyn kastetun ihanminkätahansa (pumpulituppo, filtteri). Pari pisaraa öljyä riittää. Pidä ne niin etteivät kosketa toisiaan. Annat olla päivän ja avot.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:07"]Joo oon kokeillu kaikkia noita. Yllättävänkin hyvänmakuisia. Vielä ku sais sellasen lisäaineettoman tupakan jossa on lisäaineena mentholi! Noissa ei ole :) [/quote] Minä olen aivan vakavissani miettinyt, miten saisin itse mentholin maun lisättyä tupakkaani. Siis kun se kohta kielletään. Olen onneton kotikemisti, vinkkejä otetaan vastaan!
[/quote]
Laitat tupakat muovipussiin ja kaveriksi mentholöljyyn kastetun ihanminkätahansa (pumpulituppo, filtteri). Pari pisaraa öljyä riittää. Pidä ne niin etteivät kosketa toisiaan. Annat olla päivän ja avot.
[/quote]
Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:21"]
[/quote]
Mene apteekkiin ja pyydä saada 5 g. (viisi grammaa) mentholikiteitä. Mentholin virallinen nimi on levomenthol. Apteekkari tuo sinulle 5 g. mentholikiteitä pikku purkissa, jonka kyljessä lukee "Levomenthol 5 g."
Ota palava tupakka ja kasta sen kärki nopeasti mentholikidepurkkiin, vedä henkeen ja nauti. Samalla muodostuu suuri pilvi harmaata savua.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:04"]Lisäaineetonta drum-sätkää ei saa enää kaupoista, koska ihmiset kuulemma ostivat sitä liikaa.
[/quote]
Kerro lisää!
[/quote]
ei vaan se lopetetaan kokonaan! T. Kassatäti
Tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää PAH-yhdisteiden takia. Niitä muodostuu minkä tahansa kasvimateriaalin palaessa, joten lisäaineeton tupakka on vain markkinointikikka. http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Polysykliset_aromaattiset_hiilivedyt
[/quote]
Hui hui! Äkkiä kieltämään palavilla koivuhaloilla toimivat hellat, takat ja saunan uunit!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:07"]Joo oon kokeillu kaikkia noita. Yllättävänkin hyvänmakuisia. Vielä ku sais sellasen lisäaineettoman tupakan jossa on lisäaineena mentholi! Noissa ei ole :)
[/quote]
Tadaa...markkinoille on tullut menthol l&m! Joka on viel noita "parempi"
Itse ajattelin ostaa vaan ihan sähkötupakan jospa vaikka pääsis koko paskasta eroon!
Ei paha, jos on totta. Mitähän nuo lisäaineettomat askit maksaa? Entä saako topan muodossa, itse kun pidän enemmän itsekäärityistä sätkistä. Valmistupakka maistuu todella pahalle.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:07"]Joo oon kokeillu kaikkia noita. Yllättävänkin hyvänmakuisia. Vielä ku sais sellasen lisäaineettoman tupakan jossa on lisäaineena mentholi! Noissa ei ole :) [/quote] Tadaa...markkinoille on tullut menthol l&m! Joka on viel noita "parempi"
[/quote]
Sou wot? Se sun Menttooli-LäMä ei oo LISÄAINEETONTA! Siitähän oli kyse!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:07"]Joo oon kokeillu kaikkia noita. Yllättävänkin hyvänmakuisia. Vielä ku sais sellasen lisäaineettoman tupakan jossa on lisäaineena mentholi! Noissa ei ole :) [/quote] Tadaa...markkinoille on tullut menthol l&m! Joka on viel noita "parempi"
[/quote]
Sou wot? Se sun Menttooli-LäMä ei oo LISÄAINEETONTA! Siitähän oli kyse!
[/quote]
onpas. Samaa sarjaa noiden lisäaineettomien kanssa
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:38"]
[/quote]
Hui hui! Äkkiä kieltämään palavilla koivuhaloilla toimivat hellat, takat ja saunan uunit!
[/quote]
Et ole ehkä tietoinen, mutta hormeja ja savupiippuja on ollut Suomessakin jo satoja vuosia. Savupirttejä on tainnut olla viimeksi 1800-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:40"]Ei paha, jos on totta. Mitähän nuo lisäaineettomat askit maksaa? Entä saako topan muodossa, itse kun pidän enemmän itsekäärityistä sätkistä. Valmistupakka maistuu todella pahalle.
[/quote]
5,50 tais olla. Drum 4,30 joka on puruna..mutta se tulee poistumasn kokonaan markkinoilta -joten kannattaa kysellä kaupoista jos vielä löytyy. Lucky strike on 5,30
Siis poistuuko iihan kokonaan, vai saisiko tuota Drumia esim. tupakkaliikkeistä?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:45"]Siis poistuuko iihan kokonaan, vai saisiko tuota Drumia esim. tupakkaliikkeistä?
[/quote]
sen valmistus lopetetaan..eli sitä mukaa kunnkauppojen varadtot tyhjenee se loppuu!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:40"]
Ei paha, jos on totta. Mitähän nuo lisäaineettomat askit maksaa? Entä saako topan muodossa, itse kun pidän enemmän itsekäärityistä sätkistä. Valmistupakka maistuu todella pahalle.
[/quote]
On totta. Lisäaineettomat maksavat noin 5,20 - 5,50 € per aski. Siis halvempia kuin normitupakat.
Savu ei aiheuta syöpää vaan lisäaineet? Mitäköhän mömmöjä tämä ap on vetänyt. Mene nyt vetämään lisäaineetonta savua nuotiosta. Sehän on vaaratonta savua? Ei ole lisäaineta lisätty?