Mitä mieltä karjalais-aktivismista?
Ootko törmännyt karjalaisaktivisteihin somessa? Miten tähän pitäs suhtautua? Vaikea ymmärtää. Itselläkin on vahvat karjalaiset juuret, mutta en mä osaa tehdä rajanvetoa että mikä on karjalaista ja mikä suomalaista. Pitäisikö tässä ryhtyä aktivistiksi? Mitä varten?
Kommentit (30)
Järjetöntä. Karjalan evakot olivat suomalaisia. Yhtä hyvin voisi savolaiset ilmoittaa, etteivät ole suomalaisia. Tai varttisavolaiset
Karjala takaisin -aktivismia ymmärrän hyvin, vaikkei suku ole sieltä.
"mutta en mä osaa tehdä rajanvetoa että mikä on karjalaista ja mikä suomalaista."
🤣 sitten kun puhuu pohjoiskarjalaisena tavoista, niin ei se kelpaakaan karjalaisuuteen, vaan pitää olla luovutetun alueen evakko eli suomalainen.
Onko kyse karjalan kieli-aktivisteista?
Mielestäni karjalan kieli on tärkeä osa suomalais-ugrilaista kieliperhettä ja sen suojelu on meidän tehtävämme
Olemme ainoita joilla kielen ylläpitoon on resurssit ja intressit, rajan toisella puolella se on muiden sukulaiskieltemme tavoin uhattuna
Varsinaisesta aktivismista en tiedä, mutta kielen ja kulttuurin koen olevan osa suomalaisuutta
Nää on näitä venäläisten aloittamia operaatioita.
Laatokan Karjala ja muut meiltä vääryydellä viedyt alueet tulevat palaamaan kotiin, Suomeen minne ne kuuluvat. Oikeus tulee voittamaan.
Joo siis tarkotan tälläistä aktivismia, jonka mukaan karjalaiset ovat aivan eri porukkaa kuin suomalaiset ja että suomalaiset harrastaa karjalaisen kulttuurin omimista. Kieliasian ymmärrän kyllä hyvin, mut tää rajanveto kulttuurissa on vähintääkin mielenkiintoinen.
Pöh. Kuka niitä pilattuja, roskattuja pusikoita takaisin haluaa? En ainakaan minä sen jälkeen kun Svetogorskin juna-aseman viereisessä metsikössä psklla kävin ja lähes seivästyin katkaistuun puuntaimeen.
Omimista ja omimista, ei meillä kellään mitään omaa ole vaan kaiken olemme muilta oppineet. Niin käy kun ihmiset toisiaan tapaavat ja yhdessä elävät.
Ostin jopa feresin kaavat ja ryhdynkin ompelupuuhiin, vaikken karjalainen olekaan. Soon komia kolttu, sano pohojalaanen.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis tarkotan tälläistä aktivismia, jonka mukaan karjalaiset ovat aivan eri porukkaa kuin suomalaiset ja että suomalaiset harrastaa karjalaisen kulttuurin omimista. Kieliasian ymmärrän kyllä hyvin, mut tää rajanveto kulttuurissa on vähintääkin mielenkiintoinen.
Tämä muakin ihmetyttää ja erityisesti ärsyttää se yksi nainen, joka keksi vasta kolmekymppisenä olevansa karjalainen.
Entä me, joiden kaikki isovanhemmat ovat luovutetusta Karjalasta joutuneet lähtemään? Jotka olemme lapsuuden eläneet niiden tarinoiden äärellä, miten kesät oli lämpimämpiä ja omenat isompia kauniissa Karjalassa.
Olen jo lapsena opetellut karjalanpiirakoiden paistamisen mummoni kanssa. Kulttuuriperintöä on käyty ihmettelemässä karjalaisilla kesäjuhlilla. Harrastin tanhua. Tämä ei ole tietysti mitään, mutta ruoat, sanonnat, tavat kuten vieraanvaraisuus, tuliaisten tuominen kun käydään kylässä. Monta asiaa, jotka ovat peräisin sieltä mistä sukujuuretkin.
Mutta osalle porukasta määrittää vain se karjalan kieli todellisen karjalaisuuden. Ei riitä että on murresanoja, vaan pitäisi puhua tuota kieltä.
Karjalaiset ovat Suomessa niin kovin alistettua porukkaa. Niin vaan miljoonalla meistä on karjalaiset juuret ja kaksi presidenttiäkin (Ahtisaari ja Relander) ovat karjalaisia. Miten olemme saattaneet ottaa ulkolaisen presidentin, ajatella.
Naurettavaa pelleilyä. Nuoret häpeää näitä kymmenen vuoden päästä. Noloa.
Nämä on lähteneet mukaan erikoisuuden tavoitteluun kuten varttisaamelaiset. Karjalan kielen puolesta taistelu on hieno mutta on ihan hoopoa väittää että (karjalankieliset) karjalaiset olisi jotenkin eri porukkaa kuin muut Suomen karjalaiset. Samaten jutut kulttuurillisesta omimisesta (koskien mm Kalevalaa, joka on Lönnrotin teos) ovat älyttömiä. Itämerensuomalaiset kulttuurit ja kielet/murteet Ok jatkumoa ja se että Suomen kielen itämurteet ja karjalan kielet on eriytyneet eri kieliksi on lähinnä poliittinen asia (toinen puoli Venäjän ja toinen puoli Ruotsin puolella) ja sitä Lönnrotin aikaan katsottiin että karjalan kielet oli suomenkielen murteita. Kalevalainen runomitta ja jumalhahmot on olleet tunnettuja myös Länsi-Suomessa mutta itäisillä erämailla alkuperäinen itämerensuomalainen kulttuuri on säilynyt pidempään kun kirkon painostus on ollut vähäisempää.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis tarkotan tälläistä aktivismia, jonka mukaan karjalaiset ovat aivan eri porukkaa kuin suomalaiset ja että suomalaiset harrastaa karjalaisen kulttuurin omimista. Kieliasian ymmärrän kyllä hyvin, mut tää rajanveto kulttuurissa on vähintääkin mielenkiintoinen.
Joo siis minulla on juuret syvällä Pohjois-Karjalassa, mutta ei kuitenkaan karjalan kielen puolella. On ne ikonit, piirakat, sultsinat ja runonlaulajiakin esivanhemmissa. En nyt ihan kutsuisi kulttuuriseksi omimiseksi, jos Suomen rajan itäisissä kunnissa näitä esitetään a) karjalaisuutena ja b) omana kulttuuriperintönä.
Tämä kulttuurinen omiminen on muutenkin vaikea asia enkä kyllä mitenkään jaksa ymmärtää kaikkea siihen liittyvää valitusta. Matkimisen toinen puoli kun on ihailu ja kiinnostus toista kulttuuria kohtaan ja ihmiset on aina lainanneet muilta ja sekoittuneet toisiinsa. Kulttuurisen omimisen käsitteessä on sinällään jotain r-istista, ikään kuin olisi olemassa tai olisi ikinä ollut jotain ehdottoman tarkkoja yksiselitteisiä rajoja. Ymmärrän sen, jos joku ylikansallinen yhtiö tekee viihdettä jostain etnisestä ryhmästä ja kerää voitot itselleen eikä sille ryhmälle kerry siitä mitään hyvää, niin se tuntuu pahalta ja hyväksikäytöltä ja erityisesti jos ryhmä esitetään negatiivisessa valossa.
Nyt ei saisi pukeutua jonkin alkuperäiskulttuurin tyylisesti (muka) tai ei ole hienoa pitää jotain matkamuistoja esillä (muka), joten saako syödä toisen kulttuurin ruokia, erityisesti jos ei ole sen kulttuurin edustajan valmistamaa? Pizza, pasta, hampparit, curry, sushi?
Pidän naurettavana retroiluna koko touhua.
t. suku Karjalasta
Samaa mieltä yllä olevan kanssa.
Olen evakkojen lastenlapsi eikä Karjala kiinnosta minua ollenkaan, jostain syystä monet sen palauttamista vaativat eivät omaa mitään juuria sinne, taitaa olla enemmistö tuollaisia näistä palautusta vaativista. Edes mummoni ei sinne hinkunut takaisin.
Suomea ei saada nytkään pidettyä asutettuna mutta kuitenkin täytyisi saada lisää syrjäseutua?
Arvostan sitä että nuoret ovat kiinnostuneita juuristaan ja kulttuuristaan, mutta ärsyttää kun asiasta yritetään tehdä jotain keppihevosta jolla haetaan vähemmistöpisteitä ja uhristatusta. Ja tämä kiihkoileva porukka unohtaa kokonaan ne karjalaiset, jotka ovat ihan yhtä lailla suomalaisia ilman mitään ristiriitoja.
Vähän haiskahtaa informaatiovaikuttamiselta..
Kerro ensin mitä on karjalaisaktivistit?