LA Tammikuu 2016
Joko löytyy muita, joilla tulossa vuoden ekoja/vikoja lapsosia :)
Zaron 4+3
Kommentit (369)
Moikka!
Mä en kyllä tiedä noista harjoitussupistuksista mitään, oon joko tosi pihalla tai sitten mulla ei oo vielä sellasia ollut :o Kuulemma menee maha kovaksi ja sellasta mutta en oo huomannut mitään. Gynetutkimus tehtiin yksityisen rakenneultran yhteydessä ja kiinteeksi todettiin kohdunkaula silloin.
Oon käynyt nyt kolmeen kertaan rakenneultrassa vauvan huonon asennon vuoksi ja vielä saatiin uus kontrolliaika kahden viikon päähän. Kaiken on todettu olevan jo hyvin yksityisellä mutta kunnallisella tälläKIN kertaa jäi jotakin näkemättä. Toki onhan se mukava parin viikon välein käydä tiirailemassa meininkiä ja kasvua kun nyt sattuu sellasia "saamaan". Painoarvio oli tänään 550g ja viikkoja kasassa nyt 22+6, normaalilla käyrällä mennään.
Liikkeitä tuntuu ja selviä potkujakin jo paljon. Meille on tulossa pieni prinsessa ja tyttöjuttuja onkin nyt jo jonkun verran osteltu. Tämä neiti onkin mun kaveripiirin ensimmäinen tyttö, kaikilla muilla on ennestään poikia. Yhdistelmävaunut ja koppa autoon on jo ostettu, Brion molemmat. Briohan muuttuu nyt Britaxiksi joten niissä tuotteissa on aika paljon aleja monessa paikkaa :)
Mieliala ja vointi olleet kyllä erinomaisia viimeiset viikot. Ihanaa että tulee syksy <3 Pari kuukautta töitäkään enää ennen äitiyslomaa. Hurjaa!
Neuvolaan taas ensi viikolla pitkästä aikaa.
Jojo ja neiti X rv22+6
Saarasofia, miten paljon tai usein sinulla oli niitä kipuja kun menit lääkäriin? Mullakin on nyt ilmaantunut välillä lantionseudun kipuja. Jos olen jonain päivänä liikkunut vähän enemmän, niin kivut saattavat tulla ja kestää muutaman päivän. Silloin kävely tuntuu pahentavan asiaa ja tuntuu tosi epämiellyttävältä. Esim. viime viikon loppupuolella tuli kipuja, mutta nyt tiistaihin mennessä on rauhoittunut niin, ettei taas tunnu mitään.
Kun odottaa vasta ekaa lasta, niin tuntuu, ettei oikein osaa tunnistaa, mitkä on harjoitussupistuksia. Aina sanotaan, että vatsa menee kovaksi. Sitä on vaikea erottaa, kun yleensä joka ilta vatsa tuntuu "kireältä". Joskus alkaa jomottaa yhteen tiettyyn kohtaan alavatsassa ja se on sellaista yhtenäistä tasaista kipua, lievää kuitenkin.
Toivottavasti Saarasofia sulla sairasloma rauhoittaa tilanteen.
Ellie 24+4
Kuten Ellie kirjoitti, niin mullakaan ei ole mitään tietoa noista harjoitussupistuksista. Maha tuntuu kokoajan sellaselta pinkeeltä pallolta :) Tosiaan nyt kun ensimmäistä lasta odotan, niin on alkanut lähiaikoina vasta tunnistamaan mitkä on niitä vauvan potkuja. Alussa ei voinut olla ihan varma. Itse olen voinut hyvin, vaikka maha kasvaa jatkuvasti. Pidemmillä kävelylenkeillä kankut ja alaselkä selävästi vähän menee jumiin, josta jonkin verran kipua, mutta menee kyllä sitten nopeasti ohi. Loppulenkistä tunnen olevani hieman vaikeasti liikkuva "ankka" :) Kävely vähentää selvästi turvotusta nilkoissa. Oon nyt huomannu, että nilkoissa on jatkuvasti hieman turvotusta, mutta jos ei liiku niin kyllä huomaa kuinka neste niihin kerääntyy!
Olin tänään sokerirasituksessa. Varauduin pahimpaan ja pelkäsin pahinta, nimittäin sitä että alan oksentamaan. Mulle ei kuitenkaan tullut huono olo, ja tuo kahden tunnin odottelu sujui ihmeen kivuttomasti lehteä lukien ja telkkaria katsellen. Tämän viikon aikana pitäisi tulla tulokset. Vähän ne jännittää, toivottavasti ei olisi mitään hälyttävää. Ensi viikolla olisi tiedossa sitten ihan ensimmäinen neuvolalääkäri käynti.
Aika tosiaan rientää aivan hurjaa vauhtia. Laskin, että tämän viikon jälkeen olen töissä enää 8 viikkoa :) Jään eka viikon lomalle ja siitä sitten viralliselle äitiyslomalle.
Ellie meillä on muuten ihan sama laskettu aika :D
Tsemppiä Saarasofialle toipumiseen.
Hilkka K rv 24+4
Minulla harjoitussupistuksia sillon tällöin ja ajoittuvat aina illalle kun vauva aktiivisimmillaan möyryää.Vaikka maha muutenkin pinkeä niin kyllä se on vielä ihan erilaista kun se oikeasti kovaksi menee,se tuntuu kivikovalta hetken eikä vaan pinkeältä. Se on mulla ainakin vaan sellainen tooosi epämiellytävä tunne,ei kivulias mutta inhottava. Mutta onneksi näitä minulla tosi harvoin!
Hilkka K mitä ne siis sano niist tulosten tulemisest? sillonko mä olin siel testis niin terkkari oli yrittäny soittaa saman päivän viel et siel oli liian suurii numeroi 2 tunnin arvos. olin aamul 9.20-11.20 aikaa siel ja terkkari oli yrittäny soittaa joskus 13 jälkeen..
En mä muista kirjotinko jo aikasemmin, en ainkaa pikasel selauksel löytäny, mut mul on ollu nyt vajaa 2vko todella kipee alaselkä(yks kohta oikeel alhaal) ja lantio/lonkka. Kävin lääkäril ja kun se testas ja totes et raaja toimii niinku pitää, eli siis liikkuu joka suuntaan ja sillai ilman suurempii kipui, ni hän oli sitä mieltä et lantio vaan valmistautuu jo tulevaan synnytykseen, toivottavasti kipu ei kestä tammikuunloppuun asti.
FB vauva palstal joku sano et hänel oli sama juttu kun odotti tyttöä, alkuraskaus ilman mitään oireita ja joskus +20viikoil alko lonkka/lantio kipu joka kesti 12vko..
Mulla on tullu supistuksii ihan levossa, en oo aluks tajunnu ja sit ku on liikkunu oon ihmetelly miks maha on aivan järkyttävän kova:D Nyt on pari päivää ollu syömisestä ja juomisesta huolimatta ihan sika alhainen verenpaine ja ulkona liikkuminen ei onnistu kun lähtee jalat alta. Neuvolaan kun soitin niin oli sitä mieltä että ei huolta, syöt vaan enemmän ni auttaa. Syön nyt jo kolmen ihmisen edestä niin ei tässä mahaan mahdu enempää :D Sokerirasitustestiäkään ei oteta ku ei oo ylipainoa että juu.. Alkuraskaus oli ihanaa kun ei ollu mitään ongelmia ja nyt niitä vasta tuleekin :D
Ääh.. 8 pitkää kokonaista päivää pitäs vielä odotella et pääsee rakenneultraan. Aika menee koko aja hitaaaammi ja hitaammmmmi. Tahtois jo päästä kattoo et mitkä noist lahjotuksena saaduista vaatteista sopii meil ja mitkä voin antaa etee päi.
Sain myös sitterin lahjotuksena ja ison kassillisen vaattei siihe "kaupan pääl".
Nyt ku mietin et mitä viel tarviin ni patja+peitto+tyyny sänkyyn. Ja sit se turvaistuin mut mä en tee asian etee mitää ennen joulua, ku toiveena ois et joulupukki tois meil istuimen ja telakan.
Apua, kylläpä on tämän sivuston ulkoasu muuttunut sitten viime käynnin. Tuntuupa ainakin aluksi melko sekavalta.
Omia kuulumisia: itsellä todettiin yhdessä sokeriarvossa (siinä ensimmäisessä) poikkeavaa. Pitäisi olla alle 5.3 niin mulla oli 5.7. Ei mitenkään suurta heittoa. Epäilen, että suurta vaikutusta oli sillä, että viikonloppuna puputin normaalia enemmän kaikkea sokerista, kun oli vieraita (leivonnaisia ja limua). Ruokavaliossa en ole juuri muutoksia tehnyt nyt, kuin että kaikki sokeriset juomat olen jättänyt pois ja pyrin välttämään kaikkea piilosokerista (jugurtit, mehukeitto). Toki silloin tällöin aion esim. pullan syödä tai palan suklaata, jos sellaista tekee mieli. Mutta kokonaisuudessaan ruokavalio on jo hyvin terveellinen, niin en kauheasti joudu muutoksia tekemään.
Neuvolalääkäri oli tällä viikolla ja siellä kaikki ok :)
Hilkka K rv 25+6
Hilkka K tää sivu todellakin muuttu ihan oudoks, tiistaina oli ihan totaalisen erinäkönen ku maanantaina ja nyt. Tiistain tääl päässy ees kommentoimaa mitää ja mää jo aattelin et onks tää suljettu tää keskustelu vai mikä mättää :D
Älä muute vaa mee sanoo terkkaril tai lääkäril et aiot syödä pullan tai suklaata jos mieli tekee joskus, mä sain kauheet haukut neuvolalääkärilt et mä tapan mun lapsen tyllii sillä pullalla(mul oli siis 2 tunnin arvos poikkeama). Joudutko nyt kotona mittailee?
Mulle terveydenhoitaja taas sanoi, että ei kannata herkkujen suhteen missään nimessä ryhtyä "nollalinjalle". Ihminen tarvitsee viikon aikana jotakin makeaa, keho kaipaa sitä. Tämä nyt ei tarkoita, että joka päivää makeaa syö! Tärkeää on, että tekee ns. "järkevämpiä" valintoja. Esim. viinerin sijasta valitsee tavallisen pullan. Ja en todellakaan ole mikään pullahiiri, että joka päivä söisin makeaa, joten ei silleen mikään ongelma. Olen vähän sitä mieltä, että tuo mun diagnoosi on kyllä hieman "vääräkin". Ja laitan sen todellakin sen piikkiin, että edellisenä viikonloppuna söin hyvin poikkeuksellisen paljon leivonnaisia (suolasta piirakkaa +makeaa+limua). Tänään tein testimittauksen ja tulos oli todella hyvä. Ensi viikolla oli tarkoitus varsinaisesti aloittaa tämä mittailu. Noh, kaikki vain vauvan parhaaksi :)
Hilkka K rv 25+6
Jännä nähä taas miten noi alan ammattilaisten mielipiteet eroo toisistaan niin paljon.
Mulla oli siin 2 tunnin arvos poikkeus mut kotimittauksissa ei mitään moitittavaa, vaikka olis syönyt karkkia tai pullan.
Mullakin oli se 2h arvo koholla mutta kotimittauksissa ei yhtään kohonnutta arvoa vaikka tiiviillä mittausviikolla söin karkkiakin. Oon seuraillut pari kertaa viikossa nyt eikä mitään poikkeavia arvoja oo ollut.
GDM ei sinänsä oo mikään katastrofi jos pärjää diettihoidolla. Eikä se insuliinikaan nyt maailmanloppu ole mutta toki homma silloin vähän hankaloituu. Toki raskausdiabetes voi kasvattaa vauvaa isommaksi mutta ilman tota diagnoosiakin syntyy isoja vauvoja :)
Tää uus ulkoasu on kyllä kökkö.. Jouduin neljästi kirjautumaan sisään että pääsin kirjoittamaan enkä löytänyt koko keskusteluakaan ensin. :D Täällä syödään salmiakkia kaksin käsin kun verenpaineet on niin matalalla ja kauppaa pidemmälle ei uskalla lähteä kun taju lähtee muuten. Liikkeitäkään ei tunnu kun vasta sänkyyn mennessä, ärsyttävää :P Kissat pitäis opettaa pysymään vaan meijjän sängyllä kun noita kiinnostaa toi pinnasänky nyt niin paljon, noita verkkoja oon tutkaillut mutta ne taitas mennä senkin päälle nukkumaan ja verkko hajois alta aikayksikön :D hmm Onkos kukaan pohtinut vielä tulevan kevään ja talven ulkopukeutumista? Toi äitiyspakkauksen haalari on ainakin niin säkkikokoinen ettei siihen uskalla pukea..
tää on kyl iha hanurist. mul on tallennettuna pikalinkki tänne ja ennen ku kirjautu sisää ni se jäi sil sivul mikä oli auki. nyt ku kirjautuu sisäl ni menee ekal sivul ja mä taas ihmettelin et ketä tääl o kommentoinu ku uus nimi :D
Huomenna ois sit se rakenneultra, millää en jaksais enää oottaa.
rv 24+3
Nonii, rakenneultrassa käyty vihdoinkin. Tytön se veikkas tuolla masussa asuvan, ei uskaltanu varmaks sanoo. Mennään ens viikolla viel kurkkimaan kun joku juttu jäi näkemättä kun pikkunen ei millään suostunu kääntymään, potki vaan anturii koko ajan :D mut kaikki muu mitä piti nähdä, näkyi ja kaikki kunnossa <3
mulla ollutkin jo pitkään tyttö olo :)
rv.24+4
Tällä viikolla on ollut sokerirasitustesti ja toisena päivänä neuvolassa käynti. Sokeriarvot oli hyvät, niissä ei ollut mitään. Neuvolassakin kaikki vaikutti olevan ihan ok. Vauvan syke kuului hyvin, sf-mitta oli normaalin rajoissa ja minun verenpaine ok. Paljonkos teillä muuten on ollu tuo sf-mitta? Siitäkäänhän ei kuulemma voi suoraan päätellä mitään, kun tulokseen vaikuttaa mm. kuka mittaa ja lapsiveden määrä yms. Mulla mitta oli 26. Se on keskiarvokäyrästä ylempänä, mutta ihan normaali.
Muuten siis ihan mukavasti menee, mutta liitoskipuja tulee herkästi. Mietityttääkin, kun pyöräily ei välttämättä pian enää ole järkevää, kun tulee liukasta ja kävely puolestaan aiheuttaa kipua. Aina ei myöskään ole mahdollista käyttää autoa... Mitenhän tässä kohta liikutaan paikasta toiseen.
Ellie rv 26+6
Hienoa La 28 1 2016, että kaikki oli rakenneultrassa kunnossa. Taitaa melkein aina olla silleen, että eivät voi ikinä sanoa sukupuolta 100% varmuudella :)
Mulla oli tosiaan sokerirasituksessa tuo eka mittaus, eli aamun paastoarvo koholla. Nyt seuraan arvoja niin, että joka toinen viikko yhtenä päivänä vikossa tehdään mittauksia pitkin päivää ja sitten toisella viikolla mitataan neljänä aamuna vain tuo aamun paastoarvo. Ainakin toistaiseksi on ollut arvot kohdallansa. Mulla näyttää olevan se tärkeintä, että ateriarytm pysyy tasaisena. Kaikki sokeriset juomat olen jättänyt pois. Tai no kerran-kaksi viikossa juona lasillisen "sokerista" omenamehua ja kerran-kaksi viikossa saatan syödä pullan tai muun makean.
Käytiin tänään vielä Lastentarvikkeessa tutustumassa tarkemmin turvakaukaloihin ja vaunuihin. Nyt on sitten tiedossa mihin malliin ja merkkiin päädymme. Marraskuussa ajateltiin sitten mennä ostamaan. Vaunuista valitaan Emmaljungan SuperViking malli ja stten turvakaukaloista Maxi-Cosi Pebble Plus I-Size ja ja Maxi-Cosi 2-WayFix jalusta. Ostin samalla itselleni vatsan tukivyön, josko siitä olis apua, kun tuo maha jo hieman alkaa välillä painaa nivusia.
Mielialat täällä vähän heittelee. Välillä murehdin kaikenlaista ja pinna palaa helposti. Kokonaisuudessaan olo kuitenkin hyvä. Töissä olen jaksanut hyvin. Välillä vaan ärsyttääkn tämä hidastunut ja kömpelökin olemukseni. Välillä en tykkää mun mahasta sitten ollenkaan (miksi se on jo näin iso? kuinka isoksi se oikein vielä kasvaa?) ja välillä olen sitten ylpeä mahastani (onpa kiva maha!). Sitten ajoittain ärsyttää se, että ei pysty tekemään asioita samassa tahdissa kuin ennen. On pakko välillä pitää paussia.
Enää 6 viikkoa töitä ja sitten tuleekin piiitkä paussi töistä. Kylläpä aika rientää!
Hilkka K rv 27+0
Mulla oli SF-mitta 24 silloin rv24 neuvolassa. Yläkäyrällä menee mutta kaiketi se on aika yksilöllistä :)
Välillä olo on kun ei raskaana olisikaan ja toisina päivinä tuntuu että nitisee ja natisee noi liitokset aika kipeestikkin. Mullakin vielä kuutisen viikkoa töitä ja sitten äippälomalle :) Nopeesti kyllä aika menee, tuntuu että vastahan se testi oli positiivinen!
Maha on pullahtanut nyt viikon aikana ihan tosi ulos, mielenkiintosta nähdä mihin se tästä muovautuu :D
Jojo rv 25+4
Käytii lääkärillä kurkkimas pikkuista, tytöks se lääkäriki sano pikkusta, et kaipa mä nyt sit uskon et hän on tyttö.
Jotain verisuonia jäi vieläkin näkemättä babyn asennon takia, niin katsotaan taas 2vko päästä uudelleen kun mulla on aika tyksiin(verenpaineen takia kylläkin). Kaipa tuo lääkäri ois sanonu jos jotain hätää olis, itellä vaan aika paska fiilis ja mielikuvitus laukkaa omia polkujaan. Onneks potkuja tuntuu niin oon niistä iloinen.
Tänään pesin ison kasan vaatteita, pelkät vaaleat vasta ja 6kg kone oli täynnä :D
Kuhan nuo kuivuu ni lisää pestää, ja mies on halukas silittämään ne :O Ei voi käsittää..
rv, 25+5
Moikka kaikki taas!
Ajattelin tulla vähän päivittämään..
Itsellä kävi nyt niin, että kävin aamulla lääkärissä näytillä lisääntyneiden harjoitussupistusten vuoksi, sekä lantionalueen jomotuksien vuoksi.
Kävikin ilmi, että kohdunkaula (vai kohdunsuu..?) oli alkanut vähän liiaksi pehmenemään. Pitäisi olla kiinteä, mutta oli aika pehmeä. Viime kerralla ei sellaista pehmenemistä ollut havaittaissa.
Eli lisääntyneiden harjoitussupisteluiden ja tuon paikkojen pehmenemisen vuoksi lääkäri sanoi, että ei voi suositella, että menen suoraan takaisin töihin. Oli sitä mieltä, että lepo ja rauhoittuminen olisi nyt paikallaan.
Määräsi minulle 1 viikon sairauslomaa, käski levätä kunnolla ja rauhoittua, ja sitten saa palata taas töihin, kun on rauhoitettu tilanne.
Mites teillä muilla? Onko havaittu pehmenemistä? Entä onko teillä paljon harj.supistuksia?
T. Saarasofia, rv 25+3