Ope, oletko totaalikyllästynyt johonkin oppilaaseen?
Mulla alkaa olla nyt kevään korvalla kuppi täynnä. Käytöshäiriöinen adhd-teini, jonka kanssa oon vääntänyt koko vuoden ja tässä vaiheessa tuntuu että kaikki oli turhaa. Käytös ihan yhtä paskaa ja oppimistulokset nollassa. Olen yrittänyt olla hemmetin positiivinen, ymmärtää paljon, kannustaa, kehua yms yms, mutta kun... Hänen pitäisi saada olla maailman napa, jonka asioita ruoditaan puoli tuntia, että hän sitten voisi ehkä opiskella vartin. Muista oppilaista viis... (opetan pienryhmää). Että hänet sais edes johonkin ruotuun, on pakko loppujen lopuksi uhkailla ja kiristää ja sit heppu tekee samaa takas, uhkailee perättömillä väkivalta- ja hyväksikäyttösyytteillä. Viikot menee sumussa ja viikonloputkin tätä yhtä heppua miettiessä ja suunnatonta uupumusta pois nukkuessa. Miten jaksan vielä tämän yhden kuukauden?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:52"]Huomionhakua se on. Jos et anna positiivista huomiota, niin hakee sitten tuolla tavalla. Parempi se negatiivinenkin huomio kuin että olisi täysin ilmaa.
[/quote]
Huomio pois kokonaan. Ainoastaan hyvä käytös noteerataan ja palkitaan. Huonoa käytöstä ei palkita eikä noteerata.
[/quote]
Tässä vanhaa kunnon behaviorismia. Saattaa kyllä toimia jollain tasolla. Tämä kasvatusmenetelmähän on käytössä eläinten kouluttamisessa.
[/quote]
Niin, kyllähän se välillä ihan koirakoulua on tuo luokan luotsaaminen eteenpäin. Minä opettajana kuitenkin johdan luokkaa, halusin tai en. En jaksa kenenkään pelleilyä katsella. Oppimisvaikeudet ovat toki erikseen ja niihin kiinnitän toki huomiota, mutta silkka nasmailu ei saa minussa mitään reaktiota aikaiseksi. Jos hoidat hommasi hyvin, sinut palkitaan, niin yksinkertaista. Jos konttailet lattialla ja kiljut, sinua ei palkita. As simple as that.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:49"]
Sun pitää lakata ajattelemasta, että nuori tekee tuon sinua kiusatakseen. Jätä vastuu valinnoista hänelle itselleen. Älä rupea hänen äidikseen. Hermostuminen tulee siitä, että ottaa itseensä. Mitä jos mietit välillä tuon nuoren näkökulmasta? Miksi hän on tuollainen? En ole erityisopettaja, mutta olen päätynyt ajatukseen, että kaikki mitä teini tekee liittyy rakkauteen. Hän hakee rakkautta ja välittämistä kaikkialta ympäriltään, jos ei ole saanut sitä riittävästi kotoa. Hänen minuutensa on jotenkin hajallaan ja hän on oppinut omat keinonsa saada huomiota. Kun tämän oivaltaa, ei enää ärsytä. Toki on olemassa persoonallisuushäiriöisiä tapauksia, joihin ei päde mikään, mutta häiriökin on seuraus jostakin.
[/quote]
Tällä on ollut paljon mielenkiintoista keskustelua sillä aikaa kun olin poissa :)
Tähän palaan vielä. En oikeastaan uskokaan että tyyppi tekisi kaiken minua kiusatakseen. Ei, hän nimen omaan kaipaa rakkautta, mutta kun "on pakko" ihan joka välissä testata sitä rakkautta käyttäytymällä huonosti. Jos meille tulee oikein paha konflikti, se päätyy joko siihen, että hän karkaa jonnekin luokan takanurkkaan ja linnoittautuu sinne kännykän kanssa. Siinä tilanteessa alankin vaan opettaa muita ja jätän hänet huomiotta. Seuraus on se, että hetken kuluttua hän alkaa huudattaa kännykästään kaikenlaisia hälyääniä. Itku kurkussa kerjää huomioo. Tulee usein takas opiskelemaan, jos häntä silloin puhuttelee lempeästi ja lupaa että unohdetaan toi wilmasta, jos asiat rupeaa sujumaan. Tai sitten hän alkaa haukkumaan ja uhkailemaan. Silloinkin samoin lopulta itku kurkussa.
Ihan varmasti tunnen itseni hänen äidikseen. Olen itse suurperheen äiti ja mulla on vahva äiti-identiteetti, virkamies-opettajan identiteettiä ei lainkaan. Se, ettei mun "rakkaus" ikinä riitä, vaan se on pakko aina laittaa koetukselle, on varmaan just se joka tässä eniten risookin. Ettei pysty toista parantamaan, vaikka mitä yrittäisi. Ettei itsellä riitä paukut. Että hän ei suostu uskomaan mitä minä sanon, vaan tekee jääräpäisesti huonot valinnat aina vaan uudestaan. Edelleen, en syytä vanhempia rakkauden puutteesta tms, vaikka he eivät ehkä täydellisiä olekaan. He tekevät parhaansa niillä eväillä mitkä heillä on.
ap
[/quote]
Huh, kuulostat kyllä todella hyvältä opettajalta! Koita jaksaa vielä kuukausi, sitten saat kesän levätä. Tsemppiä :) Ei tuollaista kukaan muukaan jaksaisi, en ainakaan minä..
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:49"]
Sun pitää lakata ajattelemasta, että nuori tekee tuon sinua kiusatakseen. Jätä vastuu valinnoista hänelle itselleen. Älä rupea hänen äidikseen. Hermostuminen tulee siitä, että ottaa itseensä. Mitä jos mietit välillä tuon nuoren näkökulmasta? Miksi hän on tuollainen? En ole erityisopettaja, mutta olen päätynyt ajatukseen, että kaikki mitä teini tekee liittyy rakkauteen. Hän hakee rakkautta ja välittämistä kaikkialta ympäriltään, jos ei ole saanut sitä riittävästi kotoa. Hänen minuutensa on jotenkin hajallaan ja hän on oppinut omat keinonsa saada huomiota. Kun tämän oivaltaa, ei enää ärsytä. Toki on olemassa persoonallisuushäiriöisiä tapauksia, joihin ei päde mikään, mutta häiriökin on seuraus jostakin.
[/quote]
Tällä on ollut paljon mielenkiintoista keskustelua sillä aikaa kun olin poissa :)
Tähän palaan vielä. En oikeastaan uskokaan että tyyppi tekisi kaiken minua kiusatakseen. Ei, hän nimen omaan kaipaa rakkautta, mutta kun "on pakko" ihan joka välissä testata sitä rakkautta käyttäytymällä huonosti. Jos meille tulee oikein paha konflikti, se päätyy joko siihen, että hän karkaa jonnekin luokan takanurkkaan ja linnoittautuu sinne kännykän kanssa. Siinä tilanteessa alankin vaan opettaa muita ja jätän hänet huomiotta. Seuraus on se, että hetken kuluttua hän alkaa huudattaa kännykästään kaikenlaisia hälyääniä. Itku kurkussa kerjää huomioo. Tulee usein takas opiskelemaan, jos häntä silloin puhuttelee lempeästi ja lupaa että unohdetaan toi wilmasta, jos asiat rupeaa sujumaan. Tai sitten hän alkaa haukkumaan ja uhkailemaan. Silloinkin samoin lopulta itku kurkussa.
Ihan varmasti tunnen itseni hänen äidikseen. Olen itse suurperheen äiti ja mulla on vahva äiti-identiteetti, virkamies-opettajan identiteettiä ei lainkaan. Se, ettei mun "rakkaus" ikinä riitä, vaan se on pakko aina laittaa koetukselle, on varmaan just se joka tässä eniten risookin. Ettei pysty toista parantamaan, vaikka mitä yrittäisi. Ettei itsellä riitä paukut. Että hän ei suostu uskomaan mitä minä sanon, vaan tekee jääräpäisesti huonot valinnat aina vaan uudestaan. Edelleen, en syytä vanhempia rakkauden puutteesta tms, vaikka he eivät ehkä täydellisiä olekaan. He tekevät parhaansa niillä eväillä mitkä heillä on.
ap
[/quote]
Huh, kuulostat kyllä todella hyvältä opettajalta! Koita jaksaa vielä kuukausi, sitten saat kesän levätä. Tsemppiä :) Ei tuollaista kukaan muukaan jaksaisi, en ainakaan minä..
[/quote]
Lisään vielä.. Sinä olet hänelle turvallinen kohde kiukutella. Purkaa pahaa oloaan sinuun. Varmasti joskus vuosien päästä ymmärtää sen itsekin. Toivottavasti.
Mä ajattelen aina, että sinne ne menee kultamussukat iskän ja äitin luokse kotiin. Eli ei tarvi vapaa-ajalla katella :) Onhan niissä rasittaviakin, mutta ne on kuitenkin lapsia ja nuoria.
Tartuta häneen viruksia. Jos jollain on flunssa, lainaat hänelle nenäliinaa. Sitten sivelet tämän megaärsyttävän oppilaan pulpettia sillä liinalla ja hän joutuu olla muutaman päivän pois sairaana. Sitten on jo pian helatorstai ja vapaata enemmän. Sitten voit ottaa parin päivän saikun itse ja sitten onkin jo kevätjuhla. Sitä paitsi voit muutenkin antaa numerot pian ja lopettaa opetuksesta stressaamisen.
No sä voit lohduttautua, että sun tarvii kattoa sitä kakaraa vaan 8-16, mutta vanhempien vielä kauemmin
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:25"]
Tartuta häneen viruksia. Jos jollain on flunssa, lainaat hänelle nenäliinaa. Sitten sivelet tämän megaärsyttävän oppilaan pulpettia sillä liinalla ja hän joutuu olla muutaman päivän pois sairaana. Sitten on jo pian helatorstai ja vapaata enemmän. Sitten voit ottaa parin päivän saikun itse ja sitten onkin jo kevätjuhla. Sitä paitsi voit muutenkin antaa numerot pian ja lopettaa opetuksesta stressaamisen.
[/quote]
Ehheh. Heppu itse tartutti minuun flunssan ja olen niin tunnollinen että olen ollut sairaanakin töissä. Samoin kun tämä heppu on aina säntillisesti koulussa, vaikka miten kipee. Joku oppi on muuten sentään mennyt perille. Ennen oli lintstari, sen mä oon saanut hei loppumaan. Kai sit pitää olla ylpeä itsestään, että on edes jotain saanut aikaan ;D
ap
Jep, tuttua on. Tuntuu, että joka vuosi aina vakiona se yksi tuollainen oppilas.
Eniten ärsyttää se, että nämä luonnehäiriöiset vievät kaiken aikani pois näkymättömiltä perusoppilailta, unohdetulta enemmistöiltä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:26"]
No sä voit lohduttautua, että sun tarvii kattoa sitä kakaraa vaan 8-16, mutta vanhempien vielä kauemmin
[/quote]
Juu, joo, osanottoni heidän puolestaan. Heitä vastaan ei ole mitään, yrittävät hekin sen minkä pystyvät.
ap
Reippaiden teinien kanssa vielä pärjää vääntämällä, mutta hiljaiset hissukat saavat näkemään punaista. Miten se voikaan olla niin vaikeaa saada suu auki tai osoittaa edes pikkiriikkisen oma-aloitteisuutta?
Minulla myös luokalla pari hankalaa tapausta, joiden vuoksi muut joutuvat kärsimään. Olen ruvennut aktiivisesti palkitsemaan näitä hiljaisia puurtajia ja jättämään häiriköt huomiotta. Toimii.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:26"]
[/quote]
Juu, joo, osanottoni heidän puolestaan. Heitä vastaan ei ole mitään, yrittävät hekin sen minkä pystyvät.
ap
[/quote]
Ja hei, enää vaan tää kuukausi! Alle 20 arkipäivää
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:30"]
[/quote]
Ehheh. Heppu itse tartutti minuun flunssan ja olen niin tunnollinen että olen ollut sairaanakin töissä. Samoin kun tämä heppu on aina säntillisesti koulussa, vaikka miten kipee. Joku oppi on muuten sentään mennyt perille. Ennen oli lintstari, sen mä oon saanut hei loppumaan. Kai sit pitää olla ylpeä itsestään, että on edes jotain saanut aikaan ;D
ap
[/quote]
No eikö se olis parempi että oppilas jää kotiinsa räkimään sairaana ja mitä enemmän on pois sitä parempi opiskelurauha toisilla. Joten oikeastaan teit muille karhunpalveluksen estämällä kaikki poissaolot.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:34"]
Reippaiden teinien kanssa vielä pärjää vääntämällä, mutta hiljaiset hissukat saavat näkemään punaista. Miten se voikaan olla niin vaikeaa saada suu auki tai osoittaa edes pikkiriikkisen oma-aloitteisuutta?
[/quote]
Öm, sori, mutta tuota asennetta en voi ymmärtää. Ne hissukat on varmaan kuoressaan juuri siksi että pelkäävät sinua? t. ap, joka tykkää joka hissukasta ja tykkää oikeasti joka häiriköstäkin, josta saa jotain vastetta siihen vääntöön...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:30"]
[/quote]
ap
[/quote]
No eikö se olis parempi että oppilas jää kotiinsa räkimään sairaana ja mitä enemmän on pois sitä parempi opiskelurauha toisilla. Joten oikeastaan teit muille karhunpalveluksen estämällä kaikki poissaolot.
[/quote]
Näkökulma tämäkin :D Mutta kun mulla on ollut ideana saada tän hepun koulunkäynti kuntoon eikä vaan lakasta pois silmistä. Hyviäkin jaksoja on ollut tässä välillä, mutta nyt tuntuu taas että kaikki kaatuu niskaan...
ap
Kuulostat jo vähän liiankin omistautuneelta, jos kaikkesi olet vuodessa tehnyt, niin on varmaan aika hyväksyä, että et voi tehdä enempää.
Joidenkin kohdalla kolmen vuoden taistelu on tullut siihen pisteeseen, että jo puoli vuotta sitten päätin antaa heille arvosanaksi viitosen. Siihen heidän tekemisensä ja tietonsa juuri riittävät. En ole siis puoleen vuoteen uhrannut ajatustakaan heille tai heidän tekemisilleen (tai kekemättä jättämisilleen) vaan olen keskittynyt niihin oppilaisiin, joilla on halu oppia.
terv. Yläkoulun aineenopettaja
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:34"]
[/quote]
Mitä oma-aloitteisuutta? Hissukathan ovat kaikkein helpoimpia oppilaita, opettelevat kotona itsekin ne asiat, joita surkeimmat opettajat eivät osaa selventää tunneilla. Eivätkä häiriköi tai vie ylimääräistä aikaa. Joitakin opettajia tosin korpesi, kun ei viihdyttänyt heidän tuntiaan viittailemalla ja mielistelemällä.
t. silloinen hissukkaoppilas
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:45"]
Kuulostat jo vähän liiankin omistautuneelta, jos kaikkesi olet vuodessa tehnyt, niin on varmaan aika hyväksyä, että et voi tehdä enempää.
[/quote]
Tiedän, mun heikkous. Teen pätkätöitä ja tuntuu että on pakkokin puristaa 100% mehut itsestään. Ja mä otan liian henkilökohtaisesti... tää on MUN PROJEKTI ja mun pitäis onnistua tai muuten tulee masis. Ja kun mä paan mun persoonan peliin niin hitsi kun toinen räiskii märällä rätillä päin naamaa... ehkä tää joskus kunhan vanhenee ja leipiintyy...
Onneksi ensi vuonna uudet haasteet. Kesäloma tulee taas tarpeeseen...
ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:38"]
Hyviä kokeiluja nämä uudet ryhmät yläkoululaisille, joissa on työssäoppimista paljon. En muista niiden nimeä mutta on monet tykänneet, ettei ole niin teoreettista.
[/quote]
Jopo-luokat. Meidän koulussa on, mutta noin pahikset ei sinne pääse. Ei kukaan työnantaja katselisi tyyppiä, joka aina tekee päin vastoin kuin käsketään :D