Kasvattelin tänään hätävarastojani 1200€:lla, säilykkeitä ja tarvikkeita
Aiotteko odotella kunnes kaupat on tyhjänä ja joudutte syömään jäkälää aamupalaksi?
Pärjään nyt 12kk ilman kaupassa käyntiä kun sekasorto ottaa vallan.
Polttopuita, dieseliä(1500l) ja vettä minulla riittää omasta takaa.
Kommentit (161)
Täällähän näyttäisi olevan paljon kateellisia noille jotka ovat osanneet varautua. Itse en ole enkä pysty elämäntilanteeni vuoksi ylimääräistä hankkimaan, mutta srvostan teitä jotka osaavat ja voivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä elän elämääni niin että olen ollut aina varautunut.
Löytyy ruokaa ja ruoan hankintaa varten välineet ja taito. Ruokaa on varastoituna perheelle noin vuodeksi.
On aurinkopaneelit ja agregaatit. Niihin polttoainevarastot
Talo lämpiää puilla ja sitä on aina 1-2 vuoden varastot.
Löytyy lääkevarastot antibiooteista kipulääkkeisiin.
On metsästysaseet joilla tarpeen tullen suojaa itseään ja perhettä.
Löytyy moottorikelkkaa ja mönkijää.
Puutarhassa kasvaa kaikenlaista hyvää syötävää.
Ainut mikä puuttuu on oma kaivo, mutta vedenhankitakaan ei ole ongelma.
:D
Varmaan ymmärrätte että maaseudulla on aina eletty noin. Siellä osataan eikä eletä kädestä suuhun menetelmällä.
Maaseudulla mitään osata. Palveluammatissa sielläkin on suurin osa työssä käyvistä eikä sinullakaan mitään vuoden varastoa ole. Metsästäminen tarkoittaa ryyppyreissua.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän näyttäisi olevan paljon kateellisia noille jotka ovat osanneet varautua. Itse en ole enkä pysty elämäntilanteeni vuoksi ylimääräistä hankkimaan, mutta srvostan teitä jotka osaavat ja voivat.
Varautua mihin?
Kyllä voi ihminen pelätä, sääliksi käy
Vierailija kirjoitti:
Ei se taida pelkoa olla vaan varautumista. Ne piirtää jolla on liitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä elän elämääni niin että olen ollut aina varautunut.
Löytyy ruokaa ja ruoan hankintaa varten välineet ja taito. Ruokaa on varastoituna perheelle noin vuodeksi.
On aurinkopaneelit ja agregaatit. Niihin polttoainevarastot
Talo lämpiää puilla ja sitä on aina 1-2 vuoden varastot.
Löytyy lääkevarastot antibiooteista kipulääkkeisiin.
On metsästysaseet joilla tarpeen tullen suojaa itseään ja perhettä.
Löytyy moottorikelkkaa ja mönkijää.
Puutarhassa kasvaa kaikenlaista hyvää syötävää.
Ainut mikä puuttuu on oma kaivo, mutta vedenhankitakaan ei ole ongelma.
:D
Varmaan ymmärrätte että maaseudulla on aina eletty noin. Siellä osataan eikä eletä kädestä suuhun menetelmällä.
Kaupasta siellä ostetaan kaikki niinkuin muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkoa se on eikä mitään muuta, epätoivoinen yritys takertua tähän maailmaan. Jos nuo pelot toteutuisivat niin kyllä se pyssynpiippu hakeutuisi suuhun kauan ennen kuin varastot on puputettu. Ei tuollainen ihminen kestä psykologisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varautumista mihin?
Mulla on vuoden varastojen lisäksi siemeniä ja lannoitteita ensi kasvukautta varten. Lisä bonuksena mainiot opukset: Penninvenyttäjän keittokirja ja Pula-ajan keittokirja.
Tervetuloa inflaatiot sun muut vitsaukset, olen valmiina.
Kyllä mä ainakin ymmärrän varautumisen siihen että sähköt ja vesi menee poikki pitkäksi aikaa ja jos esimerkiksi ruokakuljetukset niiaa esim pandemian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ostin tuottavia osakkeita (ulkomaisia) 1200 eurolla. Näin saan tänäkin vuonna 60 euroa puhtaana käteen ylimääräistä tuloa. Miksi hamstraisin järkyttävillä summilla pilaantuvaa tavaraa tänne kun voin siirtää pääomat jo valmiiksi maailmalle ja jos tarvetta tulee niin häipyä itse perässä.
Et kovinkaan tuottavia jos tuotto on 5 % vuodessa. Noi osakkeet on lähinnä varmanpäälle pelaamista. Tuottavat lasketaan siitä että vähintään 10 % on tuottoa ja osingot päälle. Itse sijoitan ja viime vuosi oli hullu: tuottoa n. 30 % ja siihen osingot. Tosin pelaan pikkurahalla joten osakkeissa ei ole omaa kun joku 40000 € kiinni.
tuo on siis osinko -- verojen jälkeen. Arvonnousu siis vielä päälle. Aika harvasta saat NETTONA 5% osinkotuoton, siten että osingon maksu on terveellä pohjalla. En minä mistään TUOTOSTA puhunut vaan TULOSTA. siis kiitä mikä kilahtaa tilille. Minä ostan hyviä osinkoyhtiöitä 4-5k€ kuukausittain. Ja tuo sun 30% tuotto on todella heikko. Minun salkkuni kokonaistuotto viime vuonna oli 81,81%.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin ymmärrän varautumisen siihen että sähköt ja vesi menee poikki pitkäksi aikaa ja jos esimerkiksi ruokakuljetukset niiaa esim pandemian vuoksi.
Minä en ymmärrä. Ei ole mitään syytä epäillä että sähköt ja vesi menisivät noin vain poikki pitkäksi aikaa. Ihan yhtä perusteltua kuin varautua ruokavarastojen palamiseen.
Ruokakuljetukset voivat viivästyä ja sitten pitää vain ottaa jotain toista merkkiä eikä kirkua hysteerisenä miten ruoka loppuu.
Ainahan se on mahdollista että tulee sellaiset poikkeusolot jolloin tulee mieleen että olisi kannattanut varautua.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aina pilkataan niitä, jotka varautuvat. Tosi tilanteessa heitä kadehditaan ja heistä yritetään hyötyä. Tai heille vihoitellaan.
Esim. maaseudulla laaja ja pitkä sähkökatko. "Helppohan teidän on...". "Kai siitä sähköstä meillekin joutaa...". "Rikkaat on erikseen...".
Ja kuitenkin se aggregaatti maksoi murto-osan siitä, mitä selän takana hankintaa ilveilleen perheen kahden viikon luksusloma Thaikkuihin. Ennemmin kuulemma elävät ja nauttivat, kun varautuvat maailmanloppuun. Silti kyselevät sitä sähköä. Ja pattereita. Ja ruokaa. Ja polttopuita. Eikä sähkökatko ollut edes pitkä...
Meidän perheessä ollaan varauduttu myös jo vuasien aikana paljon muuhunkin kuin vain hätävaraan.
Kaikki varautumistarvikkeet ovat oleellinen osa ihan päivittäistä elämää. Ruokavarastot ovat isot mutta niitä uusitaan sitä mukaan kun vanhemmasta päästä kulutetaan. Se on hyvää ja helppoa talouden hoitoa. Joskus on niin ettei pariin viikkoon ole kukaan edes käynyt kaupassa kun ei ole tarvinnut.
Kasvitarhasta saadaan tuoreen ainekset pöytään joka päivä ja varastosta siihen muut lisukkeet.
Vierailija kirjoitti:
Nuhan takia poikkeusolot😂😂
Meillä ei olla varauduttu koronan vuoksi vaan varautumista on ollut jo toistakymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkoa se on eikä mitään muuta, epätoivoinen yritys takertua tähän maailmaan. Jos nuo pelot toteutuisivat niin kyllä se pyssynpiippu hakeutuisi suuhun kauan ennen kuin varastot on puputettu. Ei tuollainen ihminen kestä psykologisesti.
Sellainenko kestää, joka ei halua edes ajatella sellaista poikkeusaikaa, jossa ruokaa ei saakaan kaupoista? Jos tulisi oikein paha kriisi, useimmat suomalaiset hajoaisivat kyllä henkisesti - ensimmäisinä ne, joista on ollut ahdistavaa tehdä töitä kotona tai opiskella kotona tai jotka eivät ole päässeet juottoloihin tai konsertteihin tai mikä huvi on milloinkin ollut peruttuna. Siis niin surkuhupaisaa lukea korona-ajan "kärsimyksistä", kun ihmiset ovat kuitenkin voineet elää kodeissaan turvallisesti ja mukavasti. Miten sellaiset, joiden mieli ei kestä edes tällaista aikaa, selviäisivät todella pahasta kriisistä, jossa ruoka loppuisi ja ehkä sähkötkin katkeaisivat?
Minulla on vararasvaa ainakin vuodeksi, joten hyvin pärjään. Samoin kellarissa on hilloja ja mehuja vuodesta 2016, jatkan niillä sitten kun omat rasvavarastot ehtyvät.