Kasvattelin tänään hätävarastojani 1200€:lla, säilykkeitä ja tarvikkeita
Aiotteko odotella kunnes kaupat on tyhjänä ja joudutte syömään jäkälää aamupalaksi?
Pärjään nyt 12kk ilman kaupassa käyntiä kun sekasorto ottaa vallan.
Polttopuita, dieseliä(1500l) ja vettä minulla riittää omasta takaa.
Kommentit (161)
Laskin oman varastoni just ja itselläni on:
16 kg spakettia
9,5 kg makaronia
22 kg riisiä
Kuivattua sipulia ja hedelmiä 4kg
Säilykelihaa eri muodoissa 11 kg
Soijarouhetta 7,5 kg
Tonnikalaa 2 kg
Italian pata annospusseja 16 kpl
Mexokon pata 13 kpl
Nakkimestarin pata 18kpl
Söilykehedelmiä 43 purkkia
Säilöttyä punajuurta noin 5 kg
Säilöttyjä kurkkuja myös noin 5 kg
Kauraouurohiutaleita 7,5 kg
Mysliä noin 5 kg
Jauhoja noin 20 kg
Kuivahiivaa, lihalientä, öljyjä yms yksi kokonainen hyllyllinen.
Ai niin ja hunajaa noin 6,5 kg
Mulla pyyhkii myös hyvin, eläimillä on ruokaa niin maitoa ja kanamunia saa joka päivä, pilkillä nousee kalaa ja kaivossa vettä. Säilöttyjä hilloja, sieniä ja marjoja on varastoitu hyvin.
Kyllä maalla on mukavaa
Niin ja perunamuusia joku reilu 10 pakettia.
Luulisin aika pitkään pärjäävän vaikka kaupat olisi kiinni
Mulla on 200 pakastepitsaa isossa arkkupakastimessa. Niillä mennään.
Pakollinen laihdutus tekee oikeen hyvää monille. Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittavat kohta OL3 reaktorin valtakunnanverkkoon. Voi pimeys yllättää. Muutan valaistuksen sitä ennen 12 voltille, tasavirtaa akuista.
Miksi juuri 12 volttia?
Autoa voi käyttää akkujen lataukseen sillon kun sillä ajaa. Siksi.
Mä taas ostin tuottavia osakkeita (ulkomaisia) 1200 eurolla. Näin saan tänäkin vuonna 60 euroa puhtaana käteen ylimääräistä tuloa. Miksi hamstraisin järkyttävillä summilla pilaantuvaa tavaraa tänne kun voin siirtää pääomat jo valmiiksi maailmalle ja jos tarvetta tulee niin häipyä itse perässä.
Mulla on hallissa muutama aurinkopaneeli ja siihen akustot ja lataussäätimet yms. Lisäksi agrigaatti ja tuvassa isoo leivin uuni. Polttopuita reilu 20 m2 niin meneen pitkään niilläkin. Bensaa ei ole paljoa varastossa joten sitä voisi sen 100-200 litraa ostaa jemmaan.
Isossa kaupassa tänään henkilökunnan jäsen kertoi, että heiltä voi olla vuorosta poissa jopa 40 henkilöä. Eli hyllyt eivät täyty. Ja kun kuljetusliikkeissä sama tilanne, niin lastit eivät kulje kauppoihin. Ja seuraavaksi tehtaat alkavat kärsiä sairastavien poissaolosta. Mitäpä veikkaatte, tuleeko pulaa tavaroista?
Ruotsissa on aina ollut vararuoka kaikilla myrskyjen takia siinä viikosta pariin kuukauteen karkkia ja sipsejä limsaa ja purkkiruokaa.Siis varalla.Muuten eletään tavallisesti.Jos joku kauppa tekee konkurssin niin on itsellä vähän syötävää.Pussikeittoja perunamuusi ja ne pakolliset lihapulla purkit.Ruotsissa on kissoille ihania lihapullia.Pähkinä ja limsat tietysti suosittua nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
16 kg spakettia
9,5 kg makaronia
22 kg riisiä
Soijarouhetta 7,5 kg
Tonnikalaa 2 kg
Mexokon pata 13 kpl
Nakkimestarin pata 18kpl
Mysliä noin 5 kg
Jauhoja noin 20 kg
Kuivahiivaa, lihalientä, öljyjä yms yksi kokonainen hyllyllinen.Ai niin ja hunajaa noin 6,5 kg
Miten säilytät tuota kaikkea?
Kysyy kerrostalossa asuva
Laivalta saa paljon halvemmalla karkkia limsaa olutta ja likööriä kuin tavallisista kaupoista.Samalla voi syödä hyvin.Niitä miniristeilyjä.No ei ne nyt paljon maksa muutenkaan.Juustonaksit on halvempia.
En ymmärrä miksi hamstrata. Suotta ostaa liikaa pilaantumaan. Ei se ruoka kaupoista lopu. Mistä moinen pelko?
Vierailija kirjoitti:
Jauhoja, sokeria ja riisiä kannattaa varastoida mutta niitä tulee koko ajan käyttää vanhimmasta päästä. Silti voi olla vaarana, että huusholli on kohta täynnä sokeritoukkia, riisihäröjä ja jauhokoisia kuten mun vanhemmille kävi. Ja sen voin kertoa, että niistä ei pääse eroon kuin hävittämällä koko varaston. Varasto tulee pitää tyhjänä pidemmän aikaa ja sinä aikana myrkyttää paikat ainakin kaksi kertaa, mieluiten kolme. Tulevat muuten aina uudestaan.
Jos nuo pakkaukset laittaa muovipussiin ja viikoksi pakkaseen ennen varastointia, niin se auttaa.
Aika moni säilyttää kerrostalossa ylimääräinen jääkaappi kylmäkaappi tai kellarissa kylmä säilytys ja usein keittiön kaapeissa pinossa papuja purkissa ananas ja pilttipurkkeja.Pähkinää mahtuu aika hyvin astiakaappiin.Pakastin on hyvä mutta sähkökatkoilla ei vaan toimi.Jos kauppa ei saa tuotteita koska kuskit sairaana niin sitten pitää alkaa vaan käyttää niitä varastoja.Tai voi tilata ruokaa jostain kaukaa.Keksipaketit on hyviä vararuokia juo vaan limsaa ja syö keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 kg spakettia
9,5 kg makaronia
22 kg riisiä
Soijarouhetta 7,5 kg
Tonnikalaa 2 kg
Mexokon pata 13 kpl
Nakkimestarin pata 18kpl
Mysliä noin 5 kg
Jauhoja noin 20 kg
Kuivahiivaa, lihalientä, öljyjä yms yksi kokonainen hyllyllinen.Ai niin ja hunajaa noin 6,5 kg
Miten säilytät tuota kaikkea?
Kysyy kerrostalossa asuva
Mullanon 300m2 vanaha pohjalaastalo ja halli pihassa. Taloo lämpiää tarvittaessa leivinuunin ja takkojen avulla. Hallissa on agrekaatit ja aurinkopaneelit kuten tuossa aiemmin kirjoitin. Puuvarastos on se 20m2 polttopuuta muutama satakiloa grillihiiliä ja kaasukeittimiin kaasua toistasataa kiloa.
Mutta mäkin asuin joskus kerrostalossa ja siltikin oli yhden vuoden varastot kaikkea muuta paitsi vettä. Nyt on pari mukulaa ja vaimo jotka pitääs myös elättää. Meillä koko perhe kalastaa ja metsästää joten lisäksi on luannollisesti jo pakastimis tavaraa ja lisää saa luannosta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi hamstrata. Suotta ostaa liikaa pilaantumaan. Ei se ruoka kaupoista lopu. Mistä moinen pelko?
Ihmisiä on sairastunut niin ettei kuljetus toimi. Hyvä pitää vähän varasto ruokia juomia.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän koko ajan vanhemmasta päästä pois niitä tuotteita joilla on vaarana pilaantua.
Mun onvaikia ymmärtää ihimisiä jotka ei olisi varautunut huonoihin aikoihin. Ei ole itsestään selvää että ajat ovat koko ajan hyvät. Tämä koronakin on osoittanut sen kuinka särkyvä maailma voi olla.
Jos kaupasta loppuu tavarat niin en epäröi ryöstää naapureitani.