Uusi työ ja outoja ehtoja paljastuu
Kirjoitin tästä osittaintoiselle foorumille jo aiemmin, jos joku on sattunut lukemaan. Mutta asiaan.
Aloitin uuden työn ja alkaa ilmestyä outoja ehtoja ja tapoja mihin en ole suostunut tai misyä ei ole sovittu haastattelussa. Haastattelussa painottivat noudattavansa työehtosopimusta, mutta painottivat myös että työntekijän tulee olla joustava ja joustavuus toimii molempiin suuntiin. En osannut tietenkään epäillä mitään.
Tässä muutama asia:
- työvuorolistat tehdään viikoksi/kkahdeksi kerrallaan. Tessin mukaan pitää tehdä kolmeksi viikoksi. En voi suunnitella menoja muutaman viikon päähän koska tekevät lyijykynällä uudet työvuorot listan loppupäähän myöhemmin kyselemättä tai ilmoittamatta mitään ja on työntekijän vastuulla ottaa aina selvää milloin vuoroja listaan ilmestyy.
- lepoaika saattaa olla vuorojen välissä alle 7 tuntia, tessin mukaan pitää olla väh 8h. Tämä siis johtaa siihen että työpaikalla pitäisi heidän mukaan yöpyä.
- työnantaja siis tahtoo että työpaikalla yövytään, yöpyjä ottaa firman puhelimem ja päivystää sen kanssa. Rahaa tästä ei tietenkään makseta, vaan palkka on se, että saa yöpyä ilmaiseksi. tavallaan kiva oravanpyörä, työnanataja suunnittelee vuorot niin että on "ppakko" yöpyä ja tarjoaa mukamas yösijan hyvää hyvyyttään pientä hommaa vastaan.
Haastattrlussa ei ollut mitään puhetta tällaisesta, en todellakaan aio suostua. Työkaverit tosi nuoria, joten eivät varmaan osaa pitää puoliaan tai sitten heitä ei haittaa perheettöminä järjestely. Työnantaja mainitsi minulle että parin vikkon päästä on kiirettä, että pakkaa hammasharja ja saat asua koko viikon täällä. Siis koko viikon???? ja kysymättä ilmoitti vaan asian. Valitettavasti silloin tuli asiakas jonka kanssa meni pitkään ja sinä aikana työnantaja ehti lähteä kotiin. Lisäksi minulle on laitettu pitkiä vuoroja joiden väliin on laitettu kolmen tunnin taukoja. Esim. 6-15 ja 18-23. Eli pitäisi hengata työpaikalla odottamassa seuraavan vuoron alkua.
Olen määräaikaisella sopimuksella kesän loppuun, nyt v*tuttaa ja rankasti. Maanantaina otan yhteyttä liittoon. Turha varmaan mainita että kyseessä on perheyritys (jjotka muuten kierrän jatkossa kaukaa) ja siellä työskentelee myös kaksi yrittäjäpariskunnan lasta.
Voiko näillä perusteilla lähteä menemään? Mielipiteitä? Ahdistaa niin paljon koko pirun työ.
Kommentit (23)
Olethan huomauttanut työnantajalle noista työvuoroista ja muuttuneista ehdoista ja keskustellut työnantajan kanssa niistä? Se on nimittäin ensimmäinen ohje, minkä liitosta tulevat antamaan. Liitosta ottavat asian huolehtiakseen vasta sitten, kun on todennettu, etteivät työntekijä ja työnantaja saa asiaa neuvoteltua keskenään.
22, en vielä kuten sanoin. Tiedän liiton menettelyt, mutta haluan sieltä ns varmistuksen asioille, jotka voin sitten 100% varmuudella läjäyttää työnantajalle. Ap
En viitsi tähän paljastaa mikä paikka on kyseessä, koska olen vielä työsuhteessa. Mutta sen verran voin kertoa että kyseessä on ympäri vuoden aukioleva hotelli keski-suomesta. Ap