10kk vauvan kovat vatsavaivat
Auttakaa!
Meillä on tyttö, joka jo sairaalalta asti on ollut vatsavaivainen. Ensimmäiset kuukaudet huusi lähes koko ajan. 4kk iässä ivät alkoivat helpottaa, mutta yöt huusi vielä ja heräili 2h välein. Imetän tyttöä ja olen kokeillut kaikennäköisiä ruokavalioita. Maidotaon, gluteiiniton ja kaikki ilmaa aiheuttavat edelleen pannassa. Refluksi lääkkeitä on kokeiltu ja vatsan ultraäänitutkimuskin tehty. Maitoa tytön vatsa ei siedä, sen verran olen huomannut, ja olenkin ollut maidottomalla jo kuukausia. Tyttö tietenkin myös.
Tällä hetkellä päivät menee ihan ok. Tyttö on välillä levoton, erityisesti rinnalla, vääntelehtii ja juo aina vaan vähän kerrallaan. Mutta pääsääntöisesti päivät sujuu ok. Mutta kun yö koittaa.... Nukutan tytön sylissä, pimeässä huoneessa edestakaisin kävellen. Tyttö rimpuilee ja vääntelehtii sylissä. Kitisee ja kiljahtelee. No kun viimein rauhoituu, lasken henkeä pidätellen omaan sänkyynsä. Pari tuntia ja tyttö herää itkemään. Taas syliin, ja kävelen ympäri huonetta itkevän ja vääntelehtivän puuskuttavan lapsen kanssa. Tätä jatkuu koko yön. Nukkuu aina sen pari tuntia ja senkin levottomasti. Kääntyilee edestakaisin ja saatta itkahdella. Ja herää joskus siihen että itse käännän kylkeä. Mies on siirretty viereiseen huoneeseen levottoman nukkumisen vuoksi.
Oon ihan poikki. En ole 10kk aikana nukkunut yhtäkään yötä kokonaan. En tiedä mitä teen, eikä lääkäritkään osaa auttaa! Onko kenelläkään mitään vastasvanlaista kokemusta, vai oonko yksin.. Turhauttaa ja harmittaa ja vaikka mitä.
Kiitos jos jaksoit lukea ja kenties kommentoida <3
Kommentit (30)
Kaverini joutui itse allergisen vauvan vuoksi dieetille: ei maitoa munaa ei viljaa
Siis yöt voi olla tässä vaiheessa muutenkin hankalia, siis ettei noi yöt välttämättä liity allergiaan. Tuntuu että öisin sun kannattais aina vaan heti imettää. Siis nukut hänen vieressä ja heti tissi suuhun kun rupee ääntelemään tai liikehtiä siihen suuntaan että olisi heräämässä. Pidät niinku selkeänä sen miten toimit, muutenhan hän itkee ihan senkin takia kun joskus annat tissiä ja joskus et. Hän ei ymmärrä että miksi ensin et anna, ja senkin takia huutaa. Meillä poika 8kk enkä itsekkään ole nukkunut vielä kokonaista yötä ja imetän 3-4 kertaa yössä. Poika nukkuu vieressä siis. Voin vaan kuvitella miten kamalaa sulla on, koska itsekin oon tosi väsynyt.
Meillä tuollaiset yöt johtuu allergiasta. Onko mahdollista, että joku käytössä olevista ei sovikaan? Suolisto-oireisia allergioita ei voi tutkia testeillä, pitää vaan kokeilla. Olethan huomioinut, että suolioire tulee usein viiveellä? Meillä tuo viive on puolitoista vuorokautta. Niin ja yösyöminen ei ainakaan meillä aiheuttanut yölevottomuutta, päin vastoin, se oli ainoa tapa saada edes vähän nukuttua! Ja meillä muuten syötiin myös juuri kahden tunnin välein kunnes lapsen vointi saatiin paremmaksi noin kahdeksan kuukauden iässä. Meillä lisäksi on kyllä sitä refluksia, et saattoi johtua se kahden tunnin välein syöminen siitäkin.
"Lihasta yökkii, ja olen huomannutkin, että liharuokien jälkeen yöt ovat yhtä huutoa. Syö perunaa, maissia, bataattia ja porkkanaa. Välipalaksi saa hedelmäpiltin, mikä onkin ainut minkä syö yleensä kokonaan. Aamuisin ja iltaisin pieni määrä kaurapuuroa. "
Tässä listassa on jo vaikka kuinka monta potentiaalista allergeeniä. Olen aikuinen ja kaikille noille allerginen. Lihan yökkiminen (jos siis ei vain refleksi) viittaa maitoallergiaan.
Onko ihottumia, limaisuutta tai tukkoisuutta ? Usein suolisto-ongelmat ilmenee ihossa myös. Eli suoli on vielä hiukan kehittymätön ja läpäisee liian suuri partikkeleita, vähän kuin liian isosilmäinen verkko, mikä tulehduttaa ihoa. Usein helpottaa kun lapsi kasvaa ja suolisto kehittyy.
Kyllä vauvalla on ollut vatsa kovalla. Annan välillä pegorionia pehmentään vatsaa. Se onkin toiminut hyvin.
Mitä antaisit kaurapuuron tilalle? On harmi jos tytöllä on kaura-allergia, sillä olen löytänyt kaurapuuron mistä tyttö tykkää. On siis todella huono syömään, ja puuro on ollut se mikä maistuu. Itsekkin kyllä miettinyt sen lopettamista, mutta en oikein keksi mitään sen tilalle..
Luumua kannattaa antaa kovaan mahaan, sille harvat ovat allergisiakaan :) Ja huolehtia että saa tarpeeksi nestettä, tuon ikäiselle voi jo vettäkin antaa.
Meillä käytössä oli riisipuuro. Se meni hyvin alas. Muita vaihtoehtoja voisi olla tattari tai hirssipuuro. Meillä nuo kumpikaan ei sopineet mutta yleensä sopivat kuulemma aika hyvin. Maissijauhoista tai rytmeistä voi keittää myös polentaa, maissipuuroa.
.
Meillä lapselle on jäänyt vain kaura ja mansikka allergiat jäljelle. Kauraa ennen sanottiin hyvin vatsaystävälliseksi. Olen kuitenkin törmännyt todella moniin lapsiin joille viljoista juuri kaura on sopimaton.
.
T. 27
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:25"]Kyllä vauvalla on ollut vatsa kovalla. Annan välillä pegorionia pehmentään vatsaa. Se onkin toiminut hyvin.
Mitä antaisit kaurapuuron tilalle? On harmi jos tytöllä on kaura-allergia, sillä olen löytänyt kaurapuuron mistä tyttö tykkää. On siis todella huono syömään, ja puuro on ollut se mikä maistuu. Itsekkin kyllä miettinyt sen lopettamista, mutta en oikein keksi mitään sen tilalle..
[/quote]
Oletko kokeillut riisiä? Muksulla on helppo ja nopea veteen sekoitettava vauvan riisipuurojauhe. Meillä suoli- ja nykyisin myös iho-oireinen 1v10kk superherkkislapsi, jolle sopii riisi ja ns. kotimaisista viljoista ainoastaan puhdas (gluteeniton) kaura. Suosittelen hyvän allergialääkärin etsintää, jos kotikokeilut ei toimi. Voimia kovasti!
Meillä oli huutava maitoallerginen vauva. Sitten kun lopulta saatiin sopiva täysin maidoton korvike, niin meni varman puoli vuotta ennen kuin lapsi oppi nukkumaan yönsä huutamatta. Eli eka vuosi mentiin ihan kuvailemallasi tavalla, hirveätä huutoa, vanhemmat aivan poikki. Meillä osa huudosta johtui myös siitä, että lapsella oli ihan hemmetinmoinen nälkä, kun ei korvike pitänyt 10-kuisen nälkää poissa, pissa poltti vaipassa ja maha kurni...
Onko tutkittu refluksin mahdollisuutta? Se voisi olla ihan varteenotettava, jos kerta on syönyt monenlaista kiinteätä ja ei ole tullut iho-oireita.