Hyviä SciFi/ fantasia- kirjoja 14v tytölle?
Joululahjaksi saatu Hunger Games oli vähän liian näköalaton ja raakuuksiin keskittyvä, ja kuulemma ei ole kiinnostunut Twighlighteista. Ajattelin itse jotain klassisempaa, Arthur C Clarkea, Bradburya tai Herbertin Dune- sarjaa...
Mitäs mieltä olette? Mitä alan kirjoja "pitää" lukea tuossa iässä, ja mitä uusia suosittelette?
Ursula le Guinin Maameren tarinat oli hyvä ostos 13v lahjaksi, Tolkienit luettiin yhdessä lomilla, ja viimeksi luimme "klassikoista" Susan Cooperin kirjat. Nyt voisi siirtyä vähän kauemmaksi seikkailufantasiasta kohti pohdiskelevampaa scifiä, ehkä...
Suositelkaa kiitos! :)
Kommentit (27)
Sofian maailma. Enemmän filosofiaa tosin, mutta avartaa maailmankuvaa. Mites Linnunradan käsikirja liftareille? Kultainen kompassi ja sen jatko-osat. Stravaganza-sarja. Surullinen, mutta silti jotenkin toivoa herättävä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:29"]
Mun tyttö luki Smaragdiatlaksen ja sen jatko-osan, jonka nimeä en muista (oisko ollut joku Tulikronikka tmv). Kehui molempia kovasti.
[/quote]
Suurkiitos, en ole koskaan kuullutkaan, mutta vaikuttaa hyvältä! Meni suoraan listalle, kiitos! :)
ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:32"]
Sofian maailma. Enemmän filosofiaa tosin, mutta avartaa maailmankuvaa. Mites Linnunradan käsikirja liftareille? Kultainen kompassi ja sen jatko-osat. Stravaganza-sarja. Surullinen, mutta silti jotenkin toivoa herättävä.
[/quote]
Sofia ja Kompassit on jo luettu ja hyllyssä, mutta iso kiitos tuosta Stravaganzasta- meni myös heti listalle, näyttää justiinsa sellaiselta kirjalta jonka uskon uppoavan tyttöön. Pienen googlauksen jälkeen näyttää itse asiassa ihan täydelliseltä. :)
Kiitos.
Jotain Robert Holdstockia suosittelisin. Esim. Alkumetsä-sarja lienee parasta sci-fi/fantasiamateriaalia, mitä olen lukenut ja muutenkin aika tasaisen varmaa materiaalia häneltä on julkaistu. Myös Michael Moorcockin Elric Melnibonelainen ja Andrzej Sapkowskin Noituri-kirjat ovat hienoja, joskin jälkimmäiset voi olla hyvä jättää vähän vanhemmalle iälle.
Vähän Orewellimaista: Jukka Parkkisen Sinun tähtesi, Allstar ja sen jatko-osa (jonka nimeä en ny muista)
Fantasiaa: Dragonlancet, Forgotten realmsit (Drizztin elämästä kertova sarja on hyvä) ja Lohikäärmeen laulu jatko-osineen. Kuolemanportti -sarjakin on hyvä. Ajanpyörä taas voisi olla vanhemmille, koska ne kirjat on paksuja ja joskus vaikeita lukea. Viime tiedon mukaan sarjassa on lähes kolmekymmentä kirjaa jo. ADD:n maailmaan sijoittuu myös pari dekkaria, ainakin sellaiset kuin Murha Tarsiksessa ja Murha Halruaassa. Kolmaskin on, mutta nimeä en muista.
Fantasiaa ja nykyaikaa yhdistää kaksiosainen sarja Pimeyden lapset. http://www.risingshadow.fi/library/book/1184-pimeyden-lapset-2 Tuossa on osa 2, mutta ykkönen on saman niminen. Eivät ole lasten kirjoja, vaan kirjastoissa nuorten puolella.
8 jatkaa: täältäkin ääni "maailman ainoalle viisiosaiselle trilogialle", eli Douglas Adamsin Linnunradan käsikirja liftareille jatko-osineen. Samoin hyviä on muut Adamsin kirjat ja Terry Pratchettin kirjat (fantasiaa, löytyy sekä aikuisten kirjoja, että nuorille suunnattuja, itse suosittelen kirjaa nimelä Mort.
Ei mitenkään järin pohdiskelevaa, mutta hulvattoman viihdyttävää: Gail Carrigerin kirjat (http://www.gailcarriger.com/books) ja erityiseti nuorille suunnattu Finishing School -sarja. Kertoo siis mimmeistä jotka opiskelevat "vakoilua ja etikettiä" viktoriaanisessa steampunk-englannissa, urbaania fantasiaa siis. Suosittelen myös aikuisille Parasol Protectorate -sarjaa ja oikeastaan mitä tahansa tämän tädin kirjoittamaa. :) Nuorten sarjan ekan osan voi tilata vaikka täältä: http://www.bookdepository.com/Etiquette-Espionage-Gail-Carriger/9781907411588
10 jatkaa, että vähän pohdiskelevampaan menoon suosittelisin Patrick Nessin sarjaa, ensimmäinen kirja on The Knife of Never Letting Go. Kertoo miehistä, naisista, aikuiseksi kasvamisesta, yhteiskunnasta, vallasta jne. mutta on kirjoitettu erityisesti nuorille: http://www.bookdepository.com/Knife-Never-Letting-Go-Patrick-Ness/9781406357981
Oma 14v:ni tykkäsi Anu Holopaisen Syysmaa-sarjasta.
Kauhun ja kauneuden valtakunta, kirjailijaa en muista. Kertoo sisäoppilaitoksesta viktoriaanisessa Englannissa, jossa tapahtuu yliluonnollisia asioita.
Robin Hobbin trilogiat. Alkaa Näkijän taru -trilogialla. Valitettavasti tosin ihan kaikkia ei ole vielä suomennettu, mutta tarinan jatkuvuuden kannalta keskeisimmät kyllä on.
Itse luin tuossa iässä David Eddingsin Belgarion-sarjaa ja sen jatko-osia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 07:26"]
Oma 14v:ni tykkäsi Anu Holopaisen Syysmaa-sarjasta.
[/quote]
Samalla kirjoittajalla on sarja, joka alkaa Atlantiksesta ja päättyy kelttien aikaiseen Isoon-Britanniaan, Kristallien valtakunta on eka kirja.
Ally Condie: Tarkoitettu-trilogia, Veronica Roth: Outolintu-trilogia
Phil Pullmanin Kultainen kompassi on meidän 9v tytön suosikki.
Nelitoistavuotias saattaa haluta jo kuitenkin hieman aikuisempaa luettavaa joten:
Scifipuolelta:
Aloitetaan kotimaisen kehumisella: Hannu Rajaniemen Kvanttivaras trilogia on aika pätevä, toisen osan Fraktaaliruhtinaan ollessa sarjan paras.
CMX:n talvikuningas on ärjy, tosin se on vain "CDn mittainen musikaali" eikä kirja ollenkaan.
Hyperion jatkumo Dan Simmonsilta on rautaista luettavaa.
Brian W. Aldissin Helliconiassa oli hyvä tunnelma, niistä vois tosin poistaa ne pro- ja epilogit jotka ei liity itse kirjaan mitenkään vaan ovat lähinnä kirjailijan pohdiskelmaa ihmiskunnan tulevasta seksuaaliviettien aiheuttamasta rappiosta.
Scott Lynchin Locke Lamora oli ihan jännää fantasiaa jos siitä enemmän tykkää. Myös Joe Abercrombien first law:n pari ekaa kirjaa.
R.R.Martinin Valtaistuinpelin voi mieluummin katsoa sarjana, ensimmäistä kautta lukuunottamatta erittäin hyvin toteutettu.
Mainitut Elricit, Weiss&Hickmanin tuotanto, Ursula Le Quin, jne ovat myös ihan luettavia.
Sitte jos kirjat loppuu kesken niin peruskirjan sijaan hankkii vaikka White wolfin jonkun tarinankerrontaopuksen esim Mage the ascension/the awakening ja hyvällä kaveriporukalla scifi/fantasia saa ihan uudet ulottuvuudet.
Noin muuten jos kuitenkin lukea haluaa mutta kirjat loppuu kesken niin Suomessa on vielä kirjastolaitos. Sinne vaan näpyttelee hakukoneeseen kategorian ja lukee aihepiirin kirjat Asta Öhn. Kun kirjasto loppuu kesken niin nettikirjakaupoista saa lisää, uusia kirjoiteteaan kokoajan. Muiden suosittelemien kirjojen perusteella saa aika kapean näkökulman siihen mikä on hyvää, mikä pahaa ja mikä rumaa.
Suosittelen ehdottomasti tämän hetkisen lukemani perusteella!
http://www.bol.com/nl/p/ensimmainen-maailma/9200000045567004/
Itse latasin tosin googleplaysta mutta näemmä myös appstoresta saa!:)
Annukka Salaman Faunoidit -sarja, Helena Waris: Uniin piirretty polku (ja sen jatko-osat)
Mun tyttö luki Smaragdiatlaksen ja sen jatko-osan, jonka nimeä en muista (oisko ollut joku Tulikronikka tmv). Kehui molempia kovasti.