Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (472)

Vierailija

semmonen kirjoitti:
Itse noin 50v, kolme haastattelijaa noin 30v ikäisiä, yksi kysyi, että millaista musiikkia kuuntelen ja kun vastasin niin sain kommenttina, että "et sentään Matti Eskoa" -en saanut paikkaa, hakivat nuorekkaaseen ympäristöön. Se olikin viimeisin haastattelu noin 6kk.n aikana. Täytän 50v ensi kuussa ja voinen hylätä urani ja syrjäytyä rauhassa työnantajilta. Ei en sovellu hoitotyöhön, se taitaakin olla ainoa ala jossa korkea ikä ei haittaa.

Höpöhöpö, itse olen samanikäinen ja sain juuri uuden työpaikan. Asenteesta se on kiinni, ei kannata pitää itseään ikäloppuna.

• ylös 12
  • alas 32
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vuosituhannen vaihteessa hain töitä Osuuspankista vastavalmistuneena ekonomina. Haastattelija kysyi onko minulla tapana pitää loppukesästä perunannostolomaa. Olen 70-luvulla syntynyt ja kotoisin pääkaupunkiseudun lähiöstä, mikä kävi kyllä CV:stä ilmi. Olin aika hämmentynyt kysymyksestä ja hetken mietin olenko piilokamerassa.

Ilmeisesti aika maalainen habitus

Ihan oli normaali tummanharmaa puku ja kravatti päällä. Luulen, että kysymys oli siitä, että haastattelija halusi testata olenko tarpeeksi kepulainen heille.

Tai sitten testasi huumorintajuasi. Jos olisit nauranut ja heittänyt jotain takaisin, olisit saanut paikan. Nyt hämmennyit, sori, moneenkaan paikkaan ei haluta huumorintajuttomia kynäkauloja.

• ylös 11
  • alas 22
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yhden Suomen suurimman pörssiyrityksen HR kysyi, enhän aio hankkia lapsia lähiaikoina.

Laitonta ja käsittämätöntä toimintaa pörssiyritykseltä ja naiselta. Myöhemmin paljastui että tässä yrityksessä sovinismi kukoisti ja miehet valittiin sukupuolen perusteella esimiehiksi kyvyistä riippumatta.

Jo pienistä merkeistä nämä yritykset arvot tulevat ilmi.

• ylös 50
  • alas 1
Vierailija

Oma ensimmäinen haastatteluni 14-vuotiaana:.

Haastattelija: millainen olisi hyvä työpaikka

Minä: mahdollisimman hyvä palkka ja vähän töitä

…sinänsä osittain totta mutta jostain syystä ei toiminut, hahahaha

Sittemmin olen kyllä parantanut ulosantia

• ylös 54
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yhden Suomen suurimman pörssiyrityksen HR kysyi, enhän aio hankkia lapsia lähiaikoina.

Laitonta ja käsittämätöntä toimintaa pörssiyritykseltä ja naiselta. Myöhemmin paljastui että tässä yrityksessä sovinismi kukoisti ja miehet valittiin sukupuolen perusteella esimiehiksi kyvyistä riippumatta.

Nuoren lapsettoman naisen palkkaaminen on taloudellinen riski pienemmälle yritykselle nyt ja aina tulevaisuudessa. Se ei ole oikein, tietenkään. Mutta se on fakta. Joskus pienellä yrityksellä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen että kouluttaa jonkun tehtävään ja sitten tulee vuosien äitiys- hoitovapaa jne poissaolo.

Jos ottaisin pieneen yhteisöön työntekijää, niin tämä vaikuttaisi päätökseeni. Toki asian kysyminen on harvinaisen tökeröä ja sivistymätöntä.

• ylös 32
  • alas 9
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsin firmalleni taloushallintoon työntekijää. Sisään vaappui reilusti ylipainoinen nainen. Haastattelu pidettiin ja totesin, että hän ei ole etsimäni henkilö. Nainen yllättäen kysyi suoraan johtuuko tämä siitä, että hän on läski. Sanoin, että kyllähän se osittain siitäkin johtuu koska en pidä järkevänä palkata firman raha-asioita hoitamaan henkilöä joka ei pysty huolehtimaan edes itsestään. N36

Jos tuo lausumasi olisi todistettava, niin saattaisit päätyä käräjille.

Epäasiallinen ja loukkaava kommentti henkilöön kohdistettuna. Siksi toisekseen, miten se, että on mahdollisesti ylipainoa, kielisi siitä, ettei pysty huolehtimaan itsestään. 
Itse tiedän monia taloushallinnon tehtävissä, jopa opettajina työskenteleviä keski-ikäisiä naisia, ylipainoisia kaikki. Mutta sitä en tiedä, miten se ylipaino heidän elämänhallintansa puutteista tai ammattitaidoistaan kertoisi? Yksi niistä opettajista on kyllä varsinainen kuspiä. Mutta ilmeisesti elämäänsä nyt tyytyväinen kun vuosien kiertolaisuuden jälkeen päätyi yhteen ammattioppilaitokseen pidempiaikaiseen vakanssiin.

Miksi valehtelisin? Vielä jossain keskustelupalstalla? Ei kuulu tapoihin valehdella koskaan, elämä on paljon helpompaa kun puhuu aina totta.

Käräjille? Ei pelota, vastasin kun kysyttiin. Ei pidä kysyä jos ei halua kuulla vastausta.

Sehän kertoo paljonkin siitä ettei pysty huolehtimaan itsestään. Ylipaino on potentiaalisesti tappavaa ja jos henkilö hankkiutuu omalla toiminnallaan ennenaikaiseen kuolemaan niin kyllä siitä on itsestään holehtiminen kaukana. En minä ainakaan luota, että tiukan paikan tullen henkilö pysyy motivoituneena asian hoitamiseen jos on niin mukavuuden haluinen ja mielihalujensa vietävissä että tuhoaa sillä terveytensäkin. N36

Kolmikymppinen boss girl siinä taas sässättämässä. 

N36 allekirjoituksella tulee aina sillointällöin läskivihaa.

Taas aktivoitunut...

saattaa olla eräs tuttuni, johon joskus 7 vuotta aiemmin tutustuin. Oikeasti lähempänä 60-vuotta, on yrittäjä eikä kovinkaan lämmin ihminen. Psykopatia voisi kuvata luonnettaan oikein hyvin, on istunut oikeudessakin, kun eräs ex-työntekijänsä hänet sinne haastoi, en muista tarkkaan mistä syystä, mutta jotain työpaikkakiusaamista.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vuosituhannen vaihteessa hain töitä Osuuspankista vastavalmistuneena ekonomina. Haastattelija kysyi onko minulla tapana pitää loppukesästä perunannostolomaa. Olen 70-luvulla syntynyt ja kotoisin pääkaupunkiseudun lähiöstä, mikä kävi kyllä CV:stä ilmi. Olin aika hämmentynyt kysymyksestä ja hetken mietin olenko piilokamerassa.

Ilmeisesti aika maalainen habitus

Ihan oli normaali tummanharmaa puku ja kravatti päällä. Luulen, että kysymys oli siitä, että haastattelija halusi testata olenko tarpeeksi kepulainen heille.

Tai sitten testasi huumorintajuasi. Jos olisit nauranut ja heittänyt jotain takaisin, olisit saanut paikan. Nyt hämmennyit, sori, moneenkaan paikkaan ei haluta huumorintajuttomia kynäkauloja.

Eräs haastattelija kertoi kysyneensä mieheltä että aikooko tämä pitää korvakorua, joka hänellä oli korvassaan haastattelussa, myös työtä tehdessä. Halusi testata huumorintajua. Haastateltava oli vähä uhmakkaasti tuumannut että aikoo. Johon haastattelija totesi rauhallisesti "saat sinä sitä pitää". Sinänsä aika ikävää testailla yhtään mitään kun se haastattelu tilanne voi monelle olla aika elämän ja kuoleman kysymys, rahaa on saatava ja työpaikka, jännitys joillakin huipussaan. Itse menen aika rentona ja fiiliksellä jos ylipäätään menen haastatteluun. Kun ei elämä enää riipu työpaikasta, ei ole pakko töitä tehdä. Saa kysellä ihan mitä vaan, vitsillä tai tosissaan, vastaan vitsillä tai tosissaan.

• ylös 39
  • alas 2
Vierailija

jollain kädenpuristuksen voimakkuudella ei ole mitään merkitystä työnteon kannalta, ihan jonniinjoutavaa vittuilua semmoinen. En ollut koskaan ennen kuullutkaan missään jostain kädenpuristuksen voimakkuuden merkityksestä joillekin! Mitätön ja merkityksetön sivuseikka!

Ilmanko Suomessa asiat onkin päin helvettiä jos takerrutaan tällaisiin mitättömiin yksityiskohtiin, joilla ei ole mitään merkitystä mihinkään!!

• ylös 14
  • alas 42
TiTo

Hain kunnalta virkaa. Koska minulta (ja muilta hakijoilta) puuttui vaadittu lisäkoulutus, olisi virkaan voitu palkata vain vuoden määräajaksi. Tuona aikana olisi pitänyt käydä omakustanteisesti 10 000 e lisäkoulutus. Virka olisi laitettu uudestaan avoimeen hakuun vuoden jälkeen, jolloin paras hakija valitaan. Eli toisin sanoen en välttämättä olisi tullut valituksi, jos kyseisellä hakukierroksella olisi sattunutkin hakemaan joku kokeneempi tyyppi, vaikka olisinkin tuon 10 000 e lisäkoulutuksen omakustanteisesti käynyt. Joo, kiitos ja hei kunta-ala!

• ylös 43
  • alas 1
Vierailija

No laitetaan vielä yksi muisto haastattelusta: Ison maatalouskaupan omistaja haki myyjää. Haastattelu kotonaan ja mukana myös "hänen luotettava oikea kätensä". Tämä oikea käsi oli pari vuotta itseäni nuorempi ja muistettiin toisemme opiskeluajoilta. Esitti pätevää rekrytoinnin ammattilaista ja raapusti vastaukseni näyttävästi isoon lehtiöön, josta myös selasi sopivia kysymyksiä.

Seuraavana päivänä tekstarilla ilmoitus että minua ei valittu.

Meni pari kuukautta kun puskaradiossa alkoi liikkua tieto että tämä "oikea käsi" oli kavaltanut omistajalta todella ison summan arvosta konekaupan vaihtokalustoa myyden sitä omaan lukuunsa.

• ylös 32
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
jollain kädenpuristuksen voimakkuudella ei ole mitään merkitystä työnteon kannalta, ihan jonniinjoutavaa vittuilua semmoinen. En ollut koskaan ennen kuullutkaan missään jostain kädenpuristuksen voimakkuuden merkityksestä joillekin! Mitätön ja merkityksetön sivuseikka!

Ilmanko Suomessa asiat onkin päin helvettiä jos takerrutaan tällaisiin mitättömiin yksityiskohtiin, joilla ei ole mitään merkitystä mihinkään!!

Se kyllä kertoo paljon. Laiska ja hikinen käsi ei saa töitä.

• ylös 23
  • alas 9
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Se kyllä kertoo paljon. Laiska ja hikinen käsi ei saa töitä.

Tiedoksesi, että olin sitten muuta kautta 14 vuotta vakituisessa työssä sen jälkeen, joten se siitä kädenpuristuksen merkityksestä, pelkkää tyhjänpäiväistä vittuilua eikä mitään asiallista toimintaa!!

• ylös 16
  • alas 7
Vierailija

Se kun työnantaja kysyi, että miksi ihmeessä haluat tänne ja samalla sopi aloituspäivän kuukauden päähän ja maksoi odotusajalta palkan. Vielä lähtiessä kysyi, haluatko ostaa koko tehtaan, hän järjestää rahoituksen.

• ylös 35
  • alas 0
Jeb Stetson

Pari tyohaastattelu kokemusta Englannista - nama siis jo vuosien takaa.

Ensimmainen paikka oli jo aikoja sitten komeasti konkurssiin mennyt Enron, jonne hain analyytikoksi. Kahden haastattelijan kanssa synkkasi hyvin, sitten kolmantena tuli HR nainen kehiin. Kyseinen henkilo oli aarimmaisen ylimielinen bi#ch. Tama asenne vain sai 'boostia' siita, etten varauksetta jakanut HR ihmisen heti haastattelun aluksi julkituomaa omaa kasitystaan kyseisen yhtion erinomaisuudesta koko maailman mittakaavassa. Huomasin parissa minuutissa, etta taman naisen kanssa haastattelu menee kiville ja kovaa, mutta vaikka yritin niin en saanut 'kurssia korjattua'. Tiesin heti, etta tuohon HR naiseen tama case kaatui. Ja niin kavi. 

Toinen haastattelu oli noin viisi vuotta myohemmin yhteen isoon investointipankkiin. Historia toisti itseaan. Ensimmaisen haastattelijan tapasin kahdesti. Ennen ja 'testien jalkeen jotka lapaisin hyvin. Ja tyypin kanssa synkkasi tosi hyvin. Kolmannen haastattelun piti olla kaytannossa vain 'kumileimaisin' joka oli sitten kyseisen osaston pomon ja aiemman haastattelijan kanssa. Nain jo pomon ilmeesta kun tama astui huoneeseen, etta jokin ei ole nyt kohdallaan, en tosin tieda mika. Mutta niin oli v..tumainen asenne tyypilla heti ensi esittelyn jalkeen, etta nain etta 'jahas, nyt lahti taas ihan vaarille urille tama haastattelu'. Ja tallakaan kertaa ei kurssi oiennut vaikka kuinka asiallisesti vastailin kysymyksiin ja esitin omia kysymyksiani (pari osasto pomon heittoa oli ihan suorannaista vi#tuilua). Jo periaattteessa sovittu palkka otettin uudestaan puheeksi ja pomo alkoi sorvata palkkaa alaspain. No siihen kylla suostunut kun sanoin sen jo olleen aiemmin sovittu. Tastahan haastattelun henki vaan huononi enemman. Kyseessa oli ehka yksi kaikkin epakohtelian haastattelija mita koskaan olen tavannut ja naita on kylla jonkin verran tullut nahtya. Jonkin verran v...ti jalkikateen etta homma stoppasi kuin seinaan, koska kyseessa oli paikka johon olisin todella halunnut ja prosessi oli viimeista haastattelua ennen mennyt tosi tuubiin. . Tosin vi....tus laantui aika pian kun ajattelin, etta millaistahan olisi duuni sitten ollut tuollaisen pomon kanssa.   

Kolmas mieleen jaanyt haastattelu oli eras konsulttiyritys jonne paadyin toihin. Siella muuan haastattelussa mukana ollut apulaisdirika sai paahansa etta jo sovittua palkka pitaisi sorvata alemmaksi. En suostunut. Lisaksi tiesin ettei kyseisella henkilolla ei ollut mitaan toimivaltaa koko asiaan. Muutoinkin tyyppi suhtautui vahatetllen kaikkeen sanomaani v###tumainen virne naamalla. No onneksi kaikki muut haastatteluissa mukana olleet olivat ok tyyppeja. Mutta kyseinen 'kirkas valo' heppu jai mieleen. Ja kylla han myos kolleegana osoittautui varsin lyhyessa ajassa taydelliseksi nilkiksi. Taman tunteen jakoivat valtaosa silloinsista kolleegoista varauksetta. Ensivaikutelma haastattelupaivasta ei muutaman vuoden tyossaoloaikana koskaan muuttunut miksikaan.

Aika 'hauskaa' miten elavasti nama tapaukset ovatkin jaaneet mieleen vaikka niista on monen monta kulunut aikaa.   

• ylös 20
  • alas 0
Väärä työ

Korona-aikana etähaastattelu Teamsissa, mutta haastattelija ei pitänyt hetkeäkään kameraa auki ja juoksenteli välillä kotonaan hoitamassa asioita. Työnkuva oli myös muuttunut ilmoituksen laatimisen ja haastattelun välillä ja haastattelija oli turhautunut, kun osaamiseni ei vastannut hakua. En päässyt ja hyvä niin.

• ylös 34
  • alas 0
Vierailija

Mulla irtosi silmälaseista linssi, koska sankojen ruuvi oli löystynyt. Meni melkein koko haastattelu niitä laseja nysvätessä, kun ei oikein ilman laseja tahdo nähdä korjata, joten en ihan pystynyt kybällä keskittymään kysymyksiin ja vastauksiin.

Sain paikan ja olen kyseisessä firmassa vieläkin noin 25 vuotta myöhemmin töissä.

• ylös 42
  • alas 1
Vierailija

Ymmärrän mutta en ymmärrä: "niiih..harmi kun sinulla ei ole yhtään kokemusta..hmm.." En saanut työtä.
Olin vastavalmistunut, joten lannistihan tuo. Kyseessä vielä ala jossa ei oikein työmahdollisuuksia opiskellessa. Ilmeisesti testi myydä itseään.. Muistaakseni sanoin siihen jotain fiksua enkä mennyt lukkoon, mutta totuushan se oli, joten vaikea siihen oli vastata.

Onneksi sittemmin töitä olen saanut.

• ylös 32
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haastattelija tivasi kerta kerran jälkeen, "mikä sun supervoimasi on?"

Sanomattakin selvää, että it-alan työpaikka oli kyseessä...

Joo, osa työpaikoista poimii nämä trendaavat muotisanat välittömästi työhaastattelujen vakiosanastoon osoittaakseen, että ovat megahypeaallon harjalla. Olisit sanonut, että isket asian ytimeen kuin Wolverinen kynsi ja jaksat painaa tulosta silloinkin kun kryptoniitti halvaannuttaa teräsmiehen ja raidi lähinnä naurattaa sinua toisin kuin kaikenlaisia wannabe-hämähäkkimiehiä.

• ylös 27
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nuoren lapsettoman naisen palkkaaminen on taloudellinen riski pienemmälle yritykselle nyt ja aina tulevaisuudessa. Se ei ole oikein, tietenkään. Mutta se on fakta. Joskus pienellä yrityksellä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen että kouluttaa jonkun tehtävään ja sitten tulee vuosien äitiys- hoitovapaa jne poissaolo.

Jos ottaisin pieneen yhteisöön työntekijää, niin tämä vaikuttaisi päätökseeni. Toki asian kysyminen on harvinaisen tökeröä ja sivistymätöntä.

...Koska kaikki naiset tekevät lapsia? Olen kohta viisikymppinen asiantuntija, lapseton nainen. Kierrän edelleen kaukaa ne talot, joihin en päässyt  töihin lapsettomana parikymppisenä tai lapsettomana kolmikymppisenä. Koska voin valita.

Yhä useampi nainen ja mies valitsee lapsettomuuden ja tämä kannattaisi myös työnantajien muistaa. Lapsettomille työntekijöille ei tule poissaoloja lasten hoitamisesta, on jaksamista, energiaa ja haluja tehdä paljon töitä - ja voi valita työnantajansa.

• ylös 52
  • alas 1
Vierailija

Hain kunta-alalta työpaikkaa johtavana asiantuntijana. Haastattelussa tuleva esimies kyseli onko terveydessä tai yksityiselämässä jotain sellaista, joka hankaloittaa työntekoa. Jäi melko epämukava mielikuva työyhteisöstä.

• ylös 25
  • alas 0

Sivut