Miksei opettajat voi olla itse välitunneilla valvomassa koululaisia?
Kunnan yläasteella on erikseen nimetty oppilaiden joukosta välituntivahdit. Miksei rehtori ja opettajat voi hoitaa tätä tehtävää?
Kommentit (19)
Meillä oppilaita pihalla noin 400. Opettajia valvomassa 3. Hyvin riittää tuo määrä. Lapset kuitenkin kouluikäisiä, eikä leikki-ikäisiä ja vapaa-ajallaankin ovat itsekseen pitkin pihoja. Opettajilla nyt vain on työ melko hektistä ja välitunneilla usein kopioidaan, monistetaan tai valmistellaan seuraavaa oppituntia (esim. Haetaan valmiiksi välineitä).
Hyvä juttu
kasvattaa vastuullisuuteen. Itse ole aikuiskoulutuksessa opena ja lähes jokainen ns. tauko on täynnä tekemistä
Lounastauko on myös yleensä työpöydän ääressä ahertamista
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:06"]
Meillä oppilaita pihalla noin 400. Opettajia valvomassa 3. Hyvin riittää tuo määrä. Lapset kuitenkin kouluikäisiä, eikä leikki-ikäisiä ja vapaa-ajallaankin ovat itsekseen pitkin pihoja. Opettajilla nyt vain on työ melko hektistä ja välitunneilla usein kopioidaan, monistetaan tai valmistellaan seuraavaa oppituntia (esim. Haetaan valmiiksi välineitä).
[/quote]
Välineet voi hakea ja monisteet tehdä aamulla ennen oppitunteja, tai joku muu tekee sen välituntivalvojalle palveluksena ja vastaavasti saa sen teetettyä kolleegalla kun itse on valvomassa välituntia.
Olet varmaan ymmärtänyt asian väärin. Laiton systeemi, jos noin on. Vastuu on rehtorilla, joka tuskin laittaa mitään oppilaita valvomaan. En ole ikinä kuullut moisesta. Missä kunnassa näin tapahtuu?
T: Yläkoulun ope Espoosta.
Kyllä siellä täytyy olla opettaja tai useampia valvomassa. Onko tämä tieto tullut oppilaalta vai oletko itse ollut todistamassa?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:17"]
[/quote]
Välineet voi hakea ja monisteet tehdä aamulla ennen oppitunteja, tai joku muu tekee sen välituntivalvojalle palveluksena ja vastaavasti saa sen teetettyä kolleegalla kun itse on valvomassa välituntia.
[/quote]
Monisteet voi tehdä aamulla tai iltapäivällä tuntien jälkeen, mutta välineiden kuljettaminen on osittain pakko tehdä välitunneilla. Monissa kouluissa opettaja joutuu vaihtamaan luokkatilaa monta kertaa kesken päivän, joten välineitäkin on pakko siirrellä paikasta toiseen. Monet opettajat käyttävät samoja välineita eri tiloissa. Ja valitettavasti kiire on todellista. Kukaan ei kehtaa teettää omia hommiaan toisilla. Koulussa, jossa itse työskentelen, on joka välitunti valvomassa 5-7 opettajaa ulkona ja sisällä. Jos joku luulee, että loput istuvat kahvilla, niin turha luulo. Sinne harvoin ehtii. Välitunnit kuluvat myös erilaisten oppilas- ja huoltaja-asioiden hoitoon, puheluiden soitteluun, palavereihin, kiusaamisten selvittelyihin jne.
T: ope Espoosta
Voi. Nyt on taas huomannut, että lomat lähestyy. Viime aikoina on tullut taas runsaasti opettajiin ja opettajan työhön liittyviä katkeria keskustelija.
Silloin kun kävin koulua ei ollut kukaan valvomassa ellei joskus ikkunasta katsoneet. Ei ollut häirikköjä ja jos joku yritti vilkooria niin sai karttakepistä kynsille.
Eivä tviitsi. Ikävää hommaa mennä joidenkin väliin. Voi käydä jopa itselle huonosti, jos joku oikein kaheli osuu kohdLle.
Aivan taatusti siellä on opettaja tai opettajia valvomassa. Tästä ollaan hyvin tarkkoja. Opehuoneen seinällä on joka koulussa välituntivalvontalista, jossa kerrotaan missä valvotaan ja kenen vuoro on. Isoissa kouluissa varsinkin valvontoja on kaikkialla, eri kerroksissa koulurakennuksessa, pihalla, ruokalassa... Nuo oppilasvahdit on varmaan vaan tällainen samanlainen harjoitus kuin oppilaitten auttaminen keittiöllä joissakin kouluissa. Eli opetetaan vastuuta. Ei ne oppilaat kuitenkaan yksin siellä keittiöllä ole töissä, vaan siellä on ihan henkilökuntaa, ja heidän valvovan silmänsä alla huseeraavat.
Itse opettajana pidän erittäin tarkkaan kiinni valvonta-ajoista enkä myöhästy niistä koskaan. Muilla välitunneilla sitten kopioin, puhun kollegojen kanssa, ja neuvon oppilaita. Kyllä se open päivä on hyvin kiireinen. Usein ei ehdi edes syömään, hyvä kun kerkiää vessassa käydä. Valvonnat on ehdottoman tärkeitä muistaa, koska kuten edellä sanottiin, siitä myöhästymisestä voi seurata oikeusjuttu ja korvausvelvollisuus. Oppilaat kuitenkin voivat loukkaantua pihalla, kaatua, katkaista jalkansa, lyödä kaveria... kaikenlaista sattuu ja tapahtuu. Ja silloin sinun on oltava paikalla, jos oli oma vuoro. Jos taas on poissa tai ei jostain syystä pääse, sitten sijainen valvoo. Kouluavustaja ei käy, koska hänellä ei ole virkavelvollisuutta.
t. yläasteen ope myös
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:17"]
[/quote]
[/quote]
aamulla? Silloin luetaan wilma ja työkännykkä, vastaataan akuutteihin viesteihin ja laitetaan kaikki päivää varten valmiiksi. Tulen itse töihin n. 30min ennen ensimmäisen oppitunnin alkua ja yksinkertaisesti kieltäydyn tulemasta aiemmin.
Ja kuule, niillä kollegoilla on kädet täynnä omia töitä, ei siinä toistuvasti palveluksia ehdi tekemään.
Itse ehdin välituntisin harvoin edes opehuoneeseen (kerran päivässä yritän pitää kahvihetken), koska välitunnit tosiaan menevät tavaroiden hakemiseen (et voi aamulla hakea varastosta tavaroita, jos tunti on vasta 3 tunnin päästä, koska joku toinen opettaja tarvitsee niitä aiemmin, siksi ne haetaan juuri ennen omaa tuntia ja palautetaan varastoon heti tunnin jälkeen, jotta ovat muidenkin ryhmien käytössä - tämä koskee mm. erilaisia kuvistarvikkeita, harppeja, ympän ja fyken havaintomateriaaleja jne). Lisäksi tuntimerkinnät wilmaan teen välituntisin, koska oppitunnin aikana sitä ei ehdi tehdä.
Välitunnilla on pakko olla opettajia valvomassa, sen määrää laki.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:27"]
Voi. Nyt on taas huomannut, että lomat lähestyy. Viime aikoina on tullut taas runsaasti opettajiin ja opettajan työhön liittyviä katkeria keskustelija.
[/quote]
jep, näin taitaa olla. Työpäiviä jäljellä 19 :) Työpäiviksi en laske enää niitä kesäkuun alun päiviä, jolloin käyn arkistoimassa kaikki tämän lukuvuoden materiaalit, ja laittamassa paikat muutenkin kuntoon kesää varten. Tuohon menee ehkä pari 4-5h päivää.
Heinäkuun lopussa alkaa ajatukset hiljalleen siirtyä seuraavaa lukuvuoteen, parisen ensimmäiset lomaviikkoa menee vielä siten, että työasiat pyörii mielessä ja elimistö ei tajua, että on loma. Juhannukseen mennessä alkaa olla jo rento lomafiilis. Elokuussa on jo mietintämyssy päässä ja viimeisen lomaviikon aikana pari päivää menee ihan fyysisesti työpaikalla paikkoja kuntoo laittaessa, lukuvuoden suunnittelutyön teen mökillä :)
Tämä viimeinen kuukausi on todella hektinen, kollegoille tsemppiä loppupuserrukseen!
No kun opettajilla on niin helppo työ. Parikymmentä tuntia viikossa töitä, ja joka tunti vartin kahvitauko. Lisäksi ne 14 viikkoa vuodessa lomaa. Oppilaathan on koulussa sitä varten, että ne voi nakittaa kaikkiin hommiin. Kuka hullu nyt haluais kahvitaukonsa seisoa ulkona värjöttelemässä ja ratkomassa kakaroiden kahnauksia!
Kaikki kilvan opekoulutukseen hakemaan. En ymmärrä, miksi kaikki ei näin mahtaviin hommiin halua!
Kuule 15, voit itsekin hakeutua opetusalalle, niin ehkä silmäsi aukeavat. Opettajan työ on muutakin kuin pidetyt oppitunnit, mm. juurikin tuo välituntivalvonta. Mutta turhapa sinulle ja muutamille muille umpikateellisille on mitään selvittää. Te olette kantanne valinneet ettekä suostu nousemaan poteroistanne realismin pariin.
On se vaan kummallista, että juuri opettajan työ aiheuttaa niin paljon kateellisia kommentteja. Muiden ammattien harjoittajat saavat olla kaikessa rauhassa. Mutta kai se on sitten niin, että kun periaatteessa jokainen on käynyt koulua - vaikka sata vuotta sitten - niin varma mielipide on itsestään selvä. Kiitos vaan teille kateellisille kaikkien edelleen töissä olevien puolesta. Olette todella taitavia pilaamaan lomat, kun aina loman alla tungette esiin koloistanne kuin haisunäädät. Minä olen jo siinä onnellisessa asemassa, että koulu on taakse jäänyttä elämää. Kas kun minä kuulun niihin ahneisiin ja parjattuihin suuriin ikäluokkiin. Eli suo siellä, vetelä täällä, aina haukutaan. Toiveissa on tosin, että ehkä kerran sentään pääsee haukkumatta hautaan.
Niinhän ne onkin. Terveisin tetissä koululla ollut.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:10"]
Kuule 15, voit itsekin hakeutua opetusalalle, niin ehkä silmäsi aukeavat. Opettajan työ on muutakin kuin pidetyt oppitunnit, mm. juurikin tuo välituntivalvonta. Mutta turhapa sinulle ja muutamille muille umpikateellisille on mitään selvittää. Te olette kantanne valinneet ettekä suostu nousemaan poteroistanne realismin pariin.
On se vaan kummallista, että juuri opettajan työ aiheuttaa niin paljon kateellisia kommentteja. Muiden ammattien harjoittajat saavat olla kaikessa rauhassa. Mutta kai se on sitten niin, että kun periaatteessa jokainen on käynyt koulua - vaikka sata vuotta sitten - niin varma mielipide on itsestään selvä. Kiitos vaan teille kateellisille kaikkien edelleen töissä olevien puolesta. Olette todella taitavia pilaamaan lomat, kun aina loman alla tungette esiin koloistanne kuin haisunäädät. Minä olen jo siinä onnellisessa asemassa, että koulu on taakse jäänyttä elämää. Kas kun minä kuulun niihin ahneisiin ja parjattuihin suuriin ikäluokkiin. Eli suo siellä, vetelä täällä, aina haukutaan. Toiveissa on tosin, että ehkä kerran sentään pääsee haukkumatta hautaan.
[/quote]
Kyllä vaan! 15 on ollut opena nyt 13 vuotta ja kannustaa muitakin opiskelemaan :).
Mä veikkaan, että 15 nimenomaan on alalla. Sen verran osuvasti kuvattu, heh heh :)
Se on ammatinvalintakysymys ;)
Valvonnassa on pakko olla ainakin yksi ope.
Kyllä joka koulussa kuuluu olla välituntivalvojana opettaja. Jos jotain välitunnilla sattuu, koulu - ja se kyseinen opettaja - on vastuussa. Varmasti tuollakin on. Näsitä asioista ollaan HYVIN tarkkoja, koska siinä voi tulla oikeusjuttu ja maksettavat korvaukset. Virkavelvollisuuden laiminlyönti.