Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruskea kastike ja klöntit

Vierailija
01.05.2015 |

Miks mulla aina tulee klönttistä kastiketta? Kun lisään veden pannulle ja vaikka kuinka kiehautan niin ei onnistu. Auttakaa!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vedenkeittimestä kiehuvaa vettä?

Vierailija
2/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lämmin vesi. Kylmä paakuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vispata tehokkaasti. Jos tulee klönttejä niin vedä sileäksi sauvasekoittimella.

Vierailija
4/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva ja jauhot väärässä suhteessa? Itse lisään aina kylmän veden...

Vierailija
5/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla tarpeeksi rasvaa? 

Vierailija
6/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäätkö sen kaikki kerralla vai pikkuhiljaa? Mä kaadan vettä ensin vähän ja annan vehnäjauhon turvota paksuksi puuroksi, koko ajan voimakkaasti sekoittaen. Vispiläkin on tuossa hyvä apuväline. Kun jauho on turvonnut, niin voi kaataa loppuveden, silloin ei enää tule paakkuja. Niin, ja lisään sen veden kuumana pannulle.

Vierailija
7/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin jauhot kuivalle pannulle, mieluusti pippurin kanssa jos haluaa makua. kun vähän väriä, rasva. Vasta sitten KUUMA vesi

Vierailija
8/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhoja painellaan koko ajan niin ettei klönttejä synny. Sitten vesi ja pitää sekoittaa jne.

Vierailija
9/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:58"]

Lisäätkö sen kaikki kerralla vai pikkuhiljaa? Mä kaadan vettä ensin vähän ja annan vehnäjauhon turvota paksuksi puuroksi, koko ajan voimakkaasti sekoittaen. Vispiläkin on tuossa hyvä apuväline. Kun jauho on turvonnut, niin voi kaataa loppuveden, silloin ei enää tule paakkuja. Niin, ja lisään sen veden kuumana pannulle.

[/quote]

Kuin oppikirjasta. Näin minäkin teen, eikä paakkuja tule.

Vierailija
10/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa kuumaa vettä, mutta jos ei viitsi lämmittää niin laittaa ensin ihan lirun kylmää vettä, sekoittaa hullunlailla ja kaataa pikku hiljaa samalla sekoittaen ja odottaa aina että kiehahtaa. Paras vaihtoehto on kyllä se kiehuva vesi/liemi.

Vierailija
11/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:00"]

Ensin jauhot kuivalle pannulle, mieluusti pippurin kanssa jos haluaa makua. kun vähän väriä, rasva. Vasta sitten KUUMA vesi

[/quote]

Ei ei ei. Rasva ( voi ) sulatetaan, lisätään jauhot ja ruskistetaan tasaiseksi massaksi, hiukan löysähköä. Kuumaa vettä kaadetaan pikkuhiljaa samalla vispaten. Turvotetaan ja lisätään vettä niin paljon kunnes omasta mielestä on sopivan paksuista kastiketta. Sekaan lihaliemikuutio tai kaksi, maun mukaan ja mitä mausteita nyt haluaa.  Sekoitetaan ja annetaan hetken kiehua jotta mausteet sekoittuvat kastikkeeseen.

Vierailija
12/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:00"]

Kannattaa laittaa kuumaa vettä, mutta jos ei viitsi lämmittää niin laittaa ensin ihan lirun kylmää vettä, sekoittaa hullunlailla ja kaataa pikku hiljaa samalla sekoittaen ja odottaa aina että kiehahtaa. Paras vaihtoehto on kyllä se kiehuva vesi/liemi.

[/quote]

Tarpeeksi kuumaa tulee todennäköisesti jokaisen hanasta suoraan, niin ei tarvitse lämmitellä erikseen. Eihän sen veden nyt tarvitse porisemalla kiehua jotta voi laittaa pannulle, riittää se kuumin sieltä hanasta.

Vierailija
13/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vispilällä sekottamalla ei jää klönttejä, kylmää vettä itse laitan eikä ole klönttejä tullu kertaakaan.

M45

Vierailija
14/14 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ratkaisu köntteihin on se, että kaadan kastikeen siivilän läpi kun se valmis. Köntit jää siihen ja valmistaminen helppoa, kun ei tarvitse välittää tuleeko niitä vai ei. M33