Rahatilanteeni - tee minulle budjetti!
Kerron siis tuloni ja haluaisin teiltä neuvoja, jonkinlaisen budjetin elämääni, paljonko saisi mihinkin mennä mitenkä paljon.
Taustatietoja: Kahden hengen talouteemme kuuluu minä yh-äiti ja yksi 12v tyttö ja 6v poika. Lasten isä on vähän lasten elämässä, joten sieltäpäin ei säännöllisesti tule kuin minimit 155e/lapsi/kk. Asumme kolmiossa vuokralla, vuokra on kohtuullinen, ja koska on hyvällä paikalla (kaupat, koulut lähellä), en lähde muuttamaan - paitsi korkeintaan omaan, mutta minun tuloilla ei varaa asuntolainaan ole. Isovanhemmilta saamme jonkin verran apua, esim vaatteita lapsille. Ja käytettynä myös saamme lahjoituksina. Vaatteisiin menee siis todella vähän. Kumpikaan lapsista ei harrasta mitään kallista.
Nettotulot (palkka, lapsilisät ja elatustuet) noin 2000 euroa. Vuokra (vähennetty as.tuen määrä) 550 euroa.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:46"]Meidän 4 hlö perheellä menee kauppaan kuussa max 250€ rahaa. Ota pois kaikki ylimääräiset kulut, esim netflix. Sitten näet todellisen tilanteesi. Netistä löytyy valmiita budjettipohjia,joita voit käyttää apuna. Ja lopeta luottokortin käyttö heti. Se on vain kallis laina johon ei ole varaa jos rahankäytössä on ongelmia.
Olen työtön 3 lapsen yh ja on pienemmät tulot mitä sinulla. Saan noin puolet vähemmän rahaa ja silti saan rahaa hieman säästöönkin.
[/quote]
Miten täällä aina liikkuu näitä vedellä ja Pyhällä hengellä eläviä. Tulot siis n 800€ /kk ja jää säästöönkin. Niin varmaan. Ja ruokaostokset 50€/viikko.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:46"]Meidän 4 hlö perheellä menee kauppaan kuussa max 250€ rahaa. Ota pois kaikki ylimääräiset kulut, esim netflix. Sitten näet todellisen tilanteesi. Netistä löytyy valmiita budjettipohjia,joita voit käyttää apuna. Ja lopeta luottokortin käyttö heti. Se on vain kallis laina johon ei ole varaa jos rahankäytössä on ongelmia.
Olen työtön 3 lapsen yh ja on pienemmät tulot mitä sinulla. Saan noin puolet vähemmän rahaa ja silti saan rahaa hieman säästöönkin.
[/quote]
Miten täällä aina liikkuu näitä vedellä ja Pyhällä hengellä eläviä. Tulot siis n 800€ /kk ja jää säästöönkin. Niin varmaan. Ja ruokaostokset 50€/viikko.
[/quote]
Helposti. Olen tarkkana kaupassa ja teen ruokalistat aina viikoksi kerrallaan. Ennakointi ja suunnitelmallisuus säästää pitkän pennin! :)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:46"]
Ja lopeta luottokortin käyttö heti. Se on vain kallis laina johon ei ole varaa jos rahankäytössä on ongelmia.
[/quote]
siis jos sen luottokorttilaskun maksaa heti kun se tulee, niin sehän on vain maksuaikakäyttöä. Ts korotonta lainaa, ei kallista, vaan ilmaista. Kallista siitä tulee vasta jos ei maksa laskua kokonaisuudessaan seuraavan kuun loppuun(tai minkä se maksupäivä nyt onkaan) mennessä.
Miksi huvitteluun menee joka kuukausi 280 euroa? Ruokaan 500 ja vaatteisiin 100???? Kolmen hengen taloudessa josta kaksi lapsia ei pitäisi mennä 300 euroa enempää ruokailuun (Meillä 4 henkeä ja menee 300 euroa, mies talossa)Meillä ei mene joka kuukausi huvitteluun penniäkään ja vaatteita ei osteta joka kuukausi. Saisit joka toinen kuukausi säästöön 580 euroa enemmän jos käyttäisit enemmän järkeä hankintojen suhteen. Toisinsanoen sulla menee tuo raha nyt ihan tarpeettomaan kuukausittain.
Meidän 4 hlö perheellä menee kauppaan kuussa max 250€ rahaa. Ota pois kaikki ylimääräiset kulut, esim netflix. Sitten näet todellisen tilanteesi. Netistä löytyy valmiita budjettipohjia,joita voit käyttää apuna. Ja lopeta luottokortin käyttö heti. Se on vain kallis laina johon ei ole varaa jos rahankäytössä on ongelmia.