Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

870e Hekan perheasunto vai 190 000 lainaa ja ostaa oma?

Vierailija
08.01.2022 |

Yksinhuoltaja miettii. Asuako Hekan vuokra-asunnossa joka onnistuttiin saamaan vai ottaa laina ja ostaa oma, maksaa sitä (pitkään) pois mutta kuitenkin omaa? Miten tiukille sitten talous menisi, vaikea sanoa, mutta todennäköisesti n. 1100e kk sitten.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin joku päivä voida ajatella, että olen toiminut järkevästi ja kannattavasti. Nyt annan kaikkeni lapsille, myös asunnon sijainti täysin lasten näkökulmasta ja exää ajatellen. Haluaisin elää niin, etten "menetä" taloudellisesti vaan toimin järkevästi ja joskus voib ostaa itselleni mielekkään kodin. Jos olemme vuokralla niin miten toimin järkevästi varojeni kanssa, miten sijoitan hyvin jne?

Vierailija
62/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra

Vierailija
64/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin joku päivä voida ajatella, että olen toiminut järkevästi ja kannattavasti. Nyt annan kaikkeni lapsille, myös asunnon sijainti täysin lasten näkökulmasta ja exää ajatellen. Haluaisin elää niin, etten "menetä" taloudellisesti vaan toimin järkevästi ja joskus voib ostaa itselleni mielekkään kodin. Jos olemme vuokralla niin miten toimin järkevästi varojeni kanssa, miten sijoitan hyvin jne?

Kannattaa lukea joku sijoitusopas tai pari. Koska sinä olet ainoa joka tietää tarkat numerot ja tavoitteet, on vinkkien antaminen melko hakuammuntaa.

Vierailija
65/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi eläkeasia on muuten paikkansa pitävä, turha kituutella ensin vuokralla ja ostaa omaa sitten joskus, kun pitäis se asunto ennen eläkettäkin vaihtaa sopivaksi ettei joudu silloin maksamaan vuokraa enää eläkerahoista ja tuista.

"eläkerahoista ja tuista"

Jaa. Olen muutaman vuoden ollut tk eläkkeellä. Mitäs tukia voisin hakea kun en saa kun vaan eläkkeen. Tuo oli uutta mulle.

Samaa jäin miettimään. Saan työeläkettä nettona hiukan yli 1400 €/kk, ei tähän mitään tukia saa. Toki minulla rivarikolmio velaton ja vastike 230 €/kk kattaa veden, lämmön, pihatyöt, jätehuollon, korjaukset ja kiint.veron. Onneksi on säästöjä ja sijoituksia ja sain n. 30 000 € perinnön.

Vierailija
66/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma jos on mahdollista.

a) oma on aina oma varsinkin sitten kun se on maksettu. 

b) Hekan asuntoon et saa vuokranmaksuvapaata, mutta tiukassa tilanteessa, jos vaikka haluaisit esim. aikuisopiskella, vuorotteluvapaata, perheenjäsen vakavasti sairastuu... tms. pankilta voi saadan lainanlyhennysvapaata pari vuotta. Silloin maksat vastiketta ja korkoa. 

c) sitten kun se on maksettu, maksat vain vastiketta. Hekalla maksat edelleen vuokraa. 

Itse olen 51 v, ja kämppäni on maksettu. Ekan lainan otin 22-veenä -90 luvulla rivarinpätkään, hinnat oli jättilamassa silloin romahtaneet ja asunnot halpoja, jos vaan oli töitä. Kaverit piti mua hulluna.....Nyt on 100 neliön putkirempattu ja päivitetty rivariasunto, yksi teini vielä syksyyn kotona ja vastiketta 600 euroa vesimaksuineen. Täällä ei asu vuokralla sillä rahalla. On mietitty ihan uuteen kerrostaloon muuttoa, kaksioon tai kolmioon, jahka nuorin lähtee. Meillä on kaksi mökkiä ja niistä pukkaa hommaa. 

Eikä meidän tulot mitenkään ihmeelliset olleet, itse toimistohommissa ja mies tavan duunari. Ei ole ryypätty eikä rällätty, eikä tupakkakaan pala. Nuukasti eletty. 

Vierailija
67/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä, millainen se asunto on. Itsellä on huonoja kokemuksia kaupungin vuokrataloista, mutta ei tosin Helsingissä. Joka tapauksessa kuulostaa halvalle vuokralle. Ja mitä sitten budjetillasi saa ostettua? Millaisia remontteja olisi tulossa, onko varaa maksaa sitten niitä? Millainen vastike? Joskus Helsingissä on ihan järkyttävät vastikkeet jos on kallis vuokratontti. Omassa on aina enemmän vastuuta ja jos laina vetäisi talouden tosi tiukille niin harkitsisin vielä. Toki oma on pidemmän päälle kannattavampi (olettaen ettei ole joku putkiremontoimaton pommi), koska sitten kun laina on maksettu niin kulut on pienemmät. Voit myös jäädä mukavasti voitolle jos hinnat jatkaa nousuaan.

Vierailija
68/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma jos on mahdollista.

a) oma on aina oma varsinkin sitten kun se on maksettu. 

b) Hekan asuntoon et saa vuokranmaksuvapaata, mutta tiukassa tilanteessa, jos vaikka haluaisit esim. aikuisopiskella, vuorotteluvapaata, perheenjäsen vakavasti sairastuu... tms. pankilta voi saadan lainanlyhennysvapaata pari vuotta. Silloin maksat vastiketta ja korkoa. 

c) sitten kun se on maksettu, maksat vain vastiketta. Hekalla maksat edelleen vuokraa. 

Itse olen 51 v, ja kämppäni on maksettu. Ekan lainan otin 22-veenä -90 luvulla rivarinpätkään, hinnat oli jättilamassa silloin romahtaneet ja asunnot halpoja, jos vaan oli töitä. Kaverit piti mua hulluna.....Nyt on 100 neliön putkirempattu ja päivitetty rivariasunto, yksi teini vielä syksyyn kotona ja vastiketta 600 euroa vesimaksuineen. Täällä ei asu vuokralla sillä rahalla. On mietitty ihan uuteen kerrostaloon muuttoa, kaksioon tai kolmioon, jahka nuorin lähtee. Meillä on kaksi mökkiä ja niistä pukkaa hommaa. 

Eikä meidän tulot mitenkään ihmeelliset olleet, itse toimistohommissa ja mies tavan duunari. Ei ole ryypätty eikä rällätty, eikä tupakkakaan pala. Nuukasti eletty. 

Jos omistusasunnossa on noin iso vastike vs ap:n 790e vuokra, ei kuulosta kovin järkevälle ostaa omaa. Toki se vuokra-asunto tuskin on yhtä hieno, mutta jos nyt ajattelee vain taloudellisesti. Erotus alle 200e menee äkkiä lainan korkoihin ja remppoihin ym. pieniin kuluihin joita ei vuokralaisella ole.

Vierailija
69/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n vuokra vaj 900e iso perheasunto. Täällä omistusasunnot hyvin kalliita eikä haluaisi muuttaa lasten elinaluetta. Se on tässä nyt se haaste. Ap

Vierailija
70/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
71/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
72/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin vuokratalo = Aina sattuu ja tapahtuu!

Vierailija
73/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma asunto:hinta? paljonko pystyt laittamaan omaa rahaa asunnon käsirahaksi? Millainen asunto? Sijainti? Onko isoa remontoitavaa seur. 20 vuoden ajalle? Muut kulut lainan päälle: sähkö? Vesi? Vastike? Tonttivuokra? Jne... Oman asunnon voi myydä ennenkuin laina on maksettu loppuun, esimerkiksi kun lapset muuttavat kotoa pois ja tilantarve vähenee. Ite otin ekan asuntolainan 38v eli 8 vuotta sitten ja nyt asunnon myyntihinta-laina=90 000 euroa. Lainaa jäljellä 110 000€. Eli ehdottomasti kannatti ostaa oma.

Toki toinen vaihtoehto - olettaen että vuokra-asunto on sellainen, jossa viihdytte-on laittaa rahaa sijoituksiin.

Vierailija
74/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli laittaisin tietysti reilusti omaa rahaa myös ostoon. Lisäksi tuo iso laina. Vaiko vuokralla ja sijoittaa omia rahoja, ostaa joskus sitten oman muualta kun ei tarvitse enää niin isoa asuntoa? Ap

Me tehtiin niin että asuttiin vaatimattomammin ja sijoitettiin ja nyt viime keväänä kun sijoitukset oli ihan älyttömästi plussalla myytiin osa ja ostettiin uusi talo lähes pelkästään niillä rahoilla (velkaa 60t) ja yli 300t otettiin sijoituksista. Näinkin voi tehdä.

Mutta aika paljon pitää sijoituksia olla että tuo kannattaa.

Vierailija
75/94 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hekan perheasunto on lähes lottovoitto. Olisin tyytyväinen.

Yksinasuvalle Hekan asunto on lottovoitto. Perheelliset saa huomattavasti helpommin Hekalta asunnon kuin yksinasuvat.

No, juu, ei saa. Jäin kahden tarhaikäisen yh:ksi ja jouduimme muuttamaan VVO:n asuntoon "väliaikaisesti", sitä kesti yhdeksän vuotta. Vuokraa maksettiin sinä aikana samasta asunnosta aluksi 970e/kk ja lopuksi jo 1420e/kk, mutta lainaa omaan ei saatu, kun olisi pitänyt olla omarahoitusosuus 20%, eikä tuolla vuokralla sellaista säästänyt. Koko yhdeksän vuoden aikana ei Hekalta tullut yhden ainoata asuntotarjousta. Että se siitä harhaluulosta.

Vierailija
76/94 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita rahat. Hyödynnä halpa vuokra.

Vierailija
77/94 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko olisi tyytyväinen hyväkuntoisen Hekan perheasuntoon jos vaihtoehtona ostaa oma?

Vierailija
78/94 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

900e maksaisit omaa joka kk. Miksi vuokralla?

Vierailija
79/94 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko olisi tyytyväinen hyväkuntoisen Hekan perheasuntoon jos vaihtoehtona ostaa oma?

Täällä Heka kaksio kalasatamassa 900€. Todellakin lottovoitto.

Vierailija
80/94 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että on lottovoitto (iso kiva asunto) mutta se, että minulla on säästössäkin varoja joilla voisin osalta rahoittaa oman hankintaa tekee tämän vaikeaksi. Eli maksanko 10v joka kk 900e vuokraa kun voisin lyhentää omaa ja omistaakin jotain? Haasteena sijainti, eli kun lapset jo sen ikäisiä että on kiintyneet, koulut, kaverit, kaikki ympärillä niin muuttaminen olisi heille tosi ikävä asia. Jos asuisin tässä siihen saakka että lähtevät opiskelemaan, ei heille tulisi isoja muutoksia. Tai sitten riskillä ottaisin tästä kalliin oman asunnon j lainan, mutta kk maksut menisi aika korkeaksi itselle. Jos jatkan vuokralla niin miten sijoittaa varat? Etten olisi miinuksella tilanteessani.

Ap