Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

870e Hekan perheasunto vai 190 000 lainaa ja ostaa oma?

Vierailija
08.01.2022 |

Yksinhuoltaja miettii. Asuako Hekan vuokra-asunnossa joka onnistuttiin saamaan vai ottaa laina ja ostaa oma, maksaa sitä (pitkään) pois mutta kuitenkin omaa? Miten tiukille sitten talous menisi, vaikea sanoa, mutta todennäköisesti n. 1100e kk sitten.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Helsingistä saa 190 000 eurolla?

Vierailija
22/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli laittaisin tietysti reilusti omaa rahaa myös ostoon. Lisäksi tuo iso laina. Vaiko vuokralla ja sijoittaa omia rahoja, ostaa joskus sitten oman muualta kun ei tarvitse enää niin isoa asuntoa? Ap

Me tehtiin niin että asuttiin vaatimattomammin ja sijoitettiin ja nyt viime keväänä kun sijoitukset oli ihan älyttömästi plussalla myytiin osa ja ostettiin uusi talo lähes pelkästään niillä rahoilla (velkaa 60t) ja yli 300t otettiin sijoituksista. Näinkin voi tehdä.

Ette paljon typerämmin olisi voinut tehdä. Nyt vaihdoitte TUOTTAVAN omaisuuden MAKSAVAAN rasitteeseen. Ennemmin olisi kannattanut ostaa velalla ja pitää rahat sijoituksissa.

Seinät säilyy kun vakuutettu. Sijoituksia et voi vakuuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Hekan asunto on kiva ja mieluisalla alueella niin muuttaisin siihen ja sijoittaisin säästöni. Ei menisi talous yhtä tiukille kuin lainan kanssa ja jos jotain sattuu niin vuokra-asuntoon voi tiukassa paikassa saada asumistukea.

Vierailija
24/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Yleisesti ottaen olen aina sen oman kannalla mutta riippuu tilanteesta

Omaa voi sisustaa ja remontoida oman mielen mukaan ja sitä vuokrakämppää... No se on sellainen kun on.

Kyllä vuokrakämppääkin voi sisustaa ja jopa maalata/tapetoida seiniä.

Vierailija
25/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Helsingistä saa 190 000 eurolla?

Kahvin ja pullan.

Vierailija
26/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli laittaisin tietysti reilusti omaa rahaa myös ostoon. Lisäksi tuo iso laina. Vaiko vuokralla ja sijoittaa omia rahoja, ostaa joskus sitten oman muualta kun ei tarvitse enää niin isoa asuntoa? Ap

Me tehtiin niin että asuttiin vaatimattomammin ja sijoitettiin ja nyt viime keväänä kun sijoitukset oli ihan älyttömästi plussalla myytiin osa ja ostettiin uusi talo lähes pelkästään niillä rahoilla (velkaa 60t) ja yli 300t otettiin sijoituksista. Näinkin voi tehdä.

Ette paljon typerämmin olisi voinut tehdä. Nyt vaihdoitte TUOTTAVAN omaisuuden MAKSAVAAN rasitteeseen. Ennemmin olisi kannattanut ostaa velalla ja pitää rahat sijoituksissa.

Meille jäi vielä sijoituksiin yli 300t. Hajautettiin varoja syystä että sijoituksissa oli jäätävä kupla. Ne olivat siis ihan järjettömästi plussalla, ikinä ei oo ollu niin paljon. Tyytyväisiä ollaan, ihana asua uudessa kodissa missä on raikas sisäilma. Ja koska asumiskulut pieneni niin sijoitetaan edelleen!

Vierailija
27/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40v

Jaa-a. Jos ei ole kovin suurta omarahoitusta ja hyviä tuloja niin alkaa olla viime hetket käsillä ostaa ettei eläkkeellä tarvitse maksaa. Oon itse 44v ja lainaa 32t jäljellä.

Lainaa voi ottaa vanhempanakin. Jos ei eläkkeellä halua/pysty lyhentämään, niin myy pois ja muuttaa halvempaan. Onnistuu helposti varsinkin jos asuu pk-seudulla. Täällä kun myy asunnon, niin vaikka olisi puolet lainaa jäljellä, niin sillä toisella puolella ostaa vielä Juupajoelta lukaalin ja rahaa jää ylikin.

Vierailija
28/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen hinnat (ko) romahtaa koko ajan ja sinun sijoituksesi vaan nousee. Sijoita vaan kaikki rahasi mitkä jää vuokranmaksun jälkeen.

Vierailija
29/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vuokralla niin sinulla ei ole omaisuutta. Jos omistat niin on. Jos mahdollisuus ostaa oma niin osta oma. Ei pankki lainaa anna, jos et selviä kunnialla arjessa lainan kanssa.

Kyllä vuokra-asujalla voi olla myös omaisuutta. Varsinkin jos asuu kaupungin edullisessa vuokra-asunnossa.

Muistelen joskus huvikseni katsoneeni listaa, kun joku iltapäivälehti oli listannut Nokia-miljonäärejä. Ja oliko  jopa niin, että siinä oli postinumerokin. Katsoin huvikseni oman alueeni Nokia-miljonäärit ja etsin sitten Fonectasta osoitteita. Yksi näistä asui Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Juu, jonkun mielestä tyhmää ajankäyttöä, mutta olin utelias ja siitä oli minulle hupia, kun selvisi että yksi asuu kaupungin vuokra-asunnossa ja on varmaan ikänsä säästänyt osakkeisiin.

Mutta mitä ap:n tilanteeseen tulee, miettisin varmaan senkin kautta, että kuinka kauan lapset vielä asuvat kotona. Jos sitä perheasuntoa ei tarvita enää kauhean monta vuotta, niin yksi vaihtoehto voisi olla sekin, että ostaisi kaksion ja laittaisi sen vuokralle siksi aikaa, kunnes pääsee itse muuttamaan siihen. Silläkin tavalla voi omaan kotiin säästää (kun se monille tuntuu olevan niin tärkeää).

Olen itsekin omistusasuja, mutta kyllä tässä kohtaa jo alkaa vähän ahdistaa tämä seinissä kiinni oleva raha, kun lapsi on jo muuttanut pois. Voisin hyvin muuttaa johonkin 200000€ halvempaan, mutta mies ei vielä halua. Vuokralle en vielä haluaisi, kun ollaan viisikymppisiä, mutta kyllä olen ajatellut irtautua omistusasunnosta hyvissä ajoin ennen kuin hauta tai hoivakoti kutsuu. Asokin voisi käydä heti kun miehellä ikä riittää (niin ettei omaisuus vaikuta), hänellä on järjestysnumero 90-luvulta <3

Vierailija
30/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Yleisesti ottaen olen aina sen oman kannalla mutta riippuu tilanteesta

Omaa voi sisustaa ja remontoida oman mielen mukaan ja sitä vuokrakämppää... No se on sellainen kun on.

Kyllä vuokrakämppääkin voi sisustaa ja jopa maalata/tapetoida seiniä.

Joo mutta mun edellisessä vuokrakämpässä (asuttiin väliaikaisesti kun odotettiin oman valmistumista) oli hirveä ysärikeittiö, sitä ei tuosta noin vaan voi uusia.

Vierailija
31/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotta saat asua vuokralla jo pelkästään tuolla 190 000 eurolla joka menisi lainaan ja korkoihin sen lisäksi ehkä saman verran. 

Vierailija
32/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta omaa. Nykyisessä epävarmuuden tilassa olet vapaa kuin taivaan lintu ja pidät säästösi ja jopa lisäät niitä. Omistusasuntoon tulee jatkuvasti muitakin kuluja kuin yhtiövastike, asuntojen hintakehitys on arvaamaton etkä pääse asunnostasi välttämättä eroon jne. Oma asunto pitäisi ostaa viimeistään 3-kymppisenä.

Vierailija
33/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heka+sijoitus=win

Vierailija
34/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vuokralla niin sinulla ei ole omaisuutta. Jos omistat niin on. Jos mahdollisuus ostaa oma niin osta oma. Ei pankki lainaa anna, jos et selviä kunnialla arjessa lainan kanssa.

Kyllä vuokra-asujalla voi olla myös omaisuutta. Varsinkin jos asuu kaupungin edullisessa vuokra-asunnossa.

Muistelen joskus huvikseni katsoneeni listaa, kun joku iltapäivälehti oli listannut Nokia-miljonäärejä. Ja oliko  jopa niin, että siinä oli postinumerokin. Katsoin huvikseni oman alueeni Nokia-miljonäärit ja etsin sitten Fonectasta osoitteita. Yksi näistä asui Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Juu, jonkun mielestä tyhmää ajankäyttöä, mutta olin utelias ja siitä oli minulle hupia, kun selvisi että yksi asuu kaupungin vuokra-asunnossa ja on varmaan ikänsä säästänyt osakkeisiin.

Mutta mitä ap:n tilanteeseen tulee, miettisin varmaan senkin kautta, että kuinka kauan lapset vielä asuvat kotona. Jos sitä perheasuntoa ei tarvita enää kauhean monta vuotta, niin yksi vaihtoehto voisi olla sekin, että ostaisi kaksion ja laittaisi sen vuokralle siksi aikaa, kunnes pääsee itse muuttamaan siihen. Silläkin tavalla voi omaan kotiin säästää (kun se monille tuntuu olevan niin tärkeää).

Olen itsekin omistusasuja, mutta kyllä tässä kohtaa jo alkaa vähän ahdistaa tämä seinissä kiinni oleva raha, kun lapsi on jo muuttanut pois. Voisin hyvin muuttaa johonkin 200000€ halvempaan, mutta mies ei vielä halua. Vuokralle en vielä haluaisi, kun ollaan viisikymppisiä, mutta kyllä olen ajatellut irtautua omistusasunnosta hyvissä ajoin ennen kuin hauta tai hoivakoti kutsuu. Asokin voisi käydä heti kun miehellä ikä riittää (niin ettei omaisuus vaikuta), hänellä on järjestysnumero 90-luvulta <3

Olettehan tietoisia, että uusi asolaki astui juuri voimaan ja vanhat numerot menevät käyttökelvottomiksi siirtymäajan jälkeen?

Vierailija
35/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minulla on asuntorahoja mutta näiltä alueilta maksavat maltaita ja siksi pitäisi ottaa myös reipas laina. Toinen vaihtoehto että asumme vuokralla n 10v ja kun lapset opiskelemassa ostan oman pienemmän. Siihen asti sijoituksiin nykyiset varat. Mutta mikä onkaan järkevää, enkä haluaisi pörssissä rahoja menettääkään (pitäisi olla luotettavat). Ostaa haluan joskus, mutta nyt tähän tilanteeseen se ei ole helppoa.

Vierailija
36/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mikä vuokra 900 joka kk taivaan tuuliin.

Vierailija
37/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotta saat asua vuokralla jo pelkästään tuolla 190 000 eurolla joka menisi lainaan ja korkoihin sen lisäksi ehkä saman verran. 

Eikä pidä vastikkeita unohtaa laskelmasta. "Todellinen" vuokra on vuokra miinus vastike.

Vierailija
38/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankin oma on melkein oma

Vierailija
39/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mikä vuokra 900 joka kk taivaan tuuliin.

Miten se menee taivaan tuuliin, kun vastineeksi saa huoletonta asumista? Sitäpaitsi helsinkiläisestä perheasunnosta tuo on vähän.

Vierailija
40/94 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asolakihan muuttui ja näillä järjestysnumerolla voi heittää kohta vesilintua. Mullakin on vuodelta 2000 mutta kohta sillä ei tee enää mitään. Pitäisi se aso hommata nyt ennen kuin uudet numerot haetaan ja ne uudet olikin voimassa muistaakseni vain 2v. Eli jos haluatte asonumeron hyödyntää niin se täytyy tehdä äkkiä.