KERTOKAA HYVÄ SYY, MIKSI PITÄISI TEHDÄ LAPSI?
Kertokaa ja vakuuttakaa minut. En näe syytä tehdä tähän maailmaan enempää lapsia, mitä jo nyt täällä on.
Kommentit (67)
Kertokaapa velat, kuka teitä niin kauheasti painostaa lapsia tekemään? Kertokaa konkreettinen esimerkki. Minä en tunne ketään jota oikeasti kiinnostaisi tekeekö joku kersoja vai ei, uskon että oma äiti voi olla pettynyt jos ainoa lapsi ei tee lapsenlapsia, ja voi vängätä että tee nyt lapsi, mutta muutenhan asia ei kellekään kuulu.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:25"]
Kertokaapa velat, kuka teitä niin kauheasti painostaa lapsia tekemään? Kertokaa konkreettinen esimerkki. Minä en tunne ketään jota oikeasti kiinnostaisi tekeekö joku kersoja vai ei, uskon että oma äiti voi olla pettynyt jos ainoa lapsi ei tee lapsenlapsia, ja voi vängätä että tee nyt lapsi, mutta muutenhan asia ei kellekään kuulu.
[/quote]
En ymmärrä minäkään tuota velojen väitettä, että kaikki paheksuu lapsettomuutta ja painostaa hankkimaan lapsia. Mä luulen, että tuo kuvitelma elää lähinnä vain lapsettomien omassa päässä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:28"]
[/quote]
En ymmärrä minäkään tuota velojen väitettä, että kaikki paheksuu lapsettomuutta ja painostaa hankkimaan lapsia. Mä luulen, että tuo kuvitelma elää lähinnä vain lapsettomien omassa päässä.
[/quote]
Tämä ketju on mm. hyvä esimerkki siitä, kuinka veloihin suhtaudutaan...
Me kaikki äidit emme ole yhtä juntteja, pahoittelen!
Eniten naurattaa kun ihmiset antavat ainoaksi esteeksi lapsille maailman ylikansoittumisen. Paskaako sillä on väliä täällä Suomessa, kun kehitysmaissa pukkaa lapsia 5 joka perheeseen?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:28"]
[/quote]
[/quote]
Tämä ketju on mm. hyvä esimerkki siitä, kuinka veloihin suhtaudutaan...
Me kaikki äidit emme ole yhtä juntteja, pahoittelen!
[/quote]
No miten muka? Minusta täällä ei ole yksikään sanonut, että velojan pitäisi hommata lapsia. Ihan on toisteltu, että samantekevää, hankitteko vai ette. Mutta meille äideille lapsistamme on ollut paljon iloa ja he ovat meille tärkeitä. Tätäkö sitten ei saa sanoa, koska se muka on "lapsenhankintaan painostamista"...?
Olen toistaiseksi lapseton, ja nämä keskustelut ihmetyttävät aina. Miksi on niin vaikea hyväksyä, ettei tämä asia ole mustavalkoinen (kuten harva muukaan asia maailmassa)? Tällä hetkellä en hanki lasta koska en halua, ei ole taloudellisia edellytyksiä ja olen tyytyväinen näin. Ja kyllä minua huolettaa myös mahdollisten lasten tulevaisuus. Vaikka meitä on Suomessa vähän, tiukkaa näyttää tekevän tämän pienenkin joukon hyvinvoinnin turvaaminen.
En tiedä haluanko lapsia koskaan ja vaikken velaksi itseäni nimitäkään, saan silti osakseni noita samanlaisia kommentteja kuin velat. Tahdittomia, yleensä vanhempia lähisukulaisia lukuunottamatta kukaan ei painosta lastenhankintaan, mutta muilla tavoin lapsettomuus tuntuu toisinaan leimalta otsassa. Koen jollain tasolla loukkaavaksi kommentit, joiden mukaan "mieli muuttuu", "olet niin nuori", "odotas kun löytyy sopiva mies", "vain äiti voi tietää...". Ihan kuin olisi toisen luokan kansalainen kun lapsia ei ole. Monet äidit sulkevat jollain tasolla automaattisesti ulos joukostaan, koska en voi puhua omista lapsistani heidän kanssaan.
On ihan totta, etten varmasti voi samaistua äitiyteen koska en ole äiti (samalla tavalla kun en voi täysin samaistua lääkärinä olemiseen koska olen ammatiltani ihan muu), mutta silti on jotenkin karua että jos vain sanoo olevansa lapseton kolmekymppinen, jonkun mielestä minussa on jotain vikaa tai puutteellisuutta. On hyvin vaikea vastata kommentteihin kuten "tiedät sitten kun sinulla on lapsia", kun koko lause sisältää ajatuksen siitä että niitä väistämättä minulla joskus on ja sitä ennen olen täysin jonkun "salatun tiedon" ulkopuolella ja ilmeisesti pihalla elämästä muutenkin. Tämä kai velojakin eniten ärsyttää. Et ole kokokonainen, jos sinulla ei ole lasta.
Ei ainakaan kiinalainen kampaajan kanssa vaikka kuinka tarjoo puhelimessa ja vonkas muualla.