Tuttavat kutsuivat kotiinsa syömään mutta olettavat vieraiden tuovan ruoat!
Meille siis esitettiin kutsu tuttavapariskunnan luo grillaamaan. Myös toinen molemmille tuttu pariskunta on tulossa. Vasta jälkeenpäin vastattuani jo myöntävästi kutsuun kaverini ilmoitti meille tyyliin "S ja A tuo lihat, tuokaa te salaatit ja muut lisukkeet ja me vastaamme jälkiruoasta". Itse olen tottunut siihen että kutsuja tarjoaa, joten vähän ihmetyttää tämmöinen...
Köyhien opiskelijoiden ym. kesken nyyttärimeininki tai "oma pullo mukaan" -periaate on mielestäni ok, samoin jos jollain vieraista on joku todella erikoinen erikoisruokavalio niin toki voi tahdikkaasti kysyä häntä tuomaan varmuuden vuoksi jotain mitä ainakin voi syödä. Nyt kyse on kuitenkin ihan ok toimeentulevista ihmisistä jotka eivät edes kysyneet onko järjestely ok, ilmoittivat vaan että tuokaa sitä ja tätä. Itse olemme aina tarjonneet koko aterian jos samat kaverit ovat olleet meillä kyläilemässä, joten mielestäni ikävää etteivät he viitsi nähdä samaa vaivaa meidän vuoksemme.
Ärsyttää, pitäisikö suoraan kysyä kutsujilta miksi eivät halua tarjota vai jopa jättää menemättä? Vai onko tämä muiden keskuudessa ihan normikäytäntö johon pitäisi vaan sopeutua?
Kommentit (64)
Meidän kaveripiirissä yleensä jokainen tuo jotakin. Ei siitä edes tarvitse kysellä etukäteen, kun jokainen tuo automaattisesti jotain. Toki sovitaan vähän että mitä kukin toisi. En usko, että se on kenellekkään ongelma. Meidän kaverit taas sitten eivät oikeastaan koskaan kutsu kylään, vaan on lähinnä oletuksena, että iltaa istutaan meillä. Oletan syyn olevan, että meillä on omakotitalo ja oma piha, kun taas kaverit asuu kerrostalossa suurin osa. En siis haluaisikaan jokaista iltaa tarjota omasta pussista, kun aina ollaan meillä tai meidän mökillä.
Omillakin kaveriporukoilla on joskus tapana grillailla yhdessä niin, että jokainen tuo jotain tai omat grillattavansa. Mutta siitä sovitaan heti silloin kun asiasta sovitaan. Ei niin, että joku kutsuu muita syömään ja määrää sen jälkeen, mitä muut tuovat.
Moukkamaisinta tässä ap:n esittelemässä tapauksessa tosin minustakin on se, että isäntäväki on jättänyt itselleen helpoimman ja halvimman eli jälkkärin - sehän voi olla vaikka litran paketti markettijäätelöä. Tyylikkäämpää olisi ollut isänniltä tarjota pääruoka eli lihat/kalat ja grillattavat vihannekset tms. lisäke sekä juomat ja pyytää vierailta vaikka simppeli vihersalaatti ja se jälkkäri.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:07"]
Meillä ainakin kaikki käyvät päivät töissä, joten kenelläkään ei ole aikaa yksin alkaa viiden ruokalajin buffet -pöytiä järjestämään. Kaikkien kannalta mukavaa, kun tarjoiluja jaetaan, jotta jokainen ehtii sen yhden ruokalajin kokkaamaan. Ja kaikille kyllä ihan ok tulotaso, joten siitä ei tarjoiluvastuiden jakaminen riipu.
[/quote]
Mutta eihän tässä ole kyse mistään monimutkaisesta viiden lajin illallisesta vaan grilli-illasta. Jos grilli-ilta on perjantaina työpäivän jälkeen, kaupassa voi hyvin käydä jo keskiviikkoiltana. Torstai-iltana lihat marinadiin, juomat kylmään. Monet jälkkäritkin voi ja jopa kannattaa tehdä päivää ennen tarjoilua. Tai hakea valmiina kaupasta torstaina tai perjantaina töistä tullessa. Juhlapäivänä vaan sitten salaatin ja lisäkkeen valmistelu, lihan ja jälkkärin viimeistely. Ei mene kauaa.
Ap:n tapauksessa kutsujat vaikuttaa moukilta, koska tapana on ollut että kutsuja tarjoaa ja myös tuo tarjottavien jako on outo. On ihan eri asia vieraan tarjoitua tuomaan jotain kuin isäntäväen pyytää. Meille kutsutaan usein ystäviä syömään ja aina on kaikki kysyneet että tuotaisiinko me jotain. Joskus sitten sovitaan että vieraat tuo esim. jälkkärin.
en näe tuossa kovin kummallista, grillailu on aika epävirallista ja silloin on ok, että ilta toimii nyyttäriperiaattella.
Jos teidät olsi kutsuttu illalliselle niin silloin olettaisin, että isäntäperhe hoitaa homman.
Persaukista porukkaa. Kannattaako niihin bileisiin mennä? Voivat vastalahjaksi pyytää teitä lainaamaan rahaa tai takaajiksi.
Oon joskus itekin törmänny vastaavaan, onhan se vähän junttimaista pyytää vieraita osallistumaan tarjoiluihin.
No mun mielestä on outoa, että asia otetaan esille vasta kutsumisen jälkeen! Eri asia, jos jo kutsuttaessa olisi sanottu, että tulkaa meille grillailemaan porukalla, sopisko teille, että tuotte xxx?
Meille ainakin ihan ok olisi kun kerran rehdisti kerrotaan että mitä pitää viedä ja kaikki tuo jotain.
En näe ongelmaa. Varsinkin kun vappuhan on nyyttäriperinteen loistoaikaa. :)
Olisi tuo pitänyt jo kutsussa ilmoittaa, että ovat nyyttärit. Itselleni kävi vähän vastaavasti viime kesänä. Ystäväpariskunta oli jo hyvissä ajoin kutsunut kesäjuhliin ja olin vastannut kutsuun myöntävästi. Muistaakseni päivää tai paria ennen juhlia tuli lista ruokatavaroista, joita sinne olisi pitänyt viedä. Meni vähän fiilikset ja peruin osallistumiseni edellisenä päivänä jollain verukkeella. Jos alunperin olisi ilmoitettu, että kyseessä ovat nyyttärit, ei olisi tullut tunne kutsujapariskunnan pihiydestä. Miksi edes järjestää juhlat, jos ei pysty ostamaan tarjoiluja itse?
Mun mielestä nyyttärit on täysin ok, mutta olisi sopivaa kertoa järjestelystä samalla kun esittää kutsun. Jotenkin vähän hassua alkaa kutsun ja siihen vastaamisen jälkeen laittaa vieraille ostoslistaa.
Jokainen järjestää illanistujaiset omien voimien ja halujen mukaan, turha siitä on hernettä vetää nenään. Jos itse koet, että joudut näkemään liikaa vaivaa järjestäessäsi tarjoiluja muille, päästä sinäkin itsesi seuraavan kerran helpolla ja pidä nyyttärit :-)
Älä mene. Kaltaisesi takakireä nipo pilaa vaan muidenkin illan.
Emmää kestä teitä, miten teille voi olla pieni rahasumma tai köntti lihaa niin tärkeää vs. ystävien seura?
Hankkikaa ystäviä, joiden seurasta pidätte enemmän kuin jostain lihanpalasta. Olette mälsiä. :(
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:47"]
Meille ainakin ihan ok olisi kun kerran rehdisti kerrotaan että mitä pitää viedä ja kaikki tuo jotain.
En näe ongelmaa. Varsinkin kun vappuhan on nyyttäriperinteen loistoaikaa. :)
[/quote]
Tarkennuksena vielä aloitusviestiin illanistujaiset ovat vasta parin viikon kuluttua, ei siis nyt vappuna.
Kiitos kaikille jo vastanneille, jakakaa muutkin vielä mielipiteitänne!
ap
Meille tuo on ihan normaalia, meidän tuttavaperheistä kukaan ei ole mitenkään varakas, joten ei vaan ole varaa tarjota usealle ihmiselle syötävät ja juotavat, silti on mukavaa viettää aikaa yhdessä höpisten, grillaten tai muuten ruokaa laittaen.
Samaan olen törmännyt, tai lähes samaan. Piti grillata yhdessä hyvää ja lopulta saatiin toiselta perheeltä tuliaisiksi pelkkä köntti vanhaa ja sitkasta punaista lihaa, joka kuulemma onneksi pakkasesta löytyi. Me hankittiin muut; lisukkeet, makkarat, salaatit, jälkiruoka ja juomat. Reilu peli... Voin kertoa, ettei olla sen koommin yhdessä syöty.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:45"]
No mun mielestä on outoa, että asia otetaan esille vasta kutsumisen jälkeen! Eri asia, jos jo kutsuttaessa olisi sanottu, että tulkaa meille grillailemaan porukalla, sopisko teille, että tuotte xxx?
[/quote]
Nimenomaan se on outoa, että tarjoilut otetaan puheeksi vasta kutsun jälkeen. Kun nyyttäreille kutsutaan pitää se kertoa jo alkuun.
Niin, pitäisikö jättää menemättä? Jos ärsyttää, älkää menkö. Jos nautit näiden ystävien seurasta, niin menkää sen salaatin kanssa.
Mutta on tosiaan munkin mielestä outoa, että vasta kutsun hyväksymisen jälkeen kerrotaan tosta nyyttäriperiaatteesta. Jos itse kutsumme ystäviä meille, tarjoamme ruuat ja jälkkärit. Jos taas menemme jonkun luo, kysyn kyllä itse, että mitäs me tuotais, esim. jälkkäriä? Siihen voi sitten vastata, ettei tartte tuoda mitään, jolloin en vie mitään (ruokaa ainakaan) tai että onpas hyvä idea, tuokaa jälkkäriä.
Meidän kaveripiirin (opiskelijoita, vastavalmistuneita ja pätkätyöläisiä monia) grillibileissä on usein toimittu niin, että isäntäväki tarjoaa salaattia, perunaa, juomaa ja lisukkeita, kukin tuo omat grillattavansa ja joskus jotain yhteiseen pottiin. Kutsut on usein johonkin sähköpostilistalle tai FB-ryhmään heitettyjä massakutsuja, jolloin vieraiden määrää on tietty hankala etukäteen arvioida. Menetelmä toimii varsin hyvin, lisukkeita saa halvalla paljonkin, lihan määrän ja laadun saa jokainen sitten määritellä lompakkonsa ja vatsansa koon mukaan. Nyyttärimeinigillä mennään muutenkin usein.