Tuttavat kutsuivat kotiinsa syömään mutta olettavat vieraiden tuovan ruoat!
Meille siis esitettiin kutsu tuttavapariskunnan luo grillaamaan. Myös toinen molemmille tuttu pariskunta on tulossa. Vasta jälkeenpäin vastattuani jo myöntävästi kutsuun kaverini ilmoitti meille tyyliin "S ja A tuo lihat, tuokaa te salaatit ja muut lisukkeet ja me vastaamme jälkiruoasta". Itse olen tottunut siihen että kutsuja tarjoaa, joten vähän ihmetyttää tämmöinen...
Köyhien opiskelijoiden ym. kesken nyyttärimeininki tai "oma pullo mukaan" -periaate on mielestäni ok, samoin jos jollain vieraista on joku todella erikoinen erikoisruokavalio niin toki voi tahdikkaasti kysyä häntä tuomaan varmuuden vuoksi jotain mitä ainakin voi syödä. Nyt kyse on kuitenkin ihan ok toimeentulevista ihmisistä jotka eivät edes kysyneet onko järjestely ok, ilmoittivat vaan että tuokaa sitä ja tätä. Itse olemme aina tarjonneet koko aterian jos samat kaverit ovat olleet meillä kyläilemässä, joten mielestäni ikävää etteivät he viitsi nähdä samaa vaivaa meidän vuoksemme.
Ärsyttää, pitäisikö suoraan kysyä kutsujilta miksi eivät halua tarjota vai jopa jättää menemättä? Vai onko tämä muiden keskuudessa ihan normikäytäntö johon pitäisi vaan sopeutua?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:18"]
Tarkennan vielä että minua ei harmita ollenkaan se että vieraiden täytyy osallistua tarjoilujen kustannuksiin ja nähdä itsekin pientä vaivaa tarjoilujen eteen. Pikemminkin kyse on nyt siitä että IMHO on isäntäväeltä epäkohteliasta olla toteuttamatta kutsuja tarjoaa -periaatetta ja vastavuoroisuutta (itsekin olemme aina heille tarjonneet kunnon tarjoilut).
Ja kyseessä on päälle kolmikymppinen vakituisissa työsuhteissa oleva pariskunta jolla ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään rahahuolia ja tietääkseni osaavat kyllä laittaa itsekin hyvää ruokaa.
ap
[/quote]
Jospa he pitävät enemmän tuollaisista epävirallisemmista nyyttärimeiningillä toteuteuista istujaisista ja odottavat, että ottaisitte itse heistä mallia?
Se joka kutsuu, maksaa viulut ( noin kuvainnollisesti ). Ainakin minä olen tottunut siihen, että joka kutsuu, niin tarjoaa sapuskat tai kahvit tai mitä sitten tarjoaakin. Jos ei ole selvästi jo kutsussa esitetty, että on nyyttärit! Ajatellaan vaikka jotain valmistujaisjuhlia nyyttärimeningillä? Oli vähän kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:18"]
Tarkennan vielä että minua ei harmita ollenkaan se että vieraiden täytyy osallistua tarjoilujen kustannuksiin ja nähdä itsekin pientä vaivaa tarjoilujen eteen. Pikemminkin kyse on nyt siitä että IMHO on isäntäväeltä epäkohteliasta olla toteuttamatta kutsuja tarjoaa -periaatetta ja vastavuoroisuutta (itsekin olemme aina heille tarjonneet kunnon tarjoilut).
Ja kyseessä on päälle kolmikymppinen vakituisissa työsuhteissa oleva pariskunta jolla ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään rahahuolia ja tietääkseni osaavat kyllä laittaa itsekin hyvää ruokaa.
ap
[/quote]
Jospa he pitävät enemmän tuollaisista epävirallisemmista nyyttärimeiningillä toteuteuista istujaisista ja odottavat, että ottaisitte itse heistä mallia?
[/quote]
En ole ap, mutta mitä vittua? Onko se normaalikäytäntö että isäntäväki tarjoaa vierailleen jotenkin virallista ja pönöttävää vai mitä tarkoitat? Onpa kauheaa mennä kylään niin ettei tarvitse itse osallistua mihinkään.
Jännästi isännät valitsivat halvimman ruokalajin itselleen. Omenapiirakka ja vaniljakastiketta esim....no parit eurot siihen saa menemään, kun taas lihat ja vihannekset maksavat. Kätevä tapa kyllä kieltämättä pitää nyyttärit ilmoittaen niistä vasta vähän ennen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:18"] Tarkennan vielä että minua ei harmita ollenkaan se että vieraiden täytyy osallistua tarjoilujen kustannuksiin ja nähdä itsekin pientä vaivaa tarjoilujen eteen. Pikemminkin kyse on nyt siitä että IMHO on isäntäväeltä epäkohteliasta olla toteuttamatta kutsuja tarjoaa -periaatetta ja vastavuoroisuutta (itsekin olemme aina heille tarjonneet kunnon tarjoilut). Ja kyseessä on päälle kolmikymppinen vakituisissa työsuhteissa oleva pariskunta jolla ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään rahahuolia ja tietääkseni osaavat kyllä laittaa itsekin hyvää ruokaa. ap [/quote] Jospa he pitävät enemmän tuollaisista epävirallisemmista nyyttärimeiningillä toteuteuista istujaisista ja odottavat, että ottaisitte itse heistä mallia? [/quote] En ole ap, mutta mitä vittua? Onko se normaalikäytäntö että isäntäväki tarjoaa vierailleen jotenkin virallista ja pönöttävää vai mitä tarkoitat? Onpa kauheaa mennä kylään niin ettei tarvitse itse osallistua mihinkään.
[/quote]
Tuo että isäntäväki tarjoaa kaiken on vain yksi normaalikäytäntö. Yhtä normaalia on tehdä ja hankkia yhdessä. Epämuodollinen olisi ehkä parempi termi kuin epävirallinen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:18"] Tarkennan vielä että minua ei harmita ollenkaan se että vieraiden täytyy osallistua tarjoilujen kustannuksiin ja nähdä itsekin pientä vaivaa tarjoilujen eteen. Pikemminkin kyse on nyt siitä että IMHO on isäntäväeltä epäkohteliasta olla toteuttamatta kutsuja tarjoaa -periaatetta ja vastavuoroisuutta (itsekin olemme aina heille tarjonneet kunnon tarjoilut). Ja kyseessä on päälle kolmikymppinen vakituisissa työsuhteissa oleva pariskunta jolla ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään rahahuolia ja tietääkseni osaavat kyllä laittaa itsekin hyvää ruokaa. ap [/quote] Jospa he pitävät enemmän tuollaisista epävirallisemmista nyyttärimeiningillä toteuteuista istujaisista ja odottavat, että ottaisitte itse heistä mallia? [/quote] En ole ap, mutta mitä vittua? Onko se normaalikäytäntö että isäntäväki tarjoaa vierailleen jotenkin virallista ja pönöttävää vai mitä tarkoitat? Onpa kauheaa mennä kylään niin ettei tarvitse itse osallistua mihinkään.
[/quote]
Tuo että isäntäväki tarjoaa kaiken on vain yksi normaalikäytäntö. Yhtä normaalia on tehdä ja hankkia yhdessä. Epämuodollinen olisi ehkä parempi termi kuin epävirallinen.
[/quote]
Kuten täällä on jo moneen kertaan todettu, nyyttäreissä ei ole mitään vikaa, mutta yleensä asiasta sovitaan jo kutsun yhteydessä. Tai spontaanisti: grillattaisko meillä? Joo, kiva idea - me voidaan tuoda ribsejä. En ole koskaan kuullut, että ensin kutsutaan kylään ja myöhemmin ruvetaan jakamaan ostoksia. Paitsi av:lla.
Kyllä on saita ihminen .mä en menisi.jos kutsuu kylään siis hoitaa koko homman voi silloin vieras tuoda vaikka jälkkäri mukaan jätsiä suklaata juoma ihan mitä vaan jos kerran haluaa ei ole pakko .
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:50"]
En menisi.
Vähän sama kuin ensi treffeillä, joihin mies kutsuu, mutta joissa mies ei tarjoa mitään, vaan kaikki maksetaan puoliksi, vaikka näin ei ole etukäteen sovittu. Se kertoo ikivanhan viestin siitä, ettei suhteessa muutenkaan ole valmis panostamaan kuin sen mitä saa itse takaisin.
[/quote]
OT
Jos nainen olettaa miehen maksavan kaiken vaikkei niin ole sovittu on se noloa ja nimenomaan merkki siitä että nainen pyrkii vastikkeetta hyötymään niin paljon kuin mahdollista.
Olen nainen.
OT
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:07"]
Olen itse vielä opiskelija (21v) samoin kuin lähes kaikki kaverit. Ymmärrän kyllä ettei ole kauheesti varaa tarjota kelleen mitään mutta muakin vähän ärsyttää välillä toi että pyydetään tuomaan sitä sun tätä. Yks viikonloppu juuri pyysin kavereita pizzalle ja viinille (olin ostanut pari pulloa, tarkoitus ei ollut ottaa kuin lasilliset, ei kännejä, joten halusin tarjota). Olin suunnitellut jo mitä salaattia teen ja mitä muuta tarjoan niin yhtäkkiä kaverit alkoikin ilmoittelemaan että minä tuon salaatin, ja mä tuon sipsiä... Sanoin että ei kun mä tarjoan mutta he vaativat saada tuoda. Kivahan se on ettei tule yksin jonkun kontolle kustannutkset mutta oikeesti itse tehty pizza, salaatti, pari kympin viinipulloa nyt ei paljoa kustanna. Sitten syötiin sellaista palapelitarjoilua kun kaikki oli tuonut oman maun mukaan jotain :(
[/quote]
Kyllä, kuulostaa ihan hirveältä! Kaikille oli jotain mieleistä syötävää etkä päässyt valitsemaan kaikkea vain oman makusi mukaiseksi! Rankkaa!
Ja onhan se toki inhottavaa että kaverit haluavat auttaa tasapuolisesti illanistujaisten järkkäämisessä, kun olette sentään noin varakkaassa elämänvaiheessa! Miten oikein kestät tuollaisia ihmisiä?
Itse en kyllä kehtaisi pyytää vieraita tuomaan mitään vaikka he itse tarjoutuisivatkin tuomaan jotain. Kyllä kutsujan kuuluu tarjota. Eihän isäntäväki voi muuten edes tietää tuleeko tarjottavista onnistunutta kokonaisuutta.
Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille vilkkaasta keskustelusta! Aihe tuntuu jakavan mielipiteitä joten toivotaan vielä lisää osallistujia jakamaan mielipiteitään tänne :)
ap
Omassa ystäväpiirissä kutsutaan useinkin grillaamaan. Isäntäperhe tarjoaa aina grillattavat. Minusta on vieraana kohteliasta kysyä voinko tuoda salaattia tai jälkiruoan. Viiniä vien aina. Silloin, kun itse kutsutaan grillivieraita, niin tarjotaan aina ellei vieras halua jotain tuoda oma-aloitteisesti. Tosin toimii usein molempiin suuntiin tuo jälkkärin tai salaatin tuonti.
Grillailussa ok, ja ylipäätään silloin kuin sovitaan jo alunperinkin asiasta niin. Jos kutsutaan ihan illalliselle, niin silloin kummastelisin itsekin vähän jos ykskaks ilmotettaisiin nyyttärihommista, mutta esim grillijutuissa sekin on ihan ennalta arvattavissa.
Enemmän mulla rasittaa ihmiset, jotka loukkaantuvat kun ei tuokaan jotain syötävää/juotavaa mukanaan, kun on kutsuttu syömään. Siis tarkoitan tilannetta, että kutsutaan toiset syömään, ja kun nämä kutsutut eivät tuokaan mitään mukanaan. Meillä juuri yksi perhetuttu kummasteli, kun olimme kutsuneet syömään vielä opiskelevan ystäväpariskunnan ja nämä eivät tuoneet mitään "tuliaisia". En minä odota kenenkään tuovan yhtään mitään kotiimme, jos olen itsen heidät kutsunut pöytämme antimista nauttimaan. Tuliaiset ovat sitten kiva ylläri, mutta ruokaa en todellakaan suunnittele sen varaan että joku tuo viinipullon tai jälkiruokaa. Tämän siis sanoin tuttavallemme myös, mutta hänen mielestä se on niin vakiintunut käytöstapa, että on NIIIIIN kummallista jos jotku eivät mukanaan tuo edes sitä viinipulloa. Huoh, muistan itsekin opintotukiajat, ei silloin mitään juustolautasia tai hienompia viinejä ollut varaa tuoda. En pitäisi outona vaikka joku normaalituloinenkin ihminen unohtaisi tuoda matkassaan jotain, vielä vähemmän jonkun pienituloisen kohdalla tätä ihmettelisin.
Erikoista tuossa on se, että kutsujat olettavat että vieraat tuovat ne tärkeimmät jutut eli grillattavat ja lisukkeet. Toki jälkiruokaa on mukava olla, mutta ei se ole pääasia. Joko ovat vain ajattelemattomia moukkia tai sitten laskelmoivat rahan suhteen. Miten juomat, tuoko kaikki omat?
Jälkiruoka on vielä halvin. Lihat ja salaatit ja lisukkeet kalliimmat. Outoa.
Jos on joku isompi juhlapäivä, kuten vappu tai uusi vuosi ja vietetään useampi tunti yhdessä, on kivaa jos ruokaa on paljon ja useampaa lajia. Meillä homma menee niin, että kutsutut automaattisesti tarjoutuvat tällöin osallistumaan tarjoiluihin itsekin. Yleensä isäntäperhe huolehtii kuitenkin pääruoista ja kyläilevä perhe tuo jonkun lisukkeen, kuten salaatin tai jälkkärin.
Eli jos itse olen kutsujana, en varmaan pyytäisi kutsuttuja tuomaan mitään, mutta aina nämä tarjoutuvat jotain tuomaan ja otan tarjouksen iloisesti vastaan. Se on mielestäni kohteliasta ja kohtuullista isäntäperhettä kohtaan. Ja vastaavasti itse tarjoudun tuomaan jonkun lisukkeen kun itse menen kylään.
Jos taas kyse on vain jonkun tavallisen sunnuntain kaffittelusta, isäntäperhe tarjoaa kaiken.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:18"]Pikemminkin kyse on nyt siitä että IMHO on isäntäväeltä epäkohteliasta olla toteuttamatta kutsuja tarjoaa -periaatetta ja vastavuoroisuutta (itsekin olemme aina heille tarjonneet kunnon tarjoilut).[/quote]
Olette siis tarjonneet heille useasti; eivätkö he tähänkään asti ole tarjonneet teille mitään? Eikö tähän mennessä siis olisi jo selvinnyt, että he eivät halua tarjota vastavuoroisesti, ja olisitte voineet lopettaa tarjoamisen/kutsumisen omasta puolestanne, jos vastavuoroisuuden puute hiertää?
Mun mielestä jokaine tarjoaa ja järjestää sen verran kuin haluaa, ja tietysti olisi kohteliasta ja hyvien tapojen mukaista, että tarjoiluista nauttineet olisivat puolestaan vastavuoroisia, mutta pakko ei ole jos haluaa. Kaikki eivät ole sitä tyyppiä, että jaksaisivat ja haluaisivat järjestää vastaavaa, ja se suotakoon heille. Näiden ihmisten kohdalla voinee jo ekan tai tokan kerran jälkeen todeta, että odotellaan vastakutsua ennen kuin kutsutaan seuraavan kerran (jos ei halua kustua vieraita, jotka eivät koskaan kutsu vastavuoroisesti), eikä järjestää illallisia kerta toisensa perään ja sitten nillittää "hyväksikäytöstä".
Hyi mitä porukkaa!
Maksattavat muilla omat juhlat
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:55"]
Samaan olen törmännyt, tai lähes samaan. Piti grillata yhdessä hyvää ja lopulta saatiin toiselta perheeltä tuliaisiksi pelkkä köntti vanhaa ja sitkasta punaista lihaa, joka kuulemma onneksi pakkasesta löytyi. Me hankittiin muut; lisukkeet, makkarat, salaatit, jälkiruoka ja juomat. Reilu peli... Voin kertoa, ettei olla sen koommin yhdessä syöty.
[/quote]
Meillä yhdet kaverit toi mukanaan 4 päivän juhannuslomalle pussillisen itäneitä vanhoja perunoita. Varakkain perhe kaveripiiristä tuolloin ja kaikki tiesi jo vuosien perusteella että jokainen tuo jotain.
Mutta kummasti toisten sisäsfileet maistui noille kavereille.... Jos toivat joskus viinipullon tuliaisiksi eikä sitä juotu he veivät sen mukanaan kun lähtivät:) Joskus mukaan lähti vähän enemmänkin....
Lienee turhaa sanoa ettei enää yli 10 vuoteen olla vietetty illallisia yhdessä!