Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavat kutsuivat kotiinsa syömään mutta olettavat vieraiden tuovan ruoat!

Vierailija
01.05.2015 |

Meille siis esitettiin kutsu tuttavapariskunnan luo grillaamaan. Myös toinen molemmille tuttu pariskunta on tulossa. Vasta jälkeenpäin vastattuani jo myöntävästi kutsuun kaverini ilmoitti meille tyyliin "S ja A tuo lihat, tuokaa te salaatit ja muut lisukkeet ja me vastaamme jälkiruoasta". Itse olen tottunut siihen että kutsuja tarjoaa, joten vähän ihmetyttää tämmöinen...

Köyhien opiskelijoiden ym. kesken nyyttärimeininki tai "oma pullo mukaan" -periaate on mielestäni ok, samoin jos jollain vieraista on joku todella erikoinen erikoisruokavalio niin toki voi tahdikkaasti kysyä häntä tuomaan varmuuden vuoksi jotain mitä ainakin voi syödä. Nyt kyse on kuitenkin ihan ok toimeentulevista ihmisistä jotka eivät edes kysyneet onko järjestely ok, ilmoittivat vaan että tuokaa sitä ja tätä. Itse olemme aina tarjonneet koko aterian jos samat kaverit ovat olleet meillä kyläilemässä, joten mielestäni ikävää etteivät he viitsi nähdä samaa vaivaa meidän vuoksemme.

Ärsyttää, pitäisikö suoraan kysyä kutsujilta miksi eivät halua tarjota vai jopa jättää menemättä? Vai onko tämä muiden keskuudessa ihan normikäytäntö johon pitäisi vaan sopeutua?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillijuhlissa pitää olla reilusti syöyävää ja juotavaa ja kuten jo sanottu, kutsussa jo maininta nyyttäreistä jolloin helpompi kieltäytyä jos ei passaa. Persaukiset, huonot ruuanlaittajat ja laiskat: älkää edes pyytäkö luoksenne syömään vaan mieluiten ravintolaan jossa jokainen maksaa sapuskan ja saa mitä oikeasti haluaa!

Vierailija
22/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:45"]

No mun mielestä on outoa, että asia otetaan esille vasta kutsumisen jälkeen! Eri asia, jos jo kutsuttaessa olisi sanottu, että tulkaa meille grillailemaan porukalla, sopisko teille, että tuotte xxx? 

[/quote]

Nimenomaan se on outoa, että tarjoilut otetaan puheeksi vasta kutsun jälkeen. Kun nyyttäreille kutsutaan pitää se kertoa jo alkuun. 

[/quote]

No ei ole. Ei tulisi mieleenkään että joku järjestäisi grillajaiset jotenkin muuten kuin nyyttäri-meiningillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaisia ystäviä. Minä toisaalta kysyn itse, että tuonko jotain. Vastaus on aina ei tarvitse mitään. Vien kyllä joka tapauksessa viinipullon tai jotain muuta ihan vain kiitokseksi kutsusta.

Mutta minäkin kutsun tuttavia meille, enkä oleta että vieraiden pitäisi tuoda ruokia.

Vierailija
24/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:55"]

No mun mielestä on outoa, että asia otetaan esille vasta kutsumisen jälkeen! Eri asia, jos jo kutsuttaessa olisi sanottu, että tulkaa meille grillailemaan porukalla, sopisko teille, että tuotte xxx? 

[/quote]

Nimenomaan se on outoa, että tarjoilut otetaan puheeksi vasta kutsun jälkeen. Kun nyyttäreille kutsutaan pitää se kertoa jo alkuun. 

[/quote]

No ei ole. Ei tulisi mieleenkään että joku järjestäisi grillajaiset jotenkin muuten kuin nyyttäri-meiningillä.
[/quote]Olet aivan väärässä. Jos joku kutsuu syömään, on kyse isäntäväen tarjoomuksista, ei nyyttäreistä, jos ei selvää mainintaa jo kutsussa.

Vierailija
25/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää heti ilmoittaa että on nyyttärit. Muuten junttia meininkiä. 

Vierailija
26/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää voi toimia nuorten aikuisten välisissä suhteissa joissa sponttaanisuus on hyvä asia. Joten en yhtään moiti. Mutta +40 ylöspäin olisi jo todella outoa käytöstä jälkikäteen pyytää tuomaan omat eväät mukana.  Se kertoo siitä että isäntäväki on hyvinkin nuukia ja tulivat katumapäälle ja pitävät juhlat jos vaan vieraat tuo omat eväät messissä ja kenties vähän enempikin. 

Vierailija
27/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitupiikkejä ovat, itse jättäisin pippalot väliin. Eipä ole kukaan koskaan pyytänyt tuomaan mitään kun ovat kutsuneet grillaamaan/illastamaan. Aina toki jotain (viiniä tms.) tulee vietyä, mutta se onkin taas tuliainen ja hyvien tapojen mukaista. Vastaavasti kun olen itse kutsuja esittänyt, ei ole tullut mieleenikään pyytää vieraita osallistumaan tarjottavien hankkimiseen.

Vierailija
28/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä nyyttärikäytännössä jotain alueellisia eroja? Oon ite huomannu et muualta Suomesta pääkaupunkiseudulle muuttaneet kaverit usein pyytää osallistumaan tuomisilla illanistujaisiin, syntyperäiset helsinkiläiset ja ulkomailta kotoisin olevat taas tarjoaa itse. 

Vierailija
29/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan kutsun grillaamaan niin nykyisin tiedän kysyä, että otanko mukaan omat ruuat. En ole niitä muiden kanssa jakamassa vaan mies grillailee (jostain syystä miehen hommaa aina näissä bileissä) kokolihapihvejä tms. ei-makkaroita ja siinä sivussa kasvisvartaat omalle perheelle, muut grillailkoot omiaan. Muutaman kerran on todella käynyt niin, että isäntäväki tarjoaa pelkän grillin ja ruuat on vieraiden vastuulla. Koska en halua syödä jonkun halpisjauhomakkaroita ja antaa muille kunnon grillattavia, niin meidän perhe syö vain omiaan. Jos isäntäväki haluaa niistä osansa, niin sanon pahoitellen, että kun näistä ei muille riitä.

Vierailija
30/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:45"]

[/quote]

[/quote]
No ap just mainitsi kuinka nyyttärit ovat vasta 2 viikon kuluttua, joten hyvin on aikaa varautua. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ja ehkä kutsuja keksi nyyttärit vasta ekan kutsun jälkeen ja siksi ilmoitti jälkijunassa. Hirveä haloo moisesta ns. perusjutusta.

Vierailija
31/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai, minulla on sitten erilaisia tuttavia/ystäviä kun eivät koskaan ole pyytäneet tuomaan ruokia grillibileisiin. Joillekin tuo nyyttäri-meininki on ehkä itsestäänselvää, koska ovat niin pihejä etteivät koskaan kykenisi tarjoamaan kenellekään vastikkeetta yhtään mitään.

Vierailija
32/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita nuukia on maailma pullollaan. Tuutte huomaamaan sen 

Vierailija
33/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on pihiä järjestää kemut ja toinen vieras tuo lihat, ja kutsuja jälkkärit? Siis täh, kuka edes jälkkäreitä syö grillatessa? Vähän eri juttu olisi jos vaikka vieraalle sanoisi että "sinä voisit tehdä jälkkäriksi sen hyvän kakun jota aina teet" tms., mutta pääasiassa odottaisi kutsujan huolehtivan edes suurimman osan.

No ei tarvitse sitten ihmetellä niitä grillikutsuja joilla saatiin yksi makkara jotakuinkin, olikohan tarkoitus tuoda omat. Vaikka mielestäni kutsuja tiesi että olemme käytännössä syömättä kun ei ollut rahaa, ja luulin että siksi kutsui syömään.

Vierailija
34/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisissa kutsuissa tulisi sanoa, että järjestetäänkö meillä yhdessä juhlat. Silloin vieraat tietävät, että kaikki ovat vastuussa juhlista ja tarjoilusta. Ne vaan järjestetään aloitteen tekijän luona.

Sen sijaan jos kutsutaan kylään, niin kyllä isännän kuuluisi hoitaa myös tarjoilu, tiskaaminen ja siivoaminen. Ei se ole vieraiden tehtävä. Vierailija tuo sitten mukanaan jonkun pikku lahjan tai kukkia. Se on vaan minusta huonoa käytöstä, jos joku paikalle saapuessa puoli pakotetaan kokiksi tai tiskaajaksi, kun itse on kuvitellut tulevansa juhlimaan ja pitämään hauskaa.

Jos isäntä väki ei jaksa, osaa, halua, niin kertakäyttö lautaset käyttöön ja juodaan suoraan pullosta. Eines sapuskat lämmitetään mikrossa ja syödään ulkona. Jos rahasta on kiinni, niin sitten kutsuu vähemmän ihmisiä tai tarjoilee jotain halvempaa. Grillailee sitten jauhelihaa ja makaroonia lisukkeeksi.

Se, että kutsujat maksattavat muilla, näyttääkseen itse paremmilta ja säästääkseen rahaa on aika tylsää. Voihan ne kutsut järjestää päivällisen /illallisen jälkeen jolloin ei tarvitse syödä ja miettiä rahoitusta ja vaivannäköä.

Vierailija
35/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kävi etikettimoka 

Vierailija
36/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia vanhukset pyytävät käymään. Nuukuudesta. Jokainen vie aina jotain mukanaan ja niitä moni vanhus himoitsee ja eteenkin ne jotka eivät mitään ikinä tarjoa mutta lahjat kyllä kelpaa 

Vierailija
37/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä että minua ei harmita ollenkaan se että vieraiden täytyy osallistua tarjoilujen kustannuksiin ja nähdä itsekin pientä vaivaa tarjoilujen eteen. Pikemminkin kyse on nyt siitä että IMHO on isäntäväeltä epäkohteliasta olla toteuttamatta kutsuja tarjoaa -periaatetta ja vastavuoroisuutta (itsekin olemme aina heille tarjonneet kunnon tarjoilut).

Ja kyseessä on päälle kolmikymppinen vakituisissa työsuhteissa oleva pariskunta jolla ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään rahahuolia ja tietääkseni osaavat kyllä laittaa itsekin hyvää ruokaa.

ap

Vierailija
38/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:18"]

Tarkennan vielä että minua ei harmita ollenkaan se että vieraiden täytyy osallistua tarjoilujen kustannuksiin ja nähdä itsekin pientä vaivaa tarjoilujen eteen. Pikemminkin kyse on nyt siitä että IMHO on isäntäväeltä epäkohteliasta olla toteuttamatta kutsuja tarjoaa -periaatetta ja vastavuoroisuutta (itsekin olemme aina heille tarjonneet kunnon tarjoilut).

Ja kyseessä on päälle kolmikymppinen vakituisissa työsuhteissa oleva pariskunta jolla ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään rahahuolia ja tietääkseni osaavat kyllä laittaa itsekin hyvää ruokaa.

ap

[/quote] 

Nuukia ja moukkia ovat! Siinä ainut syy

Vierailija
39/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi.

Vähän sama kuin ensi treffeillä, joihin mies kutsuu, mutta joissa mies ei tarjoa mitään, vaan kaikki maksetaan puoliksi, vaikka näin ei ole etukäteen sovittu. Se kertoo ikivanhan viestin siitä, ettei suhteessa muutenkaan ole valmis panostamaan kuin sen mitä saa itse takaisin.

Noi kaverit panostaa ystävyyteen yhtä paljon, kuin tuossa viestivät. Suomeksi: "olemme kavereitasi koska sinusta on hyötyä". Jos joku päivä hyöty sinusta/teistä loppuu, noi "hyöty-ystävät" myös katoavat. Näin toi kieli minulle kertoo.

Vierailija
40/64 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä on ihan ok pyytää grillivieraita tuomaan vaikka omat lihat jos kutsujat kuitenkin tarjoaa perunat, salaatit, leivät, juomat (alkoholittomat. Alkoholijuomatkin voi pyytää tuomaan omat jos on isompi porukka tulossa) jne. Ja kyllä itse tarjoaisin ihan kaiken jos on vaan kaksi pariskuntaa tulossa. Musta tollanen jako kun ap:n tilanteessa on kuitenkin vähän outo. Kiva jos ap tekee jotkut kalliit hyvät salaatit ja ostaa kivat lisukkeet ja A ja S tuo pari kabanossi-pakettia..

Olen itse vielä opiskelija (21v) samoin kuin lähes kaikki kaverit. Ymmärrän kyllä ettei ole kauheesti varaa tarjota kelleen mitään mutta muakin vähän ärsyttää välillä toi että pyydetään tuomaan sitä sun tätä. Yks viikonloppu juuri pyysin kavereita pizzalle ja viinille (olin ostanut pari pulloa, tarkoitus ei ollut ottaa kuin lasilliset, ei kännejä, joten halusin tarjota). Olin suunnitellut jo mitä salaattia teen ja mitä muuta tarjoan niin yhtäkkiä kaverit alkoikin ilmoittelemaan että minä tuon salaatin, ja mä tuon sipsiä... Sanoin että ei kun mä tarjoan mutta he vaativat saada tuoda. Kivahan se on ettei tule yksin jonkun kontolle kustannutkset mutta oikeesti itse tehty pizza, salaatti, pari kympin viinipulloa nyt ei paljoa kustanna. Sitten syötiin sellaista palapelitarjoilua kun kaikki oli tuonut oman maun mukaan jotain :(