Poro-case, miten poron ja metsäpeuran erottaminen voi olla noin vaikeata?
"Korkeasaari selvittää, onko Helsingissä seikkaillut poro sittenkin metsäpeura"
Kommentit (98)
Jos asuu hesoissa, niin ei siellä näe kuin jäniksiä ja rottia.
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset ei enää edes lehmää tunnista. Korkeasaaren eläinhoitajatkaan ei tiedä mikä eläin tuo on? 😅
Ei niin. Eläintenhoitaja on amistutkinto. Lajintunnistamista tulee vasta biologin yliopisto-opinnoissa ja tuon tason erikoistuneisuutta vasta maisteriopinnoissa.
Aikuisena kohtalaisen hyvin erotettavissa, teineistä vaikea tietää.
Ihmislajinkin teinit muistuttaa joskus laiskamatoja, joskus orankeja ja joskus gorilloja.
Ne poro ja metsäpeura on alalajeja, eli kaksi muotoa samasta lajista. Geenitesti on helppo, mutta sillä ei ole kiire. Tieto tarvitaan vasta myöhemmin. Lisäksi koronatestit on vieny suuren osan laboratoriotarvikkeista.
Osa yksilöistä on aina hieman vaikeampi kohdistaa alalajilleen, vaikka 9/10 menisi helposti.
Poro ja metsäpeura ovat hämmästyttävästi poron näköisiä molemmat. Olen ollut käsityksessä, että tuota poron näköistä metsäpeuraa olisi ainoastaan jossain Kainuussa, Kuusamon korkeudella ja sieltä vähän etelämmäs.
Tunnistaminen ei ole helppoa. Jos olisi oikein sarvekas yksilö, niin poron sarvet ovat leveämmän V:n malliset ja metsäpeuran sarvien V on kapeampi. Helppo muistisääntö, kun miettii että porot ovat myös avotunturilla siellä väljemmässä jossa sarvet mahtuvat olemaan. Metsäpeura nimensä mukisesti enemmän metsissä, joten siellä on kapeat sarven käytännöllisemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaanko Hesassa jo kriisiapua ?
Lapsiperheissa suuri huoli, että miten ensi joulun lahjat tulee perille, jos poro päättää päivänsä.
lapset on siitä veikeitä että kun heille syöttää tuon poro oletetun niin on heti parempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu hesoissa, niin ei siellä näe kuin jäniksiä ja rottia.
nii-in. ei me sitä pupuksi olla väitetty. joten revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Poro ja metsäpeura ovat hämmästyttävästi poron näköisiä molemmat. Olen ollut käsityksessä, että tuota poron näköistä metsäpeuraa olisi ainoastaan jossain Kainuussa, Kuusamon korkeudella ja sieltä vähän etelämmäs.
Tunnistaminen ei ole helppoa. Jos olisi oikein sarvekas yksilö, niin poron sarvet ovat leveämmän V:n malliset ja metsäpeuran sarvien V on kapeampi. Helppo muistisääntö, kun miettii että porot ovat myös avotunturilla siellä väljemmässä jossa sarvet mahtuvat olemaan. Metsäpeura nimensä mukisesti enemmän metsissä, joten siellä on kapeat sarven käytännöllisemmät.
eli pitääks meidän nyt odottaa niiden sarvien kukkimista? kauanko se nyt kestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lajien erottaminen toisistaan ei ole eläinlääkärin tai eläintehoitajan ydinosaamista. Sitä varten on biologit.
Kyllä tuohon tunnistamiseen tarvitaan porologi, tai lapinäijä joka näkee yhdellä vilkaisulla onko se poro vai peura.
tarkoitit kai että yhdellä puraisulla, kunhan puraisee siihen arkaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Autoni takalasille lensi iso koppakuoriainen. Otin sen purkkiin. Pituus päästä takaosaan oli ehkä 4cm. Katsoin vanhasta luontokirjasta käsin piirrettyjä kuvia, joista tunnistin sen naaraspuoliseksi sukeltajaksi. Kun olin asiasta varma, kävin hakemassa sadevesiämpäristä vettä ja katoin suureen maljaan.
Pudotin kuoriaisen vesimaljaan ja se alkoi uimaan. Tunnistin lajin.
Sinulla on hyvät kuvat. Voitko tunnistaa tuon lajin? Olen itse sen tunnistanut. Geenitestin vastaus voi olla muuta.
Olen luokitellut sen metsäpeuraksi. Koska sillä ei ole korvamerkkiä. Eikä kukaan ole ilmoittautunut omistajaksi. Siksi selvästi metsäpeura.
Vierailija kirjoitti:
statilaiset :)
Miksei lappilaiset ole jo ilmoittanut varmaa tunnistusta?
Tulijavirta saharasta Helsinkiin on tyrehtynyt. Nyt aletaan asuttamaan verovaroilla peuroja kun muuta ei ole.
Ehkä tuo on sen Nuuksiosta karanneen poron lehtolapsi. Kävi vieraissa peuroissa.
Usva karkasi Nuuksion Poropuistosta – poronhoitaja: "Tämä on nyt ensimmäinen kerta, kun poro lähtee karkuun ihan kunnolla"
Meneillään oleva rykimä, eli porojen kiima-aika, saattaa olla syynä nuoren urosporon hatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Salamajärven kansallispuistoon on aikoinaan istutettu metsäpeuroja ja hyvin ovat viihtyneet ja lisääntyneet.
Sehän tässä hämäsi kun jouluna on hiippaillut etelässäkin niitä punanuttuja, joilla on joskus poro mukana. Itsekin ajattelin heti aluksi poron karanneen joltain pukilta. Poliisit luulivat eläintä kesyksi, koska se oli niin uupunut ettei käyttäytynyt kuten normaali villieläin. Nythän on vahvistunut epäily että se olisi sama eläin joka havaittiin joulun aikaan parisataa kilometriä pohjoisempana. Eli se saattaa olla pahasti eksynyt metsäpeura. Pieni raasu on menettänyt emonsa, eksynyt ja sitä vielä luultiin poroksi. Raukka vielä pakeni kohti Helsingin keskustaa.
Se hyvä puoli tuossa metsäpeuraepäilyssä on ettei kukaan ihminen ole silloin rääkännyt sitä vaan se on itse eksynyt ja vaeltanut Helsinkiin.
Helsinki. Yksi karhu, susi, ilves tai vähän suurempi norjalainen kotikissa - se peto ammutaan.
Yksi sympaattinen poro, metsäpeura, irtovillakoira tai mäyrä - sille puuhataan rahoituskampanjat ja pelastushankkeet kuluista tinkimättä.