Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin alkaa lukemaan kirjoja

Vierailija
08.01.2022 |

Mutta en tiedä, mitä lukisin. Ehdottakaa minulle hyvää luettavaa, ei kuitenkaan rikosromaaneja eikä fantasiakirjallisuutta. Kaunokirjallisuutta ja asiapitoisempaa kirjallisuutta saa sen sijaan ehdotella.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksis Kivi:

7 veljestä

Nummisuutarit

Vierailija
22/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Waltarin "Sinuhe". Siinä riittää vähäksi aikaa.

Todellä tylsä oopus. Ainoa käyttö on takan sytykkeenä

No sinähän se varmaan olet paras tuonkin teoksen kriitikko.

(oli muuten aikanaan kansainvälinen menestys ja ainoa suomalaisen kirjoittama teos, josta tehtiin Hollywood-elokuva  ja joka sellaisena ylsi maailmanmenestysluokkaan.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haruki Murakamin Kafka rannalla, Suuri lammasseikkailu ja Värittömän miehen vaellusvuodet. Viimeinen on oma suosikkini.

Vierailija
24/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan. Kirjastoon ja hyllyn eteen. Kirja käteen.

Tämä. Mihin tarvitaan ehdotuksia? Onko joku satunnainen ihminen internetissä parempi tuomari sen suhteen mikä on lukemisen arvoista ja mikä ei? Kaikki mitä hän on tehnyt on kenties lukenut tai selaillut kyseistä kirjaa. Kirjoittaja sentän katsoi sen kirjoittamisen arvoiseksi.

Vierailija
25/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vain kirjastoon ja otat minkä tahansa kirjan jonka kansi miellyttää. Jos tykkäät, lue lisää samalta kirjailijalta. Jos et, kokeile jotain muuta kirjaa.

Vierailija
26/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Waltarin "Sinuhe". Siinä riittää vähäksi aikaa.

Jos kirjojen lukeminen on ollut katkolla pitkään ja haluaa aloittaa, ei tämä ole mitenkään hvyä teos siihen vaikka hieno onkin.

Vierailija
27/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että menet kirjastoon ja selailet vähän palautushyllyssä olevia kirjoja. Jo joitakin lauseita lukemalla tai sivuja silmäilemällä (+takakansiteksti tietenkin) voit päätellä kiinnostaako ko kirja sinua yhtään.

Mun mies ei lue yhtään ja kerran esitti mulle vastaavan toiveen. Ihan mahdotonta sanoa, mistä joku toinen tykkää jos ei ole aiempaa kokemusta.

Juu, ja vaikka kirja vaikutraisi mielenkiintoiselta, kaikkien kerrontatapa ei miellytä kaikkia.

Esim. Olli Jalosen "Taivaanpallo" vaati minulta monta yritystä, ennen kuin alkoi sen lukeminen maistua.

Luin samaan aikakauteen sijoittuvan kevyemmän kirjan, kun olin jo samassa maailmassa, saattoi jatkaa siinä hankalammin sulatettavan tekstin kanssa.

Vierailija
28/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Aleksis Kivi:

7 veljestä

Nummisuutarit

Nämäkin ovat todella hienoja kirjoja, mutta eivät hyviä vinkkejä ihmiselle, joka haluaa aloitella taas lukuharrastusta.

Vierailija
29/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anthony Burgess, A Clockwork Orange. Aloita suoraan tällä alkukielisellä romaanilla, niin yllätyt positiivisesti, mitä pidemmälle kirjaa luet.

Vierailija
30/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historian jännät naiset

Oli kyllä suuri pettymys. Suomen jännänaisista saisi paljon mielenkiintoisemman kirjan

Vierailija
31/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onletko kiinnostunut jostakin asiasta? Kaikista maailman aiheista on kirjoitettu asiallisia, opettavia kirjoja, ei tarvitse tyytyä romaaneihin.

Vierailija
32/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä menet sinne kirjastoon ja kysyt kirjaston 'tädiltä' et mitä hän suosittelis noin niinkuin ekaks lukemiseks.

Itsellä paras ekoista lukukokemuksistani oli 'Tom Sawyerin seikkailut' kirj. Mark Twein.

Vierailija
33/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että menet kirjastoon ja selailet vähän palautushyllyssä olevia kirjoja. Jo joitakin lauseita lukemalla tai sivuja silmäilemällä (+takakansiteksti tietenkin) voit päätellä kiinnostaako ko kirja sinua yhtään.

Mun mies ei lue yhtään ja kerran esitti mulle vastaavan toiveen. Ihan mahdotonta sanoa, mistä joku toinen tykkää jos ei ole aiempaa kokemusta.

Juu, ja vaikka kirja vaikutraisi mielenkiintoiselta, kaikkien kerrontatapa ei miellytä kaikkia.

Esim. Olli Jalosen "Taivaanpallo" vaati minulta monta yritystä, ennen kuin alkoi sen lukeminen maistua.

Luin samaan aikakauteen sijoittuvan kevyemmän kirjan, kun olin jo samassa maailmassa, saattoi jatkaa siinä hankalammin sulatettavan tekstin kanssa.

Tämä juuri. Itse luen aika paljon ja silti kirjastossa usein selailen kirjoja nähdäkseni tyylin ja tavan kirjoittaa. En kestä sivukaupalla jatkuvia pitkiä lauseita, joiden alun on jo unohtanut kun pääsee loppuun tai tolkutonta kuvailua vaan olen napakamman proosan ystävä. Tätä ei välttämättä tiedä ennen kuin lukee erilaisia kirjoja ja huomaa, mikä niissä säväyttää (tai ei).

Vierailija
34/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastokortti ja sitten haet alkuun e-kirjoja lainaksi. Se mikä sitten kiinnostaa selviää aikanaan.

Itse luen laidasta laitaan tietokirjoja. Romaanit ja keksityt tarinat eivät kiinnosta.

Voin kukea vaikka majakoista, kalastuksesta, sotahistoriaa, muuta historiaa, politiikkaa jne jne

Vierailija
35/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vaikka hakemassa "tänään palautetut" hyllystä 10 satunnaista. Älä edes katso kirjojen nimiä tai tekijää niin ei synny ennakkoaavistuksia. Ota pinon ensimmäinen kirja ja ala lukemaan. Jos ei kolahda yhtään niin hyppää seuraavaan.  Jos pidät jostain niin kirjotitajan nimi talteen.

Vierailija
36/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtunut avain joka upotti Titanicin ja muita historian mokia, vierestäkin voi löytyä jotain kiinnostavaa jos tuo ei jaksa innostaa.

Vierailija
37/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi2taa nämä kielen räiskääjät. Alkaa lukemaan... aloittaa lukeminen on kielellisesti parempi ilmaisu.

Vierailija
38/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alastalon salissa

Vierailija
39/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dostojevskistä aloittaisin

Vierailija
40/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman ihanimmat rakkaustarinat Kotiopettajattaren romaani ja Syrjästäkatsojan tarina. Brontea molemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan