Haluaisin alkaa lukemaan kirjoja
Mutta en tiedä, mitä lukisin. Ehdottakaa minulle hyvää luettavaa, ei kuitenkaan rikosromaaneja eikä fantasiakirjallisuutta. Kaunokirjallisuutta ja asiapitoisempaa kirjallisuutta saa sen sijaan ehdotella.
Kommentit (56)
Esko Valtaojan "Kotona maailmankaikkeudessa".
Jos osui ja upposi, "Avoin tie" ja "Ihneitä".
Siitä vaan. Kirjastoon ja hyllyn eteen. Kirja käteen.
Arto Paasilinnan "Ulvova mylläri, Jäniksen vuosi" ja "Ukkosenjumalan poika" on julkaistu yksissä kansissa.
Sally Salmisen Katrina
Ulla-Lena Lundberg Jää
Liisa Kovala Stutthofin selviytyjä
Teemu Keskisarja Hulttio
Joonatan Tola, Punainen planeetta
Kati Kelola, Vaihtuvia maisemia
Viola Wallenius , Kotini Keniassa
Assburger kirjoitti:
Arto Paasilinnan "Ulvova mylläri, Jäniksen vuosi" ja "Ukkosenjumalan poika" on julkaistu yksissä kansissa.
Anteeksi, "Hirtettyjen kettujen metsä" olikin se keskimmäinen romaani.
Ko. hepun parhaita kuitenkin:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/kolme-romaania-9789510441756?gclid=Cj…
Tutustu hieman historiaamme: Täällä Pohjantähden alla ja Tuntematon Sotilas, kevyempää juuri nuo Paasilinnan kirjat, itseäni kuitenkin aikanaan nauratti hänen kirjoistaan Onnellinen mies.
Jos ap kertoisi millaisesta kaunokirjallisuudesta pitää niin olisi helpompi antaa vinkkejä. Esim. millainen miljöö, mihin aikakauteen sijoittuva, pitääkö romanttisesta kirjallisuudesta tai voiko kirjassa olla jännitystä tai jonkinlainen mysteeri. Tai pitääkö kasvukertomuksista. Tai kevyestä kirjallisuudesta.
Waltarin "Sinuhe". Siinä riittää vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Waltarin "Sinuhe". Siinä riittää vähäksi aikaa.
Todellä tylsä oopus. Ainoa käyttö on takan sytykkeenä
Vierailija kirjoitti:
Jos ap kertoisi millaisesta kaunokirjallisuudesta pitää niin olisi helpompi antaa vinkkejä. Esim. millainen miljöö, mihin aikakauteen sijoittuva, pitääkö romanttisesta kirjallisuudesta tai voiko kirjassa olla jännitystä tai jonkinlainen mysteeri. Tai pitääkö kasvukertomuksista. Tai kevyestä kirjallisuudesta.
Kaikki kelpaa. Olen vasta päättänyt aloittaa lukuharrastuksen, joten en vielä tarkkaan tiedä, mikä kiinnostaa. Ei kuitenkaan mitkään selkeät rikosromaanit eikä fantasiakirjallisuus (Harry Potterit yms.)
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ihan mahdotonta edes vastata aapeen kysymykseen yhtään mitään näillä tiedoilla. Tajuaakohan hän, että kaunokirjallisuus on, noin niin kuin lievästi sanottuna, ihan saatanan iso ja monimuotoinen kokonaisuus, joka kattaa kaikki elämänalueet täältä ikuisuuteen ja sata kertaa takaisin.
Ei mitään järkee täs alotukses.
Vappu Kannas: Rosa Clay; Kirjeitä Japaniin. Molemmat kaunoa, mutta tietokirjallisuuden vaikutelma syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ihan mahdotonta edes vastata aapeen kysymykseen yhtään mitään näillä tiedoilla. Tajuaakohan hän, että kaunokirjallisuus on, noin niin kuin lievästi sanottuna, ihan saatanan iso ja monimuotoinen kokonaisuus, joka kattaa kaikki elämänalueet täältä ikuisuuteen ja sata kertaa takaisin.
Ei mitään järkee täs alotukses.
Okei, nyt tulin katumapäälle. Olen tuo sama.
Kannustan kyllä aapeen lukuharrastusta, ja kaikki kunnia sille, mutta random-ihmisten random suositusten pohjalta on aika toivotonta hakea sitä omaa kiinnostuksen kohdettaan. Ehkä vaan kirjaston hyllyille selailemaan?
Sori, olin liian tyly.
Heti maailmankirjallisuuteen, mutta pieninä annoksina:
Shakespeare:
Hamlet
Romeo ja Julia
McBeth
Kuningas Lear
Julius Caesar
Vastikään on ilmestynyt noista uusia käännöksiä johdantoineen.
Ehdotan, että menet kirjastoon ja selailet vähän palautushyllyssä olevia kirjoja. Jo joitakin lauseita lukemalla tai sivuja silmäilemällä (+takakansiteksti tietenkin) voit päätellä kiinnostaako ko kirja sinua yhtään.
Mun mies ei lue yhtään ja kerran esitti mulle vastaavan toiveen. Ihan mahdotonta sanoa, mistä joku toinen tykkää jos ei ole aiempaa kokemusta.
Taisteluni