Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan työttömillä toimeentulotuen saajille kohta enää varaa ruokaan kaupassa, kun kaikki kallistuu koko ajan? Tuet eivät juuri nouse...

Vierailija
08.01.2022 |

Mietin tässä kun viikko viikolta tuntuu että jokin tuote kallistuu...Kohta pitää alkaa elää velaksi. Pikevippejä ruokaan.

Kommentit (252)

Vierailija
61/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat työttömyysetuutta ja toimeentulotukea niin asumismenot on jo laskettu mukaan. Vakuutuksiin köyhällä ei luonnollisesti ole varaa. Eikä autoon, ellei säästä muissa menoissa.

Pienipalkkaisen ihmisen tilanne voi olla surkeampi kuin työttömän. Silloin rahojen pitää riittää laskuihin jotka työtön saa ilmaiseksi. Hammaslääkäri, sähkö.. Työtä tekevän köyhyys on mielestäni iso ongelma Suomessa, tarkoitan ihmistä joka ei hallitsemattomasti tuhlaa vaan elää järkevästi.

Ei se työtön saa yhtään enempää "ilmaiseksi" kuin työssäkäyväkään.

Tt-tuki on ihan laskennallinen juttu.

Ainoastaan niin, että palkkatulosta saa sen 150 euron hyvityksen. Saa tienata 150 euroa mitä ei huomioida tt-tukea vähentävästi.

Jos työttömyystuki on vaikka 700 euroa niin sitten tt-tuki lasketaan sen mukaan.

Jos palkka on 700 euroa niin tt-tuki lasketaan sen mukaan.

Mutta jos palkka onkin vaikka 1000 euroa niin tietysti siitä osa menee omien laskujen maksamiseen. Jos niin tt-tukilaskelma näyttää.

Vierailija
62/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat työttömyysetuutta ja toimeentulotukea niin asumismenot on jo laskettu mukaan. Vakuutuksiin köyhällä ei luonnollisesti ole varaa. Eikä autoon, ellei säästä muissa menoissa.

Pienipalkkaisen ihmisen tilanne voi olla surkeampi kuin työttömän. Silloin rahojen pitää riittää laskuihin jotka työtön saa ilmaiseksi. Hammaslääkäri, sähkö.. Työtä tekevän köyhyys on mielestäni iso ongelma Suomessa, tarkoitan ihmistä joka ei hallitsemattomasti tuhlaa vaan elää järkevästi.

Työtön saa ilmaiseksi sähkön ja hammaslääkärin?

Mä olen työtön ja itse pitää nuo maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole totta. Ne hammaslääkärilaskut, sähköt ja muut terveysmaksut lasketaan menoina myös työttömälle. Eli jos on paljon sairaslaskuja ja tulot ovat pienemmät kuin menot, niin saat tt-tukea

Vierailija
64/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole totta. Ne hammaslääkärilaskut, sähköt ja muut terveysmaksut lasketaan menoina myös työttömälle. Eli jos on paljon sairaslaskuja ja tulot ovat pienemmät kuin menot, niin saat tt-tukea

Tarkoitin siis, että ne maksetaan myös pienituloiselle menoina, kuten työttömälle. 

Vierailija
65/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.

Työmarkkinatuki nousi siis minulla 2,70 euroa 4 viikolta, jos verot on samat kuin viime vuonna (17 %). Juhuuuu!

No ehkä sinulla, mutta minulla eli tyypillisellä työttömällä se nousi yli kympillä. Sen lisäksi asumistukeni nousee tarkistuksen yhteydessä 10 eurolla, koska enimmäisasumismenot kasvoivat. 20€/kk on todellakin enemmän mitä ruuan kuukausihinta on noussut.

Vierailija
66/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu olevan tarkoituskin että köyhimmät alkaa kuoleen nälkään kun ei muuten saada saatettyä tukirahoja

Vierailija
67/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu olevan tarkoituskin että köyhimmät alkaa kuoleen nälkään kun ei muuten saada saatettyä tukirahoja

Missä Suomessa on kuollut köyhät nälkään?

Vierailija
68/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansaneläkkeessen tuli joku 2,1 % korotus. Saan sitä bruttona noin 80 euroa.

Työeläkkeessen tuli myös joku 2,xx jotain, tonniin se tekee 20 euroa. Miinus verot. Saattaa olla, että vero nousee hiukan noiden takia ja syö korotuksen.

Monella nousee vuokrat ja vesi vuodenvaihteessa paljon enemmän.

Eli miinukselle menee joka tapauksessa heillä.

Vierailija
69/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee sullekin varmaan ihan hyvää laihduttaa ja opetella tekemään terveellistä ruokaa.

Vierailija
70/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.

Työmarkkinatuki nousi siis minulla 2,70 euroa 4 viikolta, jos verot on samat kuin viime vuonna (17 %). Juhuuuu!

No ehkä sinulla, mutta minulla eli tyypillisellä työttömällä se nousi yli kympillä. Sen lisäksi asumistukeni nousee tarkistuksen yhteydessä 10 eurolla, koska enimmäisasumismenot kasvoivat. 20€/kk on todellakin enemmän mitä ruuan kuukausihinta on noussut.

Minun käsittääkseni 20 euron asumismenojen nousua ei huomioda asumistuessa.

Asumismenojen täytyy nousta enemmän kuin tuon 20 euron saamasi hyödyn.

Eli jos asumistuki nousee 10 eurolla ja työttömyystuki 10 eurolla = 20 euroa plussaa niin asumismenojen kokonaisnousun täytyy olla enemmän kuin 20 euroa.

Vierailija
71/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"tyypillisellä työttömällä" Hahahahahahahahahaha!

Vierailija
72/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastustan ajatusta siitä että työttömän/sairaseläkeläisen pitäisi olla kiitollinen saamistaan tuista, se on jokaisen kansalaisoikeus että saa tukia silloin kun niitä tarvitsee. Ei sen takia pidä nöyristellä kenenkään edessä.

Ei tietenkään kenenkään yksilön edessä, kun ei tämä Suomen systeemi yksilön saavutus ole, mutta itse ainakin olen kiitollinen tälle systeemille. Olen ollut 15 vuotta työttömänä, mutta silti minulla on kiva asunto, jossa on sähköt.

Paras systeemi on tietenkin metsästäjä-keräilijäsysteemi, mutta se ei tällä haavaa ole realistinen. Toki voisin lähteä Afrikkaan integroitumaan johonkin heimoon, mutta luulen että vastaanotto olisi penseää ja onhan se ihan eri asia vauvasta asti käydä savannin korkeakoulu.

Vierailija
73/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan, sanoin että se tuntuu olevan tarkoitus en sanonut että köyhimmät ovat kuolleet.

Mutta se on kuitenkin ajan kysymys kun joka asiassa hinnat nousee järkyttävästi ja tuet on pysynyt samana jo vuosia

Vierailija
74/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esmes suuret nälkävuodet 1800-luvulla, punaisten vankileireillä...

Vierailija
75/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käsittääkseni 20 euron asumismenojen nousua ei huomioda asumistuessa.

Asumismenojen täytyy nousta enemmän kuin tuon 20 euron saamasi hyödyn.

Eli jos asumistuki nousee 10 eurolla ja työttömyystuki 10 eurolla = 20 euroa plussaa niin asumismenojen kokonaisnousun täytyy olla enemmän kuin 20 euroa.

Tarkoitin, että Kelan määrittelemät kuntakohtaiset enimmäisasumismenot kasvoivat. Minun kunnassani 400 eurosta 413 euroon ja tarkistuksen jälkeen saan siis 413 * 0,8 = tuki. Aiemmin sain 400 * 08.

Vierailija
76/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ehkä pitänyt muotoilla paremmin se kysymys, mutta että milloin kun meillä on ollut tämä hyvinvointivaltio pystyssä on kukaan kuollut nälkään.

Eikä tulevaisuudessakaan kukaan tule kuolemaan nälkään. Suomessa on enemmänkin ongelmana tällä hetkellä liialllinen painon nousu ja ylilihavuus, kuin että täällä liikkuisi ihmiset ympäriinsä nälässä.

Vierailija
77/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ehkä pitänyt muotoilla paremmin se kysymys, mutta että milloin kun meillä on ollut tämä hyvinvointivaltio pystyssä on kukaan kuollut nälkään.

Eikä tulevaisuudessakaan kukaan tule kuolemaan nälkään. Suomessa on enemmänkin ongelmana tällä hetkellä liialllinen painon nousu ja ylilihavuus, kuin että täällä liikkuisi ihmiset ympäriinsä nälässä.

Niin. Minä ylilihavana paastoan silloin tällöin, jotta voisin ylläpitää edes jonkinmoista elintasoa työmarkkinatuella...

Vierailija
78/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lyhennän työmarkkinatuesta opintolainaa 100e kuukaudessa. En saa tt-tukea. Ihmettelen aina miten ihmiset jotka saavat täyden tt-tuen ja sitä myötä myös iso osa heidän laskuistaan maksetaan eivät muka pysty ostamaan itselleen ruokaa kaupasta. Ovat kuitenkin kroisoksia verrattuna minuun.

Marttyyri palstautui. Tervetuloa. Älä kitenkaan syyllistä toisia  katkeroituneena omasta valinnastasi.

Menoja voi olla paljonkin. Itsellänikin jätetty vuosia iso osuus sairasmenoja huomioimatta, joten käytännössä saan toimeentulotukea vähintään 300e/kk vähemmän kuin terve tuen saaja.

Lisäksi joudun hankkimaan mm. kalliin puhelimen sokerimittariksi, koska halvin yhteensopiva maksaa 300e ja toiseksi halvin 800e. Ei vaan riitä ei kun puhelin ei ole ainoa sairauksiin liittyvä hankinta. Palveluista puhumattakaan. 

Vierailija
79/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lyhennän työmarkkinatuesta opintolainaa 100e kuukaudessa. En saa tt-tukea. Ihmettelen aina miten ihmiset jotka saavat täyden tt-tuen ja sitä myötä myös iso osa heidän laskuistaan maksetaan eivät muka pysty ostamaan itselleen ruokaa kaupasta. Ovat kuitenkin kroisoksia verrattuna minuun.

Marttyyri palstautui. Tervetuloa. Älä kitenkaan syyllistä toisia  katkeroituneena omasta valinnastasi.

Menoja voi olla paljonkin. Itsellänikin jätetty vuosia iso osuus sairasmenoja huomioimatta, joten käytännössä saan toimeentulotukea vähintään 300e/kk vähemmän kuin terve tuen saaja.

Lisäksi joudun hankkimaan mm. kalliin puhelimen sokerimittariksi, koska halvin yhteensopiva maksaa 300e ja toiseksi halvin 800e. Ei vaan riitä ei kun puhelin ei ole ainoa sairauksiin liittyvä hankinta. Palveluista puhumattakaan. 

Sokerimittaukseen ei tarvita puhelinta. Tuo nyt on ihan hatusta vedetty syy.

Vierailija
80/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei palkka nouse myöskään samassa suhteessa ruokakorin hinnan kanssa.

Niinpä. On tässä pienipalkkaisella työssäkäyvälläkin tiukkaa. Mulla tuli perjantaina tili ja siitä jäi laskujen jälkeen 85€ kahdelle viikolle. Siitäkin menee suurin osa bensaan jotta pääsen töihin. Välillä mietin miksi edes käyn töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän