Onkohan työttömillä toimeentulotuen saajille kohta enää varaa ruokaan kaupassa, kun kaikki kallistuu koko ajan? Tuet eivät juuri nouse...
Mietin tässä kun viikko viikolta tuntuu että jokin tuote kallistuu...Kohta pitää alkaa elää velaksi. Pikevippejä ruokaan.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vastustan ajatusta siitä että työttömän/sairaseläkeläisen pitäisi olla kiitollinen saamistaan tuista, se on jokaisen kansalaisoikeus että saa tukia silloin kun niitä tarvitsee. Ei sen takia pidä nöyristellä kenenkään edessä.
Vastusta ihan rauhassa vaan, mutta sairasta ja työtöntä ei voi yksioikoisesti todellakaan verrata toisiinsa. Jos vielä on sairauseläkkeellä = työkyvyttömyyseläkkeellä, niin hän ei siis ole työkykyinen. Työttömiä sen sijaan on kaikenlaisia, mutta he eivät ole sairaita. Muutoin hekin olisivat työkyttömyyseläkkeellä eikä siis työttömän kirjoilla. Jotkut työttömät ovat myös työhaluttomia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustan ajatusta siitä että työttömän/sairaseläkeläisen pitäisi olla kiitollinen saamistaan tuista, se on jokaisen kansalaisoikeus että saa tukia silloin kun niitä tarvitsee. Ei sen takia pidä nöyristellä kenenkään edessä.
Vastusta ihan rauhassa vaan, mutta sairasta ja työtöntä ei voi yksioikoisesti todellakaan verrata toisiinsa. Jos vielä on sairauseläkkeellä = työkyvyttömyyseläkkeellä, niin hän ei siis ole työkykyinen. Työttömiä sen sijaan on kaikenlaisia, mutta he eivät ole sairaita. Muutoin hekin olisivat työkyttömyyseläkkeellä eikä siis työttömän kirjoilla. Jotkut työttömät ovat myös työhaluttomia....
Ohis. Työttömissä on niitä, jotka ovat liian sairaita töihin ja liian terveitä työkyvyttämyyseläkkeelle. Esimerkiksi minä.
Liian vähän nostetaan pienimpiä tukia. Jos paikkakunnalla Lidl niin kannattaa käydä.
Minulla riittää työttömänä raha ruokaan.
Jos vetää eineksiä niin tuleehan se kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työttömyysetuutta ja toimeentulotukea niin asumismenot on jo laskettu mukaan. Vakuutuksiin köyhällä ei luonnollisesti ole varaa. Eikä autoon, ellei säästä muissa menoissa.
Pienipalkkaisen ihmisen tilanne voi olla surkeampi kuin työttömän. Silloin rahojen pitää riittää laskuihin jotka työtön saa ilmaiseksi. Hammaslääkäri, sähkö.. Työtä tekevän köyhyys on mielestäni iso ongelma Suomessa, tarkoitan ihmistä joka ei hallitsemattomasti tuhlaa vaan elää järkevästi.
Työtön saa ilmaiseksi sähkön ja hammaslääkärin?
Mä olen työtön ja itse pitää nuo maksaa.Niin, itse maksat mutta kenen rahoilla? Niillä saamillasi tukiaisrahoilla. :)
Sillä työttömyyskorvauksella maksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työttömyysetuutta ja toimeentulotukea niin asumismenot on jo laskettu mukaan. Vakuutuksiin köyhällä ei luonnollisesti ole varaa. Eikä autoon, ellei säästä muissa menoissa.
Pienipalkkaisen ihmisen tilanne voi olla surkeampi kuin työttömän. Silloin rahojen pitää riittää laskuihin jotka työtön saa ilmaiseksi. Hammaslääkäri, sähkö.. Työtä tekevän köyhyys on mielestäni iso ongelma Suomessa, tarkoitan ihmistä joka ei hallitsemattomasti tuhlaa vaan elää järkevästi.
Mä olen työtön ja itse pitää nuo maksaa.Minäkin olen työtön ja Kela maksaa. Eli ilmaista on. Kun olin pienipalkkaisesti töissä niin itse piti maksaa kun tulit ylittivät perusosan.
Minulle ei maksa Kela. Silmälasitkin maksoi mun eläkkeellä oleva äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan asunnossa asuva työtön ei ole kuollut ruoan puutteeseen. Yleensä ongelma on liian kallis asunto, lemmikkieläimet tai huono talouden hallinta, jos ruoasta joutuu luopumaan. Tunnen minimituilla asuvia, joilla jää hieman säästöönkin. En silti kadehdi tuota asemaa.
Suomessa elää kymmeniätuhansia eläkeläisiä, jotka joutuvat joka kuukausi miettimään ostavatko tarvitsemiaan lääkkeitä vai ruokaa.
Tämä on aivan totta. Kotini lähellä on ruokajono, ja tyypillinen jonottaja on vanha nainen. Ihan tavallisia mummoja, toisin kuin siinä yleisessä kuvitelmassa jonka mukaan ruokajonoissa käy lähinnä päihdeporukkaa.
Ahdistaa katsoa sitä jonoa kun tiedän joutuvani siihen itsekin sitten kun olen vanha. Kympin tuntipalkasta ei kerry eläkettä paljon mitään, ja paremmin palkattua työtä en tule saamaan, en näillä kyvyillä (oppimisvaikeudet ja matala koulutus) enkä enää näin keski-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omien lääkäreiden mielestä työkyvytön. Kelan mielestä olen terve joten olen työtön työnhakija. Työkkäri onneksi ymmärtää ja antaa minun olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työtön ja itse pitää nuo maksaa.Minäkin olen työtön ja Kela maksaa. Eli ilmaista on. Kun olin pienipalkkaisesti töissä niin itse piti maksaa kun tulit ylittivät perusosan.
No paljonko se on se sinun työttömyysetuus? Minulla ei riitä asumistuki ja työttömyysetuus vuokran jälkeen elämiseen joten syntyy oikeus toimeentulotukeen -> kela maksaa laskut ja myöskin silmälasit. Toki jos haluan hienouksia niihin, niin joudun maksamaan osan itse. Se ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä köyhän kannattaisi opetella ostamaan edullisempia ruokia, ei härkis ole mikään subjektiivinen oikeus.
Muistaakseni Joensuussa on tehty "keittokirja" niille, jotka saavat ruokakasseja ja valittavat, että niiden sisällöstä ei saa aikaan mitään oikeaa ruokaa.
Toisaalta työttömien kannattaisi nyt jo tehdä diilejä paikallisten tuottajien kanssa eli vuokrata maapala ja viljellä siinä yhdessä kasviksia, ei monena erillisenä palstana.
Sillä vuokrasummalla söisi monta kuukautta kaupasta ostettua ruokaa. Pitäisi ostaa myös lannoitteita, maksaa vedestä, työvälineistä, mahdollisista torjunta-aineista, harsoista, kulkemisesta palstalle jne. Ja miten se sato säilötään? Pakastin, kellari, hilloamistarvikkeet ym. Rahaa palaa joka käänteessä. Huomattavasti edullisempaa ostaa kaupasta se mitä syö. Olen kokeillut viime kesänä. Satoa tuli vähän vaikka satsasin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko se on se sinun työttömyysetuus? Minulla ei riitä asumistuki ja työttömyysetuus vuokran jälkeen elämiseen joten syntyy oikeus toimeentulotukeen -> kela maksaa laskut ja myöskin silmälasit. Toki jos haluan hienouksia niihin, niin joudun maksamaan osan itse. Se ei haittaa.
660e.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä saa alapeukkua jos kirjoittaa että työttömyyskorvaus riittää ihan hyvin ruokaan? Hullua.
Itse söin tänään persiljalla, pippurilla, suolalla, yrttiliemikuutiolla maustettua riisiä, ja sitten siihen kylkeen 2kpl paitstettuja kananmunia. Aamulla meni moniviljapuuroa 2 desin edestä, puuro halvempaa kuin leivät ja terveellisempääkin.
Leipä tulee itse asiassa erittäin kalliiksi jos otetaan huomioon että siihen päälle laitetaan kilohinnalta todella kalliita ja epäterveellisiä leikkeleitä. Jopa 4€ per 300g leikkelepaketti? Huh huh.
1 kilo puuroa maksaa alle 2€ eikä siinä ole sokeria kuten monissa leivissä mitä leivotaan Liettuassa yms... itse saa maustaa puuron.
Siksi koska työttömällä voi olla lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan asunnossa asuva työtön ei ole kuollut ruoan puutteeseen. Yleensä ongelma on liian kallis asunto, lemmikkieläimet tai huono talouden hallinta, jos ruoasta joutuu luopumaan. Tunnen minimituilla asuvia, joilla jää hieman säästöönkin. En silti kadehdi tuota asemaa.
Suomessa elää kymmeniätuhansia eläkeläisiä, jotka joutuvat joka kuukausi miettimään ostavatko tarvitsemiaan lääkkeitä vai ruokaa.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia ja työttömillä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä saa alapeukkua jos kirjoittaa että työttömyyskorvaus riittää ihan hyvin ruokaan? Hullua.
Itse söin tänään persiljalla, pippurilla, suolalla, yrttiliemikuutiolla maustettua riisiä, ja sitten siihen kylkeen 2kpl paitstettuja kananmunia. Aamulla meni moniviljapuuroa 2 desin edestä, puuro halvempaa kuin leivät ja terveellisempääkin.
Leipä tulee itse asiassa erittäin kalliiksi jos otetaan huomioon että siihen päälle laitetaan kilohinnalta todella kalliita ja epäterveellisiä leikkeleitä. Jopa 4€ per 300g leikkelepaketti? Huh huh.
1 kilo puuroa maksaa alle 2€ eikä siinä ole sokeria kuten monissa leivissä mitä leivotaan Liettuassa yms... itse saa maustaa puuron.
Sen vuoksi, että kaikilla ei ole niin yksinkertainen tilanne kuin sinulla. Kuvaile toki ruokalistojasi, mutta älä yleistä.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden aikana.
Mitä töitä olette ajatelleet hakea tilalle?
Saat tt-tukea?
Sitä HAETAAN, idiootit, ei saada.
Itse saisin mutta en ole hakenut kahteen vuoteen.
Hakemalla tt-tukea saisin aika tarkkaan satasen enemmän kuussa.
Ei jaksa. Satasen takia.
Eikö suomessa pitänyt olla kaikkien aikojen hallitus ja loistava nais pääministeri. Silti tuntuu siltä että köyhiä kyykytetään ja hinnat nousee. Äänestäkää paremmin hyvät ihmiset ja vasemmistoa kannattakaa, niin köyhistä pidetään huolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä köyhän kannattaisi opetella ostamaan edullisempia ruokia, ei härkis ole mikään subjektiivinen oikeus.
Muistaakseni Joensuussa on tehty "keittokirja" niille, jotka saavat ruokakasseja ja valittavat, että niiden sisällöstä ei saa aikaan mitään oikeaa ruokaa.
Toisaalta työttömien kannattaisi nyt jo tehdä diilejä paikallisten tuottajien kanssa eli vuokrata maapala ja viljellä siinä yhdessä kasviksia, ei monena erillisenä palstana.
Sillä vuokrasummalla söisi monta kuukautta kaupasta ostettua ruokaa. Pitäisi ostaa myös lannoitteita, maksaa vedestä, työvälineistä, mahdollisista torjunta-aineista, harsoista, kulkemisesta palstalle jne. Ja miten se sato säilötään? Pakastin, kellari, hilloamistarvikkeet ym. Rahaa palaa joka käänteessä. Huomattavasti edullisempaa ostaa kaupasta se mitä syö. Olen kokeillut viime kesänä. Satoa tuli vähän vaikka satsasin paljon.
Voi ryhtyä yrittäjäksi. Silloin saa kaikkia tukia.
(Sarkasmia.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että Suomessa kirjoitetaan yllämainitulla tavalla?
Lähetimme juuri kuusi miljardia Italiaan, ja täällä ehdotetaan puuroa aikuisen ihmisen aterioiksi?
Kuinka nuijia me olemme?
Niin, puurohan on terveellinen aamiainen sillä siinä on paljon hivenaineita ja kuitua.
Sinä varmaan vedät jotain suolistosyöpää aiheuttavaa pekonia joka aamu ja kasviksetkin on yök... kyllä mies lihhoo tarvitsee hän huutaa.
Loistava neuvo kaikille.