Onkohan työttömillä toimeentulotuen saajille kohta enää varaa ruokaan kaupassa, kun kaikki kallistuu koko ajan? Tuet eivät juuri nouse...
Mietin tässä kun viikko viikolta tuntuu että jokin tuote kallistuu...Kohta pitää alkaa elää velaksi. Pikevippejä ruokaan.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.
Työmarkkinatuki nousi siis minulla 2,70 euroa 4 viikolta, jos verot on samat kuin viime vuonna (17 %). Juhuuuu!
Laskitko varmasti oikein? Työmarkkinatuki on kyllä noussut useana vuonna ollen tänä vuonna nettona reilu 593e/kk entisen 580e sijaan (huom. per kk, ei 4 vk).
33,66 e/pv 2020
33,78 e/pv 2021
34,50 e/pv 2022
Palkkani ei noussut edes tuon vertaa. Sen sijaan vuokra ja vesimaksu nousivat yhteensä 14 euroa.
Totta, mutta nyt ne ihan oikeasti nousivat pitkästä aikaa tammikuussa.
Tätä ennen on monena vuotena tullut sellainen koominen ja merkityksetön centtitason korotus.
Nyt tulee lähes 15e sentään lisää pelkkään työttömyyskorvaukseen. Jos saa toimeentulotukeakin, niin yhteensä tulee lisää n. 30e. Se on jo hyvin, etenkin suhteessa menneiden vuosien pellekorotuksiin.
Mutta juu, inflaation karkaaminen on ongelma yleiselläkin tasolla joka koskettaa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.
Työmarkkinatuki nousi siis minulla 2,70 euroa 4 viikolta, jos verot on samat kuin viime vuonna (17 %). Juhuuuu!
Laskitko varmasti oikein? Työmarkkinatuki on kyllä noussut useana vuonna ollen tänä vuonna nettona reilu 593e/kk entisen 580e sijaan (huom. per kk, ei 4 vk).
33,66 e/pv 2020
33,78 e/pv 2021
34,50 e/pv 2022Palkkani ei noussut edes tuon vertaa. Sen sijaan vuokra ja vesimaksu nousivat yhteensä 14 euroa.
OK. 12,70 euroa. Sinun nettopalkkasi on (arvattuna keskimäärin) 3 kertaa enemmän kuin minun työmarkkinatukeni, joten...
Mutta toisaalta: rupea työttömäksi! Paratiisi aukeaa sinullekin!
kuluttajalla on mahdollisuus äänestää ostosvalinnoillaan. Jos haluaa ruoan halpenevan, niin ostaa sitten vain kilohinnaltaan halvinta ruokaa. Mitä useampi ihminen näitä valintoja tekee, sitä nopeammin kauppaketjut tekevät päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
kuluttajalla on mahdollisuus äänestää ostosvalinnoillaan. Jos haluaa ruoan halpenevan, niin ostaa sitten vain kilohinnaltaan halvinta ruokaa. Mitä useampi ihminen näitä valintoja tekee, sitä nopeammin kauppaketjut tekevät päätöksiä.
Mihin tämä perustuu? Pitäisikö ostaa heikko laatuista että hinnat tulee alas vai?
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisilta pitäisi poistaa ruoan alv. Joku palautussysteemi verottajalle/kelalle toimitettuja ruokakaupan kuitteja vastaan, että sais veroja vastaavan summan toimeentulotukena takaisin.
Arvonlisäverotus tulisi suurelta osin lakkauttaa ja korvata kunnallisverotuksen progressiota nostamalla. Lisäksi Vanhasen hallituksen tekemä varallisuusveron poistaminen pitäisi mitä pikimmiten kumota ja varallisuusveron keräämisen kohteita tulisi laajentaa entisestä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti varattu ravintoon joku 252e eli suunnilleen 8,40e per päivä. Tavallinen kotiruoka ei ole kallista ja inspistä kasvispainotteiseen ruokavalioon löytyy esim. täältä: https://undertian.com/
Kympin nosto on silkkaa vit*uilua
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppojen tulisi supistaa valikoimaa, jotta ruoka olisi halvempaa? Kunnon Länsi-Venäjä meininki
Vierailija kirjoitti:
Jos ei töitä tee ei sen syödäkään pidä. Sanotaan isossa kirjassa.
Sanotaan siellä myös että “Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin!” Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei töitä tee ei sen syödäkään pidä. Sanotaan isossa kirjassa.
Kannattaa muistaa tällainen "kristillinen" ja porvarillinen ajattelu jo seuraavissa vaaleissa! Älä äänestä porvaria!!!
Olen itse osa-aikaisessa työssä ja väitän, että saisin rahaa enemmän käyttöön, jos lopettaisin työt. Ei kuluisi dieseliin niin paljon rahaa kuukaudessa. Mutta hain myös työtä täysillä tunneilla. Kun kuulin palkan, olin lentää persuksilleni. Se olisi ollut paljon vähemmän kuin nykyinen palkkani ja näin ollen siinä ei olisi ollut mitään järkeä! Nyt on sentään vähän aikaa tehdä ruoka alusta asti itse, mutta sitten ei olisi ollut sitäkään aikaa ja taas olisi ruokaankin mennyt enemmän rahaa + työmatka olisi ollut pidempi. Totesin, että teen mitä tahansa, niin tällä hetkellä rahat nyt vaan on tiukilla, koska kaikki kallistuu (vesi, sähkö, ruoka jne.) paljon. Periaatteesta en täysin työttömäksi rupea, ellei ole pakko. Tsempit kaikille, nyt vaan ei oo helppoa kellään, ellei satu olemaan rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan asunnossa asuva työtön ei ole kuollut ruoan puutteeseen. Yleensä ongelma on liian kallis asunto, lemmikkieläimet tai huono talouden hallinta, jos ruoasta joutuu luopumaan. Tunnen minimituilla asuvia, joilla jää hieman säästöönkin. En silti kadehdi tuota asemaa.
Suomessa elää kymmeniätuhansia eläkeläisiä, jotka joutuvat joka kuukausi miettimään ostavatko tarvitsemiaan lääkkeitä vai ruokaa.
Lääkereseptin lunastamiseen voi hakea tukea sosiaalitoimistosta. Se edellyttää kuitenkin näyttöä järkevästä taloudenpidosta. Varmasti saat tuen, jos et ole hupuloinut tulojasi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
33,66 e/pv 2020
33,78 e/pv 2021
34,50 e/pv 2022Palkkani ei noussut edes tuon vertaa. Sen sijaan vuokra ja vesimaksu nousivat yhteensä 14 euroa.
Mulla ainakin vuokran nousu, sähkön hinnan nousu ja ruoan hinnan nousu syö moninkertaisesti nuo korotukset. Koko ajan vähemmällä on pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi kokeilla tienata ihan omat rahansa eikä odottaa tukia. Työtä löytyy kun katselee ja on valmis vähän joustamaan periaatteistaan.
Jo on helppoa, että löytyy työnantaja jota ottaa töihin siitä noin vain napsista kun vähän katselee.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi kokeilla tienata ihan omat rahansa eikä odottaa tukia. Työtä löytyy kun katselee ja on valmis vähän joustamaan periaatteistaan.
Olen kyllä katsellut ja voin joustaa periaatteista joten haen heti tänään hammaslääkärin, eläinlääkärin, sairaanhoitajan, kirvesmiehen, sähköasentajan ja putkimiehen paikkoja.
Ei kai sillä ole väliä ettei mulla ole koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
33,66 e/pv 2020
33,78 e/pv 2021
OK. 12,70 euroa. Sinun nettopalkkasi on (arvattuna keskimäärin) 3 kertaa enemmän kuin minun työmarkkinatukeni, joten...
Mutta toisaalta: rupea työttömäksi! Paratiisi aukeaa sinullekin!
Aloitin vasta kokoaikatyössä, joten ihan heti en haluaisi olla työttömänä kun ei työssäoloehto ole vielä täyttynyt tällä nykyisellä palkkatasolla.
”Työttömänä” ollessani oli ihan leppoisaa, kun pystyi opiskelemaan ja nostamaan ansiosidonnaista samalla. Ja kun ansiosidonnainen muuttui työmarkkinatueksi, pystyin palaamaan entiselle, työllistävälle alalle kunnes sain työssäoloehdon täyteen ja pystyin vähentämään töitä sovitellun ansiosidonnaisen avulla.
Mutta itse aiheeseen: pointtini oli että hinnat nousevat kaikille, mutta siinä missä sosiaalitukia nostettiin ei palkansaajalle välttämättä tullut palkkaan indeksikorotusta.
Tukien indeksitarkistukset on kylläkin paljon suuremmat kuin tulevat palkankorotukset, joten hyvin siellä sohvan pohjalla pärjäilee.
Punalappuisia tuotteitahan sitä ostetaan ja suositaan halpismerkkejä. Itsekkin ostan tiettyä lihaa vain, kun se on laputettu.
Vierailija kirjoitti:
Tukien indeksitarkistukset on kylläkin paljon suuremmat kuin tulevat palkankorotukset, joten hyvin siellä sohvan pohjalla pärjäilee.
MInulla oli edellisessä pitkäaikaisessa työssäni palkankorotus:
2200 -> 2700
4 vuodessa
Ja tämä on töissä ollessa hyvin yleistä.
Joten öhö-öhö sinne vaan!
Hahahahahaha!