Onkohan työttömillä toimeentulotuen saajille kohta enää varaa ruokaan kaupassa, kun kaikki kallistuu koko ajan? Tuet eivät juuri nouse...
Mietin tässä kun viikko viikolta tuntuu että jokin tuote kallistuu...Kohta pitää alkaa elää velaksi. Pikevippejä ruokaan.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiölainaan ei saa lyhennysvapaata.
Vuokralla saa tuon 500 käyttörahaa, asuntovelkainen ei saa
Asuntolainaa täytyy maksaa 7 vuotta ennenkuin saa lyhennysvapaata. Moni kävi kysymässä tätä, kun heidät lomautettiin koronan takia, eivät saaneet lyhennysvapaata.
Riippuu täysin lainasta ja ehdoista. Minulla ainakin lyhennysjousto (eli lyhennysvapaa mitä voin itse käyttää miten haluan) ollut ihan eka päivästä lähtien käytettävissä.
Suurimmassa osassa lainoja ei ole tuota käytössä.
Täysin mahdotonta maksaa 700 eurolla yhtiövastike, asuntolaina, yhtiölaina, sähkö, vesi, ruoat jne.
Miten kaupan alalta irtisanotut tulevat pärjäämään?
Jos puoliso töissä niin työmarkkinatukea saa vain 660 jos 2 lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa täytyy maksaa 7 vuotta ennenkuin saa lyhennysvapaata. Moni kävi kysymässä tätä, kun heidät lomautettiin koronan takia, eivät saaneet lyhennysvapaata.
Riippuu täysin lainasta ja ehdoista. Minulla ainakin lyhennysjousto (eli lyhennysvapaa mitä voin itse käyttää miten haluan) ollut ihan eka päivästä lähtien käytettävissä.
Täysin mahdotonta maksaa 700 eurolla yhtiövastike, asuntolaina, yhtiölaina, sähkö, vesi, ruoat jne.
Niin ja kuitenkin työttömille sanotaan että työttömyyskorvaus 500-600e riittää kaikkeen.
Paras oli se kun joku väitti että ei ole olemassa mitään pakollisia laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kaupan alalta irtisanotut tulevat pärjäämään?
Ulosottoja tulee paljon eikä auta, että eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja myös perikunnan asuntoja tulee paljon myyntiin. Asuntojen arvot laskevat, kun niitä tulee myyntiin paljon samoihin aikoihin. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lyhennän työmarkkinatuesta opintolainaa 100e kuukaudessa. En saa tt-tukea. Ihmettelen aina miten ihmiset jotka saavat täyden tt-tuen ja sitä myötä myös iso osa heidän laskuistaan maksetaan eivät muka pysty ostamaan itselleen ruokaa kaupasta. Ovat kuitenkin kroisoksia verrattuna minuun.
Marttyyri palstautui. Tervetuloa. Älä kuitenkaan syyllistä toisia katkeroituneena omasta valinnastasi.
Menoja voi olla paljonkin. Itsellänikin jätetty vuosia iso osuus sairasmenoja huomioimatta, joten käytännössä saan toimeentulotukea vähintään 300e/kk vähemmän kuin terve tuen saaja.
Lisäksi joudun hankkimaan mm. kalliin puhelimen sokerimittariksi, koska halvin yhteensopiva maksaa 300e ja toiseksi halvin 800e. Ei vaan riitä ei kun puhelin ei ole ainoa sairauksiin liittyvä hankinta. Palveluista puhumattakaan.
Miten viitsitte alapeukuttaa tälle? Olen sairaiden lasten kanssa yksin ja itsekin sairaseläkkeellä pysyvästi ja todella huonossa kunnossa. Onko teistä oikein, että toisille kustannetaan silmälasit ym ja minä sekä tytät tarvitaan uudet puhelimet ,melko tiuhaa tahtia LÄÄKINNÄLLISIKSI välineiksi eli niihin yhdistetään sensori mikä mittaa verensokerin ja puhelin näyttä arvot ym. Meillä on 1-tyypin nuoruusiän diabetekset eikä meidän menoa huomioida missään, vaikka lääkäreiden lausunnot on.
Joudun kulkemaan vammaispalveluiden takseilla ja ne maksaa enemmän kuin halvin kk-kortti julkisilla, paljon enemmän, maksan myös siistä, että saataisiin ruokaa kotiin ja paljon muuta, joista kertyy sairasmenoina yli 300e/kk eikä niitä huomioida menoiksi, joten omasta toimeentulotuen perusosasta ei jää minulla sitä mitä kuuluisi vaan niin pieni summa millä hybä jos ruuan saa.
Tietokone pitää olla, että saan asiat hoidettua ja joitain apuvälineitä joutunut ostamaan itse. lisäravinnevalmisteet jäi saamatta, vaikka vuoden niistä taistelin. Olen jatkuvassa hengenvaarassa kun en pääse leikkaukseen mikä olisi vielä kaksi vuotta sitten saattanut pelastaa ja ehkä olisin voinut jotain työtä vielä yrittää tehdä. Jos saisin nuo tarvitsemamme ja lääkäreiden määräämät asiat, kuten kuuluisi niin se auttaisi paljon ja voisin päästä leikkauksiin. pelleillään näin sen ainoan, huoehtivan vanhemman hengellä sekä LAPSENI! Ja te peukutatte alas kun yritän kommentoijalle kertoa ettei se toimeentulotuki autuaaksi tee eikä siität tosiaan meinaa jäädä rahaa ruokaan. Sitä kun kommentoija nimenomaan arvosteli.
Teistäkö asia on jotenkin naurettava ja alapeukut auttaa jaksamaan? Ei voi kun ihmetellä miten kehdataan kohdella todella huonokuntoisia ihmisiä, ketkä kaikista kivuista ja haasteita huolimatta pyrkii olemaan hyvä vanhempi ja, että lapsella on kaikki hyvin.
Eli sinulle ihmettelijä, et voi yksioikoon vertailla kenenkään tilanteita. Pärjäisimme mekin ihan kivasti jos sairasmenoista hyväksyttäisiin edes osa.
Joskus tarvitsisi edes halauksen kun näissä kivuissa koittaa elää ja edetä, mutta kai sekin on nykyään on liikaa.
En ymmärrä mille alapeukut on. Kertokaa. Olen vakavasti sairas ja kela toimii väärin sekä sosiaalitoimi/vammaispalvelu. 8 sairautta, luut syöpyneet jne. Nuo mainitsemani kuuluu huomioida joiltain osin ja vien asiaa eteenpäin. Sinä kuka alapeukutat, on pakko olla psykopaatti tai muuten henkisesti sairas. Toivotan sinulle mielenkiintoista jatkoa ja yksi sana: karma.
Jotkut antavat alapeukkuja silloin, kun pitävät kirjoittajan tilannetta kamalana. Siis yrittävät osoittaa myötätuntoa.
Suomessa on se ongelma, että jos ihminen pitää itseään terveenä niin häntä ei voi määrätä hoitoon.
Jos raivokohtauksia saava ihminen on omasta mielestään terve niin häntä ei laiteta mihinkään.
Jos hänen vaimonsa ei hanki jaksaa raivokohtauksia niin vaimo on se mielenterveysongelmainen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lyhennän työmarkkinatuesta opintolainaa 100e kuukaudessa. En saa tt-tukea. Ihmettelen aina miten ihmiset jotka saavat täyden tt-tuen ja sitä myötä myös iso osa heidän laskuistaan maksetaan eivät muka pysty ostamaan itselleen ruokaa kaupasta. Ovat kuitenkin kroisoksia verrattuna minuun.
Marttyyri palstautui. Tervetuloa. Älä kuitenkaan syyllistä toisia katkeroituneena omasta valinnastasi.
Menoja voi olla paljonkin. Itsellänikin jätetty vuosia iso osuus sairasmenoja huomioimatta, joten käytännössä saan toimeentulotukea vähintään 300e/kk vähemmän kuin terve tuen saaja.
Lisäksi joudun hankkimaan mm. kalliin puhelimen sokerimittariksi, koska halvin yhteensopiva maksaa 300e ja toiseksi halvin 800e. Ei vaan riitä ei kun puhelin ei ole ainoa sairauksiin liittyvä hankinta. Palveluista puhumattakaan.
Miten viitsitte alapeukuttaa tälle? Olen sairaiden lasten kanssa yksin ja itsekin sairaseläkkeellä pysyvästi ja todella huonossa kunnossa. Onko teistä oikein, että toisille kustannetaan silmälasit ym ja minä sekä tytät tarvitaan uudet puhelimet ,melko tiuhaa tahtia LÄÄKINNÄLLISIKSI välineiksi eli niihin yhdistetään sensori mikä mittaa verensokerin ja puhelin näyttä arvot ym. Meillä on 1-tyypin nuoruusiän diabetekset eikä meidän menoa huomioida missään, vaikka lääkäreiden lausunnot on.
Joudun kulkemaan vammaispalveluiden takseilla ja ne maksaa enemmän kuin halvin kk-kortti julkisilla, paljon enemmän, maksan myös siistä, että saataisiin ruokaa kotiin ja paljon muuta, joista kertyy sairasmenoina yli 300e/kk eikä niitä huomioida menoiksi, joten omasta toimeentulotuen perusosasta ei jää minulla sitä mitä kuuluisi vaan niin pieni summa millä hybä jos ruuan saa.
Tietokone pitää olla, että saan asiat hoidettua ja joitain apuvälineitä joutunut ostamaan itse. lisäravinnevalmisteet jäi saamatta, vaikka vuoden niistä taistelin. Olen jatkuvassa hengenvaarassa kun en pääse leikkaukseen mikä olisi vielä kaksi vuotta sitten saattanut pelastaa ja ehkä olisin voinut jotain työtä vielä yrittää tehdä. Jos saisin nuo tarvitsemamme ja lääkäreiden määräämät asiat, kuten kuuluisi niin se auttaisi paljon ja voisin päästä leikkauksiin. pelleillään näin sen ainoan, huoehtivan vanhemman hengellä sekä LAPSENI! Ja te peukutatte alas kun yritän kommentoijalle kertoa ettei se toimeentulotuki autuaaksi tee eikä siität tosiaan meinaa jäädä rahaa ruokaan. Sitä kun kommentoija nimenomaan arvosteli.
Teistäkö asia on jotenkin naurettava ja alapeukut auttaa jaksamaan? Ei voi kun ihmetellä miten kehdataan kohdella todella huonokuntoisia ihmisiä, ketkä kaikista kivuista ja haasteita huolimatta pyrkii olemaan hyvä vanhempi ja, että lapsella on kaikki hyvin.
Eli sinulle ihmettelijä, et voi yksioikoon vertailla kenenkään tilanteita. Pärjäisimme mekin ihan kivasti jos sairasmenoista hyväksyttäisiin edes osa.
Joskus tarvitsisi edes halauksen kun näissä kivuissa koittaa elää ja edetä, mutta kai sekin on nykyään on liikaa.
Täältä tulee sinulle virtuaalihalaus. <3
Olethan sinä kysynyt myös harkinnanvaraista tukea kunnan sosiaalitoimesta?
Sinulla on varmasti raskasta, mutta en minäkään kyllä ymmärrä, miksi tarvitsisit puhelimen verensokerin mittaamiseen/seuraamiseen. Siihenhän on olemassa ihan omat laitteensa.
Ja jos vammaispalvelun takseilla tarkoitat ns. Kela-takseja, niin niiden omavastuudet (25 €) huomiodaan tt-tuessa. Ja niissähän on lisäksi 300 €:n katto, minkä jälkeen matkat ovat täysin ilmaisia. Tuo 300 euroa tulee täyteen jo 12 matkasta ( 6 x edestakainen matka), joten jos paljon joutuu käyttämään, katto tulee täyteen aika nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen saajat ovat onnekasta porukkaa. Heidän tukiaan nostetaan, kun tarve on. Turha ruikuttaa siis.
Todelliset kärsijät ovat pienituloiset, jotka ovat juuri sillä rajalla, etteivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin vaan joutuvat elättämään itsensä.
En ymmärrä tätä logiikkaa. Kuka tahansa pienituloinen on oikeutettu toimeentulotukeen, jos tulot alittavat hyväksyttävät menot. Se on ihan puhtaasti laskennallinen etuus, eikä se "syrji" kertään.
Kuka tahansa pienituloinen ei ole oikeutettu toimeentulotukeen vaikka tili olisi nollilla.
Jos on omaisuutta niin et saa mitään.No miksi edes pitäisi? Mielestäni sekin on jo paljon, että omistusasuntoon voi saada tt-tukea. Mihin muuhun sitä pitäisi saada? Kesämökkiin ja veneeseen?
TT-tuki on tarkoitettu kaikkein köyhimmille.
Asuntovelkainen ei välttämättä saa toimeentulotukea, koska laskuksi lasketaan ainoastaan yhtiövastike, lämmitys, sähkö ja vesi. Asumiskulut jäävät niin pieneksi, että toimeentulotukea ei saa. Mikään laina ei ole lasku toimeentulotuessa.
No mutta eikö sekin ole jo jotain, että omistusasuja voi saada asumistukea? Jos nyt välttämättä haluaa saada toimeentulotukea niin myy asunnon ja laittaa siitä saadut rahat asumisoikeusasuntoon. Sitten voi nostaa vuokra-asujan asumistuet ja mahdollisesti myös toimeentulotukea, jos on siihen oikeutettu.
Mitä ihme siinä on, että politiikalla pitää keskittää asuntojen omistus suuromistajille? Oikein tekemällä taas tehdä Suomesta luokkayhteiskunta!
Partureita jää myös paljon työttömäksi, 1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta, mutta heillä on jo ikää. Toivotaan, että parturit asuvat vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Partureita jää myös paljon työttömäksi, 1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta, mutta heillä on jo ikää. Toivotaan, että parturit asuvat vuokralla.
Ja eläkeläisillä on tosi hyviä autoja. Myös autokauppiaita jää työttömäksi. Nuoret hakevatkin autot Ruotsista, Volvon saa 3000 euroa halvemmalla sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eläkeläisillä on tosi hyviä autoja. Myös autokauppiaita jää työttömäksi. Nuoret hakevatkin autot Ruotsista, Volvon saa 3000 euroa halvemmalla sieltä.
Ja moni käy ostoksilla Latvian Ikeassa. Moni Helsingissä asuva on ostanut esim. keittiökaapit Virosta ja auton renkaat on myös Virossa halvemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni käy ostoksilla Latvian Ikeassa. Moni Helsingissä asuva on ostanut esim. keittiökaapit Virosta ja auton renkaat on myös Virossa halvemmat.
Viro ja Latvia niin
Moni jaksaisi paremmin työelämässä, jos viranomaiset poistaisivat nuo raivokohtauksia saavat persoonallisuushäiriöiset ihmiset heidän elämästäään. Ongelma on, että persoonallisuushäiriöinen osaa kyllä näytellä rauhallistakin tarvittaessa joten nainen ei voi lasten takia lähteä. Ei voi ottaa riskiä, että tuollainen mies saa lapset joka toinen viikonloppu tai joka toinen viikko itselleen.
Niin, kuinka monessa asunnossa on jo keittiökaapit Virosta tai Latviasta?
Auton renkaat on kyllä Virossa halvemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen saajat ovat onnekasta porukkaa. Heidän tukiaan nostetaan, kun tarve on. Turha ruikuttaa siis.
Todelliset kärsijät ovat pienituloiset, jotka ovat juuri sillä rajalla, etteivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin vaan joutuvat elättämään itsensä.
En ymmärrä tätä logiikkaa. Kuka tahansa pienituloinen on oikeutettu toimeentulotukeen, jos tulot alittavat hyväksyttävät menot. Se on ihan puhtaasti laskennallinen etuus, eikä se "syrji" kertään.
Kuka tahansa pienituloinen ei ole oikeutettu toimeentulotukeen vaikka tili olisi nollilla.
Jos on omaisuutta niin et saa mitään.No miksi edes pitäisi? Mielestäni sekin on jo paljon, että omistusasuntoon voi saada tt-tukea. Mihin muuhun sitä pitäisi saada? Kesämökkiin ja veneeseen?
No mä olen köyhä, netto 660e. Tili on nollilla, toimeentulotukea ei tule. Talon ostin ja maksoin kun olin töissä. Myydä ei voi kun kukaan ei osta.
Ihan varmasti saat myytyä, jos myyt riittävän halvalla. Ei laissa ole varmaan mitään minimiä määritelty?
Minä myisin ihan pilkkahintaan/nimellisellä korvauksella mieluummin kuin kärvistelisin vuodesta toiseen jollain olemattomalla summalla. Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.
Ohis. Minulta meni koti sellaisella pilkkahinnalla, että olen lopun ikääni veloissa eli ulosotossa ja minimituilla kurjissa oloissa. Tämä tilanne päättyy itse**haan.
Olen pahoillani tilanteestasi, mutta se lienee eri kuin hänen, jolle vastasin. Ainakaan hän ei puhunut isoista veloista ja ulosotosta.
Ulosoton, velkojen tai rahan takia ylipäätään ei kannata itseltään henkeä ottaa. Elämässä on muutakin kuin raha.
Ulosotto ja köyhyys ovat minulle hyvät syyt ottaa itseltäni henki. Terveys meni kahden ensimmäisen ulkosalla nukutun yön aikana, ja nyt olen pari vuotta kirjaimellisesti maannut asuntolassa ainoana ajankulunani tämä tietokone. Se, että olen hengissä, johtuu vain sitä, että en saa käsiini riittävää määrää uni- tai muita lääkkeitä.
Niiltä, jotka ovat selittäneet, että elämässä on muutakin kuin raha, olen kysynyt, mitä heidän mielestään minulla on. Yhtään vastausta en ole saanut.
Vaikea sanoa, kun en sinua tunne. Mutta koska pystyt kirjoittamaan tälle palstalle, sinulla on ainakin jossain määrin toimivat kädet ja aivot, samoin näkevät silmät. Siinä on jo kolme isoa asiaa.
Kenties muutkin aistisi toimivat? Ja jalat? Suuri osa sisäelimistä? Pystytkö kävelemään jossain miellyttävässä ympäristössä? Lukemaan kirjoja? Kuuntelemaan musiikkia? Onko joku ihminen, joka edes vähän välittää sinusta? Tai mahdollisuuksia löytää jostain sellainen? Löydät tälle listalle kyllä jatkoa.
Todennäköisesti olet vakavasti masentuntut. Hae siihen apua. Oikeasti.
Vaimo Virosta tulee monelle halvemmaksi.
Työtön pääsee leipäjonoon, matalapalkkaorja ei edes sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä saa alapeukkua jos kirjoittaa että työttömyyskorvaus riittää ihan hyvin ruokaan? Hullua.
Itse söin tänään persiljalla, pippurilla, suolalla, yrttiliemikuutiolla maustettua riisiä, ja sitten siihen kylkeen 2kpl paitstettuja kananmunia. Aamulla meni moniviljapuuroa 2 desin edestä, puuro halvempaa kuin leivät ja terveellisempääkin.
Leipä tulee itse asiassa erittäin kalliiksi jos otetaan huomioon että siihen päälle laitetaan kilohinnalta todella kalliita ja epäterveellisiä leikkeleitä. Jopa 4€ per 300g leikkelepaketti? Huh huh.
1 kilo puuroa maksaa alle 2€ eikä siinä ole sokeria kuten monissa leivissä mitä leivotaan Liettuassa yms... itse saa maustaa puuron.
Olet muuten ihan oikeassa. Itse myös tämän huomannut. Leipä on oikeasti todella kallista ja siitä ei oikeastaan saa mitään ravinteita. Leikkeleiden kilohinta on ihan järkyttävä. Ja jos on vielä henkilö, joka vetää monta juustoviipaletta ja leikkelettä leivän päällä, niin ei ihme, että rahaa menee ruokaan.
Itse en edes muista milloin viimeksi olisin ostanut leipää, jos nyt ei lasketa karjalanpiirakoita, joita ostan ehkä kahdesti vuodessa ja teen niihin sen munavoin.
.
Valtaosa on tottunut ostamaan leipää eikä edes ajattele asiaa.Katselin prismassa vehnäsämpylä pussia ja se maksoi liki 3€ eikä ollut kuin 6kpl sämpylöitä... siinä on vehnällä katteet kohdillaan. Olivat vielä Latviassa leivottuja.
Onhan noita paljon halvempiakin leipiä. Minä ostan kaura/vehnäleipää 1,09€/ pkt, riittää 5 päiväksi. Sämpyläpussi 2,20€/10 kpl. Sekin riittää 5 pvksi. Juusto halvinta ja juuston päälle tomaattia/kurkkua/paprikaa. Kinkkuja ja makkaroita en osta, ovat tarpeettomia ja kalliita. Kannattaa vertailla kilohintoja ja eri kauppaketjuja. Jokaisessa ovat kaikessa hiljaisuudessa nostaneet hintoja. Leivän tilalle on aika hankala keksiä mitään muuta yhtä edullista syötävää.
Jos sitä söisi vain ihan sitä terveellistä perusruokaa, niin ei tarvitse leipää lainkaan syödä.
Leipä on todella ravinneköyhää, mikä johtaa siihen, että nälkä ei aina pysy kauaa poissa.
Minulla taas nälkä pysyy aika kauan pois kun syön leipää ed.mainituilla päällisillä, vatsa tykkää kuiduista. Kasviksia en pysty syömään paljon. Leipä on minulle aamupala tai iltapala, en korvaa sillä pääateriaa, sitä oikeaa ruokaa kerran päivässä. Puuroa en pysty syömään, jogurttia tai viiliä marjoilla ja myslillä joskus leivän tilalla.
Joku tuossa mättää. Et pysty kasviksia syömään, etkä myöskään puuroa, mutta halvinta leipää ja juustoa voit?
Niin mättääkin, en tiedä mikä. Suolisto kestää halpaa leipää mutta ei raakoja kasviksia eikä puuroja. Mieluummin söisin terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen köyhä, netto 660e. Tili on nollilla, toimeentulotukea ei tule. Talon ostin ja maksoin kun olin töissä. Myydä ei voi kun kukaan ei osta.
Ihan varmasti saat myytyä, jos myyt riittävän halvalla. Ei laissa ole varmaan mitään minimiä määritelty?
Minä myisin ihan pilkkahintaan/nimellisellä korvauksella mieluummin kuin kärvistelisin vuodesta toiseen jollain olemattomalla summalla. Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.
Ohis. Minulta meni koti sellaisella pilkkahinnalla, että olen lopun ikääni veloissa eli ulosotossa ja minimituilla kurjissa oloissa. Tämä tilanne päättyy itse**haan.
Olen pahoillani tilanteestasi, mutta se lienee eri kuin hänen, jolle vastasin. Ainakaan hän ei puhunut isoista veloista ja ulosotosta.
Ulosoton, velkojen tai rahan takia ylipäätään ei kannata itseltään henkeä ottaa. Elämässä on muutakin kuin raha.
Ulosotto ja köyhyys ovat minulle hyvät syyt ottaa itseltäni henki. Terveys meni kahden ensimmäisen ulkosalla nukutun yön aikana, ja nyt olen pari vuotta kirjaimellisesti maannut asuntolassa ainoana ajankulunani tämä tietokone. Se, että olen hengissä, johtuu vain sitä, että en saa käsiini riittävää määrää uni- tai muita lääkkeitä.
Niiltä, jotka ovat selittäneet, että elämässä on muutakin kuin raha, olen kysynyt, mitä heidän mielestään minulla on. Yhtään vastausta en ole saanut.
Vaikea sanoa, kun en sinua tunne. Mutta koska pystyt kirjoittamaan tälle palstalle, sinulla on ainakin jossain määrin toimivat kädet ja aivot, samoin näkevät silmät. Siinä on jo kolme isoa asiaa.
Kenties muutkin aistisi toimivat? Ja jalat? Suuri osa sisäelimistä? Pystytkö kävelemään jossain miellyttävässä ympäristössä? Lukemaan kirjoja? Kuuntelemaan musiikkia? Onko joku ihminen, joka edes vähän välittää sinusta? Tai mahdollisuuksia löytää jostain sellainen? Löydät tälle listalle kyllä jatkoa.
Todennäköisesti olet vakavasti masentuntut. Hae siihen apua. Oikeasti.
Kiitos kommentistasi; aika harvoin saa kuullakseen muuta kuin vinoilua.
Mainitsemasi asiat ovat mielekkäitä vain niille, joilla edes jotkin elämän perusasiat - koti, kohtuullinen toimeentulo, työ, ihmissuhteet yms. - ovat olemassa tai kun ikää on vielä niin vähän, että jotain toivoa on. On yhdentekevää, olenko vakavasti masentunut vai en, koska siihen on tarjolla vain kahta apua: lääkkeitä tai ammattikuuntelijaa. Kummallakaan ei kuitenkaan tuoda takaisin minun entistä elämääni eikä saada minua sietämään tätä nykyistä.
Kaikki oli kiinni uuden työpaikan löytymisestä. Ei löytynyt, ja tässä ollaan. On liian myöhäistä.