Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

aion keskeyttää lähihoitajakouluni..

Vierailija
29.04.2015 |

..koska en osaa sitä lääkematematiikkaa. Osaan laskea joitakin, mutten kaikkia todellakaan. En, vaikka olen ottanut lisäopetustakin. Kaikki muut kurssit ovat H2-K3, mutta aion keskeyttää koulun koska en halua olla vastuussa potilaiden hyvinvoinnista kun en edea lääkelaskuja osaa. Liikaa on jo näitä tapauksia kun hoitaja on pistänyt väärän määrän lääkettä ja potilas jopa kuollut. Huoh. Siinä meni unelma-ammatti.. Enkä todellakaan halua valita mitään lasten ja nuorten puolta tms missä ei sitten lääkkeitä tarvitsisi juuri käsitellä, kun haaveena ja tavoitteena on ollut sairaalassa työskentely. Huoh. Mitäs sit keksis, kun ei muut alat kiinnosta?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinulle tuottaa eniten vaikeuksia lääkelaskuissa?

Vierailija
42/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:48"]Mikä sinulle tuottaa eniten vaikeuksia lääkelaskuissa?
[/quote]

En mä tiedä. En vaan ymmärrä miten ne lasketaan. Liusprosenttilaskut osaan, mutta ei mitään noita muita. En vaan yksinkertasesti osaa! Voin istua vaikka viis tuntia tehtävien edessä ja yrittää ratkoa niit enkä onnistu. Tunnilla onnistun, jos samanlainen malli on taululla, en muuten.

Ammattivalittaja, mulla ei ole mahdollisuutta uusia tätä tenttiä enää koska alkaa koulutusohjelmaopinnot syksyllä - vanhustenhoidossa ei lääkelaskentaa tarvii niin paljon kun sairaalatyössä joten ei lohduta mua.
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoidossa on saattohoidosta kotilomalla asiakkaita. Kyllä ne morfiinit pitää osata just eikä melkein.

Marevanien kanssakaan ei saa sählätä. Monilla on peg-letkut sun muut, ei se vanhusten hoito ole pelkkää ruoan lämmittämistä.

Vierailija
44/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:59"]Vanhustenhoidossa on saattohoidosta kotilomalla asiakkaita. Kyllä ne morfiinit pitää osata just eikä melkein.

Marevanien kanssakaan ei saa sählätä. Monilla on peg-letkut sun muut, ei se vanhusten hoito ole pelkkää ruoan lämmittämistä.
[/quote]

No eikös toi nyt sitten sitä suuremmalla syyllä tue sitä tietoa että lähärinkin on osattava laskut?

Vierailija
45/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei liuosta itse tekisikkään, niin täytyy osata vetää oikea määrä luosta ruiskuun. Kyllä siinäkin täytyy laskea eikä virheitä saa tulla. Lähihoitaja nykyään jakaa lääkkeitä ja antaa niitä lähes kaikkia reittejä myöten. Suonensisäistä lääkitystä ei ehkä missään joudu hoitamaan. Mutta kyllä monessa paikassa täytyy pistää niin ihon alle kuin lihakseenkin jne.

Vierailija
46/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. Siksihän mä tässä huolissani oon ollutkin. Kyll kuitenki ennemmin hautaan unelmani jos tää ei kertaonnistu, kun alan leikkimään ihmisten hengellä. En halua ees ajatella sitä tilannetta, että pistän liikaa esimerkiksi tuota morfiinia ja potilaan elämä olikin sit siinä.
Ai niin mutta tämähän on vain tekosyy....... O.o

Ap

Vierailija
47/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta, kyllä se lääkelaskenta aukeaa, kun lakkaat jännittämästä ja pelkäämästä. Ota kesälomalla yhteyttä johonkin matikkaa osaavaan ja ihan rauhassa aloita alusta ja etene pikkuhiljaa...voimia:-)

Vierailija
48/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:10"]Älä lopeta, kyllä se lääkelaskenta aukeaa, kun lakkaat jännittämästä ja pelkäämästä. Ota kesälomalla yhteyttä johonkin matikkaa osaavaan ja ihan rauhassa aloita alusta ja etene pikkuhiljaa...voimia:-)
[/quote]

Ei auta kesällä kun ei pääse tenttimään enää ja täten ei myöskään koulutusohjelmaan.

Ap

Vierailija
49/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot töissä epävarma, sun pitää myös siellä kysyä apua. Oon ollut monessa paikkaa töissä ja jokaisessa paikassa joku muu hoitaja tarkistaa ettei ole virheitä.

Älä luovuta, sä et pääse tekemään lääkkeiden kanssa töitä, jos et näytä osaamistas työpaikalla.

Vierailija
50/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:17"]Jos oot töissä epävarma, sun pitää myös siellä kysyä apua. Oon ollut monessa paikkaa töissä ja jokaisessa paikassa joku muu hoitaja tarkistaa ettei ole virheitä.

Älä luovuta, sä et pääse tekemään lääkkeiden kanssa töitä, jos et näytä osaamistas työpaikalla.
[/quote]
Kuinka mä voin saada töitäkään jos oon ammattitaidoton? :o tai päästä amk:iin?

Ap

Vierailija
51/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:17"]Jos oot töissä epävarma, sun pitää myös siellä kysyä apua. Oon ollut monessa paikkaa töissä ja jokaisessa paikassa joku muu hoitaja tarkistaa ettei ole virheitä.

[/quote]
Kuinka mä voin saada töitäkään jos oon ammattitaidoton? :o tai päästä amk:iin?

Ap
[/quote]

Hohhoijaa.
Lopeta sitten.
Mitäs täällä mariset. Ala vaikka hoiva-avustajaksi jos hoitoala kiinnostaa.

Vierailija
52/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa Marevanin jakoon on erillinen ohje, jossa on joka päivälle merkattu annostus. Täytyy olla melkoisen tollo jos ei osaa lukea esim. Ma 1,5tbl, Ti 0,5tbl jne. Marevanissa on tasan kaksi eri vahvuutta 3mg ja 5mg. Sekin on merkattu ohjeeseen. Ei mitään ydinfysiikkaa...

Voin lohduttaa ap, että en minäkään ole ikinä ollut hyvä matematiikassa mutta kyllä nuo lääkelaskut läpi meni. Harjoittelemalla. Laskin laskuja myös kotona.

Vierailija
53/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro joku laskuesimerkki niin yritän avata sulle kohta kohdalta miksi mitäkin tehdään?

Vierailija
54/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat koulutustasi. Hakeudut työharjoittelussa tilanteisiin, joissa sinun on jaettava lääkkeet. Et voita mitään pakenemalla tilanteita,vaikka se tuntuisikin helpolta ratkaisulta. Useampaan kertaan kun jaat lääkkeet, saat itseluottamusta, ja opit tunnistamaan lääkkeitä niin, ettei sinulle tulisi mieleenkään jakaa niitä kohtuuttoman suuria annoksia, esimerkiksi että antaisit kerta-annoksena liikaa jotain sydänlääkettä. Niin, ja opiskelijan jakamat lääkkeet on tarkistettava jonkun hoitajan toimesta, vielä voit tukeutua siihen. On hyvä myös kertoa ohjaajalle/opettajalle pelostasi ja keskustella. Usein asian myöntäminen ääneen jo saattaa auttaa. Itse sairaanhoitajaopiskeluaikoinani pelkäsin jumalattomasti lääkkeitä ja niiden jakamista. Kerroin pelostani ohjaajalle, ja keskustelimme siitä hänen kanssaan. Se auttoi hieman. Nyt olen valmis sh enkä koe vieläkään oloani mukavaksi lääkkeiden kanssa, mutta kyllä varmuus niiden suhteen on lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan. Ja se, että aina voi kysyä ja pähkäillä jonkun muun kanssa. En ole koskaan ollut hyvä matematiikassa, ja pelkäsin itse samoja asioita, mutta eihän kukaan ole seppä syntyessään? Voit myös miettiä, että oletko laskenut tuon ajatelman "en osaa matematiikkaa" jo osaksi persoonaasi ja määrittelet itsesi niin? Entä jos osaatkin kun annat itsellesi mahdollisuuden? Miksi turhaan heittäisit unelma-alaasi hukkaan? Käy nyt ainakin koulu loppuun. Tässä maailmassa ei ole mikään itsestäänselvyys, että ihmisellä on ammatti.

Terveisin sairaanhoitaja, joka näitä samoja asioita miettineenä meinasi lopettaa koulutuksen kesken. Onneksi en lopettanut.

Vierailija
55/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Taisi joku viba tulla aivoihin, kun sain esimerkkien avulla laskettua jo 4 laskua (luultavasti...) oikein.

Jos tehtävänä on tällainen niin kuinka sen laskette;

0,5ml simdax 2,5mg/ml -liuosta laimennetaan käyttövahvuuteen lisäämällä siihen G5% -liuosta ad 50ml. Mikä on saadun liuoksen pitoisuus?

Ap

Vierailija
56/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele laskemaan verrannolla. Se on oikeasti kaikkein helpoin tapa. Itse työskennellyt vanhusten parissa useita vuosia. Meillä on lähäreillä lääkkeenjakoa, ihonalaispistoksia ja lihakseen pistoja. Lääkkeen saa sekoittaa jos on saanut siihen perehdytyksen. Itse en ole esim. antibiootteja sekoittanut enkä lihakseenkaan pistänyt kuin muutaman kerran. SAiraanhoitajan työnkuva toki paljon laajempi. Silloin täytyy oikeasti tietää jo nuo liuosten sekoittelut ja valmistukset..

Vierailija
57/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas osaan laskea parhaiten päättelemällä. Jos milligrammassa on tämän verran, niin sadassa on tämän verran jne.

Vierailija
58/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavalla on näitä väsähtäneitä ihmisiä nykyään, ei jakseta työskennellä ja elämäm koulu.

Vierailija
59/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee kyllä pahaa lukea ihmisistä jotka jatkaa vaikkei osaa noin yksinkertaisia päättelytehtäviä, lääkelaskut ovat kuitenkin niin loogisia, että jo kysymyksestä hoksaa jo minkäsuuntainen tulos olisi saatava. Serkkuni uusi lääkelaskut kerran, mielestäni 3 kertaa on ihan riittävä määrä uusintoja.
APlle suosittelisin silti käymään viimeisen vuoden ja valitsemaan tylsemmän erikoisalan, jotta saisi ammatin. Miten hammashoitaja?

Vierailija
60/95 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:58"]

Tekee kyllä pahaa lukea ihmisistä jotka jatkaa vaikkei osaa noin yksinkertaisia päättelytehtäviä, lääkelaskut ovat kuitenkin niin loogisia, että jo kysymyksestä hoksaa jo minkäsuuntainen tulos olisi saatava. Serkkuni uusi lääkelaskut kerran, mielestäni 3 kertaa on ihan riittävä määrä uusintoja. APlle suosittelisin silti käymään viimeisen vuoden ja valitsemaan tylsemmän erikoisalan, jotta saisi ammatin. Miten hammashoitaja?

[/quote]

Ymmärrät varmaankin, että suuntautumisjaksolle ei pääse ellei suorita lääketenttejä virheettömästi. Ja suuntaumisalasta riippumatta täytyy suorittaa lääketentit vielä uudelleen siellä suuntautumisessa.