aion keskeyttää lähihoitajakouluni..
..koska en osaa sitä lääkematematiikkaa. Osaan laskea joitakin, mutten kaikkia todellakaan. En, vaikka olen ottanut lisäopetustakin. Kaikki muut kurssit ovat H2-K3, mutta aion keskeyttää koulun koska en halua olla vastuussa potilaiden hyvinvoinnista kun en edea lääkelaskuja osaa. Liikaa on jo näitä tapauksia kun hoitaja on pistänyt väärän määrän lääkettä ja potilas jopa kuollut. Huoh. Siinä meni unelma-ammatti.. Enkä todellakaan halua valita mitään lasten ja nuorten puolta tms missä ei sitten lääkkeitä tarvitsisi juuri käsitellä, kun haaveena ja tavoitteena on ollut sairaalassa työskentely. Huoh. Mitäs sit keksis, kun ei muut alat kiinnosta?
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:18"]..koska en osaa sitä lääkematematiikkaa. Osaan laskea joitakin, mutten kaikkia todellakaan. En, vaikka olen ottanut lisäopetustakin. Kaikki muut kurssit ovat H2-K3, mutta aion keskeyttää koulun koska en halua olla vastuussa potilaiden hyvinvoinnista kun en edea lääkelaskuja osaa. Liikaa on jo näitä tapauksia kun hoitaja on pistänyt väärän määrän lääkettä ja potilas jopa kuollut. Huoh. Siinä meni unelma-ammatti.. Enkä todellakaan halua valita mitään lasten ja nuorten puolta tms missä ei sitten lääkkeitä tarvitsisi juuri käsitellä, kun haaveena ja tavoitteena on ollut sairaalassa työskentely. Huoh. Mitäs sit keksis, kun ei muut alat kiinnosta?
[/quote]
Opettele se.
Ei se ole mitään ydinfysiikkaa. Aivan mahdollista oppia vaikka matematiikassa muuten olisi tollo.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]Jakaako lähärit lääkkeet? Eiks se oo sairaanhoitajan työtä?!?
[/quote]
Jakaa ja annostelee ainakin tuossa sairaalassa jossa oon työharjottelussa ja avustajana aiemminkin ollut. En oo huolissani tablettiannostelusta, vaan liuoksista ja niiden tekemisestä yms.
Ap
[/quote]
Lisään vielä tähän, että tavoitteena oli vielä amk:n meno ja sairaanhoitajaksi kouluttautuminen. Enhän mä sinne edes tällasella matikkapäällä tuu pääsemään.
Ap
älä huoli. monessa paikassa lähärit ei annostele, ainoastaan jakaa sh:n annostelemat lääkkeet. ja sitäpaitsi; tekemällä vasta oppii...uusit kurssin niin monta kertaa et läpi menee. koulussa (amk) ope lohdutti et yks sh oli uusinut lääkelaskut 17kertaa :)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:18"]..koska en osaa sitä lääkematematiikkaa. Osaan laskea joitakin, mutten kaikkia todellakaan. En, vaikka olen ottanut lisäopetustakin. Kaikki muut kurssit ovat H2-K3, mutta aion keskeyttää koulun koska en halua olla vastuussa potilaiden hyvinvoinnista kun en edea lääkelaskuja osaa. Liikaa on jo näitä tapauksia kun hoitaja on pistänyt väärän määrän lääkettä ja potilas jopa kuollut. Huoh. Siinä meni unelma-ammatti.. Enkä todellakaan halua valita mitään lasten ja nuorten puolta tms missä ei sitten lääkkeitä tarvitsisi juuri käsitellä, kun haaveena ja tavoitteena on ollut sairaalassa työskentely. Huoh. Mitäs sit keksis, kun ei muut alat kiinnosta?
[/quote]
Opettele se.
Ei se ole mitään ydinfysiikkaa. Aivan mahdollista oppia vaikka matematiikassa muuten olisi tollo.
[/quote]
Enkös mä just kirjottanu että oon lisäopetustakin ottanu?
Ap
Jos oot epävarma niin kaipa sillon kuuluu sanoa töissä että et uskalla jakaa niitä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]Jakaako lähärit lääkkeet? Eiks se oo sairaanhoitajan työtä?!?
[/quote]
Jakaa ja annostelee ainakin tuossa sairaalassa jossa oon työharjottelussa ja avustajana aiemminkin ollut. En oo huolissani tablettiannostelusta, vaan liuoksista ja niiden tekemisestä yms.
Ap
[/quote]
Mitä liuoksia sinä lähihoitajana tekisit?
Itselleni ei ole juuri muuta tullut vastaan kuin morfiini (valmis liuos), jotkut sekoitettavat antibiootit (jauhe ja oikea määrä liuosta mukana)
Niin no mä en kanssa ymmärrä miks vitussa sitä matikkaa pitää nykyään tunkea jokaiseen ammattiin... Tuntuu niinku olis tarkoituksena vaan ärsyttää ihmisiä. Voishan sinne palkata vaikka jonkun matikkaneron joka hoitaisi ne laskemiset, ei kaikkien tartte osata pelkästään laskuja.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:18"]..koska en osaa sitä lääkematematiikkaa. Osaan laskea joitakin, mutten kaikkia todellakaan. En, vaikka olen ottanut lisäopetustakin. Kaikki muut kurssit ovat H2-K3, mutta aion keskeyttää koulun koska en halua olla vastuussa potilaiden hyvinvoinnista kun en edea lääkelaskuja osaa. Liikaa on jo näitä tapauksia kun hoitaja on pistänyt väärän määrän lääkettä ja potilas jopa kuollut. Huoh. Siinä meni unelma-ammatti.. Enkä todellakaan halua valita mitään lasten ja nuorten puolta tms missä ei sitten lääkkeitä tarvitsisi juuri käsitellä, kun haaveena ja tavoitteena on ollut sairaalassa työskentely. Huoh. Mitäs sit keksis, kun ei muut alat kiinnosta?
[/quote]
Opettele se.
[/quote]
Enkös mä just kirjottanu että oon lisäopetustakin ottanu?
Ap
[/quote]
No lisää ja lisää vaan. Harjoittele kotona. Pyydä jotakuta opettamaan kuka osaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]Jakaako lähärit lääkkeet? Eiks se oo sairaanhoitajan työtä?!?
[/quote]
Ap
[/quote]
Itselleni ei ole juuri muuta tullut vastaan kuin morfiini (valmis liuos), jotkut sekoitettavat antibiootit (jauhe ja oikea määrä liuosta mukana)
[/quote]
Onhan noita liuoksia monenlaisia joita lähärit joutuu tekemään, se vaan riippuu paljon työpaikasta. Hepariinikin pitää laimentaa, lapsillekki vielä laimennoksesta tehdä laimennos. Joten kyllä lähärinkin olis osattava.. Ja jos ap kerta mielii sh-kouluunkin, niin...... Eikä töissä voi sanoa että ei uskalla jakaa lääkkeitä - se on hoitajan työtä. Sama kun raksamies ei uskaltas rakentaa.
Kai sitä matikkaa työnnetään aloille joissa sitä tarvitaan oleellisesti? :D Olishan mulla vaihtoehtona lähtee sinne lasten puolelle huutoa ja itkua kuuntelemaan mutta ei noi lapset oo niin lähellä sydäntä.. Oon pyytänyt apua ja jokanen neuvoo eri tavalla ja sen seurauksena oon sekasin nyt kaikista laskutavoista eikä ykskään tunnu järkevältä. Kukaan ei koskaan osaa selittä että miks mikäkin luku tulee minnekkin, päättelevät vaan sanallisista tehtävistä että toi tonne ja toi tonne. Ei se mua auta, kun en ymmärrä miks mikäkin menee mihinkin.
Ap
Tuntuu että olisko sit tekosyy lopettamiselle .. Ainakaan sulla ei motivaatio oo kohillaan kun luovutat helposti. Kysyppä koulusta moniko on lopettanu kun ei osaa laskuja?
Harjoitusta, harjoitusta. Ne laskukaavat oppii lopulta ulkoa, jos vain harjoittelee kunnolla ja pitkäjänteisesti. Se on itsestäsi kiinni.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:30"]Tuntuu että olisko sit tekosyy lopettamiselle .. Ainakaan sulla ei motivaatio oo kohillaan kun luovutat helposti. Kysyppä koulusta moniko on lopettanu kun ei osaa laskuja?
[/quote]
Jaa jos olen yrittänyt ja yrittänyt, laskenut kotona (yrittänyt laskea), pyytänyt apua ulkopuolisilta, pyytänyt apua opettajalta, ottanut lisäopetusta - niin sun mielestä olen luovuttaja ja tää on tekosyy?
Niin, ei olekkaan varmaan moni lopettanut. Arvaappamoniko niistä on niitä, joiden takia v. 2012 oli melkein 11000 lääkevirhetapausta pelkästään helsingissä? Moni johti kuolemaan, moni muuhun ongelmaan. Sekö on parempi?
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]Jakaako lähärit lääkkeet? Eiks se oo sairaanhoitajan työtä?!?
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Onhan noita liuoksia monenlaisia joita lähärit joutuu tekemään, se vaan riippuu paljon työpaikasta. Hepariinikin pitää laimentaa, lapsillekki vielä laimennoksesta tehdä laimennos. Joten kyllä lähärinkin olis osattava.. Ja jos ap kerta mielii sh-kouluunkin, niin...... Eikä töissä voi sanoa että ei uskalla jakaa lääkkeitä - se on hoitajan työtä. Sama kun raksamies ei uskaltas rakentaa.
[/quote]
No ei ole mitään erikoisia liuoksia tullu vastaan ikinä ja kohta 11v alalla ollut. Ja aina kun jotain uutta tulee niin yhdessä tiimin kans katsotaan ne/kysytään sh:lta tai vaikka lääkäriltä jos ollaan epävarmoja.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:31"]Harjoitusta, harjoitusta. Ne laskukaavat oppii lopulta ulkoa, jos vain harjoittelee kunnolla ja pitkäjänteisesti. Se on itsestäsi kiinni.
[/quote]
Kyllä tässä on jo 2 vuotta opeteltu. Neljä viikkoa enää aikaa, tai ei pääse syksyllä koulutusohjelmaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]Jakaako lähärit lääkkeet? Eiks se oo sairaanhoitajan työtä?!?
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei ole mitään erikoisia liuoksia tullu vastaan ikinä ja kohta 11v alalla ollut. Ja aina kun jotain uutta tulee niin yhdessä tiimin kans katsotaan ne/kysytään sh:lta tai vaikka lääkäriltä jos ollaan epävarmoja.
[/quote]
Ja entäs se mun amk:n meno - minä sairaanhoitajana ja multa kysytään apua? Niinpä
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]Jakaako lähärit lääkkeet? Eiks se oo sairaanhoitajan työtä?!?
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja entäs se mun amk:n meno - minä sairaanhoitajana ja multa kysytään apua? Niinpä
Ap
[/quote]
Kokeile nyt ensin lähäriks, mieti sitte. Sullahan on vielä 4 viikkoo aikaa!
Älä lopeta kesken. Siskoni tytär kävi yli 10 kertaa lääkelaskukokeessa ennenkuin sai sen läpi. Nyt ollut jo 3v vakituisena lähihoitajana vanhusten parissa ja vuosi sitten osti oman asunnon kun sai asuntolainan. Tsemppiä.t.ammattivalittaja
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]Jakaako lähärit lääkkeet? Eiks se oo sairaanhoitajan työtä?!?
[/quote]
Ap