Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla velvollisuus kertoa exälle taudista?

Vierailija
29.04.2015 |

Exäni ehti pettää mua hetken aikaa ennenkuin jäi kiinni, jätin hänet. Kyselin jo silloin, että käyttikö kumia kun petti mua, että pitäisikö mun mennä varmuudeksi testeihin. Kirkkain silmin sanoi, että tottakai käytti, ei mitään hätää.

Kävin nyt sitten viime viikolla varmuuden vuoksi testeissä ja kävi ilmi, että klamydianhan se mulle oli tartuttanut mukavana jäähyväislahjana.

Nyt vähän painin omantunnonkysymysten kanssa, koska periaatteessahan tuosta kai olisi kohteliasta ilmoittaa, mutta oon tasan sen verran katkera ämmä, ettei hirveesti tee mieli. Varsinkin kun exä nyt ilmeisesti tällä hetkellä seurustelee sen tautisen akan kanssa, jonka kanssa mua pettikin ja jolta tuon taudin alunperin nappasi (siis oletettavasti, en mä tiedä vaikka olisi pettänyt mua kokonaisen haaremin kanssa, mutta tästä salasuhteesta jäi ainoastaan kiinni kuitenkin).

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:33"]

Klamydia on lainsäädännössä mm. HIV:n ja tuberkuloosin ohella luokiteltu yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi. Sen vuoksi sinulla on lakisääteinen velvollisuus joko itse informoida ex-kumppaniasi tai antaa hänen yhteystietonsa oman terveyskeskuksesi infektiohoitajalle, jotta terveyskeskus pystyy kontaktoimaan kaikki mahdolliset tartunnan saaneet. Näistä on tullut tuomioita, etenkin HIV:iä koskien. T: lääkäri

[/quote]

Lääkäri varmaan tietää, että ensisijainen vastuu saada kaikki tartunnansaaneet jäljitetyksi on lääkärillä? 

Vierailija
82/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:21"]

Ilmoittaminen tarkoittaa tässä tapauksessa tartuntatautirekisteriin ilmoittautumista. Oikeudenkäynneissä ei ole ollut mitään tekemistä tautiluokitusten kanssa. Herpeksen tartuttamisesta ei ole tuomioita. 

[/quote]

Tartuntataudeista säädetään rikoslain 44 luvun 2. pykälässä ja se ei tosiaankaan koske herpestä. Herpeksen tartuttamisesta on kuitenkin pahoinpitely tuomioita, kun tartuttaminen on katsottu tuottamukselliseksi.

Keneltäkään itseltään ei edellytetä tartuntatautirekisteriin ilmoittautumista, vaan se on tartuntatautiasetuksen mukaan lääkärin velvollisuus salassapitosäännösten estämättä. Samoin on velvollinen kertomaan lääkärille, keneltä tauti on voinut tarttua, mutta sitä velvollisuutta kertoa sukupuolitaudeista ei ole kuin tartuntatautien leviämisen ehkäisyä varten ja nimenomaan lääkärille.

Lääkärillä on velvollisuus asetuksen mukaan huolehtia ilmoituksista ja selvityksistä. Henkilön tietojen välittämisestä ja käsittelystä on myös säädetty tarkkaan tartuntatautiasetuksessa. Tartuntatauti-ilmoituksen vastaanottaja ei saa välittää tietoja kuin sen mukaisesti, henkilötietojen hävittämisestä on säädetty ja osaa tiedoista ei asetuksen mukaan saa tallentaa potilastietoihinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä