Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla velvollisuus kertoa exälle taudista?

Vierailija
29.04.2015 |

Exäni ehti pettää mua hetken aikaa ennenkuin jäi kiinni, jätin hänet. Kyselin jo silloin, että käyttikö kumia kun petti mua, että pitäisikö mun mennä varmuudeksi testeihin. Kirkkain silmin sanoi, että tottakai käytti, ei mitään hätää.

Kävin nyt sitten viime viikolla varmuuden vuoksi testeissä ja kävi ilmi, että klamydianhan se mulle oli tartuttanut mukavana jäähyväislahjana.

Nyt vähän painin omantunnonkysymysten kanssa, koska periaatteessahan tuosta kai olisi kohteliasta ilmoittaa, mutta oon tasan sen verran katkera ämmä, ettei hirveesti tee mieli. Varsinkin kun exä nyt ilmeisesti tällä hetkellä seurustelee sen tautisen akan kanssa, jonka kanssa mua pettikin ja jolta tuon taudin alunperin nappasi (siis oletettavasti, en mä tiedä vaikka olisi pettänyt mua kokonaisen haaremin kanssa, mutta tästä salasuhteesta jäi ainoastaan kiinni kuitenkin).

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:33"]

Klamydia on lainsäädännössä mm. HIV:n ja tuberkuloosin ohella luokiteltu yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi. Sen vuoksi sinulla on lakisääteinen velvollisuus joko itse informoida ex-kumppaniasi tai antaa hänen yhteystietonsa oman terveyskeskuksesi infektiohoitajalle, jotta terveyskeskus pystyy kontaktoimaan kaikki mahdolliset tartunnan saaneet. Näistä on tullut tuomioita, etenkin HIV:iä koskien. T: lääkäri

[/quote]

Ap, lähetä se lyhyt tekstari. Vähemmän paskaa tulee mahdollisesti niskaan niin. Ei tarvitse ilmaista mitään tunteita enää. 

Vierailija
62/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni jo vahingossa väärään topikkiinkin, mutta siis ymmärtääkseni kaikki nää tuomiot tautien levittelystä ovat tulleet nimenomaan siitä, että henkilö on ollut tietoinen taudistaan ja tartuttanut sitä tahallisesti eteenpäin informoimatta toista osapuolta tartunnastaan. En ole perehtynyt asiaan sen enempää, mutta luulisi sen olevan esimerkiksi tässä tapauksessa eri kun ap ei ole ketään tartuttanut eli eihän kyseessä voi olla vahingonteko tai pahoinpitely. Lähinnä kusipäisyys jos asian niin näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:18"]

Jaa, itse olet yli-ihmisenä kaikkien katkeruuden tunteiden yläpuolella ja vaikka Ap ilmoittaisi, mistä tietäisit miten siihen reagoidaan? Viitsivätkö tehdä mitään asia hyväksi.

Tekevät mitä tekevät, ei se ole ap'n ongelma enää.

On myös vaikea suhtautua empaattisesti ihmiseen, joka valehteli kumin käytöstä (eikä tule edes koskaan pyytämään tätä anteeksi). Tiesi varmasti ettei voi olla varma salapanon täydellisestä taudittomuudesta. Ap:lle olisi voinut tarttua vaikka HIV ja se olisi voinut muhia vaikka kuinka kauan, jollei Ap olisi oma-aloitteisesti käynyt testeissä.

Kondomin käytöstä valehtelu on näillä tiedoilla puhdasta spekulointia, eikä edes kovin oleellista.

Sitten ihminen joka suuttuu oman terveytensä vaarantamisesta ja toisen täydellisestä empatiakyvyttömyydestä, on jotenkin lapsellinen? 

Enhän minä ap'ta syytä lapselliseksi ja kostonhimoiseksi, vaan näitä kommentoijia joiden mielestä ilman muuta pitäisi jättää kertomatta. Ap'lla on täysi oikeus olla vihainen, katkera jne ja niiden tunteiden yläpuolelle nouseminen vaatii luonteenlujuutta, joten on mielestäni ihan inhimillistä mikäli ap jättää kertomatta. Moraalitonta se silti on ja moraalittoman ratkaisun suositteleminen lapselliseen kostonhimoon pohjautuen kertoo paljon suosittelijastaan.

Vierailija
64/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:57"]

Jaa, itse olet yli-ihmisenä kaikkien katkeruuden tunteiden yläpuolella ja vaikka Ap ilmoittaisi, mistä tietäisit miten siihen reagoidaan? Viitsivätkö tehdä mitään asia hyväksi.

On myös vaikea suhtautua empaattisesti ihmiseen, joka valehteli kumin käytöstä (eikä tule edes koskaan pyytämään tätä anteeksi). Tiesi varmasti ettei voi olla varma salapanon täydellisestä taudittomuudesta. Ap:lle olisi voinut tarttua vaikka HIV ja se olisi voinut muhia vaikka kuinka kauan, jollei Ap olisi oma-aloitteisesti käynyt testeissä.

Kondomin käytöstä valehtelu on näillä tiedoilla puhdasta spekulointia, eikä edes kovin oleellista.

Sitten ihminen joka suuttuu oman terveytensä vaarantamisesta ja toisen täydellisestä empatiakyvyttömyydestä, on jotenkin lapsellinen? 

Enhän minä ap'ta syytä lapselliseksi ja kostonhimoiseksi, vaan näitä kommentoijia joiden mielestä ilman muuta pitäisi jättää kertomatta. Ap'lla on täysi oikeus olla vihainen, katkera jne ja niiden tunteiden yläpuolelle nouseminen vaatii luonteenlujuutta, joten on mielestäni ihan inhimillistä mikäli ap jättää kertomatta. Moraalitonta se silti on ja moraalittoman ratkaisun suositteleminen lapselliseen kostonhimoon pohjautuen kertoo paljon suosittelijastaan.

En mielestäni suositellut moraalitonta ratkaisua Ap:lle. Ylitulkitsit ja hyppäsit asioiden edelle. Tuossa ylhäällä kirjoitin myös kommentteja sen puolesta, että Ap:n pitäisi kertoa päästäkseen itse vähemmällä, joten älä vedä johtopäätöksiä yhdestä kommentista, kun kokonaiskuva minusta koostuu useasta kommentista. 

Ap:llä on sitä paitsi laillinen velvollisuus kertoa ja silloin ei tarvitse edes punnita kenenkään moraalia.

Vierailija
65/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin exälle sähköpostia. En tiedä kuinka usein käy sähköpostejansa lukemassa vai käykö ollenkaan, mutta mun laillinen velvollisuuteni on nyt täytetty.

- ap

Vierailija
66/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:33"]

Laitoin exälle sähköpostia. En tiedä kuinka usein käy sähköpostejansa lukemassa vai käykö ollenkaan, mutta mun laillinen velvollisuuteni on nyt täytetty.

- ap

Hienoa Ap. Olen ylpeä sinusta. Ja todennäköisesti suurin osa muistakin kommentoijista.

Vierailija
67/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:27"]

En mielestäni suositellut moraalitonta ratkaisua Ap:lle. Ylitulkitsit ja hyppäsit asioiden edelle. Tuossa ylhäällä kirjoitin myös kommentteja sen puolesta, että Ap:n pitäisi kertoa päästäkseen itse vähemmällä, joten älä vedä johtopäätöksiä yhdestä kommentista, kun kokonaiskuva minusta koostuu useasta kommentista. 

[/quote]

Ohis, mutta jos haluat, että kokonaiskuva sinusta koostuu useasta kommentista, niin kannattaisi tehdä nimimerkki tai käyttää jotain allekirjoitusta.

Vierailija
68/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:27"]

[/quote]

Ohis, mutta jos haluat, että kokonaiskuva sinusta koostuu useasta kommentista, niin kannattaisi tehdä nimimerkki tai käyttää jotain allekirjoitusta.

[/quote]

Todellinen ohis sen jälkeen kun ketju on jo saatu päätökseen.

Vierailija
69/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:15"]

Olet velvollinen kertomaan taudista kaikille seksikumppaneillesi. Jos et kerro ja jäät kiinni, saatat saada syytteen!

[/quote]

Jotenkin mä en usko, että tosta mitään syytteitä tulis. Siis jos joku levittää tahallaan vaikka HIViä niin sitten, mutta tolla logiikallahan sä saisit syytteen jo siitä kun aivastat jonkun naamalle flunssaisena.

[/quote]

Herpeksen levittämisestä ainakin voi saada jonkun tuomion, korvauksien maksua siis. On ollut tapauksia.

[/quote]

Saisko jotain lähdettä?
Herpes-virustahan kantaa tietoisesti tai tietämättään arviolta yli viidesosa suomalaisista. Ja edes kondomi ei välttämättä suojaa siltä. Mun on kyllä todella vaikea uskoa tähän. Varsinkin jos jollain on hirvee paise huulissa tai kukkakaalikulli niin kyllä varmaan itsesuojeluvaistokin sanoo, ettei siihen mennä kosketteleen. 

[/quote]

Löytyy hakemalla, en jaksa etsiä. Herpeksestä voi aika varmuudella tietää, keneltä se on, jos oireet puhkeavat, koska ne tulevat normaalisti muutamassa päivässä viimeistään. Noissa tapauksissa herpeksen kantaja on varmaan todettu lääkärissä kantajaksi ja oli tietoinen, mutta oli valehdellut. Miksi eroaisi HIV:istä muuten kuin niin, että HIV:istä saa huomattavasti kovemman tuomion, koska herpes on lievempi riesa? 

[/quote]

Älä levitä valheellista tietoa. Todistustaakka on sinulla, 'en jaksa etsiä' ei nyt ihan kata tätä puppua.

Vierailija
70/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:17"]

Herpeksestä voi aika varmuudella tietää, keneltä se on, jos oireet puhkeavat, koska ne tulevat normaalisti muutamassa päivässä viimeistään. 

[/quote]

Tuo nyt on ihan täyttä sontaa. Kaikille ei tule tartunnasta mitään oireita tai oireet ovat niin lieviä, että jäävät huomaamatta. Toisaalta vaikkapa stressaava elämäntilanne voi laukaista oireet rajuinakin vaikka 20 vuoden päästä tartunnasta "ensimmäistä kertaa".

T: Aiheetta uskottomuudesta ja herpestartunnasta syytetty, joka sattuneesta syystä joutui ottamaan asiasta hieman selvää

[/quote]

^

Vierailija
71/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:46"]

Herpeksestä voi aika varmuudella tietää, keneltä se on, jos oireet puhkeavat, koska ne tulevat normaalisti muutamassa päivässä viimeistään. 

[/quote]

Tuo nyt on ihan täyttä sontaa. Kaikille ei tule tartunnasta mitään oireita tai oireet ovat niin lieviä, että jäävät huomaamatta. Toisaalta vaikkapa stressaava elämäntilanne voi laukaista oireet rajuinakin vaikka 20 vuoden päästä tartunnasta "ensimmäistä kertaa".

T: Aiheetta uskottomuudesta ja herpestartunnasta syytetty, joka sattuneesta syystä joutui ottamaan asiasta hieman selvää

[/quote]

^

[/quote]

Niin ja usein muuten se pettäjä syyttää pettämisestä, kun petty kumppani saa tuliaisia. Klassikko.

Vierailija
72/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt meni vielä johonkin yläasteaikaseen sähköpostiin, ettei varmasti tule ikinä näkemään koko viestiä?

Vierailija
73/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:57"]

Ap:n eksällä ja uudella olisi kaikki mahdollisuudet kuitenkin pitää huoli terveydestään. Ja jos ja kun ovat ilman kumia sutineet enemmänkin, niin mikään ei estäisi hoitamasta toimenpiteitä, joita sellaiseen seksielämään kuuluu, eli testit. Pitäisi tajuta mennä ilman ap:n väliintuloakin.

Vierailija
74/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:47"]

Kai nyt meni vielä johonkin yläasteaikaseen sähköpostiin, ettei varmasti tule ikinä näkemään koko viestiä?

[/quote]

En kyllä osaa yhtään sanoa, että kuinka usein tuota sähköpostiansa tarkistaa vai tarkistaako ollenkaan, mutta tieto on nyt kuitenkin välitetty eikä enää mun käsissäni. Laki ei tietääkseni määrittele mitä väyliä pitkin tää asia pitäis välittää, joten olisin mä kai voinut pistää sen kirjekyyhkynkin mukaan tai vaikka lähettää savumerkkejä. 

Vierailija
75/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:46"]

[/quote]

[/quote]

^

[/quote]

Jos oireet puhkeavat ensimmäisen kerran vuosikausia tartunnan jälkeen, niin aika meedio saa olla, että varmasti tietää keneltä sen on saanut (tai sitten on ollut vain yksi seksikumppani).

Vierailija
76/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin vaan viestin että kandee käydä testeissä kun kaikensortin kuppapilluja panee ilman kumia. Ja kiittäisin vitusti enkä kertois mikä tauti. Menköön huoripukki ite testeihin jakorasiansa kanssa.

Vierailija
77/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattahan se mies olla jo tietoinen taudista? Klamydiahan on miehillä useammin oireellinen kun naisilla.

Vierailija
78/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klamydia on lainsäädännössä mm. HIV:n ja tuberkuloosin ohella luokiteltu yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi. Sen vuoksi sinulla on lakisääteinen velvollisuus joko itse informoida ex-kumppaniasi tai antaa hänen yhteystietonsa oman terveyskeskuksesi infektiohoitajalle, jotta terveyskeskus pystyy kontaktoimaan kaikki mahdolliset tartunnan saaneet. Näistä on tullut tuomioita, etenkin HIV:iä koskien. T: lääkäri

[/quote]

No jos lääkäri ei tiedä, että hiv kuuluu ilmoitettaviin, mutta ei yleisvaarallisiin niin toivottavasti en koskaan joudu sellaisen lääkärin hoitoon.

Vierailija
79/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:12"]

[/quote]

No jos lääkäri ei tiedä, että hiv kuuluu ilmoitettaviin, mutta ei yleisvaarallisiin niin toivottavasti en koskaan joudu sellaisen lääkärin hoitoon.

[/quote]

Klamydiakaan ei kuulu yleisvaarallisiin vaan ilmoitettaviin mm.tuhkarokon yms. kanssa

Vierailija
80/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaminen tarkoittaa tässä tapauksessa tartuntatautirekisteriin ilmoittautumista. Oikeudenkäynneissä ei ole ollut mitään tekemistä tautiluokitusten kanssa. Herpeksen tartuttamisesta ei ole tuomioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi