Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla velvollisuus kertoa exälle taudista?

Vierailija
29.04.2015 |

Exäni ehti pettää mua hetken aikaa ennenkuin jäi kiinni, jätin hänet. Kyselin jo silloin, että käyttikö kumia kun petti mua, että pitäisikö mun mennä varmuudeksi testeihin. Kirkkain silmin sanoi, että tottakai käytti, ei mitään hätää.

Kävin nyt sitten viime viikolla varmuuden vuoksi testeissä ja kävi ilmi, että klamydianhan se mulle oli tartuttanut mukavana jäähyväislahjana.

Nyt vähän painin omantunnonkysymysten kanssa, koska periaatteessahan tuosta kai olisi kohteliasta ilmoittaa, mutta oon tasan sen verran katkera ämmä, ettei hirveesti tee mieli. Varsinkin kun exä nyt ilmeisesti tällä hetkellä seurustelee sen tautisen akan kanssa, jonka kanssa mua pettikin ja jolta tuon taudin alunperin nappasi (siis oletettavasti, en mä tiedä vaikka olisi pettänyt mua kokonaisen haaremin kanssa, mutta tästä salasuhteesta jäi ainoastaan kiinni kuitenkin).

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:59"]

Tässä ei ole exästä eikä sen nyxästä kysymys vaan kaikista heidän edellisistä ja tulevista seksikummpaneistaan ja taas näiden kumppaneista. Täysin viattomista ihmisistä joita et tunne. Sinulla on velvollisuus kertoa tai antaa terveydenhuoltohenkilökunnan lähettää kirje mahdollisesta altistuksesta ihan vain sen takia että taudin leviäminen pidetään kurissa.

[/quote]

Ja vastuuttomista ihmisistä tulisi yhtäkkiä ja pysyvästi vastuullisia niin että tulevatkin kumppanit olisivat turvassa? Toivossa on hyvä elää, mutta nykytilanne puhuu puolestaan.

Ap voi kyllä päästä helpolla ja lähettää exälle neutraalin tekstarin asiasta ja sitten ei ole enää missään tekemisissä...

Vierailija
42/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole exästä eikä sen nyxästä kysymys vaan kaikista heidän edellisistä ja tulevista seksikummpaneistaan ja taas näiden kumppaneista. Täysin viattomista ihmisistä joita et tunne. Sinulla on velvollisuus kertoa tai antaa terveydenhuoltohenkilökunnan lähettää kirje mahdollisesta altistuksesta ihan vain sen takia että taudin leviäminen pidetään kurissa.

[/quote]

Mikä näitä ihmisiä estää käyttämästä kortsua? Silloin kun me jätettiin avokkini kanssa kumit pois niin käytiin kumpikin testeissä, että tiedettiin olevamme terveitä.

Miten jotkut ihmiset eivät tajua, JOS ET KÄYTÄ KONDOMIA NIIN SULLE VOI TULLA TAUTI. Ei se nyt voi olla yhden tai kahden ihmisen vastuulla tiedottaa, että "hei varokaa tauteja" kun nykyään tätä seksivalistusta toitotetaan ihmisille jo suunnilleen eskarista asti.

En nyt ota kantaa siihen, että kannattaako kertoa tai kertoisinko itse, mutta kuitenkin. Ei ole mitään "viattomia ihmisiä", joille vaan tauti ilmestyy jostain kumman syystä, kyllä sitä itse täytyy aika pitkälle edesauttaa harrastamalla seksiä ilman suojaa. Ellei sitten ole tällainen tapaus kuin tää pettämiskeissi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ukko tajuaa totuuden kun pissiminen rupeaa kirvelemään ja kulli valumaan limaa:D Toisaalta mieheltä voi mennä kyky saada lapsia klamydian vuoksi mikä voi olla miehellekin suuri suru. Vaikka mies onkin syyllinen niin kerro taudista.

Vierailija
44/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:42"]

Ompa lapsellisen kostonhimoista porukkaa ketju täynnä.

Mitä jos nousisit sen exäsi yläpuolelle ja hoitaisit sinä kuitenkin asian ihan niinkuin se kuuluu?

Ei kostonhimossaan kannata alkaa yhtä idiootiksi itse.

[/quote]

Missäs exän ilmoitus viipyy? Vai eikö muka vielä olisi tajunnut tautiaan? Ap voi miettiä ilmoittaisiko exä jos tietäisi. Valehtelihan jo kumin käytöstä...

[/quote]

En muista tarkkoja lukuja, mutta aika iso osa miehistä voi kantaa klamydiaa oireettomana. Vielä isompi osa naisista klamydia on oireeton. Siksihän se leviääkin niin helposti.

[/quote]

Leviää lähinnä siksi, että ihmiset ovat liian typeriä käyttääkseen kondomia.

Vierailija
45/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHmiset kun useinmiten ajattelevat, että ei osu omalle kohdalle. Miten oireeton taudin kantaja voi edes tietää, että osuiko, jos kukaan ei kerro.

Vierailija
46/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä epäilen aika vahvasti, että nainen ottaisi edellisiin panoihinsa mitään yhteyttä, vaikka kuulisikin taudistaan.

Vierailija
47/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:07"]

Kyllä ukko tajuaa totuuden kun pissiminen rupeaa kirvelemään ja kulli valumaan limaa:D Toisaalta mieheltä voi mennä kyky saada lapsia klamydian vuoksi mikä voi olla miehellekin suuri suru. Vaikka mies onkin syyllinen niin kerro taudista.

[/quote]

Kun ei kaikki oireile. Siinä se juju onkin. Mistä tietää olevansa sairas, kun virus ei oireile mitenkään?

Vierailija
48/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:09"]

IHmiset kun useinmiten ajattelevat, että ei osu omalle kohdalle. Miten oireeton taudin kantaja voi edes tietää, että osuiko, jos kukaan ei kerro.

[/quote]

Kukaan ei kerro, jos kaikki ajattelevat, kuten oireeton taudin kantaja. Testeissä pitäisi käydä suojaamattomien panojen jälkeen. Mutta kai se on liian raskasta ottaa vastuuta omasta terveydestään ja muiden pitäisi sekin tehdä.

Vierailija
49/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos nousisit sen exäsi yläpuolelle ja hoitaisit sinä kuitenkin asian ihan niinkuin se kuuluu?

[/quote]

Missäs exän ilmoitus viipyy? Vai eikö muka vielä olisi tajunnut tautiaan? Ap voi miettiä ilmoittaisiko exä jos tietäisi. Valehtelihan jo kumin käytöstä...

[/quote]

Exä ilmoittelee tai ei ilmoittele ihan sen mukaan minkä sortin vipeltäjä sattuu olemaan. Miksi ihmeessä aikuinen ihminen ratkoisi moraalisia ongelmia sen pohjalta, miten huono moraali jollain toisella sattuu olemaan?

"Mutku toi alotti!!!", niinkö?  Yleensä tuosta kasvetaan ulos suurinpiirtein siinä vaiheessa, kun hiekkalaatikkoikä jää taakse.

Lapsellista ja kostonhimoista porukkaa, kuten sanoin ja viestisi on siitä oikein malliesimerkki.

Vierailija
50/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:10"]

[/quote]

Kun ei kaikki oireile. Siinä se juju onkin. Mistä tietää olevansa sairas, kun virus ei oireile mitenkään?

[/quote]

No jos esimerkiksi sorkkii sillä kullillaan mitä tahansa kuppavittuja ilman kortsua niin ehkä kannattaa olettaa. Käydä testeissä varmuuden vuoksi. Sehän on ilmaista. Mutta jotkut ihmiset kai vaan tykkäävät pysyä onnellisen tietämättöminä ja ajatella, että niin kauan kun ne kivekset eivät putoa tai pimppi puske mätiä kaloja pihalle niin kaikki on a-ok.

Vierailija
51/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:06"]

[/quote]

[/quote]

En muista tarkkoja lukuja, mutta aika iso osa miehistä voi kantaa klamydiaa oireettomana. Vielä isompi osa naisista klamydia on oireeton. Siksihän se leviääkin niin helposti.

[/quote]

Leviää lähinnä siksi, että ihmiset ovat liian typeriä käyttääkseen kondomia.

[/quote]

Tuokin on totta. Ei se silti oikeuta kertomatta jättämiseen. Joku voi asiasta jopa oppia jotain. Niin minäkin opin typerässä nuoruudessani. Onneksi oli vain klamydia ja onneksi seksikumppani kertoi kantavansa sitä (siis oli käynyt testeissä ja todennäköisesti saanut sen minulta), sillä minä en olisi muuten saanut asiaa selville. Ja minä kerroin omille kumppaneilleni, parilla oli, pari oli päässyt pälkähästä.

Jos asiasta ei kerrottaisi, niin leviäisi vielä pahemmin. Niin ja tämän jälkeen minä aloin käyttämään kondomia ja yhden illan suhteetkin väheni kummasti. Nyt yli 10 vuotta terveenä ja onnellisesti naimisissa.

Vierailija
52/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:09"]

[/quote]

Kukaan ei kerro, jos kaikki ajattelevat, kuten oireeton taudin kantaja. Testeissä pitäisi käydä suojaamattomien panojen jälkeen. Mutta kai se on liian raskasta ottaa vastuuta omasta terveydestään ja muiden pitäisi sekin tehdä.

[/quote]

Pitäisi käydä juu. Harmi vain, kun terveyskeskus ei ota vastaan näitä varmistelijoita. Suostuvat ottamaan kokeet vain, jos on oireita tai kumppani on kertonut taudista. Tietty aina kannattaa sanoa, että kumppani on kertonut. Kesän loput ovat muuten terveyskeskuksen ruuhkahuippuja sukupuolitautitesteissä.

Vierailija
53/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:46"]

Herpeksestä voi aika varmuudella tietää, keneltä se on, jos oireet puhkeavat, koska ne tulevat normaalisti muutamassa päivässä viimeistään. 

[/quote]

Tuo nyt on ihan täyttä sontaa. Kaikille ei tule tartunnasta mitään oireita tai oireet ovat niin lieviä, että jäävät huomaamatta. Toisaalta vaikkapa stressaava elämäntilanne voi laukaista oireet rajuinakin vaikka 20 vuoden päästä tartunnasta "ensimmäistä kertaa".

T: Aiheetta uskottomuudesta ja herpestartunnasta syytetty, joka sattuneesta syystä joutui ottamaan asiasta hieman selvää

Vierailija
54/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:11"]

[/quote]

[/quote]

Exä ilmoittelee tai ei ilmoittele ihan sen mukaan minkä sortin vipeltäjä sattuu olemaan. Miksi ihmeessä aikuinen ihminen ratkoisi moraalisia ongelmia sen pohjalta, miten huono moraali jollain toisella sattuu olemaan?

"Mutku toi alotti!!!", niinkö?  Yleensä tuosta kasvetaan ulos suurinpiirtein siinä vaiheessa, kun hiekkalaatikkoikä jää taakse.

Lapsellista ja kostonhimoista porukkaa, kuten sanoin ja viestisi on siitä oikein malliesimerkki.

[/quote]

Jaa, itse olet yli-ihmisenä kaikkien katkeruuden tunteiden yläpuolella ja vaikka Ap ilmoittaisi, mistä tietäisit miten siihen reagoidaan? Viitsivätkö tehdä mitään asia hyväksi. On myös vaikea suhtautua empaattisesti ihmiseen, joka valehteli kumin käytöstä (eikä tule edes koskaan pyytämään tätä anteeksi). Tiesi varmasti ettei voi olla varma salapanon täydellisestä taudittomuudesta. Ap:lle olisi voinut tarttua vaikka HIV ja se olisi voinut muhia vaikka kuinka kauan, jollei Ap olisi oma-aloitteisesti käynyt testeissä. 

Sitten ihminen joka suuttuu oman terveytensä vaarantamisesta ja toisen täydellisestä empatiakyvyttömyydestä, on jotenkin lapsellinen? 

Vierailija
55/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, nyt on pari vähän turhan ehdotonta ihmistä täällä kiukuttelemassa. Ihmiset tekee virheitä. Exän teko ei ole mitenkään oikeutettua, mutta eipä se kertomatta jättäminenkään ole mitenkään oikeutettua.

Itse ainakin soittaisin vahingoniloisena ja totesin, että kannattiko senkin ällöttävä tautipesäke ja kiitti kitusti klamydiasta, sitä juuri kaipasinkin. Toteaisin vielä varmaan, että toivottavasti on huorannut useammankin kanssa jo ja HIV kolkuttelisi ovella.

Vaikka kertominen on oikein, niin ei sitäkään tarvitse tehdä nätisti. Syyllistäminen on joskus maailman ihanin kosto.

Vierailija
56/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:22"]

Oikeasti, nyt on pari vähän turhan ehdotonta ihmistä täällä kiukuttelemassa. Ihmiset tekee virheitä. Exän teko ei ole mitenkään oikeutettua, mutta eipä se kertomatta jättäminenkään ole mitenkään oikeutettua.

Itse ainakin soittaisin vahingoniloisena ja totesin, että kannattiko senkin ällöttävä tautipesäke ja kiitti kitusti klamydiasta, sitä juuri kaipasinkin. Toteaisin vielä varmaan, että toivottavasti on huorannut useammankin kanssa jo ja HIV kolkuttelisi ovella.

Vaikka kertominen on oikein, niin ei sitäkään tarvitse tehdä nätisti. Syyllistäminen on joskus maailman ihanin kosto.

[/quote]

Mahtavatko syyllistyä? Saattaa vielä kaikki kääntyä Ap:n syyksi ja tapahtunut sattuu kahta kauheammin. 

Ap kuitenkin voisi tosiaan vaan päästä helpolla ja lähettää yhden lauseen mittaisen tekstarin exälle ja sitten kaikki olisi päätöksessä ja ohi. Mihinkään sanaharkkaan ei kannata enää ryhtyä - ei ole sen arvoista.

Vierailija
57/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:25"]

[/quote]

Mahtavatko syyllistyä? Saattaa vielä kaikki kääntyä Ap:n syyksi ja tapahtunut sattuu kahta kauheammin. 

Ap kuitenkin voisi tosiaan vaan päästä helpolla ja lähettää yhden lauseen mittaisen tekstarin exälle ja sitten kaikki olisi päätöksessä ja ohi. Mihinkään sanaharkkaan ei kannata enää ryhtyä - ei ole sen arvoista.

[/quote]

No oho. Joku sentään on sitä mieltä, että pitäisi kertoa. Siis minulle ihan sama, että miten kerrotaan, kunhan kerrotaan. Turha itkeä sitä, että maito on jo kaatunut. Kunhan annetaan mahdollisuudet korjata sotkut.

Vierailija
58/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:25"]

[/quote]

[/quote]

No oho. Joku sentään on sitä mieltä, että pitäisi kertoa. Siis minulle ihan sama, että miten kerrotaan, kunhan kerrotaan. Turha itkeä sitä, että maito on jo kaatunut. Kunhan annetaan mahdollisuudet korjata sotkut.

[/quote]

Ap:n päätös. Ulkopuolelta tulevaa pakkoa kertoa ei hänellä ole. Mutta jaksaako jäädä miettimään asiaa? Saako tuollaisesta kostosta oikeasti tyydytystä? Tosin ymmärrän että ottaa päähän olla se ainoa moraalinen sankari. Mutta ehkä niiltä kahdelta tyhmältä ei voi odottaa mitään korkeatasoisempaa käytöstä ja Ap voi olla tyytyväinen päästessään niin tyhmästä ja vastuuttomasta miehestä eroon. 

Vierailija
59/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klamydia on lainsäädännössä mm. HIV:n ja tuberkuloosin ohella luokiteltu yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi. Sen vuoksi sinulla on lakisääteinen velvollisuus joko itse informoida ex-kumppaniasi tai antaa hänen yhteystietonsa oman terveyskeskuksesi infektiohoitajalle, jotta terveyskeskus pystyy kontaktoimaan kaikki mahdolliset tartunnan saaneet. Näistä on tullut tuomioita, etenkin HIV:iä koskien. T: lääkäri

Vierailija
60/82 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän voi olla, että se tietää jo ja on jättänyt sulle kertomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän