Onko mulla velvollisuus kertoa exälle taudista?
Exäni ehti pettää mua hetken aikaa ennenkuin jäi kiinni, jätin hänet. Kyselin jo silloin, että käyttikö kumia kun petti mua, että pitäisikö mun mennä varmuudeksi testeihin. Kirkkain silmin sanoi, että tottakai käytti, ei mitään hätää.
Kävin nyt sitten viime viikolla varmuuden vuoksi testeissä ja kävi ilmi, että klamydianhan se mulle oli tartuttanut mukavana jäähyväislahjana.
Nyt vähän painin omantunnonkysymysten kanssa, koska periaatteessahan tuosta kai olisi kohteliasta ilmoittaa, mutta oon tasan sen verran katkera ämmä, ettei hirveesti tee mieli. Varsinkin kun exä nyt ilmeisesti tällä hetkellä seurustelee sen tautisen akan kanssa, jonka kanssa mua pettikin ja jolta tuon taudin alunperin nappasi (siis oletettavasti, en mä tiedä vaikka olisi pettänyt mua kokonaisen haaremin kanssa, mutta tästä salasuhteesta jäi ainoastaan kiinni kuitenkin).
Kommentit (82)
Siis sehän on ihan mahdollista, että käyttikin kumia pannessa, muttei käyttänyt esim suuseksissä jossa tarttuu. Tiedän ihmeen monta tapausta jotka luulee että suuseksissä ei tartu.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:09"]
Kerro. Kun pääset yli exästäsi, voit vielä toivoa hänelle hyvää. Jos hän vaikka haluaisi lapsia naisensa kanssa, mutta nainen ei klamydian vuoksi pysty saamaan.
[/quote]
No tarvitseeko noiden ilman kumia ympäriinsä nussivien horatsujen lisääntyä ylipäätään.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:28"]
Terveydenhuollosta voidaan lähettää anonyymi kirje jossa kehoitetaan menemään testeihin. Siinä mies voi sitten miettiä, että kuka hänen panoistaan on nimen sinne antanut.
[/quote]
Tai mielummin osoittaa kirjeen tyttöystävälle.
[/quote]
Se kirje osoitetaan mahdollisille tartuntalähteille. Tietysti lesbosuhteessakin voi saada tartunnan. Se ei ole mikään kostokirje vaan metodi on tehty helpottamaan tartuntaketjun katkaisemista.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:15"]
Olet velvollinen kertomaan taudista kaikille seksikumppaneillesi. Jos et kerro ja jäät kiinni, saatat saada syytteen!
[/quote]
Jotenkin mä en usko, että tosta mitään syytteitä tulis. Siis jos joku levittää tahallaan vaikka HIViä niin sitten, mutta tolla logiikallahan sä saisit syytteen jo siitä kun aivastat jonkun naamalle flunssaisena.
[/quote]
Herpeksen levittämisestä ainakin voi saada jonkun tuomion, korvauksien maksua siis. On ollut tapauksia.
[/quote]
Saisko jotain lähdettä?
Herpes-virustahan kantaa tietoisesti tai tietämättään arviolta yli viidesosa suomalaisista. Ja edes kondomi ei välttämättä suojaa siltä. Mun on kyllä todella vaikea uskoa tähän. Varsinkin jos jollain on hirvee paise huulissa tai kukkakaalikulli niin kyllä varmaan itsesuojeluvaistokin sanoo, ettei siihen mennä kosketteleen.
Minä kertoisin ja vain siitä syystä, ettei ukko myöhemmin väittäisi saaneensa minulta tartuntaa.
Koska joudut asiaa miettimään, niin tuskin selviät ilmoittamatta jättämisestä ilman omantunnontuskia.
Ompa lapsellisen kostonhimoista porukkaa ketju täynnä.
Mitä jos nousisit sen exäsi yläpuolelle ja hoitaisit sinä kuitenkin asian ihan niinkuin se kuuluu?
Ei kostonhimossaan kannata alkaa yhtä idiootiksi itse.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:37"]
Olet velvollinen kertomaan taudista kaikille seksikumppaneillesi. Jos et kerro ja jäät kiinni, saatat saada syytteen!
[/quote]
Jotenkin mä en usko, että tosta mitään syytteitä tulis. Siis jos joku levittää tahallaan vaikka HIViä niin sitten, mutta tolla logiikallahan sä saisit syytteen jo siitä kun aivastat jonkun naamalle flunssaisena.
[/quote]
Herpeksen levittämisestä ainakin voi saada jonkun tuomion, korvauksien maksua siis. On ollut tapauksia.
[/quote]
Saisko jotain lähdettä?
Herpes-virustahan kantaa tietoisesti tai tietämättään arviolta yli viidesosa suomalaisista. Ja edes kondomi ei välttämättä suojaa siltä. Mun on kyllä todella vaikea uskoa tähän. Varsinkin jos jollain on hirvee paise huulissa tai kukkakaalikulli niin kyllä varmaan itsesuojeluvaistokin sanoo, ettei siihen mennä kosketteleen.
[/quote]
Ja tämän lisäksi herpes voi tarttua vaikka ei olisikaan "aktiivisena".
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Saisko jotain lähdettä?
[/quote]
Löytyy hakemalla, en jaksa etsiä. Herpeksestä voi aika varmuudella tietää, keneltä se on, jos oireet puhkeavat, koska ne tulevat normaalisti muutamassa päivässä viimeistään. Noissa tapauksissa herpeksen kantaja on varmaan todettu lääkärissä kantajaksi ja oli tietoinen, mutta oli valehdellut. Miksi eroaisi HIV:istä muuten kuin niin, että HIV:istä saa huomattavasti kovemman tuomion, koska herpes on lievempi riesa?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:42"]
Mitä jos nousisit sen exäsi yläpuolelle ja hoitaisit sinä kuitenkin asian ihan niinkuin se kuuluu?
[/quote]
Missäs exän ilmoitus viipyy? Vai eikö muka vielä olisi tajunnut tautiaan? Ap voi miettiä ilmoittaisiko exä jos tietäisi. Valehtelihan jo kumin käytöstä...
Jos vastaan otsikkoosi, niin kyllä. Mielestäni se kuuluu lain mukaan velvollisuuksiisi. Mutta eihän hän sitä koskaan saa tietää. Eläydyt vaan niin, että sait sen joltain toiselta ja annat pettäjäpaskiaisen kärsiä. Kukaan pettäjä ei ansaitse ihmisarvoista kohtelua. Hänhän petti ja vielä valehteli sinulle. Ihminen voi rehellisesti kertoa, jos haluaa naida toisia. Pettäminen on aivan toinen juttu. Hän ei selvästikään arvostanut sinua lainkaan. Miksi sinulla siis olisi enää mitään sanottavaa moiselle kusipäälle tässä elämässä? Jos itse petit ensin, sait mitä ansaitsit.
Mä en kertoisi. Jos ei exällä ole ite älyä mennä testeihin niin voivoi, sairastelkoot sitten klamydiansa. Viel valehteli sullekin! Älä kerro!
Mikä sen tautipesäkkeen eli toisen naisen vastuu tässä hommassa oli? Milloinkohan viimeksi vaivautui sp-testeihin?
Jos ne ei ite älyä käydä testeissä, niin oma häpeä. Et ole miehelle velvollinen mistään ja hänhän se petti.
Tässä ei ole exästä eikä sen nyxästä kysymys vaan kaikista heidän edellisistä ja tulevista seksikummpaneistaan ja taas näiden kumppaneista. Täysin viattomista ihmisistä joita et tunne. Sinulla on velvollisuus kertoa tai antaa terveydenhuoltohenkilökunnan lähettää kirje mahdollisesta altistuksesta ihan vain sen takia että taudin leviäminen pidetään kurissa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:59"]Tässä ei ole exästä eikä sen nyxästä kysymys vaan kaikista heidän edellisistä ja tulevista seksikummpaneistaan ja taas näiden kumppaneista. Täysin viattomista ihmisistä joita et tunne. Sinulla on velvollisuus kertoa tai antaa terveydenhuoltohenkilökunnan lähettää kirje mahdollisesta altistuksesta ihan vain sen takia että taudin leviäminen pidetään kurissa.
[/quote]
Niin ja sille exälle itselleen taudista ei ole haittaa. Miehillä jos oireeton, niin ei pitkäaikaishaittoja toisin kuin naisille
No jos olisi vain exästäsi kyse, niin minäkin sanoisin että turha kertoa. Mutta miltä tuntuu ajatus siitä, että exäsi panee jotain randomia naista, joka kierron kautta panisi sinun tulevaa seksikumppaniasi ja taas se klamydia kurkkisi edessä. Tai vaikka käyttäisi kondomia, niin haluatko mahdollisesti kantaa vastuuta useamman ihmisen tartuttamisesta.
Tietty klamydia on herkemmin tarttuva ja laajemmalle levinny, eikä niin vaarallinen, kuin HIV, mutta jos jäisit kiinni ilmiantovelvollisuutesi laiminlyönnistä, niin kertomatta jättäminen on sama kuin pahoinpitely.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:42"]
[/quote]
Missäs exän ilmoitus viipyy? Vai eikö muka vielä olisi tajunnut tautiaan? Ap voi miettiä ilmoittaisiko exä jos tietäisi. Valehtelihan jo kumin käytöstä...
[/quote]
En muista tarkkoja lukuja, mutta aika iso osa miehistä voi kantaa klamydiaa oireettomana. Vielä isompi osa naisista klamydia on oireeton. Siksihän se leviääkin niin helposti.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:55"]
Mikä sen tautipesäkkeen eli toisen naisen vastuu tässä hommassa oli? Milloinkohan viimeksi vaivautui sp-testeihin?
[/quote]
Taitaa olla tyhmä horo koko nainen. Ei sellaset missään testeissä älyä käydä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:28"]
Terveydenhuollosta voidaan lähettää anonyymi kirje jossa kehoitetaan menemään testeihin. Siinä mies voi sitten miettiä, että kuka hänen panoistaan on nimen sinne antanut.
[/quote]
Tai mielummin osoittaa kirjeen tyttöystävälle.