Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako neuvolasta lastenhoitoapua, millaista?

Vierailija
29.04.2015 |

Niin, olen raskaana viikolla 30. Kaksi lasta ennestään, 2v 4kk ja kohta 4v. Heillä on kummallakin uhma, tai ainakin esikoisella ja nuorempi sitten matkii. Olen ihan älyttömän väsynyt, fyysisestikin mutta pikemminkin henkisesti. Tekisi mieli vaan itkeä kokoajan ja olo on ihan epätoivoinen.
Varmasti johtuu paljonkin tästä raskaudesta ---> hormoonit heittelee.
Rakastan lapsiani tietenkin, enkä todellakaan ajattele että voivoi tässä on kolmaskin tulossa ää ää kaduttaa jne, juuri nyt vaan on olo todella väsynyt.
Niin että jos puhuisin tästä neuvolassa niin onko sieltä mahdollista saada vaikka lastenhoitoapua? Onko kellään kokemuksia tällaisesta avusta? Tampereella?

Pärjään kyllä lasten kanssa, mutta hermot ovat niin kireällä että nyt ihan oikeesti haluaisin pyytää apua. Jonkun joka vaikka vähän siivoisi ja leikittäisi hetken lapsia että saisin hengähtää.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida lapses ja siivoa ite. Itse valitsit synnyttää noin monta

Vierailija
2/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:05"]Hoida lapses ja siivoa ite. Itse valitsit synnyttää noin monta
[/quote]

Et vastannut kysymykseeni, joten turhaa vaivauduit.
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijä?

Vierailija
5/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:15"]Perhetyöntekijä?
[/quote]

Niin onko se juurikin se joka tulee silloin tällöin kotiin hetkeksi avustamaan? Veljeni tyttöystävän siskon luona käy joku tämmöinen kun heille tuli kaksoset, mutta ei olla niin "läheisiä" että voisin häneltä kysyä lisätietoja.
Ap

Vierailija
6/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauta mies siivoamaan ja hoitamaan. Siksi se siinä on

Vierailija
8/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:32"]Lauta mies siivoamaan ja hoitamaan. Siksi se siinä on
[/quote]

Mun mieheni on päivät töissä. Juuri niille hetkille sitä apua kaipaisin.
Ap

Vierailija
9/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa ovat ainakin mainostaneet neuvolassa juuri tuota perhetyöntekijää, joka voi tulla auttamaan kotitöissä tai vahtimaan lapsia, jotta äiti tai isi saa nukuttua. Rohkeasti vaan yhteyttä heihin ja tsemppiä loppuodotukseen! :)

Vierailija
10/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:31"]Meidän kaupungissa ovat ainakin mainostaneet neuvolassa juuri tuota perhetyöntekijää, joka voi tulla auttamaan kotitöissä tai vahtimaan lapsia, jotta äiti tai isi saa nukuttua. Rohkeasti vaan yhteyttä heihin ja tsemppiä loppuodotukseen! :)
[/quote]

Kiitos, kai se on vaan pyydettävä apua jos sitä tarjolla on!
Ap

Vierailija
11/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kunnasta. Me saatiin kaksoset jotka nukkui yössä ehkä yhteensä tunnin. Senkin pätkissä. Tätä kesti kuukausia. Apua ei herunut tippaakaan!!

No joo, nyt tuli se lakisääteinen kotiapu et kaipa jotain voit saada. Mut älä odota liikoja...

Vierailija
12/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs parkkihoitoa lapsille? Eli siis tilapäishoitoa, miten sitä missäkin kunnassa nyt kutsutaan. Meillä ainakin sai sitä olikohan 4 vai 5pv kuussa ilman että menee kotihoidontuki. Eikä se kovin paljon maksanut. Käytettiin siis esikoiselle toisen lapsen synnyttyä kun oltiin pari pv sairaalassa vauvan kaa ja isän oli pakko osallistua erääseen koulutukseen.

Vierailija
13/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:16"]Entäs parkkihoitoa lapsille? Eli siis tilapäishoitoa, miten sitä missäkin kunnassa nyt kutsutaan. Meillä ainakin sai sitä olikohan 4 vai 5pv kuussa ilman että menee kotihoidontuki. Eikä se kovin paljon maksanut. Käytettiin siis esikoiselle toisen lapsen synnyttyä kun oltiin pari pv sairaalassa vauvan kaa ja isän oli pakko osallistua erääseen koulutukseen.
[/quote]

Mä olen ainakin mielelläni samassa tilassa lasten ja tämän hoitajan kanssa, tai korkeintaan niin että käyvät tuossa lähipuistossa. Mutta ihan ok jutulta tuokin toki kuulostaa.
Ap

Vierailija
14/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua voi tietenkin aina kysyä, mutta miksi sen lähtökohtaisesti pitäisi olla aina ilmaista? Minusta tuossa tilanteessa mietitään ensin, miten voisitte itse helpottaa arkeanne. Mies on töissä päivisin, mutta miksi sun pitäis siivota silloin? Illalla voi siivota myös tai viikonloppuna! Myönnä, että et nyt jaksa yhtä paljon, kuin normaalisti ja tee päivistä mahdollisimman leppoisia. Ruokaa voi tehdä illalla tai viikolla isomman satsin, jotta sun täytyy päivällä vain lämmittää ruokaa. Voisiko jonkun toisen kotiäidin kanssa sopia leikkitreffit, niin että omat lapset kävisivät pari tuntia siellä leikkimässä ja ehkä jaksat myös vastavierailun, jos lapset leikkivät hyvin yhteen? Unohda kotityöt ja keskity vain leikkimiseen - usein uhmaikäinenkin on paljon säyseämpi, jos saa oikeasti huomiota. Rakentakaa pesä ja katsokaa vaikka keskellä päivää elokuvaa tms. Palkkaa naapurin teini ulkoiluttamaan lapsiasi tunnin koulun jälkeen. Tai palkkaa mll hoitaja. Apua saa tietenkin pyytää, mutta tuossa tilanteessa siivousapu perhetyöntekijän toimesta on minusta vähän turhaa.

Vierailija
15/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluat jonkun hoitajan hoitamaan lapsiasi niin, että olisit itse kuitenkin vieressä? Kuulostaa vähän oudolta...

Vierailija
16/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 21.04.2015 klo 12:389/12

Minulla käy perhetyöntekijä. Asun Espoossa kahdestaan tyttäreni 1,5v.

Minulla on myös käynyt perheohjaaja, joka kävi täällä juttelemassa minun kanssani n kerran kuussa. Siitä ei suuremmin ollut apua koska minulla ei ollut eikä ole mitään ongelmia tai kysyttävää. Kunhan kävi.

Neuvolassa sitä suositeltiin jo raskausaikana sillä olemme kahdestaan eikä minulla ole mitään perhettä enkä uskaltanut kieltäytyäkään..

Perhetyöntekijän kanssa saa ja voi ihan sopia avun tarpeesta ja siitä mitä häneltä toivoo. Itse sanoin ensimmäisellä tapaamiskerralla, että toivon ihan konkreettista apua ja työtä, en kaipaa kahvitteluseuraa, vaan apua niin, että ptt on lapsen kanssa että saan tehdä ruokaa ja siivota. Toki me jutellaan aika paljon myös. Kyseessä siis lastenhoitoapu, kotiapu on erikseen, molemmat löydät vaikka googlaamalla kuntasi ja perhetyö.

Hän käy täällä ja menee usein ulos puistoon lapsen kanssa, teen viikon ruoat meille sillä aikaa ja pesen pyykit.

On ihan sovittavissa kyllä että mitä apua toivot ja saat.

Olen tosi tyytyväinen ja kiitollinen tästä avusta mitä saan, siitä on tosi paljon hyötyä ja parasta on että lapsi pitää hänestä.

Vierailija
17/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:25"]Siis haluat jonkun hoitajan hoitamaan lapsiasi niin, että olisit itse kuitenkin vieressä? Kuulostaa vähän oudolta...
[/quote]

No ei vieressä, mutta vaikkapa he yläkerrassa ja minä alakerrassa. Mielummin ehkä sitten vaikka sinne puistoon.
Ap

Vierailija
18/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:22"]Apua voi tietenkin aina kysyä, mutta miksi sen lähtökohtaisesti pitäisi olla aina ilmaista? Minusta tuossa tilanteessa mietitään ensin, miten voisitte itse helpottaa arkeanne. Mies on töissä päivisin, mutta miksi sun pitäis siivota silloin? Illalla voi siivota myös tai viikonloppuna! Myönnä, että et nyt jaksa yhtä paljon, kuin normaalisti ja tee päivistä mahdollisimman leppoisia. Ruokaa voi tehdä illalla tai viikolla isomman satsin, jotta sun täytyy päivällä vain lämmittää ruokaa. Voisiko jonkun toisen kotiäidin kanssa sopia leikkitreffit, niin että omat lapset kävisivät pari tuntia siellä leikkimässä ja ehkä jaksat myös vastavierailun, jos lapset leikkivät hyvin yhteen? Unohda kotityöt ja keskity vain leikkimiseen - usein uhmaikäinenkin on paljon säyseämpi, jos saa oikeasti huomiota. Rakentakaa pesä ja katsokaa vaikka keskellä päivää elokuvaa tms. Palkkaa naapurin teini ulkoiluttamaan lapsiasi tunnin koulun jälkeen. Tai palkkaa mll hoitaja. Apua saa tietenkin pyytää, mutta tuossa tilanteessa siivousapu perhetyöntekijän toimesta on minusta vähän turhaa.
[/quote]

En kyllä ole sanonut että täytyy olla ilmaista :)
Tuota minä yritän juuri "opetella", etten stressaisi sitä sotkua. Mutta kun kämppä on sekaisin olen minäkin sekaisin, kaikki tuntuu tuhat kertaa kamalammalta kun koti on sotkuinen. Kai se ajan kanssa helpottaisi?
En haluaisi myöntää itselleni tai muille että tarvitsen apua, se tässä ongelmana onkin :/ Ja tuntuu että valitan ihan turhasta, muilla on isompiakin ongelmia. Mutta oikeasti lasten takia sitä apua olen ajatellut pyytää, että kun äiti olisi pirteämpi. Ja tietty miehenkin, eihän sekään jaksa päivästä toiseen katsella tällaista "norsun v** naamaa".
Ap

Vierailija
19/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella saa kyllä perhetyöntekijän auttamaan lastenhoidossa. He eivät kylläkään siivoa. Vuoden alusta jo saanut ilman että olisi lastensuojelun asiakas. Soitapa neuvolaan, ne siellä tietää.

Vierailija
20/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sotku tietenkään paranna mielialaa, mutta olen täysin varma, että jos onnistut ottamaan rennommin, niin lapset käyttäytyvät paremmin. Minullakin oli jakso, kun oli vaikeaa lasten kanssa, enkä jaksanut. Syy ei kuitenkaan ollut lapsissa, vaan sillä hetkellä parisuhdeongelmista. Lapset aistivat KAIKEN! Uhmaavat ja kiukkuilevat, jos olet kireä tai poissaoleva. Leppoisan ja rennon äidin kanssa lapsetkin ottavat rennosti. Teet vaikka kerran päivässä 15min tavaroiden järjestelemisen ja sitten illalla mies siivoaa jonkun kohdan vähän tarkemmin. Kokeile.