Yliopiston jälkeen amikseen?
Valmistun lähitulevaisuudessa yliopistosta, mutta ala ei kiinnosta ja työmarkkinatkin on tosi heikot. Olen myös huomannut, ettei akateeminen ala tms. ole ollenkaan minua varten, vaan tekisin mieluiten duunia, jota ei tarvitse kovin paljon enää päivän päätteeksi miettiä. Joitain ihan käytännön juttuja. "Haaveilen" jopa vakituisesta myyjän työstä, mutta yleensä ei ole kuin osa-aikaista tarjolla, jos sitäkään. Valmistuttuani olen myös epäilyttävän ylikouluttautunut.
Siksi mietinkin, että kannattaisikohan minun hakea tekemään amikseen jokin käytännön tutkinto? Mikä ala amiksessa olisi kannattava? Ja lisäksi - voinko edes hakea, vai onko yliopistokoulutus este / hidaste toisen asteen koulutukseen hakemiselle?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:36"]
Menin yliopiston jälkeen amikseen kokkipuolelle. Jätin kesken, koska opetus oli huonotasoista ja älyttömän hidasta. Luulen että amis on tarkoitettu 16-vuotiaalle tai vajakille. Nyt olen sihteeri.
[/quote]
Eikö ollut lukiopohjaista tarjolla? Luulisi, että lukion käyneiden joukossa ihan hyvin viihtyisi ja opetuskin olisi kohtalaista. Varmaan koulukohtaisia erojakin. Opiskelitko sihteeriksi vai päädyitkö muuten vaan?
-ap
[/quote]
Olin yo-pohjaisella 2vuotisella linjalla. Hemmetin sipulin leikkaustakin opeteltiin päiväkausia. Ei kärsivällisyys kestänyt. Oli kaiken ikäisiä, ihan mukavia opiskelijoita. Opetus oli vaan sellaista, että tuntui kuin olisin palanut yläasteelle. Pääsin sihteeriksi yliopistokoulutuksella. (Olen humanisti.)
[/quote]
Humanisti minäkin, kadun koulutusvalintaani, mutta liian myöhäistä vaihtaakaan. Siispä parempi nyt kuitenkin valmistua edes tästä kuin jäädä gradua vaille maisteriksi. Silti käytännössä aivan turha tutkinto.
Millaista työsi on käytännössä? Periaatteessa jokin sihteerin hommakin voisi olla ihan ok, miksipä ei. Aika harvoin vaan taitaa tarjolla olla, kun henkilöstä vähennetään koko ajan joka alalta...
-ap
[/quote]
Kirjoitan kokouspöytäkirjoja, seuraan kuluja ja hoidan kaikki käytännön asiat kahvin keitosta lentolippuihin. Osallistun myös raporttien kirjoittamiseen ym. Ei kauhean jännittävää työtä, mutta mulla on paljon sihteerikokemusta, myös opiskelun ajalta ja sitä ennen. Kokkipuolelle menin koska miehelläni oli ravintola-alan yritys. Tykkäsin alasta. Olen ajatellut, että sitten kun nämä hommat loppuu, opiskelen oppisopimuksella kokiksi. Syynä siihen, että pidin kokkikoulua huonona voi olla myös se, että olin hommissa miehen yrityksessä. Näin miten "oikea" ravintola toimii.
[/quote]
Sihteerin hommista minulla on aika vähän kokemusta, mutta jonkin verran kuitenkin. Huoh, on vaan niin heikko usko koko Suomen työtilanteeseen muutenkin nyt, että hiukan masentaa valmistua "turhaksi maisteriksi" suurin piirtein laman keskellä... Eikä auta asiaa, kun tuttavapiirissä kuulee välillä suoraa v*ttuilua siitä, miten humanistit ovat vaan yhden sortin verovarojen tuhlaajia.
Sori avautuminen, mutta ärsyttää ja harmittaa kun tekisin mieluusti töitä, mutta niitä on vaikea saada, ja itseänikin harmittaa että valitsin alani aivan väärin perustein!
Tuohon oppisopimussysteemiin voisinkin tutustua tarkemmin.
-ap
[/quote]
Humanistina saa tottua vittuiluun Suomessa. Keski-Euroopassa osataan arvostaa kulttuuriosaajia.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:20"]
En nyt löytänyt (ehtinyt etsiä) varmistusta, mutta mun käsittääkseni ei saa hakea yo-pohjaiselle linjalle, jos on valmistunut korkeakoulutasolta ja silloin haetaan erillishaun kautta. Kaikille linjoille ei myöskään vaadita aikuisilta kokemusta ennestään, vaan myös alan vaihtajilla on mahdollisuus hakea, mutta aikuispuolelle on tosiaan hakijamäärät aika isot.
(Sen verran viilaan pilkkua, että voi osa-aikainenkin työ olla vakituinen, koska vakituinen ja kokopäivätyö ei tosiaan ole synonyymejä.)
[/quote]
Joo, kokopäivätyötä tarkoitin vaikka termit lipsahtikin väärin.
Tuota minäkin vähän muistelisin, että korkeakoulusta valmistuminen rajoittaisi jotenkin toisen asteen koulutukseen hakemista, mutta noita uudistuksia kun tulee vähän väliä, niin en enää oikein pysy perässä.
-ap
Humanistina saa tottua vittuiluun Suomessa. Keski-Euroopassa osataan arvostaa kulttuuriosaajia.
Olen kuullut keskieurooppalaisiltakin vittuilua turhasta koulutuksestani, heh! No joo, olen vaan jo niin kurkkua myöten täynnä moista. En jaksa enää millään puolustella valintaani, kun en siitä itsekään pidä. Itsehän kuoppani kaivoin, mutta ei tuo puukon kiertäminen haavassa silti kivalta tunnu. Näin sanontoja kuluttaakseni.
-ap
En nyt löytänyt (ehtinyt etsiä) varmistusta, mutta mun käsittääkseni ei saa hakea yo-pohjaiselle linjalle, jos on valmistunut korkeakoulutasolta ja silloin haetaan erillishaun kautta. Kaikille linjoille ei myöskään vaadita aikuisilta kokemusta ennestään, vaan myös alan vaihtajilla on mahdollisuus hakea, mutta aikuispuolelle on tosiaan hakijamäärät aika isot.
(Sen verran viilaan pilkkua, että voi osa-aikainenkin työ olla vakituinen, koska vakituinen ja kokopäivätyö ei tosiaan ole synonyymejä.)